| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |
|
läste i spoilernytt (bilsport) om ett rallycross projekt dom följer och där skulle man montera motorn stumt i karossen och jag undrar vad som är fördelar och nackdelarna med detta _________________ Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00 |
||||||
|
Re: montera motor sumt i kaross fördelar/nackdelar?
Motorn rör sig mindre. Själv har jag stumma motorfästen istället. för att få motorn på samma plats helt enkelt _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Inte att förglömma vibrationerna på tomgång som gör att allting skakar Gärna när man har en trimmad sugmotor som låter som ett tröskverk under 5000 rpm _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
om motorn är en stabil sak: blir en förstärkande del av bilen = bilen flexar mindre
om motorn inte är en stabil sak: motorn kommer tvingas till att flexa = ajaj, inte bra
Det här har jag fått lära mig av Bisting
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
||||||
Tänkte skriva det samma...........min bil är okörbar utan hörselskydd...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?! Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Jo det är det nog. Min erfarenhet kommer dock från blygsammare sammanhang - M10 i E30-chassi.. Vi satte dit bussningarna igen (ren rejsbil). _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ?? _________________ MackeMaehlum |
||||||
|
i speedstern får man ont i huvudet vid 5877rpm trots peltorhjälm med hörselskydd
den är nästan lika högljudd som min gamla GT. allvarligt talat, så är det inget problem. efter varje körning hittar man ytterligare någonting att skruva fast eller dämpa vibrationer i en klar fördel är att "känna" drivlinan iom att peltorhjälmen tar bort en stor del av hörselintrycken. en rolig anekdot från bromsningen av speedstern var när erik satt i bilen och bromsade och en halvmeter utanför bilen stod andra och pratade, men erik hörde inte ens när dom skrek till honom
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Äh det är ju racing
Hehe hade en folkracebil som var rensad innuti och motorn var stumt monterad, knappt nån ljuddämpning på avgaset heller. Glömde att ta på hörselskydd när jag testkörde, fy helvete vad det lät
Skönt att man har en Peltor hjälm när man kör
|
||||||
|
En annan sak som kan vara värd att tänka på om man planerar montera stumt är att se till att motorn är korrekt balanserad.
På en racepreppad motor har man i regel gjort det, men de skapar ändå vibrationer i den grad som nämts ovan. En någorlunda standardmotor med lite taskig balans är ingen bra förutsättning |
||||||
|
Jag körde en Opel Ascona för många år sedan, där ena motorkudden på grund av värmeproblem byttes ut mot en svarvad i stål, med genomgående skruv, det fungerade bra, lät ju lite mer vid tommgång, men bilen blev inte oanvändbar, jag körde sex sjuhundra mil var sommar med den.
Vissa bilar har hjälpram där exempelvis hjulophängningarna är stummt monterade med stållager, och hjälpramen sitter i sin tur i karossen med gummikuddar, det ger bra kontroll på hjulvinklar utan att föra så mycket vibrationer till karossen, liknande läsningar fungerar säkert med motorfesten med. |
||||||
jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ??[/quote] Varför det? _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7686 totalt) |