Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9034 besök totalt |
servo eller icke servo det är frågan!
hej bankörning utan servo? Vad tror ni om detta jag ahr kört endel med den utan servvo och tycker man har mer kanksa än än bil med servo vad tycker ni andra?? _________________ Andreas Fäldt |
||
jag har alltid kört utan servo i mina racerbilar, men du får nog berätta vilken bil du avser med frågan.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
vem sa att det rörde sig om servostyrning? Kan ju lika gärna vara servobroms! ![]() Bör kanske specifisera frågan lite närmare.. ![]() |
||
Utan servo i en bil som frågan början är konstruerad med sefvo kan bli riktigt jobbigt. Särskillt när man har ökat cambern en hel del. Minns att jag knappt orkade hålla full fart genom kvarnen pga att det var för tungstyrt. (hade iofs bara varit att släppa av lite, men så kan man ju inte göra) Detta var med en Clio, vet ej hur det blir med bakhjulsdrivet, men förmodligen inte lika jobbigt.
_________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
beror ju å"hur bilen är konstruerad från början, skulle själv aldrig vilja ha servi i bilen min, är så ruskigt skönt utan...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det finns ju inte mycket till servo i min amazon men det funkar fint endå tycker jag.
Är allt hyggligt nysmortat så går det bra tycker jag, men är ju klart tyngre med en grävling ![]() _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||
om vi snackar gatbilsbanåkaträffar så är det väl bäst med/utan som den är byggd från början.
Har fortfarande ont i mina otränade armar efter försöken att svänga med Esas servoberövade M3E30 på Lunda i somras ![]() ![]() ![]() ![]() Tog jag bort servot i min så skulle jag få börja med dragracing enbart ![]() Vad för bil snackar vi om egentligen Andreas??? Svaret hänger ju på vad det är helt enkelt! _________________ ![]() |
||
Hmmm, jag som just går i montera bort servon tankar vad gäller min 325 E30.
Hade ju tänkte att helt enkelt bara montera bort servon, men blir det kanske för tungt att styra då alltså eller ?? Hmmm, man har fått väldigt många olika åsikter i denna fråga, hur ska man egetnligen kunna få rätsida på ämnet...!? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Servor ryker definitvit i min racebil i vinter. Inte nog med att den tar kraft från motorn det väger bly oxo. Med tanke på att min bil har lättats från 1375kg tjänstevikt till ca 1030 så är jag itne orolig för att åka utan. Kommer att göra en by-pass operation på styrväxeln o trycka in lämpligt fett i den. Om inte annat ger det snyggare armar på beach 2006
![]() På en banträffsbil så ser jag inte nyttan med det, man behöver lixom inte parkera med en racebil utan kan använda domkraft isf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Att bara ta bort servot utan att byta resterande styrning tycker jag känns lite tveksamt.
Jag vet hur min Mustang blir när servopumpen krånglar och det är inte skoj. Men en motsvarande musse utan servo med rätt utväxling på styrväxel etc är ju inte alls lika bråkig. Kolla möjligheterna att hitta en styrning till din biltyp utan servo först, om det finns, så skulle jag tveklöst byta till den och dumpa hela den gamla med servot. Nu talar jag iofs om en bil med ganska många kilon på framhjulen men ändå.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Halloj! Jag har kört utan servo i de flesta bilar jag har haft och även med med "snabba" 2,5varvs kuggstänger utan servo på 1000kg bil- helt utan bekymmer med att det är för tungt att styra. Har även kört med 7,3liters crysler v8 över framvagnen utan servo- gick bara bra det med. Mig veterligt finns det flera som använder volvo 240 servo (pluggad) kuggstång på diverse servolösa bilar för att minska rattvarven =snabbare.
-Vanlig Volvo 240 kuggstång UTAN servo med stålhus har 4,5varv sida-sida. -Vanlig volvo 240 kuggstång MED servo med aluhus har 3,5varv sida-sida. -Special ZF med 240 servo aluhus (även kallad kortstyrväxel) har 2,5varv sida-sida. Man måst givetvis även tänka på vad det sitter för storlek på ratten i bilen. Att köra med mindre ratt än 330mm på 2,5 varvs styrväxel på asfalt funkar bra men är aningen jobbigt i längden- Detta enligt mina erfarenheter. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Vill man ha en kort styrväxel, som inte kostar skjortan, kan man ta en kuggstång från en Saab 96:a
fram till ca -67 hade den 2,3 rattvarv mellan fulla styrutslag, sedan ökades den till mer "damvänliga" 2,7 varvpå de senare. Vevigare styrning än så står jag inte ut med.... ![]() ![]() Garanterat servofritt dessutom! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Precis!! På triken blev det ca 1,9-2 varv sida-sida. Funkar förträffligt!! IOFS är den ruggigt lätt, men jag har 12.5grader i caster så visst stretar den emot lite när det svänger. Blir bara lättare att pareraen sladd när framvagnen nästa gör hela jobbet själv ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
det är på min grupp-A replika som jag bygger på jag föredrar utan servo ochden är orginal utan servo och kommer att förbli så men jag vill bara höra med er då jag inte kört så mkt på bana hbara lite i västerås. men i sommar ska de bli banåka av.
MVH // Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||
Hade ingen servo på min 325 E30 och det funkade fint...även om man gärna vill ha lite rull på hjulen vid parkering. Då är det lite tungt. Men det funkar.
|
||
Du är ju rätt involverad redan.... ![]() Det som jag inte fått riktigt klart för mig är just skillnaden på en styrväxel som egentligen är avsedd för servo kontra en som redan från början är tänkt att användas utan servo, vissa hävdar att det blir väldigt tungt om man bara rakt av tar bort servon till en styrväxel som är tänkt att drivas av en servopump....men vad vet jag.... ![]() Får väl spara servon...blir det för tungt är det väl bara att sätta tillbaks den, man vill ju inte lägga 98 % av sin energi på att snurra ratten när man väl är ute på banan....då lär det bli jobbigt... ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
På en RWD måste styrservo vara frökenaktigt, men BMW folk kanske är klena
![]() På en FWD i konbana med diffbroms är det FINT, jag åker utan med ca 2,5 rattvarv fullt till fullt och det är ingen hitt i konbanan pga att man kan inte gå på fult pga att då åker kringlan ur händerna ![]() På bana så tycker jag det inte spelar någon roll att det är TUNGSTYRT. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9034 besök totalt |