| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4 eller 6 punkts bälte ??
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (4694 totalt) |
|
Tjenare , nu börjar 993 bygget närma sig slutet , Det jag nu funderar över är vad jag ska ha för bälten ? 4 eller 6 punkt 2" eller 3 " obs . i bilen har jag nu fullbur + skalstolar förberädda för 6 punkt . Mvh Jannis Dimtsas : _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
|
Hur stor betydelse spelar 3" eller 2" för höftbältena? Det finns ju varainter med 3" bara i axelremmarna och 2" i resten (Sabelt Lightweight i vissa konfigurationer).
|
||||||
|
Jag hade 3" 4-p innan. Men det kändes obehagligt på så vis att det var svårt att då midjedelen att ligga an lågt över höftbenet, det ville lätt dras upp av axelremmarna. Jag kompletterade med remmarna ner genom stolsbottnen och nu känns det mkt bättre. Avråder alltså från 4p. Tycker det ska vara 6p
_________________ Pär Hylander |
||||||
Håller med om att man inte kan spänna ordentligt om man har 4punkts. Man kommer till en viss gräns sen glider det bar längre upp man sitter inte hårdare. Frontar man nåt så kan man glida långt mycket längre än man tror om man har 4 punkts. Jag nosade ett träd med en ascona b på en asfaltsrallytävling och jag gled inte så långt men tillräckligt för att bli lite skrämd. Hade stussen i framkant av stolen ungefär. Det är mycket ben som ska få plats i en bil som plötsligt är kortare.
Inte så stor faktiskt. Över benen får man aldrig den stora kraften. Jag tycker det är viktigare att de ligger mot bra, samma med OMPs nya 4 tums bälte. Det blev så brett på mina axlar att de inte kunna ligga slätt och bra, så jag tror det blir sämre än med 3 tums. Om du tänker dig att du viker bältet lite som ett U ja då är det ju inte så många tum som tar smäll längre. Jag har provat frammifrån, från sidan och rakt uppeifrån och var gång har det varit axlarna som tagit emot. Jag har 3 tums med kuddar. Det är stor skillnad på 2 tums och 3 tums på axlarna. I smärta ivarjefall, vet inte hur det är med skadeeffekten egentligen. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
I min värld (flyg) finns det 4-punktsbälten som är godkända enligt de allra hårdaste kraschkraven. De är dock inte så vanliga eftersom "alla" kunder efterfrågar 5-punktsbälten.
När man sen kommer till bilvärlden vill ingen ha 5-punktsbälten (man får så ont i pungen när det smäller ) utan då är det 6-punktsbälten som gäller.
Nu har jag kommit så långt att det är dags att beställa bälten till formelbilen... Det finns 4-, 5- och 6-punktsbälten att tillgå och de har alla en FIA-lapp på sig. 4-punkt har jag lärt mig att uppskatta, smidigt och enkelt. 5-punkt är jag van vid. 6-punkt är bäst enligt alla och dessutom att föredra enligt reglementet. Det är inte för inte som man blir lite
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
5 eller 6 gör väl ingen större skillnad egentligen? spännet brukar sitta på bältena som går upp mellan benen och de är oftast fast monterade båda två på 6punkts. Förmodar att spännet sitter på pungkrossaren på ett 5 punktsbälte? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Då är det ingen praktiskt skillnad på att spänna fast sig i ett 5 el 6 punktsbälte. Men om man inte redan har så många barn man har tänkt sig så hade då inte jag köpt 5 punkts
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Jag har en bekant som envist efter empiriska studier hävdar motsatsen, altså att det gör ondare att klämma sig mellan två bälten relativt att bara ha ett, i grenen altså, skall tydligen enligt honnom vara enkelt att få ett bälte *på sidan* så att säga, men göra ont om man har ett på vardera sidan.....
Men jag har en fundering, jag har ett fyrpunktsbälte i dag, och skulle vilja uppgradera, men det finns inte tillbehörsgrenremmar till det bälte jag har. finns det någon som har något att rekomendera, kan man gjöra egna själv, eller finns det universal grenband att köpa. Alternativet är ju att försöka avyttra de bälten jag har i dag och köpa nya, men det blir ju en förmodligen högre kostnad. Eller alternativ tre, köpa nya bälten för att montera tillbaka mina fyrpetare när bilen skall bytas bort. (sabelt gatvariant på fyrpetare med vanligt spänne) |
||||||
Fenomenet kallas underglidning (eng. submarining). Följden brukar bli krossade mjukdelar i bålen (vilket kan leda till döden). 4p bältes konstruktion ökar risken för detta. Det har gjorts en massa studier som entydigt visar på detta problem. Kör 6p bälten säger jag
Normalt får man större kraft i höftbältet än i banden över bröstkorgen. Skillnaden mellan ett 2" och 3" bältesband är marginell när det gäller att rädda liv. Däremot blir man mindre blåslagen av ett 3" band vilket gör att man förhoppningsvis återhämtar sig snabbare efter en olycka och kan rejsa igen
_________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Jag har bara praktisk erfarenhet att tala om. Men oftast när man spänner så görs sista spänningen i axelremmarna vilket gör är benremmarna sällan sitter specielt hårt. Jag har aldrig heller fått ont över benen men därimot över axlarna. Man kanske tål mer över låren. Alltihop beroende på smällen givetvis. Vi smäller sällan rakt på, brukar bli på taket eller sådär. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag pratar alltså om krafterna som uppstår när man krockar, inte när man spänner bältet. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Javisst, jag var lite klumpig kanske. Men eftersom bältena är stumma (sånärpå) så tänkte jag att ett spännt bälte tar mer kraft än ett som sitter löst. Om det är löst över benen och spännt över axlarna så när ju benen knappt till benbältet och då tar axlarna mer än de kanske skulle. Ehum
_________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Ang. Submarining:
På mitt fyrpunktsbälte (som eg. är trepunkts, eftersom det är en gemensam fästpunkt för axelremmarna) har jag en anordning på en av remmarna som ska förhindra/minska risken för submarining. Bältet är lagt omlott inuti en slags plasthylsa och denna ska ge med sig så att överkroppen böjs något framåt. Om det funkar har jag som tur är ingen erfarenhet av... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Njae. Ett spännt bälte börjar att belastas tidigare (vilket är bra) men behöver nödvändigvis inte ta mest last. Kroppen kommer att kastas in i bältet vare sig det är spännt eller inte. Sen gör geometrin i höftbandet att bandkrafterna blir höga. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Jag antar att det är en rivsöm du menar, eller? och den sitter på bandet över överkroppen? Den kommer således att fungera som en kraftbegränsare? I så fall minskar risken något för underglidning men framförallt minskas belastningarna på bröst och nacke. Tyvärr ökar också längden på framkastet för bröst och huvud vilket ger ett ökat våld vid en eventuell träff i ratten. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Det stämmer nog att det är en sådan som sitter inuti hylsan och den sitter på det ena av axelbanden på den bakre "horisontella" delen. Jag ser nu att det är olika bälten till vänster resp. höger sida och beroende på det så sitter även rivsömmen olika.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Tanx för inläggen .. nu lutar de mot 6punkt 3" ... tur att ni ändrade mina tankar . jag var inne på 2" 4 punkt .
Hade ... _________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||||||
|
En kompletterande fråga...
Ska komplettera mitt fyrpunkts Sabelt med 5:e och 6:e punkten, men nu räcker det tydligen inte att bestämma sig för det, det finns fler val. Jag antar att detta inte är ngn stor fråga men kollar om ngn har erfarenheter..... Vad är bäst av: T-modell: V-modell:
...T-modellen borde väl vara lite snällare mot nötterna, eller? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (4694 totalt) |