| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment centrummutter?
|
1, 2 >> 13 besök senaste veckan (9946 totalt) |
|
Hur hårt ska jag dra muttern på mina fälgar?
Jag vill ju ha maximal klämkraft och om man förutsätter att muttern är svagaste delen så går det ju att räkna ut. M45 med stigning 3, gängvinkel 60 grader. Material i muttern är aluminium , troligen 7075 T6. Töjningsgräns kring 440 N/mm^2. Navet är i stål så friktionskoefficienten blir kring 0,5? Någon som kan hjälpa mig att räkna ut åtdragningsmomentet? _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
Förutsätter man att tre gängvarv tar kraften blir den skjuvade ytan i muttern 9*45*pi = 1272 mm^2
Tillåten skjuvkraft = 0.7*440 = 308 N/mm^2 Kraft som åtgår för skjuvning = 1272*308=391776 N (Ur Björks formelsamling) Mv = Ff(rm*tan(e+f)+rmb*my) Ff förspänningskraft = max den som skjuvar muttern. rm medelradie = (45 - 1.5tan(30)) / 2 tan e = my / cos 30 tan f = 3 / (pi * 2 * rm) rmb = medelradie i mutterns yta mot fälgen, antas till 30mm (även my mellan mutter - fälg antas till 0.5) Insättning efter lite fixande ger att muttern skjuvas vid 11022 Nm Vid trefaldig säkerhet mot skjuvning fås 3674 Nm Ser väldigt mycket ut. Ser någon vad (om) som är fel vore det kul då jag håller på med detta i plugget nu å man vill ju veta vad man håller på med. Jag tycker verkligen inte att du ska ta detta som något som kommer från någon som "vet", för det gör jag inte. MVH EDIT: Läste tidigare fråga ordentligt. Ovan försutsätter en plan mutter mot en plan fälg. Men är där verkligen en kona? Huruvida fälgen sitter på en kona eller inte spelar ju ingen roll. _________________ David Ålind |
||||
Man tackar! Jag har max fyra gängvarv i muttern så tre kan väl vara rimligt att använda, för att få lite säkerhet. Det används rejäla mutterdragare i F1 så momentet ska nog vara ganska högt. Tack för formlerna! _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
|
||||
|
Jag har från en DTM M3.a på min det är den stora muttern 90mm utv 70mm inv, tror det är magnesium
till både hubb och muttern. Det är 9 varv med rynkor i muttern . Dom skall spännas 80 KG. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Vid konisk mutter borde formeln i stället bli:
Mv = Ff(rm*tan(e+f)+rmb*(my/sin(45/2))) Det gäller åtminstone för kilremmar och jag tycker det borde bli lika här. Man brukar tydligen räkna med 3 gängvarv då det i praktiken endast är 3 varv som tar upp lasten. Det vore kul om någon med livserfarenhet å högre visdom kunde bekräfta att mina beräkningar stämmer ..
_________________ David Ålind |
||||
En sån momentnyckel har jag
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag kör nog en lång stång och en hink med bly för att få rätt moment. En riktig momentnyckel kostar ju en hel förmögenhet om den ska klara 700Nm
_________________ //Mattias Gripenland |
||||
Nja, dom säljs som prydnad så jag tror inte att de har koll på momentet. Fast det skadar ju inte att fråga. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
Jag har sett en Grupp A Volvo 240 där en mutterdragare för lastbilar (1" eller 3/4") inte orkade öppna centrummuttern. En fyrameters förlängning och ett par välmatade killar behövdes för att få upp muttern med en annan kille stod på bromsen allt vad han orkade. Jag fick intrycket att den hade dragits HÅRT.
Kanske SAM eller nån annan som höll på med Grupp A eller Supertouring vet. Sökte lite på nätet och hittade detta: http://www.md.kth.se/body/edu/mme/4F Inte vad du sökte tyvärr men innehåller lite beräkningar. _________________ Sten Isaksson |
||||
Mutterdragarna som andvänds i F1 har också 1" anslutning till hylsan. Så det är antagligen rätt stora moment vi talar om. Grupp A Volvon har större mutter än vad jag har så den kanske dras ännu hårdare? Jag ska ta en titt på beräkningarna i länken
_________________ //Mattias Gripenland |
||||
Eller anpassa stångens längd så att din *matchvikt* i änden på stången ger rätt moment. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 13 besök senaste veckan (9946 totalt) |