Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3510 besök totalt |
Rallybil + banåkning = sant?
Har funderingar på att köpa någon kul "leksak". Har för avsikt att åka så mycken banträffar jag bara hinner med samt köra på isen under vintrarna och kanske lite bus på "publika specialsträckor" (läs allmän väg ![]() Budgeten är runt 100.000:- Måste vara RWD och det lutar åt en rally Volvo i Grupp H med 240+ häst. Frågan är ju hur väl en rallybil fungerar att åka bana med? Brukar det gå att justera markfrigången? Jag har inte hittat någon rallybil med coilovers, men man kanske byter till banfjädrar istället? Är det mycket skruva för att hålla liv i en sån bil vad det gäller slitage på motor och låda? Tips mottages tacksamt! /Jocke P.S. Hoppas detta hamnade i rätt avdelning... |
||||
Re: Rallybil + banåkning = sant?
![]() Förutom ovanstående citat så låter det som ett kul upplägg! Hur mycket som behöver ändras i chassieinställningarna för att det ska funka på bana vet jag inte men någon annan har kanske erfarenhet? Volvo original Cup kör ju både rally o bana i sin cup! _________________ ![]() |
||||
Alltså, vad jag menar är att den ska vara laglig/besiktad så man kan åka på allmän väg med den. Så vitt jag har förstått så kan du bruka en rallybil som vilken bil som helst, rent teoretiskt.
Sen kanske man föredrar att ta den lite längre kurvigare vägen till slutmålet hellre än att mala motorväg, men det tror jag inte jag är ensam om? /J |
||||
Var det inte ngn tråd om det för ngn månad sedan? Vill minnas att slutsatsen blev att det inte är ok att bruksköra med en registrerad rallybil, även om folk verkar både tro det och göra det. _________________ Pär Hylander |
||||
Jo, var det inte så att reglerna mer eller mindre gick att tolka som att det var ok, men att tanken var en annan. Denna tolkning skulle, som jag förstod det, kunna mynna ut i hårdare regler vilket kunde ställa till det för de som tävlar inom rally? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ni kanske menar denna tråd?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag tolkar innehållet som Anton. Det går men det är inte avsikten... Det är inte min avsikt heller att sitta och köra rallybil till och från jobbet. Sitta och köa med en rallybil är säkert inte en njutning... Men åter till min fråga. Skulle det funka att åka bana med? Har inte för avsikt att vara snabbast utan är ute efter så mycket skoj som möjligt för pengarna. /J |
||||
Javisst skulle det fungera. Men fjädrar och stötdämpare på en grusbil är för mjuka för att köra på bana med. Fjäderbyte kan räcka. Att köra på allmän väg är inte att rekommendera, det ställer till det lite för oss aktivt tävlande som har det svårt nog redan ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Vad kan en vettig uppsättning fjädrar och dämpare, för bana, kosta till en Volvo 240?
Tips på en bra site att handla från? Som sagt, den ska inte användas för transport utan för lek... Träning. ![]() /R |
||||
och sedan ska man inte dra alla "rallystukade" bilar över en o samma kam, finns rätt mänga som är vanligt gatreggade oxå, ta min a-ascona t ex. Den är allt annat än bekväm att köra fram o tillbaka till jobbet, skriker o skränar från v-lådan, ingen ljuddämpnng alls som på en vanlig bil. men kul är det att köra runt med hård fjädring mm mm
![]() _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
Ska man ha volvo ska man ringa Sellholm Tuning, www.sellholm.se tror jag. _________________ Daniel Steiner |
||||
bättre att ha två färdig fjäderben på 240.. dessutom får man nästan fjäderben till 240. bara att se till att man bygger fast bromsrören på rätt sätt så man slipper sära rör/slang när man ska byta fjäderben.. då blir det fem muttrar till hjulet en mutter till styrleden tre muttrar till topplagringen två bultar till bromsoket. två muttrar till en bromsslangshållare. fyra skruvar till spindelleden. fast det är väl lika bra att byta länkarmar på en gång så man får ltie trevligare hjulvinklar på engång. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Tackar för tipsen!
Mailade vägverket angående hurvida man fick framföra rallybil på allmän väg och detta var vad jag hittade: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr04 "5 § Rallybil som avses i 2 § får brukas på väg endast vid tävling och annan sportslig verksamhet under förutsättning att den som framför fordonet har giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller annat nationellt förbund anslutet till FIA" Alltså får man inte köra med de på allmän väg annat än under tävling, som jag fattar det. /Jocke |
||||
|
||||
Det stämmer !!
Från och med i år får "RALLY bil" inte att framföras i trafik eller till tävling bara mellan specialsträckorna. Undantag finns: Grupp E och VOC bilar kan besiktigas som standard RALLY bil och framföras på almänn väg.Jag har en Ascona A Grupp E som vi kör på Isen med,Rally tävlingar,på Gälleråsen på onsdagar och i bland till jobbet. ![]() _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Äsch, verkar lite för bökigt att åka riktig rallybil.
Ska kika på en "strippad" 968 CS med GT3 bromsar, diff mm... Lite mer pengar, men mer bil och kanske lättare att sälja om behovet skulle uppstå. Inget att åka på isen med iofs... Mmmm.... Beslut, beslut... ![]() /Jocke |
||||
En sån går väl förträffligt bra på is? Eller tänkte du åka på spikdäck och är rädd om hjulhuskanterna? ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Har faktiskt sett en 968 framföras på plogad isbana för ett par år sen, han hade tyvärr bara vanliga vinterdäck på (tror dom var dubbfira då bilen var englands reggad) och han tillbringade mer tid i snövallen än på banan och hade dessutom svårt att ta sig ur vallarna pga låg markfrigång, men roligt tror jag att han hade (men oj vad han var ivägen när jag kom farandes i mammas vrålåk ![]() /Erik _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Träning är ju tom förbjudet :P Vi får ansöka hos länsstyrelsen för att häva hastighetsbegränsningarna på våra rallysträckor och det får vi bara om det är tävling, ska vi ha träning så är det bashastighet som gäller därför brukar träningar kallas klubbtävlingar helt enkelt. och vi får inte ens köra rallybilen till tävlingen utan måste hiva skitet på ett släp. _________________ Daniel Steiner |
||||
Lite snett i tråden, men jag har kört Porsche 944 på is och det gick utmärkt. Betydligt bättre runt banan än diverse Impreza GT och liknande understyrande tingestar. En 968 borde inte vara sämre.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3510 besök totalt |