Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (6961 totalt)
Marko 1880

Här sen Okt 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
Budgetbygge BMW+SAAB.

www.lowbudgetrides.com

Vad tror ni om konceptet till detta budgetbygge?
Byte till ett chassi/transmission som gör Saab B234 motor med Trionic 5 rättvisa är i sig ingen nyhet.
Men med en begränsad budget och ett "bolt on" paket med detaljerad information om allt så är det kanske intressant?

Mvh Marko

_________________
Marko Räisänen
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Precis det konceptet jag funderat på idag ju

Jag tror att det skulle bli en väldigt bra kombination. Vet att det finns en som byggt en sierra med saabmotor och M3-låda. Så det kan ju inte vara omöjligt att få till det

2003 i bilsport läste jag om en som byggde en bmw+volvo variant. Körde 1,25 nånting i superstage

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Ha ha ha... tur att jag redan har min motor för de börjar bli eftertraktade nu! Finns ganska många som bygger Locost med B204E nu så idén finns redan fast i en annan skepnad

Det enklaste "bolt-on" är nog detta:


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Mats Friberg skrev:
Ha ha ha... tur att jag redan har min motor för de börjar bli eftertraktade nu! Finns ganska många som bygger Locost med B204E nu så idén finns redan fast i en annan skepnad


B234L måste ju vara ett bra utgångsmaterial. 170hk lättrycksturbo...

Men en B2x4 är ju rätt hög. Får den plats under huven? B202 har ju ett vinklat block som inte tar så mycket plats...

Mats vad är det för växellåda på bilden?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag o Beepbeep gör ett likadant budgetkoncept men i en bil som är en aning dyrare än en Volvo 240.

http://project911.luminasweden.com

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Daniel Ekström skrev:
2003 i bilsport läste jag om en som byggde en bmw+volvo variant. Körde 1,25 nånting i superstage

De första jag tänkte när jag läste det var att en sån skulle man ha, fast med SAAB motor...
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Daniel Ekström skrev:
B234L måste ju vara ett bra utgångsmaterial. 170hk lättrycksturbo...

Men en B2x4 är ju rätt hög. Får den plats under huven? B202 har ju ett vinklat block som inte tar så mycket plats...

Mats vad är det för växellåda på bilden?


Det enda problemet jag kan se med B234E (E=lättryck, L=fulltryck) är att vridmomentet troligen skiljer för mycket från BMW-motorn... Gör man motorbytet på en 325:a borde de inte ha något emot att man hinkar ner en 2,0ltt (150hk/217Nm) eftersom den har mindre effekt än originalmotorn. Fast iofs hänger detta mycket på personen som skall godkänna bygget eftersom Sierran bara har 148hk från början men ändå godkändes med 170hk.

Jo, B2X4 är hög - jag kommer att få ha en riktigt manlig bula på huven för att få plats med ventilkåpan Probemet med B202 är att man måste fixa en egen adapterplatta till växellådan eftersom den har ett annat bultmönster mot växellådan och att man inte får Trionic på köpet.

Växellådan på bilden är från en Opel omega 2,5 V6 - 96 - sitter som en smäck! Enligt ryktena är det bara att flytta slavcylindern 15mm för att den skall nå fram till tryckplattan...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Marko 1880

Här sen Okt 2004
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej,

Tack för det trevliga bemötandet.

Ang väghållning - vilken är den "rätta" vägen att gå om man har en väldigt begränsad budget?

Tips emottages tacksamt - kompetensen på detta forum finns ju utan tvekan.

Mvh Marko

_________________
Marko Räisänen
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Reggar man som ombyggt fordon så är det väl bara 15kw/100kg som man behöver bry sig om? Med andra ord 180hk i en 1200kg bil. eller är jag ute och cyklar helt?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Marko 1880 skrev:
Hej,

Tack för det trevliga bemötandet.

Ang väghållning - vilken är den "rätta" vägen att gå om man har en väldigt begränsad budget?

Tips emottages tacksamt - kompetensen på detta forum finns ju utan tvekan.

Mvh Marko


Rätt hjulvinklar är ett grundkrav. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3541&highlight=vettiga+hjul . . . .

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Daniel Ekström skrev:
Reggar man som ombyggt fordon så är det väl bara 15kw/100kg som man behöver bry sig om? Med andra ord 180hk i en 1200kg bil. eller är jag ute och cyklar helt?


Jo att det är 15kW/100kg på amatörbyggda fordon vet jag, men jag har för mig att Tony (Sierra Aero) skrev något om detta med effekten i nya motorn kontra originalmotorn... Skulle gissa att det har med originalbromsarna att göra!

Får väl vänta tills therealpinto hittar tråden

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Ekström skrev:
Reggar man som ombyggt fordon så är det väl bara 15kw/100kg som man behöver bry sig om? Med andra ord 180hk i en 1200kg bil. eller är jag ute och cyklar helt?



eller snarare drygt 200hk i 1000kg bil thumbs up
alt 240hk i 1200kg bil

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Daniel Ekström skrev:
Reggar man som ombyggt fordon så är det väl bara 15kw/100kg som man behöver bry sig om? Med andra ord 180hk i en 1200kg bil. eller är jag ute och cyklar helt?


Du cyklar
180 kW får man ha, dvs 244,8 hk thumbs up

Edit: massor med minuter för slö..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Dude skrev:
Daniel Ekström skrev:
Reggar man som ombyggt fordon så är det väl bara 15kw/100kg som man behöver bry sig om? Med andra ord 180hk i en 1200kg bil. eller är jag ute och cyklar helt?



eller snarare drygt 200hk i 1000kg bil thumbs up
alt 240hk i 1200kg bil


oj räknade jag fel

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5892



Hej

om vi ska ge några korta råd om gatreggningsbiten, kan det se ut så här:
1. Välj en E30 utan kat
2. Välj en Saabmotor komplett med original (utanpå i alla fall) styrsystem och i övrigt originalutförande med katalysator

1+2 gör att avgasbiten i reggningen är enkelt löst (så kallat "katalysatorundantag" när man "uppgraderar" en bil utan kat). Den saken är VIKTIG, om E30:n har kat blir reggningen enormt mycket knöligare då avgasintyg från Saab kommer att krävas.

När det gäller effekt/vrid kan man gå två vägar. Antingen försöker man klara sig på enklast möjliga sätt, och försöker hålla sig inom 20% effektökning och 10% vridökning i förhållande till E30:ns originalmotor. Då är det troligen 323/325 och Saab Ltt som gäller.

Alternativet är att regga som ombyggt fordon, och som tidigare sagts gäller då 15kW/100kg tjänstevikt, och ingen fast begränsning på vrid. Men, för att FÅ regga som ombyggt fordon räcker det inte att byta motor. Även växellåda, slutväxel och HELA bromssystemet måste bytas. I detta fall är det kanske lika bra att utgå från 318/316 eftersom man ändå måste byta "allt". Då kan man också kanske använda en Saabmotor med lite mer effekt och vrid i papperen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



>>therealpinto

Det gjorde att det klarnade en hel del! thumbs up

BTW: Söker du efter ditt nick för att hitta alla nya trådar där vi söker dina expertkunskaper eller har du bara en känsla för var du kommer att behövas?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Hur mycket vrid är det standard i SAABmotorerna? original i en 325:a är det väl 230nm om jag inte minns fel. Det skulle då innebära att man får ha 204hk resp 253nm om man ökar effekt och vrid med 20 resp 10%.
Bästa vore väl att få tag på papper från en alpina B6 3,5 som original har 261hk resp 346nm. Då skulle man mao kunna regga med 313hk resp 380nm. De siffrorna kommer väl ingen SAAB motor i närheten av i originalskick fast å andra sidan är det inte helt lätt att få tag på en B6:a heller...

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)

_________________
Jonas Edling
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



M3Jonas skrev:

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)


Då kan man inte åka lagligt med bilen. Kan ju vara trevligt att inte behöva ta bort en massa saker på bilen inför varje besiktning.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Ekström skrev:
M3Jonas skrev:

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)


Då kan man inte åka lagligt med bilen. Kan ju vara trevligt att inte behöva ta bort en massa saker på bilen inför varje besiktning.



om man reggar som amatörbyggt, så går det utmärkt thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Dude skrev:
Daniel Ekström skrev:
M3Jonas skrev:

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)


Då kan man inte åka lagligt med bilen. Kan ju vara trevligt att inte behöva ta bort en massa saker på bilen inför varje besiktning.



om man reggar som amatörbyggt, så går det utmärkt thumbs up


Men om jag bara slänger på en turbo kan jag regga som amatörbygge då? och vad kostar det då?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Daniel Ekström skrev:
Dude skrev:
Daniel Ekström skrev:
M3Jonas skrev:

Kul med annorlunda projekt men varför inte "bara" turbokonvertera en 325 motor? (Bara nyfiken, klagar inte)


Då kan man inte åka lagligt med bilen. Kan ju vara trevligt att inte behöva ta bort en massa saker på bilen inför varje besiktning.



om man reggar som amatörbyggt, så går det utmärkt thumbs up


Men om jag bara slänger på en turbo kan jag regga som amatörbygge då? och vad kostar det då?


Nä, såvitt jag vet så måste man ändra drivlina, bromsar och hjulupphängningar....lite osäker på alla delarna men det krävs en mer radikal ombyggnad iaf.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Skruva banåkabil
Budgetbygge BMW+SAAB.
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (6961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande