| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips inför köp av måttbeställda kolvar?
|
1, 2, 3 >> 6184 besök totalt |
|
Funderar på att köpa "riktiga" kolvar till en ny motor (Som ännu bara finns i mitt huvud.. ).
JE, Ross och Venolia är de enda märken jag hört talas om, är det några betydande skillnader mellan dessa? Har fått pris på 4 smidda JE-kolvar enligt min spec (specialbeställda) inkl kolvbult, clips och Total-Sealringar för 625 dollar, måste vara ett bra pris, eller? Tips om inköpsställe för märken ovan önskas också för att ta fram en jämförelse! Tacksam för all input då jag aldrig köpt kolvar tidigare!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Re: Tips inför köp av måttbeställda kolvar?
Jag har beställt från Venolia, Childs & Albert samt nu sist Arias. Märker ingen skillnad på kvaliteten. Om dom gör kolvar till den motortypen du har så kan du nog välja vilken som. Grejen är att dom måste känna till formen på kolvtopen så du kan få notchningen rätt. Du fyller i deras formulär och specificerar alla mått och vikter, kolvbultsplacering ringspårs mått mm. Det blir så bra som du beställer, men räkna inte med någon större assistans vad gäller utformningen. Du kan även bestalla "blank" dome, som du formar själv. Det är ganska kul jobb. Då kan du svetsa om förbränningsrummen i topparna och få ALLT som du vill. Det sista var avancerat och mer menat som att tala om vilka möjligheter som finnes. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: Tips inför köp av måttbeställda kolvar?
Kanonpris eller alternativt en blåst porscheåkare bakom detta tangentbordet....
Kommer inte ihåg exakt pris, men det blev närmare 10 kkr med frakt och moms för mig. _________________ Pär Hylander |
||||
Accralite har jag i min, inte haft några problem, vad man nu skulle kunna få för problem men i alla fall
_________________ Daniel Steiner |
||||
Jo Dalhems säljer smidda kolvar för 2700kr/4st,flat topp,22mm kolvbult och från 87mm till 94mm,tyvärr inte så små kolvar som jag behöver (84mm) >
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
|
JE-kolvarna kostar 625 dollar hos "alla" till min 4 cyl BMW. Tanken är att beställa med specialtopp för hemisfäriska förbränningsrum ā la Alpina och med "eget" borr och komphöjd samt urtag för ventilerna avpassat till den kam jag kommer att använda. Moms, tull och frakt tilkommer förstås men priset verkar av era reaktioner vara rätt!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Antingen är dom väl gjutna i aluminium eller smidda i aluminum
Jag kollade på Accralite smidda kolvar och dom kostade 7754 ink moms men plus frakt från www.burtonpower.com Då är inte dom inte specialbeställda utan tagna från hyllan, medföljer gör dock ringar mm _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
Ett tips kan vara att kika på "import" kolvar på andra sidan pölen och kolla om dom har samma dimensioner som man är ute efter, oftast så får man modda lite men man kan komma riktigt billigt undan
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
|
||||
|
Stålkolvar finns på dom mer högpresterande lastbilsmotorerna. Men då är det bara kolvtoppen som är i stål och resten i aluminium.
Nog inte att rekomendera för personbilsbruk
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
för åtta st.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 6184 besök totalt |