Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Fler TURBO hästar........

Ni kanske har läst att jag har köpt en 1990 Pontiac Grand Prix Turbo.

Den har en 3.1 liters V6.......som ger 204 hk i orginalutförande.
Intercooler är standard.

Nu är det så att jag vill ha ut ca 100 hk...extra. Och då är frågan hur jag enklast går till väga.

Jag är medveten om att detta är en "idiotfråga"...........men jag varken orkar eller vill lära mej hur
man "chippar" och turbotrimmar. (jag har nog att göra på tävlingsbilen)
Jag vill bara ha lite extra mos i min busbil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Pystrimm är den enklaste vägen till högre laddtryck. Därmed inte sagt att det är den rekommenderade vägen, spikningar m.m. sabbar snabbt och lätt motorn.

Så :
1. Vad finns i staterna? Någon borde väl ha tänkt samma tanke som du.
2. Köp ett trimmchip och släng i, borde finnas gott om sådana från jänke-land. Om detta ger 100 hk vette gudarna.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Vad sitter det för turbo original i dem?
Jag misstänker att originalturbon är anpassad för den tänkta effekten. Det borde väl finnas någon som trimmat sin bil och slängt ut info om vilka komponenter de bytt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Re: Fler TURBO hästar........

ButterflyRacing skrev:
Ni kanske har läst att jag har köpt en 1990 Pontiac Grand Prix Turbo.

Den har en 3.1 liters V6.......som ger 204 hk i orginalutförande.
Intercooler är standard.

Nu är det så att jag vill ha ut ca 100 hk...extra. Och då är frågan hur jag enklast går till väga.

Jag är medveten om att detta är en "idiotfråga"...........men jag varken orkar eller vill lära mej hur
man "chippar" och turbotrimmar. (jag har nog att göra på tävlingsbilen)
Jag vill bara ha lite extra mos i min busbil.


Hudra hästar extra är ju ganska mycket, även på en turbobil. Är du helt ointresserad av att lära dig så kan det nog bli lite sportigt då jag inte tror att man får 100 hästar bara genom ett t-kors på wg-slangen.

Annars är det väl som vanligt, mer soppa och mer luft som ska in. Börja med att kolla vad ditt aggregat ( eller är det 2?) klarar att leverera luft till. Räcker det inte till 300 hk, byt till ett större. Vill du heller inte pyssla med chippning osv så får du väl pula dit en tillskottsspridare som öppnar på laddtryck så att soppan räcker, förutsatt att inte sprutet+lamda klarar att kompensera. Har du sedan ett sprut som styr tändningen så blir det ju jobbigt att göra något åt den utan att chippa/mappa. Komplettera sedan med en riktig downpipe+avgassystem och ett bra filter så kanske du kommer nära 300 hk. Större IC har inge dött av heller.

_________________
Martin Öling
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Det finns väldigt lite trimgrejor till dessa bilar....tillverkar i ca 6000 ex under två år.......men det är klart det finns en del.

Jag har förstått att jag måste köpa ett chip som är utvecklat till just min bil.

Är det vettigt att leta rätt på större turbo och/eller större spridare ?
och kommer chipet att acceptera det ?

Turbon heter tydligen T-25.....säger det er något.
Styrningen sköts av MAP-sensorn..
Kompresion 8.8:1
Std ladtryck 12 psi

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Användes samma motor i någon annan bilmodell?

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag tänker inte köpa en massa dyra grejor från USA.........ni som känner min filosofi, vet att det ska inte kosta.....om man istället kan bygga om något gammalt skit....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Fler TURBO hästar........

Martin_Ö skrev:


Hudra hästar extra är ju ganska mycket, även på en turbobil. Är du helt ointresserad av att lära dig så kan det nog bli lite sportigt då jag inte tror att man får 100 hästar bara genom ett t-kors på wg-slangen.

Annars är det väl som vanligt, mer soppa och mer luft som ska in. Börja med att kolla vad ditt aggregat ( eller är det 2?) klarar att leverera luft till. Räcker det inte till 300 hk, byt till ett större. Vill du heller inte pyssla med chippning osv så får du väl pula dit en tillskottsspridare som öppnar på laddtryck så att soppan räcker, förutsatt att inte sprutet+lamda klarar att kompensera. Har du sedan ett sprut som styr tändningen så blir det ju jobbigt att göra något åt den utan att chippa/mappa. Komplettera sedan med en riktig downpipe+avgassystem och ett bra filter så kanske du kommer nära 300 hk. Större IC har inge dött av heller.


En Nissan Cherry turbo "trimmar" man LÄTT från 105 hk till 250 hk med följande enkla ingrepp.

montera
ett T-25 aggregat (saab 9000 175hk aggregat bultar rakt på)
saab 9000 intercooler med 2,5" i/c rör
en extra VW VR6 spridare med tryckvakt
drag loss vastegateslangen /spänn wastegaten till max
kör så det ryker om både däck o motor ----

så varför skulle det inte gå att trimma denna Pontiac med 100 plus kusar med lätthet ?

PS: kommer växellådan & koppling att hålla för detta ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Re: Fler TURBO hästar........

KristianAE86 skrev:
Martin_Ö skrev:


Hudra hästar extra är ju ganska mycket, även på en turbobil. Är du helt ointresserad av att lära dig så kan det nog bli lite sportigt då jag inte tror att man får 100 hästar bara genom ett t-kors på wg-slangen.

Annars är det väl som vanligt, mer soppa och mer luft som ska in. Börja med att kolla vad ditt aggregat ( eller är det 2?) klarar att leverera luft till. Räcker det inte till 300 hk, byt till ett större. Vill du heller inte pyssla med chippning osv så får du väl pula dit en tillskottsspridare som öppnar på laddtryck så att soppan räcker, förutsatt att inte sprutet+lamda klarar att kompensera. Har du sedan ett sprut som styr tändningen så blir det ju jobbigt att göra något åt den utan att chippa/mappa. Komplettera sedan med en riktig downpipe+avgassystem och ett bra filter så kanske du kommer nära 300 hk. Större IC har inge dött av heller.


En Nissan Cherry turbo "trimmar" man LÄTT från 105 hk till 250 hk med följande enkla ingrepp.

montera
ett T-25 aggregat (saab 9000 175hk aggregat bultar rakt på)
saab 9000 intercooler med 2,5" i/c rör
en extra VW VR6 spridare med tryckvakt
drag loss vastegateslangen /spänn wastegaten till max
kör så det ryker om både däck o motor ----

så varför skulle det inte gå att trimma denna Pontiac med 100 plus kusar med lätthet ?

PS: kommer växellådan & koppling att hålla för detta ?


Uhm, hur sköter man laddtrycksstyrningen om man plockar bort WG? Borde vara ett recept som garanterar spikningar.

_________________
Anders Hansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sitter samma motor i nån annan Pontiac eller närbesläktat märke, låter ju ganska osannolikt att jänkarna bara skulle producera 6000 ex av en motor.

Annars för att bara ta dig en bit på vägen är ju att byta avgassystem till 3" med fullflödesdämpare, racekatt och byta till grövre downpipe räcker förmodligen även där med 3".

Välkommen till turboträsket thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
sweanders skrev:
Användes samma motor i någon annan bilmodell?


Ja i massor av bilar.....men inte med turbo.

KristianAE86 skrev:

En Nissan Cherry turbo "trimmar" man LÄTT från 105 hk till 250 hk med följande enkla ingrepp.

montera
ett T-25 aggregat (saab 9000 175hk aggregat bultar rakt på)
saab 9000 intercooler med 2,5" i/c rör
en extra VW VR6 spridare med tryckvakt
drag loss vastegateslangen /spänn wastegaten till max
kör så det ryker om både däck o motor ----

så varför skulle det inte gå att trimma denna Pontiac med 100 plus kusar med lätthet ?

PS: kommer växellådan & koppling att hålla för detta ?



ÖÖÖhhh.......vadå koppling........har du glömt vem du pratar med...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Ett litet klargörande vad som menas med busbil......

Bilen ska klara en expressresa till tex Skåne T&R.........på 10 timmar....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
steffe skrev:
Sitter samma motor i nån annan Pontiac eller närbesläktat märke, låter ju ganska osannolikt att jänkarna bara skulle producera 6000 ex av en motor.



Dom 6000 bilarna är McLaren edition....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Lista ut hur man spänner upp wastegatefjädern och ökar soppatrycket, se bara till att den inte går snålt. Risken du tar är att smälla toppackningarna.. (Är väl V6?)

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Här är ett förslag från ett Ameikanskt forum.....där dom diskuterade ungefär samma sak

1.) [x] Need bigger turbo
2.) [ ] Need T3 style exhaust crossover flange
3.) [ ] Need T3 adaptable downpipe flange
4.) [x] Need o2 sensor relocated
5.) [x] Need turbo oil/water plumbing to fit new turbo
6.) [ ] Need 3-Bar MAP sensor and respective 3-Bar programmed chip code
7.) [x] Need high octane fuel
8.) [x] Need wideband o2 to safely run high boost



Min turbo heter tydligen T-25..............kan det vara samma som i Saab 9000.....eller heter dom bara samma...??

Det ska finnas en T28.....men vad sitter den i..??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Spridarna heter #22

och det lär sitta #24 i Corvette.
Kan det vara något att satsa på ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

menar du att det bara sitter ett aggregat???
isåfall skaffar du ett likadant till från nåt gammalt as och kör dubbelt.
vips så har du aggregat för 400-450hk och det kostar inte mkt i material.

ta ett gammalt piggyback-sprut(för tändning och extra soppa) och lägg till ett par extra spridare som går på laddtryck

t25 1000:-
piggyback 2000:-
spridare 400:-
rör etc 400:-
laddkyl 500:-


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



ButterflyRacing skrev:

Min turbo heter tydligen T-25..............kan det vara samma som i Saab 9000.....eller heter dom bara samma...??

Det ska finnas en T28.....men vad sitter den i..??


T25 sitter även i 200sx, dom brukar uppgradera till t28 för fler polare i motorn (har för mig t28 är standard i GTI-R...)

gå in på http://web.200sx.nu/annonser/annons_start.asp och sök på t28.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



dude skrev:
menar du att det bara sitter ett aggregat???
isåfall skaffar du ett likadant till från nåt gammalt as och kör dubbelt.
vips så har du aggregat för 400-450hk och det kostar inte mkt i material.

ta ett gammalt piggyback-sprut(för tändning och extra soppa) och lägg till ett par extra spridare som går på laddtryck

t25 1000:-
piggyback 2000:-
spridare 400:-
rör etc 400:-
laddkyl 500:-



Det sitter redan intercooler på de bilarna, prova öka laddtrycket först utan att byta turbo. Jag undrar om det är lönt att köra med dubbelturbo med med nya grenrör och grejer.. Snacka med någon som skruvar turbos, det borde finnas många alternativ om man vill bygga om en T25.

_________________
Anders Hansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
dude skrev:
menar du att det bara sitter ett aggregat???
isåfall skaffar du ett likadant till från nåt gammalt as och kör dubbelt.
vips så har du aggregat för 400-450hk och det kostar inte mkt i material.

ta ett gammalt piggyback-sprut(för tändning och extra soppa) och lägg till ett par extra spridare som går på laddtryck

t25 1000:-
piggyback 2000:-
spridare 400:-
rör etc 400:-
laddkyl 500:-



Det är bara ett aggregat....och det är vad det finns plats för.
Intercooler finns.....men den är liten....Det ligger en större på en av mina vindar och eftersom den ligger där, måste den ju vara min

Vad fan är ett piggback...???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



ButterflyRacing skrev:


Det är bara ett aggregat....och det är vad det finns plats för.
Intercooler finns.....men den är liten....Det ligger en större på en av mina vindar och eftersom den ligger där, måste den ju vara min

Vad fan är ett piggback...???


Det är en liten datorlåda som ändrar signalerna till och från databoxen som styr tändning, bränsle och alddtryck.

Jag har en Unichipmodul liggande som jag aldrig installerade på min 928, borde funka på din bil också.. Funkar i princip som ett chiptrim men är inte lika statiskt som ett chip. Man ställer värde individuellt för bilen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Skruva banåkabil
Fler TURBO hästar........
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (9593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande