Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11930 totalt) |
Vilken olja i TURBOmotor?
Vad ska jag använda för olja i en turbomotor? Den har hydrauliska lyftare, så alla blaskiga helsyntetoljor går bort. Oljan ska tåla höga temperaturer så den inte koksar igen turbon. Behöver jag tillägga att den kommer att smaka stålet konstant? Det är för övrigt en 8v Subaru boxer (Leone) samt en 16v dito (Legacy). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
När jag valde olja var jag oerhört noga. Min motor var en Volvo B234 16v twinturbo" med hydraliska tryckare. Jag ville ABSOLUT inte fördärva motorn bara för att jag snålat med oljan "byggkostnad 62000skr". Alla mina kompisar ville att jag skulle köpa en "bra" mineralolja, för det kör "alla" med, och det funkar. Grejen var ju den, att det var endast ett fåtal som körde med mineralolja i deras rejsmotorer.. Kompisarnas argument om att syntetolja bara innehöll slaggprodukter från tillverkningen av mineralolja tyckte jag lät konstigt- men det var ju värt att kollas upp.. Vilket jag gjorde.. Sanningen var lite anorlunda!! De första syntetoljorna för länge sedan innehöll väldigt mkt kemikalier men slaggprodukter?? NEJ.. Dagen syntetoljor är MKT bra!!
Redline anser jag vara den bästa oljan. I Pv:n med dubbel turbo "ca 350hk" körde jag med en 10w40 redline olja. Det är en HELsyntet olja som alla andra redline oljor. Det som är överlägset bäst med denna är att oljan har oerhört hög bärighet, även när andra oljor sviker, tex vid höga temperaturer/ effekt uttag. En normal olja som överhettas blir obrukbar redan runt 130C, men Redline har gjort tester upp till 170C utan att försämras... . Alla normala syntet oljor har en råolje bas- inte Redline, de har en bas som kommer från ett träd, vilket är MKT exklusivare "luktar lite anorlunda" samt motstår koxning MKT bra. Jag ringde runt till de flesta oljeleverantörer och frågade vad de skulle rekommendera till min turbomotor som skulle hålla att belastas längre perioder med mkt effekt. ALLA rekomenderade en syntetolja även i en motor med hydraliska tryckare!! Men jag ville ju inte byta olja varje vecka, så en ren raceolja "typ 350kr/l" var det inte frågan om. Så det fick bli en i deras synsätt "standard"olja som var mkt väl utprovad i tävlingssammanhang (långlopp samt NASCAR odl) och den var väl lämpad för turbobruk där det sker en snabb uppvärmning genom turbon med minemal koxning. Denna olja i en svensson motor klarade en bytesintervall på ca 2500mil!! Priset är 169kr/0,925liter. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Blaskiga helsyntetoljor är en myt, en såkallad syntetolja brukar klara högre temperatuer utan att förstöras lika fort.
En mineral olja kan vara blaskigare än en syntetolja. Vad som talar om oljans viskositet är tex SAE klassningen, ännu bättre är det att titta på viskositetet vid 40 och 100grader och viskositetsindexet. Här finns mer att läsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php http://www.cadillacclub.se/service/o http://www.smorjteknik.se/viskositet Finns hur mycket som hälst på nätet som berörämnet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Fyller i lite här.
Syntetolja är ALLTID att föredra före mineral. Håller man sig till kända oljemärken är detta ett absolut faktum. Syntetiska oljor byggs upp ifrån grunden av oljetillverkaren, han kan alltså precisera exakt hur oljan skall uppföra sig. Råvaran för en syntetisk olja kommer ifs ändå ifrån marken, men bryts ner i sina beståndsdelar för att sedan byggas upp igen. En mineralolja utgår alltid ifrån en basolja, vilken sedan byggs på med additiver mm - en billigare process, men inte lika bra. Skillnaden ligger på alla plan - skjuvningsstabilitet, vidhäftning, viskositet etc. Med en syntetolja kan man t.ex öka viskositetsområdet så mycket att oljan är flytande och pumpbar vid -40 grader, men ändå tjock och stabil vid +170 grader. I tävlingssammanhang vill man ha en olja som klarar viskositet 50 (som i 5W-50). Högre än så behövs inte, eftersom temperaturer över det innebär haveri på andra detaljer, och då är det ju ändå kört... Man vill ha den tjockleken VID DEN TEMPERATUREN för att kunna räkna med tillräcklig smörjförmåga vid hög belastning. En syntetolja som har viskositet 5W-50 kan alltså upplevas som "lättflytande" vid rumstemperatur, eftersom den är konstruerad att klara att pumpas även i kyla (viskositet 5W) - detta har INGENTING med smörjförmåga vid arbetstemp att göra. En 15W-50 upplevs vid samma förhållanden som mer tjockflytande, då den inte är gjord för att klara kyla, helt enkelt. I värme uppför sig bägge oljorna (om de kommer från samma tillverkare) likadant. Kan nämna att ett välkänt STCC-team som inte är SAAB körde på 5W-50 olja av ett välkänt märke, samma olja som går att köpa i biltillbehörsbutiker. Ett annat team med rötter i Dalarna körde på 15W-50, eftersom de föredrog det. Just det, den oljan finns också att köpa för oss vanliga dödliga. oj, vilket långt inlägg, nu fick jag skrivkramp ![]() PS. Ja, jag jobbar med sånt här, men detta är inte tänkt som reklam, talar vi etablerade märken så gäller detta generellt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Jag förstår också inte snacket om "blaskig" syntetolja?
Varför tror du syntetoljan togs fram överhuvudtaget? Super-duper mineralolja klarade inte av krav som ställdes vid användning i turbinmotorer (Ja, turbin som turbo), dvs. jetflygplan efter 2:a världskriget. Därför togs syntetoljan fram. Dom flesta syntetoljor är överlägsna mineraloljor när det gäller att motstå höga temperaturer. Det är t.o.m. så att tillverkare rekomenderar helsyntet på bilar med turbo. Att lyftare slammrar vid kallstart beror på andra saker än på syntetoljans "blaskighet". Jag tror att fördomar mot syntetoljan har tillkomit pga. läckor som ibland uppstår då man börjar använa helsyntet på en bil som har tidigare körts på mineral. Jag har bara haft turbobilar och har uteslutande använt helsyntetiska oljor och väntar fortfarande på bevis att mineraloljor ska vara bättre (förutom kanske när man ska köra in en nyrenoverad motor och bädda in ringar). Ja, min 911:a läckte mer med syntet men det var inte oljan som det var fel på utan gamla packningar :-( _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hej alla oljiga små rejsare.
Jag har jobbat inom branchen och jag kan bara säga en sak syntet är överlägset bäst. Det finns ju faktiskt en anledning till att de är dyrare. Jag har haft kunder som snackat om att deras bilar knackar och lever jävel (ventilknack). När man då rekomenderar att de ska köpa en syntetolja så säger de bara att nej nej nej bilen kommer att skära ihop ![]() Men tänk om de visste va fel de har. Alldeles för många gånger så beror knacket på att de kör med sin "beprövade kanonolja som grannen sa så då måste man ju lita på honom för han kan ju sånt". Jag har vid ett flertal tillfällen lyckats få sådana kunder att köpa ivarjefall en delsyntet. Och vips så var knacket borta. Vad beror detta på då? Jo det är så att en syntetolja är ju väldigt högrenande så all gammal fastbränd koksad olja på väg upp till tryckarna har gjort att den mineralolja som kunden tidigare kört med tar sig inte riktigt fram. Men syntetoljan den tar och svabbar bort all gammal skit olja på vägen och ger på det sättet fria "luftvägar". Så hydraliska tryckare eller ej syntet olja är inget blaskigt skit. Jag behöver inte berätta om nåra fler fördelar. Jag instämmer bara på vad tidigare skribenter har skrivit ![]() Ps. som svar på spiidfriiks fråga kan jag bara säga att jag håller på att bygga en 02 turbo och jag kommer att köra med redline 10w40 ds. _________________ / Magnus Eriksson- Umeå, 02 Was the year when all great things happened |
||
Har ventil knack så fort jag provar synt olja i min BMW , låter som en disel vid bankörning , men kör på en delsynt på vintern och en mineral på sommaren 15-40 , funkar bra
Har provat dom flesta oljorna på marknaden vad gällande synt , dom som är kvar är Redline och Motul _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Jag kör enbart helsyntet, enbart pga att det blir höga temperaturer i kärran (uppåt 120 grader på banträffarna - dags att fixa oljekylare).
Motul 300v competition är det enda som kommer i närheten av Silverpilen, 10-40 på vintern och 15-50 på sommaren. /J |
||
Körde med Castrol RS 0-60 eller var det 10-60W? på min 540iA, samma olja rekommenderas till ALPINA bilarna innan TWS kom.
Dock läckte det lite genom oljetrågpackningen men det var inget som störde mig, viktigast är ju att det blir god smörjning även vid höga temperaturer. Har 4 dunkar 4l kvar hemma efter bilförsäljningen, nån som vill ha?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Det var skönt att läsa alla inlägg som talar för syntetoljan eftersom det stämmer bra med det jag trodde var sant. Nu är iofs inte Saaben nån rejsmaskin från början, men de rekomenderar syntetolja till turbomodellerna och de har hydrauliska lyftare.
Skönt att veta att jag inte våldtagit bilen när det gäller oljan i alla fall ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Hoppsan, nu var jag visst otydlig igen...
Jag VET att syntetoljor är bättre och jag använder gärna en sådan. MEN hydraullyftare brukar slammra mer med syntet och jag antog att det var för att de är mer flyktiga (blaskiga), detta eftersom lyftarna brukar bli tystare med en tjockare olja. Detta gäller främst BMWs motorer med hydraullyftare när de körs HÅRT (vet hur många exempel som helst...) samt Subarus dito (om möjligt ännu fler exempel) även när de inte körs så hårt. Frågan gällde i första hand en gammal 8v Subaru turbo som jag håller på att skruva ihop. Det kommer inte att handla om höga laddtryck (kanske baret) eller effekter (under 200hk) men den kommer att få spö jämt och jag klarar inte av att den klapprar på lyftarna... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Nej, felet ligger inte i oljan. Om du vet hur hydraullyftare fungerar så förstår du att så länge det finns oljetryck mellan lyftarhalvor så kan dom inte slammra. Om oljetillförsel är däremot tilltäpt eller toleranser så stora att det glappar då är det redan kört, ingen idé att maskera det genom att hälla i mineralsirap i motorn, definitivt inte om man kör med turbo. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Nej, felet ligger inte i oljan. Om du vet hur hydraullyftare fungerar så förstår du att så länge det finns oljetryck mellan lyftarhalvor så kan dom inte slammra. Om oljetillförsel är däremot tilltäpt eller toleranser så stora att det glappar då är det redan kört, ingen idé att maskera det genom att hälla i mineralsirap i motorn, definitivt inte om man kör med turbo.[/quote]
Så då var mina lyftare slut och tilltäppta redan vid 2000 mil då ????? _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
om man anvävder en mineral eller en syntetolja med samma viskositetsklass hur kan då hydrallyftare slamra mer med en syntetolja?
Jag tycker det låter konstigt. Kan man dölja lyftarslammer med en olja med högre viskositet så har jag jä.... svårt att förstå varför en mineralolja skulle vara bättre. Sen är det en sak till man skall tänka på, en syntetolja brukar kunna spänna över ett större viskositetsområde. Allså flackare viskositets ändring förhållande till temperaturen. Med andra ord syntetoljan kan vara tunnare kall med tjockare varm. Så då kan man lurar sig att de inte slamrar med en tjockare mineralolja är kall(inte så varm). _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag är lika frågande på det , men efter ett pass på banan så slammrar den väldigt på lyftarna med synt olja , men är tyst med mineralolja ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Min ärfarenhet av hydrallyftare är nästan noll, så har jag bara i flytta häcken objekten. I lekbilen är det flinta teknik
![]() För skall jag kolla att jag fattat korrekt hur en hydrallyftare funkar. oljetrycket ser till att ventilspelet minimeras och när kammen trycker på lyftaren så funkar lyftaren som en packventil, korrekt? Eller är det så att oljan i lyftaren inte hinner strömma baklängen under tiden ventilen öppnar? I vilket fall som hälst så är lyftaren inte helt tät, med andra ord den läcker mer hur varmare oljan blir, viskositeten har ju ett förhållande till temperatuern på oljan. Ritar man upp kurvor för viskositeten förhållannde till temperaturen så kan man få ett hum om det kan vara det som är boven. Men det är någon dö hund begarven här, för jag kan inte få in i min skalle varför en mineralolja skulle funka bättre med de viskositetsklasser som krister.A.Nord skrev. Vad använder de andra BMW mupparna, hmm inte snällt ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11930 totalt) |