| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Daxs för dubbdäck. 1972 Nya kort kl 21,45 13/11
|
5169 besök totalt |
|
Hittade lite kort där man byter däck före och efter en vintertävling 1972.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Det var tom så att man bara fick köra efter mörkrets inbrott ett tag. Kl 18 var väl den satta tiden. Jag hade gärna provat köra när det är mörkt men det är ingen höjdare för publiken direkt. Med tanke på V4 och spikdäck 1976 köpte pappa en omgång begagnade spikdäck till sin RallyV4:a han körde hela vintersäsongen med dem sen hamnde de i garaget och rallybilen dog. År 2003 monterade jag dem på fälg och körde 4 heldagar på isen med rallybilen (4wd och brehäng hela tiden) och de tappade inte ett dubb
Fråga mig inte hur gamla de var när han köpte dem. De kanske hade nån datummärkning då med iof? _________________ Daniel Steiner |
||
Tack.
Jag har ju mängder av kort från rallytävlingar, men det mesta är ju kort som påminner mig om en svunnen tid i mitt liv, och som jag inte tror skulle ge er något.
||
|
Hääärlig nostalgi Lennart!
Så minns jag också rally-åkandet, även om jag 1972 fick nöja mig att vara stäckfunktionär eller matsäcksbärare i någon servicebil. Nog tycker jag att det var mer feelning i 70-talets rallyjärn, jämfört med dagens, trots stressfläkt och jeepdrift på de senare... Rally i dagsljus var ovanligt för de som åkte rally förr. Likaså de korta tävlignar med få korta sträckar som man har numera. Känns som en Roxenrunda, Scanidatrofé eller T-tur på 70-tal, tidigt 80-tal var mer utmanande än dagens kort-korta tävlingar. Tack för trevliga bilder, iaf jag står gärna ut med fler nostalgitripper
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Underbara bilder, men bubblan du hänger över framskärmen på är Jämtlandsregistrerad, du vet inget mer om den bilen? (Underbart med gamla registreringsskyltar som visar var man kommer ifrån...
)
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Det jag kommer ihåg av T1:n är att den kom från Östersund, sponsringen på bilen var från Frösön. Den hade gått i någon kupp eller en serie i norrland där dom körde mest på travbanor, så därför var den sänkt, vilket var en nackdel i skogen men ett + när man åkte asfalt.
Det kan vara en nackdel och visa var man kommer ifrån också, Amazonen jag hade var FA reg, och en gång vart jag hotad med stryk på torget här i Motala, för dom gillade inte att en smålänning var här och raggade tjejer.
||
Korten från däckbyte, är tagna 1972, på rallyn här i Östergötland. "Några av mina favoriter", där är dom 5 första från Svenska Rallyt 1971. Resten av korten är från 1972. "Mina favoriter i repris", är från Värmland runt 1971. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
![]() |
Bilder o videos
|
5169 besök totalt |