Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5504 besök totalt |
Värme isolerande "platta" imellan insug och topp
Jag har lurat lite på detta ett tag nu. Tanken är att ha en "platta" ca 10mm tjock imellan toppen och insuget, av något bra isolerande material. Som sertill att värmen ifrån toppen inte letar sej upp i insugs rören och pleniumet. Och en insugs packning på var sida. Och nu snackar vi sugis. ![]() Vad skall man isf använda för material? och kan det fungera? Hur mycket kan finnas att tjäna på att fåner insugstempen några grader? Vi förutsätter att det är fritt blås med kall luft taget frammifån in i insuget. Mvh. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
"Phenolic Spacers" är den hippa termen. Tro det eller ej men det påstås att Plyfa ska vara ganska bra som isolator (och är ju sandwichmaterial med trä och fenolharts). Det skulle väl vara det billigaste sättet att testa om det ger nåt.
http://www.hotrod.com/techarticles/2944/ |
||||
Tack för hjälpen grabbar!
![]() Ja, plyfa var är ju smart! Men då borde man nog måla med någon lämplig färg för att det inte ska suga åt sej bensin och börja flisa/flagna. Sen backelit känns ju som en mer tidsbeständig lösning, borde itne vara allt för svår att fåtag på en lämlig bit. Frågan är bara om inte plyfa är en bättre isolator, torde vara mera lufft i. _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
klockers! ![]() Så får det bli! Med tanke på att insugluften bör vara bra kallare på min (sugis) än din turbo så torde resultatet bli bättre! ![]() _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Detta låter ju som en enkel och intressant trimning... hur mycket skönt tempen för dig Jani? Vad kan det tänkas ge i effekt? Kan det vara värt att göra detta på en turbobil, eller är uppvärmningen i insugsröret försumbart på en turbobil där ju mesta uppvärmingen borde ske från turbon?
|
||||
![]() ![]() ![]() Jag kör inte med turbo utan kompressor ![]() _________________ // Jani Hast |
||||
om jag kommer i håg så var det kanske inte mer än 2-3 grader men det gick inte att hålla i insuget förut men nu går det fint efter hård körning. _________________ // Jani Hast |
||||
På jänkebilarna är det vanligt med plywood distans mellan insug och förgasare. Dels för att få ner insugstempen men även för att få lite längre runners. Dessa brukar oftast vara lackade med någon form av genomskinlig lack, vet inte riktigt vad det är för någon.
Jani: Tror som sagt var inte att värmeminskningen är jättestor när man kör bilen eftersom du då har flöde på insugsluften som då borde kyla insuget men däremot när man stänger av motorn borde det bli stor skillnad med värmebarriären mellan topp och insug. Bra ska det iaf vara och lite kul är det att Hondatrimmarna verkar vilja få detta som något revolutionerande och samtidigt har BMW haft det som standard sedan 1987 ![]() _________________ Jonas Edling |
||||
Kan väl inte vara så knepigt... bara göra en platta av lagom tjocklek som matchar insuget (med hål och allt givetvis, som en packning). Sen kanske man måste ha längre bultar för att hålla fast insuget, har man då pinbultar som sitter i blocket så kanske det är där det knepiga ligger... *undrar hur det ser ut på Porsche 924 N/A och Turbo, har inte tänkt på om det är pinbult eller lösa bultar* |
||||
Å sjutton... måste kolla på mina BMWsar... men de kör väl knappast med plywood? |
||||
hmm, okej... kanske vore något att tänka över.... _________________ Christoffer Svensson Bygger just nu: En Super Se7en med pinto Kör just nu: Porsche 944 TURBO -86 |
||||
Re: Värme isolerande "platta" imellan insug och
Du tjänar ca 1% effekt per 5gdr kallare luft! Insugningsluften kan lätt hamna på 50 gdr en varm dag. Fast när man spjällar upp så sjunker tempen eftersom luften inte hinner värmas upp lika mycket. Men säg att vi kan sänka tempen med 10 gdr vid fullt spjäll så ger den ökade syremängden utrymme för 2% mer effekt. Har vi 400 hkr så blir det 8 hkr, gratis trimningsmässigt sett! Detta gäller resurserna med den ökade syremängden. Det gäller att få in färsk luft från UTSIDAN av motorrummet eftersom luften där är varm, och så sett blir vinsten än större. Annars hjälper inga isolationsplattor. Jag använde 5 mm tjocka vitboks bitar limmade på insuget och mellan 4 IDA webrar. Dom tjänade även det syftet att jag kunde rikta hela insugsplanet mot Webrarna i en snickerimaskin till 100% plant eftersom dom fastsvetsade järnplattorna mot själva insugningsrören slår sig lite. Epoxilim och sedan epoxilack på träet. Detta körde jag med i 10 år!!! ![]() _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Nej de kör med gummi eller om det är bakelit. Vet inte exakt vilka modeller det sitter på men M3:an har det iaf. _________________ Jonas Edling |
||||
ok, någon sådan BMW räser har jag ej... har bara en 316g -98 och en 520iT -02. Men ska nog kolla iaf vid tillfälle, lite kul är det ju... |
||||
Rostfri bult! Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 5504 besök totalt |