Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 8169 besök totalt |
Öppen/Stängd hjälm fråga
om man nu ändå skall köpa en ny godkänd hjälm ( för ban-åka/roadsport) Så uppfattar jag att detta gäller I Miatan med sufflet/HT på skall man åka med öppen hjälm typ denna http://www.dalhems.se/safetyequip/wi I öppen bil miata med sufflet/HT nere gäller sluten hjälm typen denna http://www.dalhems.se/safetyequip/wi Men man får inte åka med sluten hjälm om man åker med sufflet/HT uppe. Har jag gjort det för svårt för mig själv nu ![]() Jag vill gärna ha en hjälm som är godkänd både för miata och seven bilar oavsett om jag åker med sufflet uppe eller nere eller om jag kör race med en seven. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Korrekt.
Sufflet ned=täckt bil och öppen hjälm (godkänd max 800 g.). Sufflett upp=öppen bil och sluten hjälm (godkänd max 1100 g.). Enligt SBF så är det enbart STCC-förarna som har fått dispens, och kör med sluten hjälm trots att det enligt resonemanget den ska vara öppen. Å andra sidan, jag har sett många inkl. mig själv med sluten hjälm trots täckt bil på diverse icke tävlingsarrangemang. Vi räknas väl som STCC-piloter....? ![]() ![]() _________________ BMW MC-klubben |
||||||||
För att (fritt) citera P Sundfelt i tordags:
"Kör med täckt hjälm tills SBF säger annorlunda". Ansiktsskador är inte vackra. De med internationell licens kan köra med täckt hjälm på tävlingar i Sverige (det är här som SBF's logik haltar en del...) Det är väl tillåtet att köra med öppen hjälm i öppen bil så med en öppen hjälm ka man cabba precis som man vill. Om man är rädd om anskitet och vill tävla med täckt hjälm så tvingas man cabba ner. Detta är iofs et bra sätt att lätta ca 20kg, montera bort toppen och kör med en HT när du inte tävlar. |
||||||||
![]() Täckt hjälm skyddar mot ansiktskador- Ja! Täckt hjälm (läs tyngre) ökar risken att man bryter nacken ![]() Får jag välja själv tar jag hellre ett brutet näsben än en bruten nacke ![]() Har man täckt hjälm ökar risken att man förvärrar en eventuell nackskada när man ska ta av hjälmen efterråt. Varför används HANS (Head and Neck Support) i F1? Jo, för att hjälmens tyngd bröt nacken av förarna vid våldsamma olyckor. Go SBF!!!! ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Dale Earnhardt var stor motståndare till Hans-system - gissa vad han dog av. ![]() Förvisso på motorcykel så det är lite OT men en granne fick sitt ansikte krossat av en lastbil när han körde med öppen hjälm och det som han har fått genomlida för att bli någorlunda normal igen.... under ett halvår hade han tex ingen gom, det var bara ett stort hål mellan mun och näshåla. Hans-system och sluten hjälm vore väl ändå det bästa? Synd att de är så dyra.... även om det finns alternativ så är ju inte heller de gratis. Man borde åtminstone utveckla en lätt båge eller nåt - likt en amerikansk fotbollshjälm eller som vissa slalomhjälmar har. Lätt, men ändå skyddande för käken. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
Öööh, hängde det där ihop riktigt? Vad är det för bra med SBF's virriga regler? Det är bra att SBF kräver lätta hjälmar ![]() ![]() Jag kör med täckt hjälm som väger 1000 g. En öppen hjälm kan väga ca 200 g mindre - och det är ju bra, men ansiktsskador begränsas sällan till brutet näsben; för min del slutade det med att näsan och hela högra kinden (upp till överkant ögonhålan och bak till örat) slogs in, överkäken slogs av, några tänder bröts av, m m... Men visst, hellre det än en bruten nacke... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Ska du dra upp skräck-argument så är det isåfall bra att berätta hela sanningen (eller rättare sagt spekulationen) dvs att han dog av att förmodligen var inte bältet fastsatt ordentligt och därigenom slog han i huvudet och fick skador i ansikte och dog........ finns rätt mycket spekulationer om det på amerikanska sidor........ bland annat så uttalade sig Simpson chefen just om det pga att folk spekulerade först att det berodde på att Simpson bältet var trasigt. Själv tycker jag det är en fånig regel........ vad som får en internationell licensierad 40-årig otränad STCC förare typ Peo Noren att ha starkare nacke än en mycket vältränad långloppsförare är något iaf inte jag förstår..... ![]() Visst är det bra med Hans..... men hallå... titta på vad vi har problem istället på våra "förhållandevis" långsamma banor...... inte är det nackskador iaf i smällar rakt framifrån. |
||||||||
![]() Men standardbil med fyrpunktsbåge och trepunktsbälte är ju ändå rökt i vilket läge som helst så det går ju bra med en öppen Peltor då. HANS kommer att komma nedåt i klasserna och skulle vara ett mycket mer accepterat krav från SBF än FIAstämplad katalysator. |
||||||||
Håller helt med..... Skulle bara tipsa om att det finns faktiskt ett alternativ som är i stort sett lika bra som HANS och där ett system med remmar som vi skrivit om förrut här på rejsa..... men kommer bara inte på namnet och webadressen just nu..... som har helt andra priser och inte behöver specialanpassas för varje person. |
||||||||
och jag väljer hellre en sträckt nackmuskel framför ett krossat ansikte, eller att få näsbenet upptryckt i hjärna... En annan sak är skyddet som skalet ger. Varför är inte peltorhjälmen godkänd utomlands? Som jag förstått det så får man väl inte heller köra Formelbil med Peltors lätta integralhjälm, eller MC. om det enda som betydde nåt var att hjälmen var lätt så skulle det naturligtvis vara bäst att köra utan, men det är ju en avvägning mot andra faktorer och jag har svårt att se att just Sverige skulle ha rätt i den här avvägningen, men alla andra ha fel. Eftersom det ändå är så oklart vad som är bäst så kanske man istället skulle kunna köra med internationella regler och dessutom tillåta de lätta peltorhjälmarna, så fick folk göra den avvägningen själva. Det handlar ändå bara om mindre än 10% av huvudets totala vikt, så en gissning är att de individuella skillnaderna är lika stora. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Vad är det som gör att man är rökt då? Ps. Hur funkar det med visiret på en sluten hjälm vid en krock? Finns det risk att få det intryckt i ansiktet eller står de emot sådant våld? |
||||||||
Precis! Peltor G10 som jag har är en fantastiskt fin och lätt integralhjälm, men det vore helt vansinnigt att köra MC med den - den är gjord för att dämpa smällar mot hårda saker i en kupé, inte för att stoppa en mänsklig projektil. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Men med trepunkt så är ju HANS inte lika nödvändig eftersom du tillåts röra dig lite mer. Om man dessutom har krockkudden kvar så blir ju fler saker annorlunda. Krockkudde lär ju hjälpa till mot ansiktsskador om det man slår i kommer rakt framifrån. Men när skedde en smäll på bana på samma sätt som i EurONCap? Det blir lite knepigt när vi diskuterar allt från standardbil på bankörning till murkrasher i F1 på en och samma gång. |
||||||||
Utifrån det som skrivits här känns det som om en stängd hjälm är att föredra. Även om det säkert är
bekvämare med en öppen. http://www.dalhems.se/safetyequip/wi Är Peltors hjälmar stora eller små i storlekar ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
OT, detta var ju trots allt en hjälmdiskussion....
"Skräckargumentet" var inte hämtad från hempulade hemsidor på internet utan från ett TV-program om Hans devices och liknande system, förvisso på Discovery..... ![]() Ett faktum kvarstår dock att stumheten i 4- 6-punktsbälten i kombination med hjälm och HÖG fart gör att huvudet kan väga flera hundra kilo vid kraftiga frontkollisioner. Resultatet kan bli värre än nacksträckningar och om man är otränad eller ej spelar nog liten roll. Vi har i omgångar debatterat detta på Locost-listan för Sevenbyggare där en person även arbetar med krocktester menar att i vissa sammanhang att trepunktsbältenas medgörlighet hindrar denna typ på skador. Detta är kan hända mer relevant för oss som kör sjuor även i gatutrafik och helt valt bort trepunktsbälten till förmån för gatan icke godkända fyrpunktare. Samma person leker även med tanken att bygga in deformationszon i noskonen vilket skulle kunna minska effekten av tunga hjälmar som sliter i nackmusklerna. För oss som kör öppet och har stängda hjälmar så är ju detta inte helt oväsentligt. Patenterade dyra Hans systemen önskar nog alla att få slippa. Men ett billigare alternativ, kanske utvecklat av Peltor? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||||
oavsett skador eller inte så är regeln enkel. Ska du tävla nationellt i öppen bil gäller integralhjäl, i täckt bil gäller Jet-hjälm. Miata med uppfälld sufflett/hardtop räknas som täckt bil. Jag tycker att Peltorhjälmarna känns små, då jämför jag med min Shoei mc-hjälm (integral). Att ha en lätt hjälm är utan tvekan att föredra för att skydda nacken (jag jobbar också med bilsäkerhet och krockprovning tillsammans med Gripenland). Det kan kännas viktigt att skydda ansiktet i första hand och "ta" eventuella skador på nacken. Problemet är ju att man inte kan förutsäga om och vilken olyckstyp man riskerar att utsättas för. I det ena fallet behöver man skydd för ansiktet, i det andra inte. Därför känns det för mig rimligt att resonera så att man kan ha tung hjälm (integral) ihop med system typ HANS men i övrigt välja en så lätt hjälm som möjligt. Det sjuka i det hela är att (åtminstone har det varit så, vet inte om det är ändrat) att det för nationella tävlingar inte är tillåtet av SBF att använda en integralhjälm i lätt bil även om den är lika lätt som en Peltor Jet-hjälm (givetvis förutsatt att den är FIA godkänd). Jag har svårt att se den logiken... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
och P6 (jet) och G10 (integral) som är huvudalternativen här i Sverige är väl inte godkända internationellt? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Hmm, jag tror att jag var lite otydlig i mitt påhejjande av SBF. SBF förespråka lätta hjälmar. Det tycker jag är bra ![]() Sen att de har virriga regler är ju mindre bra ![]() otäck olycka du råkat ut för, Dennis ![]() Peltor G10 väger 1100g men om man vill ha en FIA godkännd har jag inte hittat någon täckt hjälm som väger under 1500g. Dvs dubblet så mycket som en Peltor P6. Någon som känner till en riktigt lätt FIA godkännd hjälm?
Clerasil mjällshampo? Men du har ju inte mjäll!? -Näe, just det! Ursäkta min dåliga humor ![]() Det kan inte vara så att avsaknade av nackskador beror på att det används extremt lätta hjälmar i Sverige? om den Peltorhjälmen har för dålig slagtålighet borde det finnas flera fall av skallfrakturer på Svenska banor. Hur ser det ut med det? Det kanske du Fredrik har koll på? Är det så att det finns en massa skallfrakturer men inga nackskador i Svensk banracing så är ju det ett utmärkt argument för att tillåta tyngre hjälmar.
Huvudet på en 50 percentils (genomsnittlig) man väger 4,5kg och på en 95 percentils man (en riktig bjässe) väger det 5kg. En Peltor P6 ökar vikten på huvudet med drygt 17% för en genomsnittlig man. Väljer man en 1500g integralhjälm stiger den siffran till 33%. Ska man sen ha intercom får man lägga till några gram till. Mc-hjälmar är byggda för att tåla en stor smäll. Bilhjälmar är gjorda för att klara av många små smällar.
AMEN! _________________ //Mattias Gripenland |
||||||||
Sabelt Silverstone väger 1200g och är FIA-godkänd ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Nu var ju inte alternativet utan hjälm, utan P6 och en lätt täckt hjälm. En Peltor P6 med intercom sägs väga 900 g, vilket händelsevis råkar vara gränsen för vad man får ha i en täckt svensk racerbil (folk med intercom har starkare nackar). En typisk FIA-godkänd integralhjälm väger kanske 1200-1300 g med intercom(mycket lättare intercom utan mikrofonbom). Så om din, och inte Niklas Falks, uppgift om vikten på ett manshuvud stämmer så blir det alltså 5400 g i total huvudvikt med P6 och ca 5750 g för en täckt FIA-godkänd hjälm => en skillnad på under 10%. Min Arai-hjälm väger 1400 g och den räknas som ovanligt tung. Finns det ö.h.t. godkända FIA-hjälmar som väger över 1500 g? Är även den svenska maxgränsen på 1500 g enbart SBF:s? Angående bevis, finns det vetenskapliga bevis på att dessa extra 10% i vikt ger fler farliga nackskador än vad en ansiktsskyddande integralhjälm ger i minskade ansiktsskador? Eftersom de förbjuder folk ifrån att ha en ansiktsskyddande hjälm så borde det finnas sådana bevis. Beviskravet bör ju ligga på den som inför förbudet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 8169 besök totalt |