Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 22 besök senaste veckan (1791 totalt) |
Måla delar under bilen?
Om man vill snygga till fram och bakvagn, diffklump osv. men lite fina färger som blank röd, blank blå osv. Finns det något bra och tåligt att måla själv med så man slipper betala massa dyra pengar för proffs lackering? Någon som kan något om dessa? https://ubf.se/selemix-industrifarg/ https://www.paintpro.se/farg/rust-ol Andra alternativ ? Hammarlack ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tack för tips
Jotun Bengalack Universallack Quick Den kör dom kampanjer på nu och den var ännu billigare än dom andra jag skrev in. Står att den finns i både matt och blank och läste även ord om högblank. Någon som har koll på hur mycket det går åt på en bakvagns brygga + diff klump och några små delar. Räcker 1-2st 0.75L ![]() För nästa steg är 3 liter vilket känns onödigt mycket.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Temadur har använts i rallycross kretsar på underredet pga sin slitstarkhet.
Går få bruten men går däremot inte köpa som privatperson längre. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Halvmatt är verkligen en supertråkig historia. Får fan andningsstopp över hur dassigt det blir. Jag fattar faktiskt inte poängen? Inte ens när du lyckats få ytan ren ser det rent ut? Usch.
Slår ett slag för slät hammarlack. Sitter som berget, tål skapliga temperaturer (brukar lacka centrumet på bromsskivan när jag byter på brukshästen because rost!) och går att hitta typ överallt. Innehåller inte silicon - det är det bara hammarvarianten som gör. Riktigt bra, och billig! Den med böjelser kan måla vitt, rött och blått och ställa till med ett riktigt 80-tals spektakel under bilen - eller så besinnar man sig är kör svart! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Tack för tipsen
Men nu lutar det åt: Jotun Bengalack Universallack Quick För den kan mina närmsta färg affärer blanda i valfri NCS och ral koder och den har bra pris. Men ni som pensel målat delar hur mycket räcker 1st 0.75L burk till om bitarna är blästrade innan? Det står 10-12m²-liter men då är det väl bara ett väldigt tunt lager? Men 1st 0.75L bör väl räcka för en brygga och diff klump utan problem? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Nu ska det ju special BLANDAS och som alla vet så att blanda fler gånger kan bli nyans skillnader.. Se råkar dom ha kampanj nu på den färgen. Men det var så länge sedan jag pensel målade stora delar, men någon här har väll gjort det nyligen? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
En kollega målar sin vw buss 90 glans bengalack.. på vissa ställen pensel på vissa spruta. Han tyckte färgen flöt ut bättre ned pensel.. han målar efterhand som sas belöning när ytterligare en yta är "färdig" typ svetsad spacklad.. för att vid behov kunna rulla ut från garaget.
_________________ Michael Thulesius |
||||
Re:
det ska inte bli nyans skillnad om den som blandar vet vad han gör jag kompleterar billack som jag har haft ståendes i flera år o den nya jag får skilljer inte i nyans _________________ henrik nielsen |
||||
Re:
Det är väl ändå inte hela världen om det skulle bli en liten nyansskillnad på delar under bilen? Jag tycker också att du skall ta en burk och testa. Framför allt vid penselmålning skiljer det ju knallmycket på vem som gör det. Vissa struntar i rinningar och vill bara ha det gjort snabbt för att skydda (undertecknad) medan andra vill måla tunna lager flera gånger för att få det fint. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Jag har ingen aning om vad bygg handlare har för system eller hur noggranna dom är vid blandning av färg, men gör dom det manuellt så tror jag inte dom är så noga som en billackerare.. Frågan är varför måste man ifrågasätta en fråga ![]() Väntade mig ett enkelt svar som att "jag målade hela insidan och under bilen + bagage och motorrum på 1 liter" eller "jag fick köpa flera liter för att pensla bara underredet på min bil för att få det att täcka bra" Och har man inte svar på frågan så är jag tacksam om man inte skriver....... Jag ska lämna rostiga delar på blästring och sedan måla allt och montera nya bussningar osv. Det ska bli FINT och synas tydligt på besiktningen när bilen hissas upp att man snyggat till och renoverat allt ![]() (därför ska det inte målas svart..) _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Bygghandeln blandar dom och gör sprayburk också? I så fall så är det lika noggrant som på en billack... _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag arbetade tidigare i färgbutik och det är väldigt hög precision vid färgbrytning. Är sedan många år tillbaka datorstyrt. Var regelbundna kalibreringar och rengöringar
Lycka till _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Finns det någon "omvandlings tabell" för att hitta närmsta RAL eller NCS kod som liknar en billacks färgkod ?
Alltså liknar, men utan metallic osv.... Eller är det enbart gamla sättet med manuellt jämförande med färgkarta man måste använda för att hitta liknande färg? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
En grej.
Om de nu hade kampanj på färgen, köp större kvantitet direkt. Då har du för framtida bruk då du vill snygga till nåt som blivit repat eller skadat. När jag målade min Kadett på undersidan gick det åt 2liter. Det var högblank svart 'hammarlack', torktiden var lång. Men det höll kalasbra. Jag målade inte supertjockt, bara ett täckande lager. Kadetten är en mindre bil, så köp 5 liter. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
För att vara tråkig...
-Pulverlack blir väldigt bra och hållbart. -Aluminiumdelar blir superfina med vattenbläster. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Jag vill inte ha massa färg stående i onödan.
Ska även måla med åtminstone 2 olika nyanser. På karossen ska det bara målas i utrymmet där bakvagnen sitter och det är bara typ 1kvm, kanske målar kardan tunneln så då 1kvm till.. Så 1st 0.75L burk borde räcka. Sen ska bakvagnsbrygga, diff, länkarm och lite fästen målas i annan färg. Så teoretiskt borde 0.75L per nyans räcka om färgen "Jotun Bengalack Universallack Quick" täcker bra? Men teori och verklighet går ju inte alltid ihop.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 22 besök senaste veckan (1791 totalt) |