| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
15" gatdäck, hur breda är ekonomiskt försvarbart?
|
1, 2 >> 2928 besök totalt |
|
Blir antagligen tvungen att köpa en uppsättning nya däck till bilen. Har inte råd med fräcka 16"-fälgar och feta däck, så jag tänkte satsa på en uppsättning hyggliga 15" däck istället på de fälgarna jag fick till bilen. Saken är den att 205or (som man hellre vill ha än 195or) är runt tusenlappen dyrare per uppsättning! Här följer några exmpel på val: Goodyear Eagle F1 3400 kr / 4 st Hankook Ventus 2900 kr / 4 st Nokian NRV-i 3300 kr / 4 st Pirelli P-5000 2900 kr / 4 st Ett par exempel, alla hos Gummihuset, för 195or. Väljer mycket riktigt hellre ett bättre däck med 195 i bredd, än ett sämre med 205 i bredd. Är 205or värda en tusenlapp mer, jämfört med 195or? _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
_________________ Mattias Nordenström |
||
|
Rullar själv på Falken ZE-512 och vet fler som kört de på bana och varit mycket nöjda med dem... De är med billiga i 195/50-15
|
||
|
Utmärkta tips, tackar ödmjukast!
Som sagt, visst hade väl ett par 225/40/17 däck på AMG-fälgar varit toppen, men har man inte råd så... Kanon även att Yokohama var så billiga! _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
|
TOYo / Pirelli / Yokohama - har superfina BRA BILLIGA "r"-däck i dessa dimensionerna.
www.dackonline.se Toyo Sommardäck PROXES T1-S 195/50 R15 82V med fälgskydd Utgått, Hos dackonline.se endast 531,30 SEK dessa har jag fram på toyotan i 195/55-14 - fantastiskt fäste har de. Pirelli Sommardäck P 6000 195/50 R15 82T Angivet pris*: 650,37 SEK Hos dackonline.se endast 554,50 SEK Yokohama Sommardäck AVS SPORT 195/50 R15 86V RPB Angivet pris*: 693,01 SEK Hos dackonline.se endast 606,60 SEK _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Kalas ju!
Nu sitter det iofs 185/65/15 original, men det borde väl gå rullomkrets-mässigt med 195/50/15 också.. väl? Någon som kan räkna om? (jag har haft ett sådant program en gång i tiden, men den tiden är förbi) Edit: AJAJAJ Kylarspraj! Det blev -7.32%! Icke godkänt, 5% skillnad fick det visst vara...
Plötsligt mycket dyrare med 195/55/15... why god? >
_________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
hur räknade du om? finns det något program på nätet eller någon php sida där det redan är färdigt så man bara knappar in och voilá... _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
|
Men detdär med rullomkretsen är det väl ingen som kommer gråta blod för? Iaf inte om den är så pass liten heller.
Sen tycker jag det har listats allt mellan rena skitdäck till riktigt vettiga sådana. För det var väl lite banåka du hade i åtanke? Av de som rekats tror jag oxå du har mest skoj per kr på Yokisarna. Toyo T1S har jag åkt på ett tag nu och de funkar. |
||
|
Yokisar A539 kan jag rekomendera lite hårda på alfa 75an men på en 190 2,3 är den nog alldeles utmärkt. Mindre rullomkrets bygger mer värme, ger bättre acceleration både på grund av vikten och utväxlingen borde passa bra förutom utsendet och markfrigången... måtta lite på bilen och fundera.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Jag laddade ner ett program från nätet som hette kort och gott rullomkrets.zip (filen då).
Då kan man skriva in vad man har för däck original (185/65/15), och sedan trycka in vad man vill ha. Exempelvis skulle 215/45/17 vara perfekt (förändring endast +0.61% i rullomkrets), men vad kostar inte sånt? Man kanske skall bortse från formaliteterna (läs: lagen) och skaffa ett billigt och bra Yokohamadäck som har -7% i rullomkrets. _________________ Conny Norén Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
|
||
Här har du en fin liten sida som man kan använda för och beräkna däck dimensioner... http://www.miata.net/garage/tirecalc.html |
||
Kan och ska inte uppmana dig till brott...men hur tror du 50% av alla bilister skulel gjort? Hur tror du 99% av alla bannötare gör?
|
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Du få mer "kortbent" utväxling, hastighetsmätaren visar för mycket, du får lägre tyngdpunkt och markfrigång. Har du lägre profil på däcket är orginal kan du få en gnutta bättre respons på styrutslag Är det estetiska viktigt för dig kommer du att tycka att hjulen ser för små ut i hjulhusen _________________ Pär Hylander |
||
Gå in på min länk ovan så får du veta exakt hur mycket det slår.. enkelt och lätt och beräkna!!
|
||
|
Hörre du Conny, har din 2,3a 195breda sulor på
orginal är det 205x55x15 ps. jag har ju en uppsättning orginal fälg + 90%däck till bra pris om intresse finns d.s _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Det finns ingen som bryr sig om det så länger det går fritt i hjulhuset. Jag besiktigade min 2,3-16 med 235/40-17 på 8" OZ fälg runt om utan nåt gnäll
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 2928 besök totalt |