Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tvåtaktare (splittad tråd)
1, 2   >>
8982 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Bosse L skrev:

tänk va många två-taktare jag kan köpa då.....


Är två tvåtaktare samma sak som en fyrtaktare??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Daniel Ekström skrev:
Bosse L skrev:

tänk va många två-taktare jag kan köpa då.....


Är två tvåtaktare samma sak som en fyrtaktare??


Nä, måste väl vara att 4 st 4-taktare = 1 st två taktare, eller??

OT:
Kom att tänka på Saabs "monster" från 1959, som maxlättad försågs med 2 st sammanbyggda 3 cyl 750cc motorer, monterade tväställt längst fram i motorrummet, med en snäckväxel till ordinarie låda.
Världens första tvärställda raka 6:a? (Volvo snackade bevisligen i nattmössan, när odm påstod sig varq först med tväställd rsk 6 och Fwd i S80)
Togs fram för att se om en extremare Saab kunde matcha Porscharna med 1500cc på t.ex. ringen.
blev väl aldrig riktigt klarlagt om så var fallet, men över 200 toppade den (rätt snabbt för en standardbil 1959), fast viktfördleningen var ett skämt. I farter runt 170-180 gjorde den låga axelbelastning bak och den utstuderade droppformen att lyftkrafterna fick bakvangen att lätta från backen i minsta ojämnhet....
Att höra Carl-Mangus Skogh berätta om uppleveselrna med den bilen är en höjdare, liksom ljudet från dne odämapde raka 6:an. Jo, Saab-museet brukar ha den goda smaken att låta oss få njuta av bilen live ibland.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



212 enligt CMS him self, med kalibrerad mätutrustning..

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Finns det inga bilder på dom 6 cylindriga saabarna???

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



Bosse L skrev:
Kom att tänka på Saabs "monster" från 1959, som maxlättad försågs med 2 st sammanbyggda 3 cyl 750cc motorer, monterade tväställt längst fram i motorrummet, med en snäckväxel till ordinarie låda.
Världens första tvärställda raka 6:a? (Volvo snackade bevisligen i nattmössan, när odm påstod sig varq först med tväställd rsk 6 och Fwd i S80)
Togs fram för att se om en extremare Saab kunde matcha Porscharna med 1500cc på t.ex. ringen.
blev väl aldrig riktigt klarlagt om så var fallet, men över 200 toppade den (rätt snabbt för en standardbil 1959), fast viktfördleningen var ett skämt. I farter runt 170-180 gjorde den låga axelbelastning bak och den utstuderade droppformen att lyftkrafterna fick bakvangen att lätta från backen i minsta ojämnhet....
Att höra Carl-Mangus Skogh berätta om uppleveselrna med den bilen är en höjdare, liksom ljudet från dne odämapde raka 6:an. Jo, Saab-museet brukar ha den goda smaken att låta oss få njuta av bilen live ibland.

Jo jag lovar.. jag S-K-A tjata på pappa att han ska leta fram filmen med monstret och FormelVee!!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Varför är det så mycket häftigare med en riktigt vass tvåtaktare än en fyrtaktare? Det blir ju alltid folkmassor runt gamla knattriga saabar... är det kanske så att man tar chansen att se en gammal dinosaurie?

med reservation för staving av enstaka ord...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Daniel Ekström skrev:
Finns det inga bilder på dom 6 cylindriga saabarna???


Några bilder tagna på museet (har fler men de är tagna med "vanlig" kamera och scanner är
inget som står på mitt skrivbord...







Appropå dessa bilars popularitet?
Enkelt! Det finns öht inga roligare bilar att köra, att skruva, att se och framförallt att höra!

En något mera utvecklad förklaring är nog att Saaben är en del av sveiges mest framgångsrika
motorsporthistoria. bilmodellen tillhör trots all till de mest framgångrika på tävlingsbanorna, framförallt i skogen, från sin epok. Dett minns folk, det blir en viss "kultur" kring det faktum att världens stora tillverkare av ofta på pappret betydligt vassare bilar i regel fick genant mycket däng av dessa små pluttriga två-taktare. (och senare V4:orna)
Det är fortfarande lite av underdog-känslan i att rejsa med en två-takts Saab.
Jag kan heller aldrig lasta min bil inför ett race, utan att planera för minst 45 minuters bilsnack med förbipanserande (mitt garagel igger i centrala Sthlm) allt från unga tjejer som tycker bilen är sååå söt, till medelålders herrar som sjävla hade en sådan i sin ungdom till gamla tanter o farbröder 75+ som nästan får en tår i ögat när dom ser bilen.
Likadant på tävlingarna, där Saaben på något underligtvis drar lika mycket som betydligt exklusivare GT-bilar. Speciellt märktes detta fenomen de tävlingar vi åkte i HTCC, när STCC-puibliken var på plats.
När man medverkar på bilutställningar och liknande brukar jag också förundras över att den här ganska enkla och oansenliga bilen oftast väcker mer intresse och känslor en merparten av alla Porschar, Lambos och Ferraris som bruka stå strax intill.
Hur som helst visst är det enormt kul att ens egen favoritbil är så uppskattad av omvärlden!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Daniel Ekström skrev:
Varför är det så mycket häftigare med en riktigt vass tvåtaktare än en fyrtaktare? Det blir ju alltid folkmassor runt gamla knattriga saabar... är det kanske så att man tar chansen att se en gammal dinosaurie?

med reservation för staving av enstaka ord...

Ljuuuudet!
o till viss mån designen.
PruttSAAB är en av mina absoluta favvebilar - lätta okomplicerade med tydlig tanke bakom alla konstruktionslösningar. Bara ÄLSKAR dom
V4 är inte dumt heller..

_________________
Jan Å
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4324



Trimmad 2T på grusväg.....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Erkänner att jag hade fel.......

Har alltid tyckt att Gammel-saabarna alltid varit ganska mesiga men nu måste man ju ändra sig..... DET FANNS JU EN HÅRIG SÅDAN..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Här kan man ju utveckla konceptet än mer!!!

Inte ens trippelknasare! Trimma!!!

Sen kan ju se till att vända på hela rasket så motorerna kommer bakom lådan...

Hua vad det skulle gå..

Klass 4 har väl inget förbud mot tvåtaktare Fredrik?
Eller får vi åka Klass 1?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Ragnar skrev:
Trimmad 2T på grusväg.....


Trimmad 2T överallt (Utom i stadstrafik och annan krypkörning )

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

tvåtaktsmicke skrev:
Ragnar skrev:
Trimmad 2T på grusväg.....


Trimmad 2T överallt (Utom i stadstrafik och annan krypkörning )

Funkar visst!
Finns en i Götet som förgyllt mitt köande många gånger. Härligt högröstad, mums. thumbs up
Någon här?

_________________
Jan Å
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4324



tvåtaktsmicke skrev:
Ragnar skrev:
Trimmad 2T på grusväg.....


Trimmad 2T överallt (Utom i stadstrafik och annan krypkörning )


Jo, jag vet... även om Sonett 1a på full gas genom Thn är en "ganska" go åkupplevelse det med..

Eftersom vi saabägare redan kapat till oss den här tråden kanske jag får passa på att gratulera till trevligt fälginköp?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag lärde känna en tvåtaktsåkare under min "rallykarriär". 80-90 hk sade han själv...Fan vet.
ofta blev han stående ett hundratal meter in på specialsträckorna, i färd med att byta stift.
Då hade den "surat igen så illa att det bara var att byta om man ville åka vidare

Men den lät gött thumbs up Den hade dessutom en lustig lamelldiff som satt på ena drivaxeln?!?!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Andreas Lidström skrev:
Här kan man ju utveckla konceptet än mer!!!

Inte ens trippelknasare! Trimma!!!

Sen kan ju se till att vända på hela rasket så motorerna kommer bakom lådan...

Hua vad det skulle gå..

Klass 4 har väl inget förbud mot tvåtaktare Fredrik?
Eller får vi åka Klass 1?


Kan ingenjören fundera ut något bra snabbtankningssystem som möjliggör "lufttankning" från en annan bil på banan. Vi kan ju sätta ihop en dieseldriven 9-5- combi med extra-tank för 2-taktsmixad soppa och dockningsenhet, så slipper vi stanna så ofta för tankning.
Lustigt att bara 4% olja ska medföra högre förbrukning än 100% olja

Tror att vi med en 1880 cc rak tvåtakts sexa på ca 270-280 hk skulle få en viss ökning av bränsleåtgången.
Konctet för motorn finns klart. Vi vätnar på på att kl 4 ökar tankvolymen till 200 liter jämt...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Sportbilsentusiasten skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Ragnar skrev:
Trimmad 2T på grusväg.....


Trimmad 2T överallt (Utom i stadstrafik och annan krypkörning )

Funkar visst!
Finns en i Götet som förgyllt mitt köande många gånger. Härligt högröstad, mums. thumbs up
Någon här?

Jo det beror ju förvisso på trimningsgrad och förgasarbestyckning, själv så kör jag med filade trippelförgasare utan halsringar.


På tomgång så verkar snurran mest gå på lågfartsmustyckena, motorn reagerar överhuvudtaget inte på tomgångsskruven. Det har förmodligen att göra med att insugningsrörets speciella utförande inte riktigt lirar med hög insugsduration på de lägre varvtalen. Allt detta ger lågvarsegenskaper som en vedbofilad Zündapp och om man inte passar sig så surar den ned rejält. Detta kombinerat med spec2 lådan som har lång etta orsakar lätt en "viss" lamelleldning i start i backe eller vid trailerlastning.

Jag har kört med snällare trimningsgrader också, då går det faktiskt utmärkt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Ragnar skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Ragnar skrev:
Trimmad 2T på grusväg.....


Trimmad 2T överallt (Utom i stadstrafik och annan krypkörning )


Jo, jag vet... även om Sonett 1a på full gas genom Thn är en "ganska" go åkupplevelse det med..

Eftersom vi saabägare redan kapat till oss den här tråden kanske jag får passa på att gratulera till trevligt fälginköp?


VA Har du åkt Sonett etta? original eller replika?. Saab bilarna blev rätt lätta, borde dra iväg rätt skapligt.

Tackar, jag funderar på en modifiering så jag passade på att slå till.....

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Jet skrev:
Jag lärde känna en tvåtaktsåkare under min "rallykarriär". 80-90 hk sade han själv...Fan vet.
ofta blev han stående ett hundratal meter in på specialsträckorna, i färd med att byta stift.
Då hade den "surat igen så illa att det bara var att byta om man ville åka vidare

Men den lät gött thumbs up Den hade dessutom en lustig lamelldiff som satt på ena drivaxeln?!?!


Låter som ett typiskt klassiskt 2-takts trimmar fenomen. Man arbetar med så extrema porttider att man måste hinka i bensin för att inte smälta kolvarna.
Han hade säkert inga reedventiler för att hjälp till att hålla ordbinbg på bränsleflödet.

Appropå hsätkrafter, så kan det möjligen vart i det häradet, men ofta har 2-taksfolket högst personliga och inte alltid helt realistiska uppfattningar om hästkrafter.
Själv har jag 87,6 hk ut vid cA 6700 varv. Detta med enkelförgasare!
En sportmotor med lanciaförgasarna (trippelsolex) kanske kan ge knappt 6-10 hk ytterligare.
All-time high på min 850cc maskin är drygt 91 hk, men då smälte 3:an s kolv ned till en chernobyl wannabe, efter två testpass på Hämeenlinna.... (nu vet jag hur insugningsröret ska se ut flör att fördela blandingen bättre!)
Nu pratar vi alltså grupp 2 enligt appendix K relgementet.
Med fri trimning och moderna applikationer som reedventiler, programerbar tändning, sprut och max borrning med strokad vev. ja då kanske 130-140 hk ur Saaben inte är en omöjlighet?
Iaf inte om trimmaren är "XP-Niklas"

Two Stroke -much smoke - more fun!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4324



tvåtaktsmicke skrev:
VA Har du åkt Sonett etta? original eller replika?. Saab bilarna blev rätt lätta, borde dra iväg rätt skapligt.

Tackar, jag funderar på en modifiering så jag passade på att slå till.....


original, den vita. Jag har lite släkt på rätt ställen, det hjälper ibland

Var några år sedan nu, så jag var rätt ung. Men nog minns jag känslan allt...

Det var nära att jag höjde insatserna i den där auktionen, men jag hittade en annan uppsättning några timmar innan auktionsslut...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Allmänt banåkaforum
Tvåtaktare (splittad tråd)
1, 2   >>
8982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande