Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment centrummutter?
1, 2   >>
13 besök senaste veckan (9946 totalt)
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Åtdragningsmoment centrummutter?

Hur hårt ska jag dra muttern på mina fälgar?
Jag vill ju ha maximal klämkraft och om man förutsätter att muttern är svagaste delen så går det ju att räkna ut.

M45 med stigning 3, gängvinkel 60 grader. Material i muttern är aluminium , troligen 7075 T6. Töjningsgräns kring 440 N/mm^2. Navet är i stål så friktionskoefficienten blir kring 0,5?

Någon som kan hjälpa mig att räkna ut åtdragningsmomentet?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Du har kona på muttern va?
I så fall vilken vinkel och är det exakt samma i fälgen?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Förutsätter man att tre gängvarv tar kraften blir den skjuvade ytan i muttern 9*45*pi = 1272 mm^2
Tillåten skjuvkraft = 0.7*440 = 308 N/mm^2
Kraft som åtgår för skjuvning = 1272*308=391776 N

(Ur Björks formelsamling)

Mv = Ff(rm*tan(e+f)+rmb*my)

Ff förspänningskraft = max den som skjuvar muttern.
rm medelradie = (45 - 1.5tan(30)) / 2
tan e = my / cos 30
tan f = 3 / (pi * 2 * rm)
rmb = medelradie i mutterns yta mot fälgen, antas till 30mm (även my mellan mutter - fälg antas till 0.5)

Insättning efter lite fixande ger att muttern skjuvas vid 11022 Nm
Vid trefaldig säkerhet mot skjuvning fås 3674 Nm

Ser väldigt mycket ut. Ser någon vad (om) som är fel vore det kul då jag håller på med detta i plugget nu å man vill ju veta vad man håller på med.

Jag tycker verkligen inte att du ska ta detta som något som kommer från någon som "vet", för det gör jag inte.

MVH


EDIT: Läste tidigare fråga ordentligt. Ovan försutsätter en plan mutter mot en plan fälg. Men är där verkligen en kona? Huruvida fälgen sitter på en kona eller inte spelar ju ingen roll.

_________________
David Ålind
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Arne skrev:
Du har kona på muttern va?
I så fall vilken vinkel och är det exakt samma i fälgen?


Japp, konan är 45 grader.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Gripenland skrev:
Arne skrev:
Du har kona på muttern va?
I så fall vilken vinkel och är det exakt samma i fälgen?


Japp, konan är 45 grader.


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Eel skrev:
Förutsätter man att tre gängvarv tar kraften blir den skjuvade ytan i muttern 9*45*pi = 1272 mm^2
Tillåten skjuvkraft = 0.7*440 = 308 N/mm^2
Kraft som åtgår för skjuvning = 1272*308=391776 N

(Ur Björks formelsamling)

Mv = Ff(rm*tan(e+f)+rmb*my)

Ff förspänningskraft = max den som skjuvar muttern.
rm medelradie = (45 - 1.5tan(30)) / 2
tan e = my / cos 30
tan f = 3 / (pi * 2 * rm)
rmb = medelradie i mutterns yta mot fälgen, antas till 30mm (även my mellan mutter - fälg antas till 0.5)

Insättning efter lite fixande ger att muttern skjuvas vid 11022 Nm
Vid trefaldig säkerhet mot skjuvning fås 3674 Nm

Ser väldigt mycket ut. Ser någon vad (om) som är fel vore det kul då jag håller på med detta i plugget nu å man vill ju veta vad man håller på med.

Jag tycker verkligen inte att du ska ta detta som något som kommer från någon som "vet", för det gör jag inte.

MVH


EDIT: Läste tidigare fråga ordentligt. Ovan försutsätter en plan mutter mot en plan fälg. Men är där verkligen en kona? Huruvida fälgen sitter på en kona eller inte spelar ju ingen roll.


Man tackar! thumbs up thumbs up thumbs up

Jag har max fyra gängvarv i muttern så tre kan väl vara rimligt att använda, för att få lite säkerhet.

Det används rejäla mutterdragare i F1 så momentet ska nog vara ganska högt.
Tack för formlerna!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Enl. manualen till min radical så ska centrummuttern dras med 200 ft lbs.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Enl. manualen till min radical så ska centrummuttern dras med 200 ft lbs.


Det var inte mycket? Bara 270Nm. Kan det stämma?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Jag har från en DTM M3.a på min det är den stora muttern 90mm utv 70mm inv, tror det är magnesium
till både hubb och muttern. Det är 9 varv med rynkor i muttern . Dom skall spännas 80 KG.

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Vid konisk mutter borde formeln i stället bli:

Mv = Ff(rm*tan(e+f)+rmb*(my/sin(45/2)))

Det gäller åtminstone för kilremmar och jag tycker det borde bli lika här.

Man brukar tydligen räkna med 3 gängvarv då det i praktiken endast är 3 varv som tar upp lasten.

Det vore kul om någon med livserfarenhet å högre visdom kunde bekräfta att mina beräkningar stämmer ..

_________________
David Ålind
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Fick ett bud av en engelsman på över 700Nm

Ingen som kan bekräfta beräkningarna?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Gripenland skrev:
Fick ett bud av en engelsman på över 700Nm

Ingen som kan bekräfta beräkningarna?


Jag har ett minne som säger 640 Nm eller ngt sådant för Porsche 993 RS med centrummutter

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Gripenland skrev:
Fick ett bud av en engelsman på över 700Nm

Ingen som kan bekräfta beräkningarna?


Jag har ett minne som säger 640 Nm eller ngt sådant för Porsche 993 RS med centrummutter

En sån momentnyckel har jag

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:



En sån momentnyckel har jag


Jag kör nog en lång stång och en hink med bly för att få rätt moment. En riktig momentnyckel kostar ju en hel förmögenhet om den ska klara 700Nm

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Stå på en badrumsvåg när du drar med stången, så slipper du slabba med bly...

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Visst hade du köpt muttrarna som reservdel nånstansifrån ?

Vad har dom för åtdragningsmoment ?
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
oppe skrev:
Stå på en badrumsvåg när du drar med stången, så slipper du slabba med bly...

Mvh


Smart! thumbs up

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Visst hade du köpt muttrarna som reservdel nånstansifrån ?

Vad har dom för åtdragningsmoment ?


Nja, dom säljs som prydnad så jag tror inte att de har koll på momentet. Fast det skadar ju inte att fråga.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag har sett en Grupp A Volvo 240 där en mutterdragare för lastbilar (1" eller 3/4") inte orkade öppna centrummuttern. En fyrameters förlängning och ett par välmatade killar behövdes för att få upp muttern med en annan kille stod på bromsen allt vad han orkade. Jag fick intrycket att den hade dragits HÅRT.

Kanske SAM eller nån annan som höll på med Grupp A eller Supertouring vet.

Sökte lite på nätet och hittade detta: http://www.md.kth.se/body/edu/mme/4F1560/Formula%20Student%20vt%202004 . . . .
Inte vad du sökte tyvärr men innehåller lite beräkningar.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Sten skrev:
Jag har sett en Grupp A Volvo 240 där en mutterdragare för lastbilar (1" eller 3/4") inte orkade öppna centrummuttern. En fyrameters förlängning och ett par välmatade killar behövdes för att få upp muttern med en annan kille stod på bromsen allt vad han orkade. Jag fick intrycket att den hade dragits HÅRT.

Kanske SAM eller nån annan som höll på med Grupp A eller Supertouring vet.

Sökte lite på nätet och hittade detta: http://www.md.kth.se/body/edu/mme/4F1560/Formula%20Student%20vt%202004 . . . .
Inte vad du sökte tyvärr men innehåller lite beräkningar.


Mutterdragarna som andvänds i F1 har också 1" anslutning till hylsan. Så det är antagligen rätt stora moment vi talar om. Grupp A Volvon har större mutter än vad jag har så den kanske dras ännu hårdare?

Jag ska ta en titt på beräkningarna i länken thumbs up


_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Gripenland skrev:
oppe skrev:
Stå på en badrumsvåg när du drar med stången, så slipper du slabba med bly...

Mvh


Smart! thumbs up


Eller anpassa stångens längd så att din *matchvikt* i änden på stången ger rätt moment.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Åtdragningsmoment centrummutter?
1, 2   >>
13 besök senaste veckan (9946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande