Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
Bullen
Arlöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 15


Trådstartare
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?

läste i spoilernytt (bilsport) om ett rallycross projekt dom följer och där skulle man montera motorn stumt i karossen och jag undrar vad som är fördelar och nackdelarna med detta

_________________
Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: montera motor sumt i kaross fördelar/nackdelar?

Bullen skrev:
läste i spoilernytt (bilsport) om ett rallycross projekt dom följer och där skulle man montera motorn stumt i karossen och jag undrar vad som är fördelar och nackdelarna med detta


Motorn rör sig mindre.
Själv har jag stumma motorfästen istället. för att få motorn på samma plats helt enkelt

_________________
Daniel Steiner
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det blir ett fruktansvärt väsen inne i bilen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

ButterflyRacing skrev:
Det blir ett fruktansvärt väsen inne i bilen.


Inte att förglömma vibrationerna på tomgång som gör att allting skakar
Gärna när man har en trimmad sugmotor som låter som ett tröskverk under 5000 rpm

_________________
Daniel Steiner
Citera
Bullen
Arlöv
Här sen Apr 2003
Inlägg: 15


Trådstartare
fördel : motorn rör sig mindre

nackdel : låter mer i bilen

ok thx för svaren

_________________
Fredrik Engdahl kör 9-3 Aero -00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

om motorn är en stabil sak: blir en förstärkande del av bilen = bilen flexar mindre

om motorn inte är en stabil sak: motorn kommer tvingas till att flexa = ajaj, inte bra




Det här har jag fått lära mig av Bisting

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20307



Magnus Thomé skrev:
om motorn är en stabil sak: blir en förstärkande del av bilen = bilen flexar mindre

om motorn inte är en stabil sak: motorn kommer tvingas till att flexa = ajaj, inte bra
I vissa fall kan ju motorn flexa chassit också (7liters gjutjärn i en vek framvagn tex).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



följdfråga: jag har "hört" att vibrationerna inte är bra för motorn och att den kan ta skada...

någon som gört liknande eller har någon fakta/åsikt om det hela ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2550



Bullen skrev:
nackdel : låter mer i bilen


Det är dagens underdrift, det låter något djävulskt - allting kommer att vibrera.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Johan.. skrev:
Bullen skrev:
nackdel : låter mer i bilen


Det är dagens underdrift, det låter något djävulskt - allting kommer att vibrera.


Tänkte skriva det samma...........min bil är okörbar utan hörselskydd...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan.. skrev:
Bullen skrev:
nackdel : låter mer i bilen


Det är dagens underdrift, det låter något djävulskt - allting kommer att vibrera.


Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?!
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2550



Göran Malmberg skrev:
Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?!
Göran Malmberg


Jo det är det nog. Min erfarenhet kommer dock från blygsammare sammanhang - M10 i E30-chassi.. Vi satte dit bussningarna igen (ren rejsbil).

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Göran Malmberg skrev:
Johan.. skrev:
Bullen skrev:
nackdel : låter mer i bilen

Det är dagens underdrift, det låter något djävulskt - allting kommer att vibrera.

Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?!
Göran Malmberg


jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

i speedstern får man ont i huvudet vid 5877rpm trots peltorhjälm med hörselskydd
den är nästan lika högljudd som min gamla GT.

allvarligt talat, så är det inget problem.
efter varje körning hittar man ytterligare någonting att skruva fast eller dämpa vibrationer i thumbs up

en klar fördel är att "känna" drivlinan iom att peltorhjälmen tar bort en stor del av hörselintrycken.

en rolig anekdot från bromsningen av speedstern var när erik satt i bilen och bromsade och en halvmeter utanför bilen stod andra och pratade, men erik hörde inte ens när dom skrek till honom

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



ButterflyRacing skrev:
Johan.. skrev:
Bullen skrev:
nackdel : låter mer i bilen


Det är dagens underdrift, det låter något djävulskt - allting kommer att vibrera.


Tänkte skriva det samma...........min bil är okörbar utan hörselskydd...


Äh det är ju racing

Hehe hade en folkracebil som var rensad innuti och motorn var stumt monterad, knappt nån ljuddämpning på avgaset heller. Glömde att ta på hörselskydd när jag testkörde, fy helvete vad det lät

Skönt att man har en Peltor hjälm när man kör
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



En annan sak som kan vara värd att tänka på om man planerar montera stumt är att se till att motorn är korrekt balanserad.
På en racepreppad motor har man i regel gjort det, men de skapar ändå vibrationer i den grad som nämts ovan.
En någorlunda standardmotor med lite taskig balans är ingen bra förutsättning

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jänkarna monterar "motor mounts" som 1:a trimåtgärd. Har aldrig hittat nån som kan förklara vad man skall vinna på det bara..........................

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag körde en Opel Ascona för många år sedan, där ena motorkudden på grund av värmeproblem byttes ut mot en svarvad i stål, med genomgående skruv, det fungerade bra, lät ju lite mer vid tommgång, men bilen blev inte oanvändbar, jag körde sex sjuhundra mil var sommar med den.


Vissa bilar har hjälpram där exempelvis hjulophängningarna är stummt monterade med stållager, och hjälpramen sitter i sin tur i karossen med gummikuddar, det ger bra kontroll på hjulvinklar utan att föra så mycket vibrationer till karossen, liknande läsningar fungerar säkert med motorfesten med.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



En anledning till dom stumma fästen till RC-bilen i bilsport var väl att drivaxeln gick rakt genom oljetråget..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
.

Det påstås att Koenigsegg har bärande motor?!
Göran Malmberg


jo, men den är ju iof gjord i kolfiber.. det blir väll mindre vibrationen i en sådan ??[/quote]

Varför det?

_________________
Pär Hylander
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



tja.. jag har ingen vetenskaplig förklaring utan det bara känns så...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Skruva banåkabil
montera motor stumt i kaross fördelar/nackdelar?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7686 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande