Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Värme isolerande "platta" imellan insug och topp?
1, 2   >>
5504 besök totalt
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Värme isolerande "platta" imellan insug och topp

Jag har lurat lite på detta ett tag nu. Tanken är att ha en "platta" ca 10mm tjock imellan toppen och insuget, av något bra isolerande material. Som sertill att värmen ifrån toppen inte letar sej upp i insugs rören och pleniumet. Och en insugs packning på var sida. Och nu snackar vi sugis.

Vad skall man isf använda för material? och kan det fungera? Hur mycket kan finnas att tjäna på att fåner insugstempen några grader?

Vi förutsätter att det är fritt blås med kall luft taget frammifån in i insuget.


Mvh.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



finns iaf till honda att köpa på trimmfirmor....
material m.m vetef*n dock...

_________________
MackeMaehlum
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



På min bil sitter det någon slags guttaperka/bakelit-platta där. Kanske vore det något?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20288



"Phenolic Spacers" är den hippa termen. Tro det eller ej men det påstås att Plyfa ska vara ganska bra som isolator (och är ju sandwichmaterial med trä och fenolharts). Det skulle väl vara det billigaste sättet att testa om det ger nåt.
http://www.hotrod.com/techarticles/2944/

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Tack för hjälpen grabbar! thumbs up

Ja, plyfa var är ju smart! Men då borde man nog måla med någon lämplig färg för att det inte ska suga åt sej bensin och börja flisa/flagna.

Sen backelit känns ju som en mer tidsbeständig lösning, borde itne vara allt för svår att fåtag på en lämlig bit. Frågan är bara om inte plyfa är en bättre isolator, torde vara mera lufft i.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag kör med 8 mm bakelit plata.
Funkar fint med 1.3 bar övertryck.

Insugs tempen är lägre nu än den var tidigare.

_________________
// Jani Hast
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Jani Hast skrev:
Jag kör med 8 mm bakelit plata.
Funkar fint med 1.3 bar övertryck.

Insugs tempen är lägre nu än den var tidigare.


klockers!

Så får det bli! Med tanke på att insugluften bör vara bra kallare på min (sugis) än din turbo så torde resultatet bli bättre!

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Detta låter ju som en enkel och intressant trimning... hur mycket skönt tempen för dig Jani? Vad kan det tänkas ge i effekt? Kan det vara värt att göra detta på en turbobil, eller är uppvärmningen i insugsröret försumbart på en turbobil där ju mesta uppvärmingen borde ske från turbon?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



swahngbg skrev:
Jani Hast skrev:
Jag kör med 8 mm bakelit plata.
Funkar fint med 1.3 bar övertryck.

Insugs tempen är lägre nu än den var tidigare.


klockers!

Så får det bli! Med tanke på att insugluften bör vara bra kallare på min (sugis) än din turbo så torde resultatet bli bättre!




Jag kör inte med turbo utan kompressor

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



patand skrev:
Detta låter ju som en enkel och intressant trimning... hur mycket skönt tempen för dig Jani? Vad kan det tänkas ge i effekt? Kan det vara värt att göra detta på en turbobil, eller är uppvärmningen i insugsröret försumbart på en turbobil där ju mesta uppvärmingen borde ske från turbon?


om jag kommer i håg så var det kanske inte mer än 2-3 grader men det gick inte att hålla i insuget förut men nu går det fint efter hård körning.

_________________
// Jani Hast
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



skulle någon kunna lägga in någon bild på en sådan lösning, så man får se lite hur ni har tänkt och hur det ser ut??

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



På jänkebilarna är det vanligt med plywood distans mellan insug och förgasare. Dels för att få ner insugstempen men även för att få lite längre runners. Dessa brukar oftast vara lackade med någon form av genomskinlig lack, vet inte riktigt vad det är för någon.

Jani: Tror som sagt var inte att värmeminskningen är jättestor när man kör bilen eftersom du då har flöde på insugsluften som då borde kyla insuget men däremot när man stänger av motorn borde det bli stor skillnad med värmebarriären mellan topp och insug. Bra ska det iaf vara och lite kul är det att Hondatrimmarna verkar vilja få detta som något revolutionerande och samtidigt har BMW haft det som standard sedan 1987 och raggarna har hållt på med det ännu längre tillbaks i forntiden.

_________________
Jonas Edling
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



_coffe_ skrev:
skulle någon kunna lägga in någon bild på en sådan lösning, så man får se lite hur ni har tänkt och hur det ser ut??


Kan väl inte vara så knepigt... bara göra en platta av lagom tjocklek som matchar insuget (med hål och allt givetvis, som en packning). Sen kanske man måste ha längre bultar för att hålla fast insuget, har man då pinbultar som sitter i blocket så kanske det är där det knepiga ligger...

*undrar hur det ser ut på Porsche 924 N/A och Turbo, har inte tänkt på om det är pinbult eller lösa bultar*

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



M3Jonas skrev:
BMW haft det som standard sedan 1987 och raggarna har hållt på med det ännu längre tillbaks i forntiden.


Å sjutton... måste kolla på mina BMWsar... men de kör väl knappast med plywood?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



patand skrev:
_coffe_ skrev:
skulle någon kunna lägga in någon bild på en sådan lösning, så man får se lite hur ni har tänkt och hur det ser ut??


Kan väl inte vara så knepigt... bara göra en platta av lagom tjocklek som matchar insuget (med hål och allt givetvis, som en packning). Sen kanske man måste ha längre bultar för att hålla fast insuget, har man då pinbultar som sitter i blocket så kanske det är där det knepiga ligger...

*undrar hur det ser ut på Porsche 924 N/A och Turbo, har inte tänkt på om det är pinbult eller lösa bultar*


hmm, okej... kanske vore något att tänka över....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Värme isolerande "platta" imellan insug och

swahngbg skrev:

Hur mycket kan finnas att tjäna på att fåner insugstempen några grader?
Mvh.


Du tjänar ca 1% effekt per 5gdr kallare luft! Insugningsluften kan lätt hamna på 50 gdr en varm dag.
Fast när man spjällar upp så sjunker tempen eftersom luften inte hinner värmas upp lika mycket.
Men säg att vi kan sänka tempen med 10 gdr vid fullt spjäll så ger den ökade syremängden utrymme för
2% mer effekt. Har vi 400 hkr så blir det 8 hkr, gratis trimningsmässigt sett! Detta gäller resurserna med den ökade syremängden. Det gäller att få in färsk luft från UTSIDAN av motorrummet eftersom luften där är varm, och så sett blir vinsten än större. Annars hjälper inga isolationsplattor.
Jag använde 5 mm tjocka vitboks bitar limmade på insuget och mellan 4 IDA webrar. Dom tjänade även det syftet att jag kunde rikta hela insugsplanet mot Webrarna i en snickerimaskin till 100% plant eftersom dom fastsvetsade järnplattorna mot själva insugningsrören slår sig lite. Epoxilim och sedan epoxilack på träet. Detta körde jag med i 10 år!!!


_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239


Trådstartare
Mao inte en så dumm ide jag lyckats klutra ut alderles själv.

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



patand skrev:
M3Jonas skrev:
BMW haft det som standard sedan 1987 och raggarna har hållt på med det ännu längre tillbaks i forntiden.


Å sjutton... måste kolla på mina BMWsar... men de kör väl knappast med plywood?


Nej de kör med gummi eller om det är bakelit. Vet inte exakt vilka modeller det sitter på men M3:an har det iaf.

_________________
Jonas Edling
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



M3Jonas skrev:
Nej de kör med gummi eller om det är bakelit. Vet inte exakt vilka modeller det sitter på men M3:an har det iaf.


ok, någon sådan BMW räser har jag ej... har bara en 316g -98 och en 520iT -02. Men ska nog kolla iaf vid tillfälle, lite kul är det ju...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Ska man vara riktigt seriös som jag var och ha bakelit brickor till skruvarna oxå då värmen annars leds den vägen.

_________________
// Jani Hast
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



patand skrev:
M3Jonas skrev:
Nej de kör med gummi eller om det är bakelit. Vet inte exakt vilka modeller det sitter på men M3:an har det iaf.


ok, någon sådan BMW räser har jag ej... har bara en 316g -98 och en 520iT -02. Men ska nog kolla iaf vid tillfälle, lite kul är det ju...


Rostfri bult!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Värme isolerande "platta" imellan insug och topp?
1, 2   >>
5504 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande