Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
4 eller 6 punkts bälte ??
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (4694 totalt)
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349


Trådstartare
4 eller 6 punkts bälte ??

Tjenare , nu börjar 993 bygget närma sig slutet , Det jag nu funderar över är vad jag ska ha för bälten ?
4 eller 6 punkt 2" eller 3 "

obs . i bilen har jag nu fullbur + skalstolar förberädda för 6 punkt .


Mvh Jannis Dimtsas :

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



3 tums sexpunktsbälten är naturligtvis det säkraste och borde därför var det naturliga valet!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20307



Hur stor betydelse spelar 3" eller 2" för höftbältena? Det finns ju varainter med 3" bara i axelremmarna och 2" i resten (Sabelt Lightweight i vissa konfigurationer).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag hade 3" 4-p innan. Men det kändes obehagligt på så vis att det var svårt att då midjedelen att ligga an lågt över höftbenet, det ville lätt dras upp av axelremmarna. Jag kompletterade med remmarna ner genom stolsbottnen och nu känns det mkt bättre. Avråder alltså från 4p. Tycker det ska vara 6p

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Pär Hylander skrev:
Jag hade 3" 4-p innan. Men det kändes obehagligt på så vis att det var svårt att då midjedelen att ligga an lågt över höftbenet, det ville lätt dras upp av axelremmarna. Jag kompletterade med remmarna ner genom stolsbottnen och nu känns det mkt bättre. Avråder alltså från 4p. Tycker det ska vara 6p

Håller med om att man inte kan spänna ordentligt om man har 4punkts. Man kommer till en viss gräns sen glider det bar längre upp man sitter inte hårdare.
Frontar man nåt så kan man glida långt mycket längre än man tror om man har 4 punkts. Jag nosade ett träd med en ascona b på en asfaltsrallytävling och jag gled inte så långt men tillräckligt för att bli lite skrämd. Hade stussen i framkant av stolen ungefär. Det är mycket ben som ska få plats i en bil som plötsligt är kortare.




NiklasFalk skrev:
Hur stor betydelse spelar 3" eller 2" för höftbältena? Det finns ju varainter med 3" bara i axelremmarna och 2" i resten (Sabelt Lightweight i vissa konfigurationer).


Inte så stor faktiskt. Över benen får man aldrig den stora kraften. Jag tycker det är viktigare att de ligger mot bra, samma med OMPs nya 4 tums bälte. Det blev så brett på mina axlar att de inte kunna ligga slätt och bra, så jag tror det blir sämre än med 3 tums. Om du tänker dig att du viker bältet lite som ett U ja då är det ju inte så många tum som tar smäll längre.

Jag har provat frammifrån, från sidan och rakt uppeifrån och var gång har det varit axlarna som tagit emot.
Jag har 3 tums med kuddar. Det är stor skillnad på 2 tums och 3 tums på axlarna. I smärta ivarjefall, vet inte hur det är med skadeeffekten egentligen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I min värld (flyg) finns det 4-punktsbälten som är godkända enligt de allra hårdaste kraschkraven. De är dock inte så vanliga eftersom "alla" kunder efterfrågar 5-punktsbälten.
När man sen kommer till bilvärlden vill ingen ha 5-punktsbälten (man får så ont i pungen när det smäller ) utan då är det 6-punktsbälten som gäller.

Nu har jag kommit så långt att det är dags att beställa bälten till formelbilen... Det finns 4-, 5- och 6-punktsbälten att tillgå och de har alla en FIA-lapp på sig.
4-punkt har jag lärt mig att uppskatta, smidigt och enkelt.
5-punkt är jag van vid.
6-punkt är bäst enligt alla och dessutom att föredra enligt reglementet.

Det är inte för inte som man blir lite

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Kristian Larsson skrev:
I min värld (flyg) finns det 4-punktsbälten som är godkända enligt de allra hårdaste kraschkraven. De är dock inte så vanliga eftersom "alla" kunder efterfrågar 5-punktsbälten.
När man sen kommer till bilvärlden vill ingen ha 5-punktsbälten (man får så ont i pungen när det smäller ) utan då är det 6-punktsbälten som gäller.

Nu har jag kommit så långt att det är dags att beställa bälten till formelbilen... Det finns 4-, 5- och 6-punktsbälten att tillgå och de har alla en FIA-lapp på sig.
4-punkt har jag lärt mig att uppskatta, smidigt och enkelt.
5-punkt är jag van vid.
6-punkt är bäst enligt alla och dessutom att föredra enligt reglementet.

Det är inte för inte som man blir lite



5 eller 6 gör väl ingen större skillnad egentligen?
spännet brukar sitta på bältena som går upp mellan benen och de är oftast fast monterade båda två på 6punkts. Förmodar att spännet sitter på pungkrossaren på ett 5 punktsbälte?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel6xQ skrev:

Förmodar att spännet sitter på pungkrossaren på ett 5 punktsbälte?

Stämmer bra det.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Kristian Larsson skrev:
Daniel6xQ skrev:

Förmodar att spännet sitter på pungkrossaren på ett 5 punktsbälte?

Stämmer bra det.


Då är det ingen praktiskt skillnad på att spänna fast sig i ett 5 el 6 punktsbälte. Men om man inte redan har så många barn man har tänkt sig så hade då inte jag köpt 5 punkts

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag har en bekant som envist efter empiriska studier hävdar motsatsen, altså att det gör ondare att klämma sig mellan två bälten relativt att bara ha ett, i grenen altså, skall tydligen enligt honnom vara enkelt att få ett bälte *på sidan* så att säga, men göra ont om man har ett på vardera sidan.....



Men jag har en fundering, jag har ett fyrpunktsbälte i dag, och skulle vilja uppgradera, men det finns inte tillbehörsgrenremmar till det bälte jag har. finns det någon som har något att rekomendera, kan man gjöra egna själv, eller finns det universal grenband att köpa.

Alternativet är ju att försöka avyttra de bälten jag har i dag och köpa nya, men det blir ju en förmodligen högre kostnad.

Eller alternativ tre, köpa nya bälten för att montera tillbaka mina fyrpetare när bilen skall bytas bort.

(sabelt gatvariant på fyrpetare med vanligt spänne)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Daniel6xQ skrev:
Pär Hylander skrev:
Jag hade 3" 4-p innan. Men det kändes obehagligt på så vis att det var svårt att då midjedelen att ligga an lågt över höftbenet, det ville lätt dras upp av axelremmarna. Jag kompletterade med remmarna ner genom stolsbottnen och nu känns det mkt bättre. Avråder alltså från 4p. Tycker det ska vara 6p

Håller med om att man inte kan spänna ordentligt om man har 4punkts. Man kommer till en viss gräns sen glider det bar längre upp man sitter inte hårdare.
Frontar man nåt så kan man glida långt mycket längre än man tror om man har 4 punkts. Jag nosade ett träd med en ascona b på en asfaltsrallytävling och jag gled inte så långt men tillräckligt för att bli lite skrämd. Hade stussen i framkant av stolen ungefär. Det är mycket ben som ska få plats i en bil som plötsligt är kortare.



Fenomenet kallas underglidning (eng. submarining). Följden brukar bli krossade mjukdelar i bålen (vilket kan leda till döden). 4p bältes konstruktion ökar risken för detta. Det har gjorts en massa studier som entydigt visar på detta problem. Kör 6p bälten säger jag

Daniel6xQ skrev:


Över benen får man aldrig den stora kraften.


Normalt får man större kraft i höftbältet än i banden över bröstkorgen.

Skillnaden mellan ett 2" och 3" bältesband är marginell när det gäller att rädda liv. Däremot blir man mindre blåslagen av ett 3" band vilket gör att man förhoppningsvis återhämtar sig snabbare efter en olycka och kan rejsa igen

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Gripenland skrev:

Fenomenet kallas underglidning (eng. submarining). Följden brukar bli krossade mjukdelar i bålen (vilket kan leda till döden). 4p bältes konstruktion ökar risken för detta. Det har gjorts en massa studier som entydigt visar på detta problem. Kör 6p bälten säger jag

Daniel6xQ skrev:


Över benen får man aldrig den stora kraften.


Normalt får man större kraft i höftbältet än i banden över bröstkorgen.

Skillnaden mellan ett 2" och 3" bältesband är marginell när det gäller att rädda liv. Däremot blir man mindre blåslagen av ett 3" band vilket gör att man förhoppningsvis återhämtar sig snabbare efter en olycka och kan rejsa igen


Jag har bara praktisk erfarenhet att tala om. Men oftast när man spänner så görs sista spänningen i axelremmarna vilket gör är benremmarna sällan sitter specielt hårt.
Jag har aldrig heller fått ont över benen men därimot över axlarna.
Man kanske tål mer över låren.

Alltihop beroende på smällen givetvis. Vi smäller sällan rakt på, brukar bli på taket eller sådär.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Daniel6xQ skrev:


Jag har bara praktisk erfarenhet att tala om. Men oftast när man spänner så görs sista spänningen i axelremmarna vilket gör är benremmarna sällan sitter specielt hårt.
Jag har aldrig heller fått ont över benen men därimot över axlarna.
Man kanske tål mer över låren.

Alltihop beroende på smällen givetvis. Vi smäller sällan rakt på, brukar bli på taket eller sådär.


Jag pratar alltså om krafterna som uppstår när man krockar, inte när man spänner bältet.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Gripenland skrev:
Daniel6xQ skrev:


Jag har bara praktisk erfarenhet att tala om. Men oftast när man spänner så görs sista spänningen i axelremmarna vilket gör är benremmarna sällan sitter specielt hårt.
Jag har aldrig heller fått ont över benen men därimot över axlarna.
Man kanske tål mer över låren.

Alltihop beroende på smällen givetvis. Vi smäller sällan rakt på, brukar bli på taket eller sådär.


Jag pratar alltså om krafterna som uppstår när man krockar, inte när man spänner bältet.


Javisst, jag var lite klumpig kanske.
Men eftersom bältena är stumma (sånärpå) så tänkte jag att ett spännt bälte tar mer kraft än ett som sitter löst. Om det är löst över benen och spännt över axlarna så när ju benen knappt till benbältet och då tar axlarna mer än de kanske skulle. Ehum

_________________
Daniel Steiner
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ang. Submarining:
På mitt fyrpunktsbälte (som eg. är trepunkts, eftersom det är en gemensam fästpunkt för axelremmarna) har jag en anordning på en av remmarna som ska förhindra/minska risken för submarining. Bältet är lagt omlott inuti en slags plasthylsa och denna ska ge med sig så att överkroppen böjs något framåt. Om det funkar har jag som tur är ingen erfarenhet av...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Daniel6xQ skrev:

Javisst, jag var lite klumpig kanske.
Men eftersom bältena är stumma (sånärpå) så tänkte jag att ett spännt bälte tar mer kraft än ett som sitter löst. Om det är löst över benen och spännt över axlarna så när ju benen knappt till benbältet och då tar axlarna mer än de kanske skulle. Ehum


Njae. Ett spännt bälte börjar att belastas tidigare (vilket är bra) men behöver nödvändigvis inte ta mest last.
Kroppen kommer att kastas in i bältet vare sig det är spännt eller inte. Sen gör geometrin i höftbandet att bandkrafterna blir höga.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Nisse Classon skrev:
Ang. Submarining:
På mitt fyrpunktsbälte (som eg. är trepunkts, eftersom det är en gemensam fästpunkt för axelremmarna) har jag en anordning på en av remmarna som ska förhindra/minska risken för submarining. Bältet är lagt omlott inuti en slags plasthylsa och denna ska ge med sig så att överkroppen böjs något framåt. Om det funkar har jag som tur är ingen erfarenhet av...


Jag antar att det är en rivsöm du menar, eller? och den sitter på bandet över överkroppen?
Den kommer således att fungera som en kraftbegränsare?
I så fall minskar risken något för underglidning men framförallt minskas belastningarna på bröst och nacke. Tyvärr ökar också längden på framkastet för bröst och huvud vilket ger ett ökat våld vid en eventuell träff i ratten.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Gripenland skrev:
Nisse Classon skrev:
Ang. Submarining:
På mitt fyrpunktsbälte (som eg. är trepunkts, eftersom det är en gemensam fästpunkt för axelremmarna) har jag en anordning på en av remmarna som ska förhindra/minska risken för submarining. Bältet är lagt omlott inuti en slags plasthylsa och denna ska ge med sig så att överkroppen böjs något framåt. Om det funkar har jag som tur är ingen erfarenhet av...


Jag antar att det är en rivsöm du menar, eller? och den sitter på bandet över överkroppen?
Den kommer således att fungera som en kraftbegränsare?
I så fall minskar risken något för underglidning men framförallt minskas belastningarna på bröst och nacke. Tyvärr ökar också längden på framkastet för bröst och huvud vilket ger ett ökat våld vid en eventuell träff i ratten.


Det stämmer nog att det är en sådan som sitter inuti hylsan och den sitter på det ena av axelbanden på den bakre "horisontella" delen. Jag ser nu att det är olika bälten till vänster resp. höger sida och beroende på det så sitter även rivsömmen olika.


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004
Inlägg: 349


Trådstartare
Tanx för inläggen .. nu lutar de mot 6punkt 3" ... tur att ni ändrade mina tankar . jag var inne på 2" 4 punkt .

Hade ...

_________________
Jannis Dimtsas
Mobilmec AB
www.mobilmec.se
www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



En kompletterande fråga...

Ska komplettera mitt fyrpunkts Sabelt med 5:e och 6:e punkten, men nu räcker det tydligen inte att bestämma sig för det, det finns fler val. Jag antar att detta inte är ngn stor fråga men kollar om ngn har erfarenheter.....

Vad är bäst av:

T-modell: V-modell:

...T-modellen borde väl vara lite snällare mot nötterna, eller?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



....Det får bli T-modellen, då.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Skruva banåkabil
4 eller 6 punkts bälte ??
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (4694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande