Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
servo eller icke servo det är frågan!
1, 2   >>
9034 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
servo eller icke servo det är frågan!

hej bankörning utan servo? Vad tror ni om detta jag ahr kört endel med den utan servvo och tycker man har mer kanksa än än bil med servo vad tycker ni andra??

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag har alltid kört utan servo i mina racerbilar, men du får nog berätta vilken bil du avser med frågan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



och vilken typ av race.. ska man köra riktigt länge kan det nog vara skönt med lite styrhjälp.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13287



Eric Josefsson skrev:
och vilken typ av race.. ska man köra riktigt länge kan det nog vara skönt med lite styrhjälp.


vem sa att det rörde sig om servostyrning? Kan ju lika gärna vara servobroms!

Bör kanske specifisera frågan lite närmare..
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
tänkte höra vad ni andra säger. använder ni styrservo i era bilar. bilarna jag är ute efter åär sådanan ni kör på banträffar med och dylikt alltså inga långåppsbilar eller F1 bilar

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

definitivt utan servo i detta fall (mindre vikt = snabbare bil )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Utan servo i en bil som frågan början är konstruerad med sefvo kan bli riktigt jobbigt. Särskillt när man har ökat cambern en hel del. Minns att jag knappt orkade hålla full fart genom kvarnen pga att det var för tungstyrt. (hade iofs bara varit att släppa av lite, men så kan man ju inte göra) Detta var med en Clio, vet ej hur det blir med bakhjulsdrivet, men förmodligen inte lika jobbigt.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3274



beror ju å"hur bilen är konstruerad från början, skulle själv aldrig vilja ha servi i bilen min, är så ruskigt skönt utan...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Det finns ju inte mycket till servo i min amazon men det funkar fint endå tycker jag.
Är allt hyggligt nysmortat så går det bra tycker jag, men är ju klart tyngre med en grävling

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

om vi snackar gatbilsbanåkaträffar så är det väl bäst med/utan som den är byggd från början.

Har fortfarande ont i mina otränade armar efter försöken att svänga med Esas servoberövade M3E30 på Lunda i somras Men det är klart, man sparar in på kostnaden för gymbesök kanske

Tog jag bort servot i min så skulle jag få börja med dragracing enbart

Vad för bil snackar vi om egentligen Andreas??? Svaret hänger ju på vad det är helt enkelt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Hmmm, jag som just går i montera bort servon tankar vad gäller min 325 E30.

Hade ju tänkte att helt enkelt bara montera bort servon, men blir det kanske för tungt att styra då alltså eller ??

Hmmm, man har fått väldigt många olika åsikter i denna fråga, hur ska man egetnligen kunna få rätsida på ämnet...!?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Servor ryker definitvit i min racebil i vinter. Inte nog med att den tar kraft från motorn det väger bly oxo. Med tanke på att min bil har lättats från 1375kg tjänstevikt till ca 1030 så är jag itne orolig för att åka utan. Kommer att göra en by-pass operation på styrväxeln o trycka in lämpligt fett i den. Om inte annat ger det snyggare armar på beach 2006



På en banträffsbil så ser jag inte nyttan med det, man behöver lixom inte parkera med en racebil utan kan använda domkraft isf

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Att bara ta bort servot utan att byta resterande styrning tycker jag känns lite tveksamt.

Jag vet hur min Mustang blir när servopumpen krånglar och det är inte skoj. Men en motsvarande musse utan servo med rätt utväxling på styrväxel etc är ju inte alls lika bråkig. Kolla möjligheterna att hitta en styrning till din biltyp utan servo först, om det finns, så skulle jag tveklöst byta till den och dumpa hela den gamla med servot.

Nu talar jag iofs om en bil med ganska många kilon på framhjulen men ändå....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Halloj! Jag har kört utan servo i de flesta bilar jag har haft och även med med "snabba" 2,5varvs kuggstänger utan servo på 1000kg bil- helt utan bekymmer med att det är för tungt att styra. Har även kört med 7,3liters crysler v8 över framvagnen utan servo- gick bara bra det med. Mig veterligt finns det flera som använder volvo 240 servo (pluggad) kuggstång på diverse servolösa bilar för att minska rattvarven =snabbare.
-Vanlig Volvo 240 kuggstång UTAN servo med stålhus har 4,5varv sida-sida.
-Vanlig volvo 240 kuggstång MED servo med aluhus har 3,5varv sida-sida.
-Special ZF med 240 servo aluhus (även kallad kortstyrväxel) har 2,5varv sida-sida.

Man måst givetvis även tänka på vad det sitter för storlek på ratten i bilen. Att köra med mindre ratt än 330mm på 2,5 varvs styrväxel på asfalt funkar bra men är aningen jobbigt i längden- Detta enligt mina erfarenheter.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19100



Jag kör utan på min bil, 2.1 varv mellan fulla rattutslag, inga problem alls.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Vill man ha en kort styrväxel, som inte kostar skjortan, kan man ta en kuggstång från en Saab 96:a
fram till ca -67 hade den 2,3 rattvarv mellan fulla styrutslag, sedan ökades den till mer "damvänliga" 2,7 varvpå de senare. Vevigare styrning än så står jag inte ut med....
Garanterat servofritt dessutom!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



MaZ skrev:
Jag kör utan på min bil, 2.1 varv mellan fulla rattutslag, inga problem alls.


Precis!! På triken blev det ca 1,9-2 varv sida-sida. Funkar förträffligt!! IOFS är den ruggigt lätt, men jag har 12.5grader i caster så visst stretar den emot lite när det svänger. Blir bara lättare att pareraen sladd när framvagnen nästa gör hela jobbet själv thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425


Trådstartare
det är på min grupp-A replika som jag bygger på jag föredrar utan servo ochden är orginal utan servo och kommer att förbli så men jag vill bara höra med er då jag inte kört så mkt på bana hbara lite i västerås. men i sommar ska de bli banåka av.

MVH // Andreas

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hade ingen servo på min 325 E30 och det funkade fint...även om man gärna vill ha lite rull på hjulen vid parkering. Då är det lite tungt. Men det funkar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Andreas Lidström skrev:
Hade ingen servo på min 325 E30 och det funkade fint...även om man gärna vill ha lite rull på hjulen vid parkering. Då är det lite tungt. Men det funkar.


Du är ju rätt involverad redan....


Det som jag inte fått riktigt klart för mig är just skillnaden på en styrväxel som egentligen är avsedd för servo kontra en som redan från början är tänkt att användas utan servo, vissa hävdar att det blir väldigt tungt om man bara rakt av tar bort servon till en styrväxel som är tänkt att drivas av en servopump....men vad vet jag....

Får väl spara servon...blir det för tungt är det väl bara att sätta tillbaks den, man vill ju inte lägga 98 % av sin energi på att snurra ratten när man väl är ute på banan....då lär det bli jobbigt...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

På en RWD måste styrservo vara frökenaktigt, men BMW folk kanske är klena
På en FWD i konbana med diffbroms är det FINT, jag åker utan med ca 2,5 rattvarv fullt till fullt och det är ingen hitt i konbanan pga att man kan inte gå på fult pga att då åker kringlan ur händerna
På bana så tycker jag det inte spelar någon roll att det är TUNGSTYRT.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Allmänt banåkaforum
servo eller icke servo det är frågan!
1, 2   >>
9034 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande