Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
17-åriga drift-underbarnet Ken Gushi kör fabriks FORD i D1
1, 2   >>
3757 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

http://www.drifting.com/forums/showthread.php?s=&threadid=9773

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Hmm.. Är det inte lite ironi i att en däckstillverkare sponsrar drifting?

Vi det här laget borde det finnas drifintoptimerade sulor, vad har de för egenskaper egentligen?

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
[quote="sweanders"]Hmm.. Är det inte lite ironi i att en däckstillverkare sponsrar drifting?

Vi det här laget borde det finnas drifintoptimerade sulor, vad har de för egenskaper egentligen?[/quote

Anders...

Det finns inga drift specs däck,

en av få regler inom drifting är dock att R-däck är förbjudna.

en av toppförarna inom japanska D1 Tamiguchi - körde en deltävling på Advan o48R förra året & vann överlägset - sedan dess har det vatt förbjudet med R-däck.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

sweanders skrev:
Hmm.. Är det inte lite ironi i att en däckstillverkare sponsrar drifting?

Vi det här laget borde det finnas drifintoptimerade sulor, vad har de för egenskaper egentligen?

lite roligt är det väl allt, men hur dyrt hade det inte blivit för stackarna om de hade vart tvungna att köpa sina egna däck (de flesta kör på rätt stora hjul...)

mycket grepp och snälla progressiva släpp är väl prioriterat, samt jämna egenskaper när de blir väldigt varma

märkligt att de inte får köra på Rdäck imo, hade alla gjort det hade det ju inte vart ojämnt direkt... kanske ger för höga hastigheter?

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förbjudet med R-däck, jag som trodde att det gav extrapoäng?
Kristian// Jag som tänkt sälja mina r-däck till dig, de är outslitliga

Da Nang
Här sen Okt 2004

Inte vilken Mustang som helst, utan en SVT Cobra värsting värsting

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

BF Goodridge T/A som alla som kör amerikanska bilar använder (eller va dom nu heter ) borde väl vara rätt poppis. Inget grepp och näst intill outslitbara

Mantorp
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
BF Goodridge T/A som alla som kör amerikanska bilar använder (eller va dom nu heter ) borde väl vara rätt poppis. Inget grepp och näst intill outslitbara

Är det inte sånna Mangan har på Ferdinand?

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Varför i h_e har man en vinge på en driftingbil. möjligtvis en "uppochnervänd" sådan för att skapa uppforce .

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:
Varför i h_e har man en vinge på en driftingbil. möjligtvis en "uppochnervänd" sådan för att skapa uppforce .

fräckare design
collare utseende
publikmagnet
m.m
m.m

Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

KristianAE86 skrev:
porschedriver skrev:

fräckare design
collare utseende
publikmagnet
m.m
m.m

Bling bling mao

Lund
Här sen Dec 2002

porschedriver skrev:

luftbroms, så att det inte går för fort när man står på fullt i kurvorna?

Lund
Här sen Mar 2004

porschedriver skrev:
Jag såg ett program på Discovery channel om drifting. Där sa de att det behövs ingen vinge men det ser tufft ut.
Borde de inte gå bättre utan vinge?

Kalmar
Här sen Jun 2003

Hmm, har vi inte lärt oss att väldigt få grejer inom drifting är optimerat för att ta sig runt banan??

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Nu tycker jag inte vi skall klaga mer på vingen. Vad som är mer förbryllande är hur bilen ser ut. Jag minns när jag såg en såndär Mustang hos en bilhandlare, och slogs av vilken härlig pondus och utstrålning bilen har. Herr Gushis Mustang ser dock Pokemön-stylad ut. Även om jag inte tycker det är fint sätt att klaga på hur andras bilar ser ut måste jag undra vad tusan grabben tänkte egentligen? Jag menar, när min mor såg bilderna tyckte hon bilen såg gullig ut - en GULLIG MUSTANG!?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Så R-däck är förbjudna. Skumt, trodde att man ville ha dåligt fäste så att det går lättare att sladda omkring eller är det bara om man har för dåligt med effekt som man vill ha hala däck?

