Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW S14 standardtopp vs DTM å M10 block
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6297 totalt)
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Någon som vet skillnaden på standard S14 topp å DTM-motorns..tex är det en helt annan gjutning på DTM-toppen eller är det en bearbetad std.topp med andra ventiler osv.

Någon här som vet eller har beskrivning hur man gör för att få ihop en BMW M10 underdel med en S14 topp?

Vet att Tobbe med sin BMW Alpina A3-74 Har en M10 underdel i sin motor, men har för mig att jag pratat med honom om det å han visste inte då ialf. hur man går till vägar.Lika så lite intressant varför de rakställer vissa S14-motorer. Varför å hur de gör det?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Nu ska vi gräva i skallen...

Har för mig att när det är S14-toppen som ska på ett M10-block får man fixa en oljeretur i bakkant av toppen tbx till ngt lämpligt ställe. Brukar lösas med ngt form av rör utmed avgassidan.

Gör man tvärtom så är det ett oljehål som får blockas...

Eller om det var viseversa...

Men har du rätt kolvar ska det vara ganska plug 'n play.

Att resa motorn upp ger ju mer plats runtom och mer rum att designa grenrör samt att man kaaanske kan vinna ngt på en jämnare grundviktfördelning höger-vänster.

Tycker det låter mkt kul! thumbs up

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Vore intressant å få tag i någon som har satt en S14 topp på en m10 underdel

Å få veta hur de gått till väga med bilder osv...om de tex använder stakar från S14 motorn eller M10ans.Någon anledning till varför man använder M10ans underdel..brist på S14 underdelar,går att varva mer,stabilare..vad vet jag.. Men det skulle vara intressant å få svar på detta.

Köhler vet kanske, men han brukar ju vara så upptagen med annat så han har inte tid å sitta å dösnacka om sådant kan jag tänka mig..

Det där med å ställa motorn rakt måste ju vara lite mixter med också...Då tänker jag på oljepumpen å avrinningen (oljan) från toppen bla.

Vore roligt å få kontakt med en riktig Guru om detta med å trimma M10 samt S14 motorer...någon stans finns säkert denna person men VAR..

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Mantorp
Här sen Nov 2002

Enda anledningen att ta ett M10-block är väl att reglementet kanske stipulerar originalblock, man har fått tag i en lös topp eller man vill på enklaste sätt få en 2 litersmaskin.

Vet att Torbjörn Sellfors åkt med ngn liknande kombo av M10/S14...om jag minns rätt?

Vet att flertalet inom BMW SC vet hur man går tillväga.
Så hav förströstan, detta löser sig. Tar bara ngn dag.

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Torbjörn Sellfors Aldrig hört namnet..!

Vet att Christer Gellersted hade nedskrivet hur man gjorde..men den mannen är ju så upptagen med allt så det rann ut i sanden efter ett tag...!

Går ju att få ganska så bra mos i dessa maskiner om man vet hur man skall göra..Men jag tror inte på färdiga koncept..typ Schrick kammar å lite portat å dyra kolfiberinsug...Nä..! Få tag på en redig Guru som vet vad man skall fila i toppen för å få ut max ur den å egna beräknade kammar å kolvar osv...det tror jag är melodin..kolla bara på Tobbes Alpina...276hk...Med ett hemma gjort insug bla. inge kolfiber å liknande där inte

Kanske DTM toppen är lösningen på de hästarna, så att få reda på skillnaden på org. å dtm är intressant

Mantorp
Här sen Nov 2002

Ska se om jag får ngt vettigt ur CG. Tycker han brukar svara på telefon...

Sällfors har bla suttit styrelsen i BMW SC för 100 år sedan då även jag var mer aktiv i klubben. Han är även åkt lite STCC samt driver Sällfors Motorsport med säte i Göteborg.

Toppen klarar flödesmässigt cirkalisa 300hk så det är inte där det stora problemet sitter om vi säger så...
Kompa upp, vassare kammar och framförallt ett riktigt prog. sprut. LMM:n ska bort och slås sönder med en yxa. >
Grenröret ska även vara en flödeshämmande punkt på 195hk-varianten om man ska ha ut mer kusar.

Har åkt med en M3:a som Musen gjorde lite sätesjobb på och designade kammarn för. Sån sjukt trevlig momentkurva det blev. Men ska man åka race kan man ju slipa bra mkt vassare.

www.topptrim.se

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
300hk...Då är det org. toppen du pratar om eller? Frågan är då vad dtm-toppen kan ge å skillnaden.

Ska jag bygga en S14 sugmotor så ska den bannema vara närmre 300 än 250hk...Hade ju vart kalas å fått receptet på Tobbes motor med allt vad det innebär...Men som oftast (inte alltid) med sådana lite extremare motorer så vet inte ägaren själv vad det sitter i den tyvärr ... Men är det någon som har ett recept på det så är det mer än välkommet

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Med recept så menar vilka delar,jag vill inte ha ett svar typ detta...

-Du måste höjja kompet med andra kolvar,måste porta ,andra kammar,annat avgas osv...Detta vet jag redan om..

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du snackat något med Rikard i Malmö? Han har lite motorkuckel på g till sin 02:a och jag känner igen en hel del "buzzwords" från denna tråden i hans recept
Vet att Rikard är en klok herre som får fram bra resultat utan att budgeten skenar thumbs up

Jönköping
Här sen Dec 2002

Killen som driver www.topptrim.se, aka Musen, kan beräkna fram vilka kamprofiler, komp, insug- och grenrörslängder etc du ska använda för att du ska få dina 300 hk. Den beräknade effekten brukar stämma förvånadsvärt bra med verkligheten

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Har inte pratat med Rikard på ett tag...då vi pratades vid så handlade det ju inte om motorer visserligen..Men har gått i tankarna å slå han en pling då jag vet att de där Skåningarna brukar ha bra kontakter å kunskap om BMW.. (Bara jag kan hitta hans tele nu igen..)

Musen var jag i kontakt med för några år sedan då jag hade min 535 E28a..Vet att han är duktig å tar inte betalt för sitt namn (som vissa kan göra) utan sitt arbete... thumbs up

Men det finns mycket jag vill ha klart för mig innan jag går till en motortrimmare..Vill inte lägga allt i händerna på trimmaren å säga jag vill ha ex antal hk å sen gå ut genom dörren..Nej jag vill veta att med sådan kolvar o borr samt kammar på typ 300grader eller mer så ger motorn ex antal hk.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Götesson skrev:
Har inte pratat med Rikard på ett tag...då vi pratades vid så handlade det ju inte om motorer visserligen..Men har gått i tankarna å slå han en pling då jag vet att de där Skåningarna brukar ha bra kontakter å kunskap om BMW.. (Bara jag kan hitta hans tele nu igen..)

Musen var jag i kontakt med för några år sedan då jag hade min 535 E28a..Vet att han är duktig å tar inte betalt för sitt namn (som vissa kan göra) utan sitt arbete... thumbs up

Men det finns mycket jag vill ha klart för mig innan jag går till en motortrimmare..Vill inte lägga allt i händerna på trimmaren å säga jag vill ha ex antal hk å sen gå ut genom dörren..Nej jag vill veta att med sådan kolvar o borr samt kammar på typ 300grader eller mer så ger motorn ex antal hk.

Precis, det är så han jobbar. Man diskuterar sig fram till ett koncept som passar plånbok och mål samt att du får alla fakta och en förklaring till varför han rekomendera det han gör. Gillar inte heller att köpa grisen i säcken. thumbs down

Sen vet jag att du begriper i det stora vad som behöver göras. Ville bara säga att toppen är det minsta problemet på S14. I övrigt är det ju som alltid när man ska vässa.

om det är Rickard här på forumet så kan jag hinta er om att jag såg hans topp senast förra veckan...på en hylla inte långt från Linköping.

"Buzzwords"??? Nu är jag inte med riktigt hur du menar Kristian...

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:

om det är Rickard här på forumet så kan jag hinta er om att jag såg hans topp senast förra veckan...på en hylla inte långt från Linköping.

och innan det låg den på en hylla i Linköping tillsammans med andra ingredienser. Ingredienser som nu förädlats dom med
Andreas Lidström skrev:

"Buzzwords"??? Nu är jag inte med riktigt hur du menar Kristian...

Typiska "buzzwords" i denna tråd är M10 och S14. Det finns ett par till...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Mkt buzzwords blir det i denna branschen...

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Här sitter ni och skriver när en annan är i garaget märker jag!

Funderade själv på att bygga tvärtom en gång i tiden, dvs s14 botten och m10 topp.. Detta för att kunna få ut så mycket volym som möjligt men ändå vettig ekonomi i det hela då S14-toppen (i mina ögon) var för dyr att pula med. Har pratat en del med Tobbe och hört horribla siffror på vad en original S14 topp skulle kosta att renovera om man bytte alla slitdelar! Ungefär vad hela hårdvaran till min motor kommer att kosta.. Än värre är DTM toppen som lär kosta dubbelt vad hela min motor går på inkl spjällhus etc.. Slutade dock med att jag skippade S14 delar helt och hållet i mitt bygge sånär som på vevstakarna.

Jonas, du når mig på 0708-836930. Har ett namn till dig på en kille här i söder som bygger en upprätt S14. Problemet med att resa motorn upp är att det blir väldigt trångt på insugssidan i en 02. Jag går även här en annan väg och låter min motor luta som original och gör ett nytt insug som är helt rakt. Detta då spjällhusen inte behöver vara horisontella som en förgasare. Detta gör att jag får mycket plats till låånga fina trattar.

Musen Ja, vilken trevlig kille! thumbs up Han är mannen som bearbetar min topp just nu och det är även han som kommer att ombesörja gjutningen av mina nya insug. Har ännu inte sett så mycket av det han gjort, men tar ALs ord på att det ser lovande ut. Precis som ni skriver så hjälper han till hela vägen med beräkningar på allt runtomkring och det ingår i det paket jag beställt av honom. Skall bli mycket intressant att få lite siffror såsmåningom.

Hade jag haft råd hade jag dock också helst byggt en 250+ hk S14..

Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

http://www.virtalaracing.com/ Klicka på "BMW 2002 Tekniikka"

Block: BMW M 10 2.0
Topplock: BMW M3 2,3/2,5 16 V
Vevaxel BMW M3 2,5 l Sport EVo 3, slag: 87 mm
Stakar: Auto-Verdi
Kolvar: Wiseco 90 mm

0-402 m 8,399 s, 265,47 km/h
0-100 km/h ca 1,5 s
Effekt: >1000 hk

Mejla på engelska så kanske du kan få lite info. Bara för att nån gjort det behöver ju inte betyda att det är bara att bulta på.

Varför skulle man rakställa en motor? Är det inte bättre att luta den mer istället så får man ner tyngdpunkten lite och kan sänka motorhuven för bättre aerodynamik.

När BMW körde M10 motorer i F1 så var blocket först rakställt men tiltades till 1985 72° till vänster mest pga aerodynamik. För seriös M10 porr kolla "BMW Profiles Formula Racing 1966-2000" av Stefan Knittel, ISBN 3-932169-08-5 eller BMW order number 01 09 0 024 267

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
När under dygnet kan man ringa dig Rikard..?

Hmm..Vet att allt med M före kostar > Man får räkna på det lite sen..Skulle vara intressant å få veta vem som byggde Hasselblads motor 254hk med åtta ventiler är inte illa det heller..Så man får räkna lite på det som sagt...Vad kan det kosta å få ut 250hk ur en 8v gentemot 16v osv..

Färingsö
Här sen Dec 2002

Min maskin stannade effektmässigt på 260hk men det var nog mest beroende på 2 saker. Den ena var att kammarna, 284 resp 276graders, var lite för snälla och effekten vände vid 7100rpm samt så tror vi att original spjällhus, 46mm, är lite för trånga för mer effekt. Då var det med original grenrör samt utan dyra flashiga kolfiberinsug...
260hk recept har jag iaf om du är sugen.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Götesson skrev:
När under dygnet kan man ringa dig Rikard..?

Hmm..Vet att allt med M före kostar > Man får räkna på det lite sen..Skulle vara intressant å få veta vem som byggde Hasselblads motor 254hk med åtta ventiler är inte illa det heller..Så man får räkna lite på det som sagt...Vad kan det kosta å få ut 250hk ur en 8v gentemot 16v osv..

Ring efter 17, då svarar jag.

om man tittar på det hela i ett annat perspektiv, att man inte bara skall bygga utan även hålla igång och kunna överleva ett ras, så tror jag att M10an är vettigast. En komplett motor att utgå ifrån med användbar vev, block och topp kostar en tusenlapp ungefär. Att ta ut 2150 cc ur en M10 är inga problem med bra livslängd och då minskar ju litereffekten något vid önskad effekt, dessutom kostar ju kolvarna lika mycket oavsett borr. thumbs up Vet att Lars Bergström på Liba Motor i Degeberga plockat ut 210 hk vid 7-7500 rpm ur 1,8 liters M10 med original grenrör, weber 48or och vanligt tändsystem=117 hk/liter. På en 2150 cc motor med samma litereffekt har du dina 250 hk.. Kanske fel att räkna på detta vis, men med programmerbart sprut och tändning borde det gå att plocka 250 hk. Denna 210hk motor byggdes till Historisk racing, så det kan inte vara hur mycket moddat som helst i bottendel eller topp..

om några/många månader så har jag dessutom förhoppningsvis fått ihop min spis och då får vi ytterligare en referens att gå på. Dock siktar jag inte på hur mycket effekt som helst, utan bra register och livslång hållbarhet.

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
M3Jonas skrev:
skrev:
260hk recept har jag iaf om du är sugen.

Det låter ju intressant ....om du vill kan du ju PMa mig det...skriv gärna vad det kostade ca:

Rikard skrev:
skrev:
om man tittar på det hela i ett annat perspektiv, att man inte bara skall bygga utan även hålla igång och kunna överleva ett ras, så tror jag att M10an är vettigast. En komplett motor att utgå ifrån med användbar vev, block och topp kostar en tusenlapp ungefär. Att ta ut 2150 cc ur en M10 är inga problem med bra livslängd och då minskar ju litereffekten något vid önskad effekt, dessutom kostar ju kolvarna lika mycket oavsett borr. Vet att Lars Bergström på Liba Motor i Degeberga plockat ut 210 hk vid 7-7500 rpm ur 1,8 liters M10 med original grenrör, weber 48or och vanligt tändsystem=117 hk/liter. På en 2150 cc motor med samma litereffekt har du dina 250 hk.. Kanske fel att räkna på detta vis, men med programmerbart sprut och tändning borde det gå att plocka 250 hk. Denna 210hk motor byggdes till Historisk racing, så det kan inte vara hur mycket moddat som helst i bottendel eller topp..

om några/många månader så har jag dessutom förhoppningsvis fått ihop min spis och då får vi ytterligare en referens att gå på. Dock siktar jag inte på hur mycket effekt som helst, utan bra register och livslång hållbarhet.

Det ligger något i det du skriver Rikard
Har du inget vanligt hemnr: man kan nå dig på...Kan ju bli ett lååångt samtal

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (6297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande