Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |
Omvänd snobbism
Jag har tagit upp det förr men det tål att diskuteras igen så att vi kanske kan plugga på att bli lite fördomsfriare. För det är inte helt lätt... -------------- Vi är på banträff, det är massa olika sorters bilar på träffen, BMW, Alfa, Volvo, VW osv osv osv och även en väldigt ny Ferrari som kör runt banan med för materialet ganska långsamma varv. Ägaren uppfyller dessutom några till av våra favoritfördomsattribut, killen ser ut att precis ha gått ut handelshögskolan, har bakåtslickat hår och är dyrt klädd med b.l.a en skitdyr klocka på armen. Kan DU agera mot honom precis som mot alla andra på träffen? När han blir omkörd av en Golf GTI mk2 på banan, kan du låta bli att småle lite snett inombords? om vi backar av lite på fördomsskalan. Det är även en åttitals-Porsche på träffen. Ägaren rattar den runt banan ungefär lika "för långsamt" som Ferrariföraren. Porschekillen har skitiga jeans. Tänker du på EXAKT samma sätt när han blir omkörd på samma sätt av Golfen? De absoluta flertalet av oss tänker inte på exakt samma sätt. Tyvärr. Det i sin tur betyder att om du själv var köra-bil-entusiast ända ut i tåspetsarna och hade köpt dig en sprillans Ferrari och du dessutom gillade att klä dig lite "snyggt o propert"... ja hade du kommit hit till Rejsa? Hade du orkat ge dig ut i forumet där du garanterat skulle riskera bli uppfattad på ett visst förutfattat sätt såvitt du inte ljög om ditt bilval osv.... Det är så lätt att säga att Ferrariägarna håller sig för sig själva för att de inte kan köra och att de är rädda att bli "förnedrade" av sämre bilar osv osv... in absurdum. Men det är ju i VÅRA tankar det ser ut så. Det är snarare garanterat så att det precis likadant som i alla andra grupper finns alla varianter även i den här gruppen. Och de som gillar att köra bana, oberoende om de är duktiga eller suger totalt, är väldigt välkomna hit. Och de ska vara välkomna på samma villkor som alla andra, oberoende om de kör en Saab 900 eller en Ferrari. Och oberoende om bilen är stylad eller inte. Gillar man "när det svänger", dvs köra bana, slalom och/eller hobbyracing så är man välkommen. Det här var inte ett brandtal av någon speciell anledning. Jag råkade bara höra en historia häromdagen om en Ferrariägare som fick mig att tänka på just hur lätt vi trillar dit i fördomar och kanske avundsjuka. Rejsa.nu - åsiktsdiktatur och jämlikhet på en och samma gång. Gillar du inte att köra bana, slalom eller hobbyracing så har du hamnat på fel ställe. Men gör du det så spelar det ingen roll vad du kör eller vad du kan eller inte kan osv osv. Kommentera gärna ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag skulle självfallet småle lite om jag körde åttor runt en Fiat-Ultra (j/k), men jag skulle nog inte finna någon glädje i att andra bilar körde fortare/bättre.
Men sen får man juh tänka sig för lite ang. klädval etc. Nog för att man får komma som man vill, men att komma "snobbigt" klädd till en gräsrotsdag på banan i en sprillans Ferra är väll lite som att komma till en jobbeintervju på något pampigt aktiebolag iklädd slitna jeans med hängslen, halmhatt och vara kraftigt orakad. |
||||||
Jag skulle nog småle för att en Golf kör om en bil över huvudtaget då jag gillar Golfar
![]() Men visst har man fördommar... Men ser jag en 'brat' med pappas Ferrari på banan så skulle jag ändå tycka att det är en schysst 'brat' som inte bara glider runt på stan och visslar på brudar ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||
Men jag kommer orakad och extremt oklippt till alla möjliga tillfällen... Det är ju för mycket åt andra hållet. Är inte det okej heller då?
Jag håller med om att socialt samspel kräver lite av ALLA. Men just den här fiktiva snubben hade inte fått samma chanser som de flesta andra. Och det tycker jag är mest vårt fel inte hans. _________________ ![]() |
||||||
Jag måste med handen på hjärtat erkänna att ett litet snett leende inombords hade det nog blivit om Ferrarin blev omkörd av en Golf GTI... "Problemet" är att man inte känner alla personer på en banträff och därför inte vet om personerna kört på bana tidigare eller kanske bara har lånat bilen ifråga. Jag försöker verkligen vara öppen inför alla olika bil/personlighetstyper men ibland är det svårt när de är för långt ifrån den jag är...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
När var det du sökte jobb på ett pampigt aktiebolag senast ![]() Jag säger inte att jag stödjer strukturen i det s.k. sociala samspelet, jag påpekade enbart hur det fungerade. /Andrew med framtid som poliker ![]() |
||||||
Du skulle bara veta hur jag kan se ut när det kommer stora kunder till företaget. Det blir alltid lite uppförsbacke initialt i mötena men jag har en förmåga att låta förtroendeingivande ![]() _________________ ![]() |
||||||
Dåså, då kanske det var den här "fiktiva" ferrariägaren som skulle behövt bjuda lite mer på sig själv helt enkelt ![]() |
||||||
Självklart skulle jag behandla en välklädd kille i en Ferrari annorlunda än "de övriga". Hittills har jag bara träffat två Ferrariförare i samband med körning på "bana". Båda två på Nürburgring...
Den ena killen heter Herr von Saurma och provade en 575 Maranello för sport auto. Honom dröjde det en stund innan jag vågade mig fram till eftersom han utstrålade viss auktoritet. Den andra killen var svensk och hade kört ner med sin F40. Han verkade inte helt nöjd med komforten på nerresan. För nåt år sen var jag på vinterslalom med Porscheklubben. Då var det en kille där med en 996 turbo som inte verkade kunna utnyttja bilen. Jag kan ärligt säga att jag smålog åt honom. Han lånade ut bilen till någon annan kille som visade hur man kunde göra med den. Den gesten fick mig att se annorlunda på honom. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Precis! om de kommer två noviser med samma brinnande intresse för banåka till någon av sina första banträffar så SER man ju inte på dem om de har det. Men om den ena kommer i en 318is och den andra i en sprillans Ferrari så får de inte riktigt samma chans. Och det förlorar ALLA på..... Eller för den delen om man kört bana ett tag och inte satsar så fullt men har skitkul ändå, lätt att folk tänker lite dumt runtomkring en då också, speciellt om man precis träffat en ny grupp med banåkafantaster. Sen kan man ju vara en kanontrevlig prick även om man tycker att banåka är lite halvkasst men att glida på Kungsgatan i fina bilen är det som gäller. Men då överlappar inte våra intressen varandra speciellt mycket ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Det är väll lite sådana signaler man sänder ut om man kommer "överklädd" till en banträff på gräsrotsnivå? Man får juh räkna med att man får en del motstånd om man väljer att framträda "provocerande", men som du själv sa, det går att råda bot för med en del öppenhet (eller nja, sa och sa) och vältrimmat munläder ![]() |
||||||
Jag brukar få elaka kommentarer om jag råkar komma i arbetskläder till fel ställen. I somras "tvingades" jag åka raka spåret från en stor kund till nästa syssla i besiktningen för Blackrace. Det blev en del synpunkter på klädvalet. Ändå hängde jag in kavajen i bilen...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Mäkinen>
Problemet finns på parkeringen på Ringen också men jag tycker det funkar lite på ett annat sätt där ändå. För där är det ALLTID några som är skitsnabba i "fel" bilar, några långsamma i "snabba" bilar och dessutom tvärtom på båda två. Dvs man är alltid öppen för att utseende på personen och typ av bil betyder inget alls. Det kan vara en gammal F1-förare i en hyr-Polo eller vad som helst :-) ---- Jag kom i slang med en gammal skruttig krummig gubbe i bågeställ utanför muggen där en gång. Det var nog Helmut Dähne kom jag på sen.... _________________ ![]() |
||||||
Ju bättre vi är på att vara öppensinniga desto bättre. Inte lägga massa av våra egna fördomar på någon för att personen är "fel" klädd, verkar ha lånat pappas Ferrari eller har stripat hela bilen och har neonljus under den. Osv. Jag trillar ju dit i sånt beteende ibland precis som alla andra men det vore ju kanon om alla hade det här lite i bakhuvet. Inte bara på banträffar utan även här i forumet faktiskt. _________________ ![]() |
||||||
Kan bara hålla med om att iaf jag använder fördomar och klicheér när jag inte vet.
![]() Men det gäller ju att kunna justera inställning när man får mer fakta och erfarenhet. Ju fler banträffar jag åker på desto fler trevliga människor träffar jag på av alla sorter med alla sorters bilar. Så småningom kanske jag lär mig att bedömma situationer i efterhand och inte på förhand beserat på bilens utseende (eller personens klädsel). Det finns många olika fördomskategorier med de har oftast ett genmensamt; de lägger mer energi på bilen än genomsnittet. |
||||||
om en person kör Ferrari när alla andra kör Golf GTI så är det klart att Golfarna känner gemenskap gentemot Ferrarin och blir glada när dom vinner, speciellt eftersom dom är i något av ett materiellt underläge (kanske inte alla Golfåkare som håller med ![]() Med det sagt så håller jag med i det du säger, visst är det bra att försöka råda bot på det, och man ska försöka förbättra situationen. Men såvida man inte är gentekniker så ska man nog ha förväntningar i paritet med arvsmassan för att uttrycka sej diplomatiskt. ![]() Rejsa har ju en otrolig bredd bland bilmärken. Det är anmärkningsvärt; bilmärken är ju annars en demografisk faktor att räkna med. Men är här egentligen så stor bredd annars? Det hade varit väldigt kul att skaffa demografisk data på alla rejsa.nu'are och sätta det i relation till andra grupper. Zatzy tex. ![]() |
||||||
Lika synd som att folk måste "klä ut sig" för att passa in i alla andra sammanhang som livet förknippas med. Jag vill bara belysa att problemet är långt ifrån något banracing omvänd snobism problem. Det som Magnus upplever som omvänd snobism vid banträffar skulle jag vilja påstå är en frukt av det faktum att vissa av oss (nu syftar jag inte på mig själv) behöver klä ut oss när vi t.ex. går till jobbet etc. Därför känns det inte rättvist att folk som har det bättre ställt kommer till en banträff utan minsta ambition för att smälta in i massan. Sedan att jag personligen tycker att det är idiotiskt är en annan femma, jag skiter fullständigt i hur folk är klädda vid vilket tillfälle. |
||||||
Fördomar, avundsjuka, underdogtänkande... allt sitter vi fast i. Men det hindrar inte att man tänker lite på det och anstränger sig så gott man kan
![]()
Rejsa har ju betydligt snävare ramar om vilka intressen som det "får" snackas om och dessutom ett lätt diktatoriskt förhållningssätt (that's me ![]() och jag tor nog att det ger utslag i en demografiskt klart smalare grupp. Men just då gäller det ju att de som kanske är lite ute i kanten och inte ligger mitt i gruppen, men ändå gillar vad rejsa står för, känner sig välkomna! ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hmmm... den här meningen är verkligen lattjo (inte illa menat). Jag har försökt komma på vad du menar med den men får ingen rätsida på det. 1. Att "smälta in i massan" är ju inte något någon ÖHT ska behöva "ha ambition" att göra när det gäller ens fritid? Däremot det omvända, att anstränga sig att sticka ut som f*n kan ju vara dumt, klä ut sig till Nazist och gå på antirrasistmöte tex är ju onödigt ![]() 2. "Bättre ställt", här dyker nog din avundsjuka upp lite? oberoende om man slitit som fan för att köpa en Ferrari eller en Golf, eller för den delen skaffat sig en Golf eller Ferrari på en räkmacka, så kan det ju knappast påverka om man bör anstränga sig mer eller mindre? 3. "Inte rättvist"... ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17032 besök totalt |