Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rallybil + banåkning = sant?
1, 2   >>
3510 besök totalt
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Har funderingar på att köpa någon kul "leksak".

Har för avsikt att åka så mycken banträffar jag bara hinner med samt köra på isen under vintrarna och kanske lite bus på "publika specialsträckor" (läs allmän väg ).

Budgeten är runt 100.000:-

Måste vara RWD och det lutar åt en rally Volvo i Grupp H med 240+ häst. Frågan är ju hur väl en rallybil fungerar att åka bana med? Brukar det gå att justera markfrigången? Jag har inte hittat någon rallybil med coilovers, men man kanske byter till banfjädrar istället?

Är det mycket skruva för att hålla liv i en sån bil vad det gäller slitage på motor och låda?

Tips mottages tacksamt!

/Jocke

P.S. Hoppas detta hamnade i rätt avdelning...

#33 - Joacim Boive - www.boive.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Rallybil + banåkning = sant?

Jocke72 skrev:
...
och kanske lite bus på "publika specialsträckor" (läs allmän väg ).
...

Hhrmm...

Förutom ovanstående citat så låter det som ett kul upplägg! Hur mycket som behöver ändras i chassieinställningarna för att det ska funka på bana vet jag inte men någon annan har kanske erfarenhet? Volvo original Cup kör ju både rally o bana i sin cup!

Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Alltså, vad jag menar är att den ska vara laglig/besiktad så man kan åka på allmän väg med den. Så vitt jag har förstått så kan du bruka en rallybil som vilken bil som helst, rent teoretiskt.

Sen kanske man föredrar att ta den lite längre kurvigare vägen till slutmålet hellre än att mala motorväg, men det tror jag inte jag är ensam om?

/J

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jocke72 skrev:
Alltså, vad jag menar är att den ska vara laglig/besiktad så man kan åka på allmän väg med den. Så vitt jag har förstått så kan du bruka en rallybil som vilken bil som helst, rent teoretiskt.
/J

Var det inte ngn tråd om det för ngn månad sedan? Vill minnas att slutsatsen blev att det inte är ok att bruksköra med en registrerad rallybil, även om folk verkar både tro det och göra det.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Jocke72 skrev:
/J

Var det inte ngn tråd om det för ngn månad sedan? Vill minnas att slutsatsen blev att det inte är ok att bruksköra med en registrerad rallybil, även om folk verkar både tro det och göra det.

Jo, var det inte så att reglerna mer eller mindre gick att tolka som att det var ok, men att tanken var en annan.
Denna tolkning skulle, som jag förstod det, kunna mynna ut i hårdare regler vilket kunde ställa till det för de som tävlar inom rally?

Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ni kanske menar denna tråd?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10490&highlight=rally+allm% . . . .

Jag tolkar innehållet som Anton. Det går men det är inte avsikten...

Det är inte min avsikt heller att sitta och köra rallybil till och från jobbet. Sitta och köa med en rallybil är säkert inte en njutning...

Men åter till min fråga. Skulle det funka att åka bana med? Har inte för avsikt att vara snabbast utan är ute efter så mycket skoj som möjligt för pengarna.

/J

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Klart det funkar! Det visar ju VOC om inte annat. Frågan är väl hur mycket de skruvar på bilarna när det blir bana istället för rally

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Jocke72 skrev:

Men åter till min fråga. Skulle det funka att åka bana med? Har inte för avsikt att vara snabbast utan är ute efter så mycket skoj som möjligt för pengarna.

/J

Javisst skulle det fungera. Men fjädrar och stötdämpare på en grusbil är för mjuka för att köra på bana med.
Fjäderbyte kan räcka.

Att köra på allmän väg är inte att rekommendera, det ställer till det lite för oss aktivt tävlande som har det svårt nog redan

Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Vad kan en vettig uppsättning fjädrar och dämpare, för bana, kosta till en Volvo 240?

Tips på en bra site att handla från?

Som sagt, den ska inte användas för transport utan för lek... Träning.

/R

Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

och sedan ska man inte dra alla "rallystukade" bilar över en o samma kam, finns rätt mänga som är vanligt gatreggade oxå, ta min a-ascona t ex. Den är allt annat än bekväm att köra fram o tillbaka till jobbet, skriker o skränar från v-lådan, ingen ljuddämpnng alls som på en vanlig bil. men kul är det att köra runt med hård fjädring mm mm

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Jocke72 skrev:
Vad kan en vettig uppsättning fjädrar och dämpare, för bana, kosta till en Volvo 240?

Tips på en bra site att handla från?

Som sagt, den ska inte användas för transport utan för lek... Träning.

/R

Ska man ha volvo ska man ringa Sellholm Tuning, www.sellholm.se tror jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Att ha två uppsättningar fjädrar kostar inte mycket. Lite pill o byta bara...

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Att ha två uppsättningar fjädrar kostar inte mycket. Lite pill o byta bara...

bättre att ha två färdig fjäderben på 240..

dessutom får man nästan fjäderben till 240.

bara att se till att man bygger fast bromsrören på rätt sätt så man slipper sära rör/slang när man ska byta fjäderben..

då blir det
fem muttrar till hjulet
en mutter till styrleden
tre muttrar till topplagringen
två bultar till bromsoket.
två muttrar till en bromsslangshållare.
fyra skruvar till spindelleden.

fast det är väl lika bra att byta länkarmar på en gång så man får ltie trevligare hjulvinklar på engång.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Tackar för tipsen!

Mailade vägverket angående hurvida man fick framföra rallybil på allmän väg och detta var vad jag hittade:

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr042.htm

"5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA"

Alltså får man inte köra med de på allmän väg annat än under tävling, som jag fattar det.

/Jocke

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jocke72 skrev:
"5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA"
Skaffa licens och kör till och från träning. Träning måste väl klassas in under "sportslig verksamhet"? Du var ju inte intresserad av att snurra runt korvmojen eller använda den som pendlarbil direkt.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Det stämmer !!

Från och med i år får "RALLY bil" inte att framföras i trafik eller till tävling bara mellan specialsträckorna.
Undantag finns: Grupp E och VOC bilar kan besiktigas som standard RALLY bil och framföras på almänn väg.Jag har en Ascona A Grupp E som vi kör på Isen med,Rally tävlingar,på Gälleråsen på onsdagar och i bland till jobbet. = KUL.

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Jocke72
Åkersberga
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Äsch, verkar lite för bökigt att åka riktig rallybil.

Ska kika på en "strippad" 968 CS med GT3 bromsar, diff mm... Lite mer pengar, men mer bil och kanske lättare att sälja om behovet skulle uppstå.

Inget att åka på isen med iofs... Mmmm.... Beslut, beslut...

/Jocke

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jocke72 skrev:
" 968 CS ...Inget att åka på isen med iofs... Mmmm.... Beslut, beslut...

En sån går väl förträffligt bra på is?

Eller tänkte du åka på spikdäck och är rädd om hjulhuskanterna?

Göteborg
Här sen Nov 2003

Jet skrev:

En sån går väl förträffligt bra på is?

Eller tänkte du åka på spikdäck och är rädd om hjulhuskanterna?

Har faktiskt sett en 968 framföras på plogad isbana för ett par år sen, han hade tyvärr bara vanliga vinterdäck på (tror dom var dubbfira då bilen var englands reggad) och han tillbringade mer tid i snövallen än på banan och hade dessutom svårt att ta sig ur vallarna pga låg markfrigång, men roligt tror jag att han hade (men oj vad han var ivägen när jag kom farandes i mammas vrålåk )

/Erik

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

NiklasFalk skrev:
Jocke72 skrev:
Skaffa licens och kör till och från träning. Träning måste väl klassas in under "sportslig verksamhet"? Du var ju inte intresserad av att snurra runt korvmojen eller använda den som pendlarbil direkt.

Träning är ju tom förbjudet :P

Vi får ansöka hos länsstyrelsen för att häva hastighetsbegränsningarna på våra rallysträckor
och det får vi bara om det är tävling, ska vi ha träning så är det bashastighet som gäller därför brukar träningar kallas klubbtävlingar helt enkelt.

och vi får inte ens köra rallybilen till tävlingen utan måste hiva skitet på ett släp.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Lite snett i tråden, men jag har kört Porsche 944 på is och det gick utmärkt. Betydligt bättre runt banan än diverse Impreza GT och liknande understyrande tingestar. En 968 borde inte vara sämre.

1, 2   >>
3510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande