Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (41219 totalt) |
Mina grupp-G fjädrar även kallade bmw racefjädrar, fick jag bara vänta på lite över en månad för dom skulle tillverka dom med iofs kul att få hem helt nytillverkade grejor men inte kul att vänta
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Jag tittade runt lite, bland annt på Turner Motorsport. http://www.turnermotorsport.com
Deras kit http://www.turnermotorsport.com/html Men fjädrarna verkar av allt att döma vara progressiva. Dessutom är det lite tokig enhetshantering i USA och när jag skulle räkna om hårdheten för att få ett hum om vad det är för grejer dom säljer så slog det mig att det blir lite luddigt med progressiva fjädrar. Eller tänker jag fel nu Är det någon som kan tyda grekiskan och teoretiskt utvärdera kittet dom säljer? _________________ /Anton Lillsund |
||
citat:
Fick fram att om man multipliserar lbs/inch med 0,176 så får man N/mm Stämmer, jag brukar använda 0,175 Att fjädrana är progresiva kan vara att de är så att de fösta varven bottnar när bilen ställs ner. Med andra ord bara till för att se till att fjäder inte sitter löst när bilen fjädrar ut. 35N/mm måste var fram bilvikt 1000-1200kg viktfördeling 55/45 korr.faktor 0,88 f=(35 *1000*0,88/m)^0,5/2/pi ---> ca 1,5-1,7Hz m=330 e 275kg ps bara ett snabbt överslag _________________ Johan Sjölinder |
||
citat:
Ööööööööööööhh... opsss pajade jag din tråd med massa siffernoja nu??? citat: "There is also a large ratio of rear to front stiffness which will help eliminate understeer" Vore nog bätter att välja en vättig hårdhet och sköta under/överstyrningen med Krängshämmarna istället. Vad har BMW, jag och dessa färgämnses koder typ E30, E20 mm , för korretionsfaktor bak mellan fjäder och hjulkonstant??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Uppmätt av Gustave på hans M3 E30:
Fram Utväxling: 0,94 Hjul/fjäderkonstant: 0,88 Bak Utväxling: 0,67 Hjul/fjäderkonstant: 0,45 |
||
Hmm blir inte 158N/mm jä.... hårt bak????
158N/mm måste var bak bilvikt 1000-1200kg viktfördeling 55/45 korr.faktor 0,45 f=(158 *1000*0,45/m)^0,5/2/pi ---> ca 2,6-2,8Hz m=270 e 225kg Borde inte det bak vara runt ca 50-60N/mm --> ca 1,5-1,7 Eller var är mina antagenden fel??? _________________ Johan Sjölinder |
||
Håller som bäst på med att kolla priser på en vettig chassieförbättring till min nya ban/busbil (italienska M3'an, 320iS) som jag ska börja bygga på i höst. Vid kontakt med Forza har de å det bestämdaste avrått från ett Grupp N kit då det är för hårt för våra ojämna svenska banor (och Nürburgring). *Möjligen* om man mestadels kör på slicks kan det vara aktuellt menade man. Istället tipsade Forza om ett H&R/Bilstein (Coilover) Grupp G kit som de skulle kunna anpassa/bygga för just "din" bils vikt och viktfördelning. Priset för det anpassade kittet var ca 12.995 (priset förutsätter att man lämnar in sina fjäderben i retur, lr 2500kr i pant tills man bytt). Om jag förstog det rätt skulle det kosta från 15.000kr och uppåt för ett Grupp N kit. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||
Det sk Grp.G-kittet från Forza är inte ett renodlat Coiloverkit med 60mm fjädrar om nu ngn uppfattat det som så (se tidigare i tråden) utan ett "plug 'n play"-kit med originaldim. på fjädrar. Och vad det verkar på Becker så gick även detta lös på 15 lakan...
om man utgår från att priset är 15 000 så är steget inte många övertidstimmar till tex ett justerbart Leda-kit med möjlighet till höjd, dämpnings och fjäderhårdhetsjustering. Kan iofs hålla med Forza i att Grp.N-kittet inte är mjukt direkt och att det kanske inte lämpar sig 100 för alla/alla situationer på en gatleksak. Men då kan man ju fråga sig varför dom har exakt samma hårdhet fram på sina egna kit... Dock är dom mjukare bak. (Man kan välja på ett antal olika hårdheter.) om man ska gå på vad de som åker Grp.N-kittet på sina M3:or säger så är det just den sjuka ballansen som är det som uttalas som mest possitivt. Så ngt har dom nog funderat ut rätt med Grp.N-kittet. Även H&R Race har samma förhållande fram/bak i fjäderhårdhet. Tidigare kunde man tom välja en lite hårdare fjäder bak om man ville. Jag skulle lite generalliserande vilja säga att Grp.N och G är för dom som mer eller mindre har benet i lite klubbracing och HR race är för dom som ibland även har bilen som "andrabil" hemma. Inget av dom är dock mjukt eller ngt direkt fel på utan lär funka mkt bra. Man ska bara vara medveten om dom verkliga skillnaderna. |
||
kan bara tillägga att grupp-n fjädrar+dämpare fungerar alldels alldeles utmärkt i kombination med 318is e30 oxå!
har kört med det hela denna sommarn.. gata och bana. is'en har väl en likande viktfördelning som m3:an.. ? |
||
Exakt Peter. Dock blir is:en lite hårdare dämpad pga lägre vikt. Men ballansen blir i stort den samma.
Bra med förstahandsinfo. Samuel är väl inte heller direkt missnöjd med sitt kit. |
||
Det är 51mm-ben på en sånhär prestandabil Just för tillfället så åker jag till jobbet med bilen. Fast för några helger sen så åkte den på Kinnekulle, så det är väl en stor variation. Kanske en variation som skulle passa HR-chassiet ypperligt. BMW Cup. Hm.... HMMM! _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||
|
||
om du undrar över H&R Race så blir frekvensen på en 318 tex strax över 2 Hz fram om jag minns rätt... 40N/mm gav 2Hz exakt. EDIT: Ska räkna om detta med alla värden mer korrekt... |
||
Nu börjar det lossna!
Jag håller med dig Andreas när det gäller den lilla skillnaden i pris när man går upp på ett Leda-kit som är ställbart åt alla håll och kanter. Men, för min del så kommer detta bli väldigt mycket på en gång och jag kommer definitvt behöva mängder av hjälp när detta ska skruvas in. Som ren jämförelse, vad för Hz-tal har en ST-bil? Vad ligger F1 inom för område? En vanlig bruksbil av nyare Volvomodell tex? Ungefärliga Hz-värden alltså. _________________ /Anton Lillsund |
||
Ett litet bidrag till 318is-maffian..den Italienska specialaren, den var helt ok va...Anders...
http://www2.blocket.se/view/3434421. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Std bil ligger runt 1Hz,. Jänkare ligger lägre 0,7-0,8 om jag mins rätt.
Vid runt 0,5Hz blir man sjösjuk om jag fattat rätt. Var det sportchassi ligger har jag inge tvärkoll på. Men i krokarna 2Hz är inte direkt hårt, går bra att åka gata med. Jag ligger på ca 1,7 fram och 2,2Hz bak, detta pga av avsaknad av k-fjäderar bak. Karross banbilera ligger runt 3. En F1 om jag mins rätt ligger på ca 6Hz Mycket av de som käns stötigt ligger inte i fjädringen utan i stötdämparna. _________________ Johan Sjölinder |
||
Racetech Fjäderkonstanter o Herztal! (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (41219 totalt) |