Karlstad
Här sen Apr 2003

Ni glömmer att hastighet är en sak som bedöms i drifting. Med R-däck så ökar förmågan att åka fort på ställ också. Att fixa dåligt grepp är inget problem...att därimot ställa in en bil så att den blir lätt kontrollerad sidlänges i kanske 170-200 km/h är därimot inte så lätt.
Många fler prylar än man tror på driftingbilar är inte bara "bling" utan har också en funktion.
Visst på många bilar så är vingarna mest för utseendets skull. Men för toppförarna så är det inte det.
Detta är iaf min uppfattning.

Malmö
Här sen Maj 2003

Marcus Nyström skrev:
Ni glömmer att hastighet är en sak som bedöms i drifting. Med R-däck så ökar förmågan att åka fort på ställ också. Att fixa dåligt grepp är inget problem...att därimot ställa in en bil så att den blir lätt kontrollerad sidlänges i kanske 170-200 km/h är därimot inte så lätt.
Många fler prylar än man tror på driftingbilar är inte bara "bling" utan har också en funktion.
Visst på många bilar så är vingarna mest för utseendets skull. Men för toppförarna så är det inte det.
Detta är iaf min uppfattning.

Vill man ha kontrollerade ställ i hög hastighet är vinge nog det dummaste man kan arbeta med. Grejen är den att man får degresivt grepp vid ökande vinkel (av bilen jmfrt med färdriktningen).

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tja det är som vanligt med drifting höll jag på att säga...

Mkt få har egentlig kunskap och fakta att medela.
Sen refereras det ständigt till ett reglemente ingen kan, ingen sett och ingen i detta land åker efter.

Jag vill VETA mer...annars kommer jag säga att det är mer "show then go"...fast körande show med blingdelar för att det ska säljas tillbehör osv... Mkt konfunderande.

Sen dethär med däcken. För ngt år sedan då vi var nga som ställde frågor om varför man hade R-däck var svaret att det gick fortare då och man fick mer poäng. Men nu tolkar jag det som om man inte har haft R-däck innan utan det bara varit en som haft det nyligen... Vad är fakta och inte tro i bla denna fråga?

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Angående reglementet så skiljer ju det sig inom drifting precis som det gör inom racing. D1 har ju troligen inte exakt lika reglemente som Best Motoring Hai. Dock är ju drifting generellt sett ganska fritt när det gäller reglemente. Att ingen har "sett" reglementet kan nog bero på att det är skrivet på Japanska. Blir bökigt att skaffa fram fakta som är bra då.

För eran skull så ska jag fråga på ett bra drifting (Engelsk språkigt japanskt) forum vad dom annser.

Sen får man ju inte glömma att VÄLDIGT stor andel av alla som "driftar" gör det bara för skoj skull och tävlar inte. Precis som att många här kör bana bara för att det är skoj utan tidtagning. Då kvittar det ju om bilarna kanske inte är 100% "optimerade". Av mångas definition av drifting så låter det ju som att drifting = tävling. Men det är ju fel.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Precis, man bör nog inte bedöma drifting på samma sätt som man gör med racing. Det är ju ganska självklart att det är mer "show than go" i drifting jämfört med racing precis som att t.ex. konståkning är mer "show than go" än långlopp på rundbana á la Thomas Gustafsson. Det ligger i bedömningssporters natur att det är så.

Men det innebär ju inte att allt är "show" för det. Kan man göra något för att bidra till showen utan att det blir tillräckligt negativt för prestationen så gör man nog gärna det. Som t.ex. snygga kläder och ett bra val av musik i konståkningsfallet.

Sen det här med att det inte är så mycket vetenskap bakom det beror ju till stor del på att sporten är ung. Racing och rally har funnits i 100 år medan drifting som sport funnits betydligt kortare. Nu är ju iofs inte utgångläget detsamma eftersom man inom drifting antagligen kan använda mycket kunnande från racing.

Bilder o videos
1, 2   >>
3757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande