Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
1, 2, 3   >>
24161 besök totalt
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
Lexanrutor, köpa eller göra själv?

Jag ska byta ut glasen i dörr och sidorrutor mot "plast" i min 242 Volvo original. Är osäker på materialval.

    - Är det lexan som gäller? eller något annat material
    - Förardörrens fönster måste gå att veva ner. Vilket material repas minst?
    - Finns det att köpa färdiga satser eller ska man såga själv med nån fin liten sticksåg?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Lexanrutor, köpa eller göra själv?

w-racing.com skrev:
Jag ska byta ut glasen i dörr och sidorrutor mot "plast" i min 242 Volvo original. Är osäker på materialval.

    - Är det lexan som gäller? eller något annat material
    - Förardörrens fönster måste gå att veva ner. Vilket material repas minst?
    - Finns det att köpa färdiga satser eller ska man såga själv med nån fin liten sticksåg?


Lexan är ett varumärke för polykarbonat. Makrolon är ett annat varumärke. Polykarbonat finns med en del olika ytbehandlingar som möjlgen gör den något mindre repskänsligt. Det där att vev rutan upp och ned låter ju inte som en bra ide tycker jag. Är det ett klasskrav? Ta isf bort den där listen som i underkant av rutan som släpar mot glaset och accepterar att regnvatten rinner ned i dörren (eller sätt en tejp där istället)

Sticksåg går nog bra.

_________________
Pär Hylander
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
jo det är klasskrav

såklart.. vet inte om jag kommer att veva så mycket men det ska tydligen vara möjligt. Vem säljer polykarbonat? Vilka dimensioner är lämpligt för de olika rutorna? 2-3 mm för ej öppningsbara och något tjockare för den öppningsbara?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Vad är det för skillnad på polykarbonat (lexan) och plexiglas?

Vilket står emot repor bäst?

Tycker plexi är lätt att jobba med. Är det stor skillnad med polykarbonat? (lättare/svårare)

_________________
Emil Rehnfors
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
T08R skrev:
Vad är det för skillnad på polykarbonat (lexan) och plexiglas?

Vilket står emot repor bäst?

Tycker plexi är lätt att jobba med. Är det stor skillnad med polykarbonat? (lättare/svårare)


Emil

Hur gör du när du skär i plexi? tejpar du ytan först eller? vilken tjocklek rekommenderar du?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



T08R skrev:
Vad är det för skillnad på polykarbonat (lexan) och plexiglas?

Det är olika typer av plast.
plexi = PMMA, polymetylmetakrylat

PC är mer slagtåligt än PMMA. PMMA spricker lättare i vassa läskiga skärvor.

_________________
David Ålind
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



T08R skrev:
Vad är det för skillnad på polykarbonat (lexan) och plexiglas?



Största skillnaden är att polykarbonat är tillåtet till rutorna (förutom vindruta) vilket akrylplast (plexi) inte är . Primära (och kanske enda) anledningen till det är att polykarbonat är segt och splittras inte vilket ju plexi gör med vassa skärvor som resultat.

_________________
Pär Hylander
Citera
NioElva
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 136



Försök att använda Margard, dvs en polycarbonat plast med beläggning på bägge sidor som gör skivan mycket mindre reptålig. Denna funkar dock inte om du skall ha mycket välvning på rutorna.

Margard kan du beställa hos tex Glasfiber & Plast i Mölndal.
www.glasfiber.se

Vad gäller sågning så är det bra att tejpa så att sticksågen inte repar. Efteåt kan du bara ta bort "skägget" som blivit.
om det skall bli riktigt bra så använd en gaslåga som du snabbt för över kanten. Då försvinner märkena efter sågbladet och ytan blir slät igen.

_________________
Stefan Lundin
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



NiOElva skrev:
Försök att använda Margard, dvs en polycarbonat plast med beläggning på bägge sidor som gör skivan mycket mindre reptålig.


Du menar mindre repkänslig va?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
NioElva
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 136



Exakt, mindre repkänslig.
Snubblade med fingrarna på tangetbordet.

_________________
Stefan Lundin
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Pär Hylander skrev:
Största skillnaden är att polykarbonat är tillåtet till rutorna (förutom vindruta)

Är det inte tillåtet i vindrutan om man har såndär beläggning mot repor? Jag har för mig att jag läst det påståendet någonstans iaf.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Alexi Törnqvist skrev:
Pär Hylander skrev:
Största skillnaden är att polykarbonat är tillåtet till rutorna (förutom vindruta)

Är det inte tillåtet i vindrutan om man har såndär beläggning mot repor? Jag har för mig att jag läst det påståendet någonstans iaf.


Läs i GT på SBFs hemsida och upplys oss sedan

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



T.ex. ERF godkänner lexan i vindruta (dock 5(?)mm)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Som tidigare nämns så är lexan Margard det bässta alternativet, det är en PC skiva belagd med ett ruggit tunt glasskikt, tål dock inga "skrap" repor.

Det finns billigare alternativ till margard, med likvärdig kvalite. (#¤**##.. minns inte varu namnet nu bara)

Ska du kunna veva ner rutorna så bör du forma dom efter orginal rutans form. Det är bårde svårt, och blir ofta inte så bra. Om du inte har riktigt tunn då, ca 2mm. Men då är den så "fladdrig" att den nog gjärna går ur spåren.


Akryl är mindre repkänsligt än PC, kan tänka mej att margarden är likvärdig med Akrylen.

Det är inte lätt att få rutorna nervevbara, jag vet! Polisen vill ha PC rutor i alla sina VW bussar och kunna veva ner dom, tydligen en ide efter GBG kravallerna. Och det är/var ett jävla meck för att fåtill det. Tro mej, det är jag som gjort dom.

Hade jag varit du så hade jag byggt ett undandrag bart "hål" ja.. du vet.. sådär som alla coola dragsters har..

Å sen ska du inte "flamma" en lexan/PC ruta, det funkar bara på akryl. Men man kan limmbehandla kortsidorna efter man putsat dom, då blir det fint som snus.

Ett tipps till. Skär ut rutorna "för stora" med sticksågen, å putsa ner dom till rätt mått sedan. Helt kart lättaste sättet att få det snyggt. Ser för @*#¤%¤$ ut efter man sticksågat.

om du vill åka till GBG å handla plast, så kan jag lägga in ett gott ord för dej på Essåplast (www.essaplast.com) Slutade där i julas efter 6års arbete


Lycka till!

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
ravagliam3
Gylsboda
Här sen Apr 2004
Inlägg: 986



Vad skall man använda för att fästa makrolon rutor mot karossen ?
Jag har en reva på ca 15mm ner till och ca 10mm uppe och på sidorna alltså mellan ruta och kaross
Det är en orginalruta från BMW Motorsport med en alulist runt om som gör att den inte ligger mot karossen
Hur enklast bygga upp en bädd?

_________________
BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld
BMW Compact V8
BMW Z4 35is
BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e




Ulf Wiking
Citera
Imre
Västervik
Här sen Feb 2005
Inlägg: 19



swahngbg skrev:


Ska du kunna veva ner rutorna så bör du forma dom efter orginal rutans form. Det är bårde svårt, och blir ofta inte så bra. Om du inte har riktigt tunn då, ca 2mm. Men då är den så "fladdrig" att den nog gjärna går ur spåren.
Det är inte lätt att få rutorna nervevbara, jag vet!
Hade jag varit du så hade jag byggt ett undandrag bart "hål" ja.. du vet.. sådär som alla coola dragsters har..



Lycka till!


Jag håller på att bygga en VOC banracing och ska oxå byta ut sidorutorna till lexan. Fram och bakruta ska vara original enligt reglementet och sk. "dragsterhål" är ej tillåtet i klassen tyvärr... Men nu jag funderar på att även behålla originalsidorutan vid förarplats om du säger att det ska vara svårt att få det bra...
Jag har en annan fråga; vad kostar lexanmaterialet? Tack för tipsen!

_________________
Imre Jenei
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
wow vilken bra information det blev

tack alla. nu vet jag hur jag ska gå vidare..

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003
Inlägg: 32


Trådstartare
tack för din bra input swahn

swahngbg skrev:

Ska du kunna veva ner rutorna så bör du forma dom efter orginal rutans form. Det är bårde svårt, och blir ofta inte så bra. Om du inte har riktigt tunn då, ca 2mm. Men då är den så "fladdrig" att den nog gjärna går ur spåren.

Men man kan limmbehandla kortsidorna efter man putsat dom, då blir det fint som snus.
!


Några ytterligare klargöranden bara.. jag har ju kvar orgrutan. hur formar jag plasten efter den? med värme?

limbehandla? med vilket lim? bara stryka på?

_________________
I like cats too. Let's exchange recipes!

Jörgen Welter
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Pär Hylander skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Pär Hylander skrev:
Största skillnaden är att polykarbonat är tillåtet till rutorna (förutom vindruta)

Är det inte tillåtet i vindrutan om man har såndär beläggning mot repor? Jag har för mig att jag läst det påståendet någonstans iaf.


Läs i GT på SBFs hemsida och upplys oss sedan

om stycket saknas får man hitta på egna regler då?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Alexi Törnqvist skrev:

Läs i GT på SBFs hemsida och upplys oss sedan

om stycket saknas får man hitta på egna regler då? [/quote]

ooops, ber om ursäkt för att jag vilselett dig . Det var i sportvagnsreglementet det står och alltså inte i GT som jag hävdade. Det gäller alltså inte för din BMW. Tittar man i GT så verkar det bara vara 5.11 som handlar om rutor, och där står att dom ska vara "certifierade för allmän väg och märkta för detta". Sen kan väl då klassregler kommar utanpå dessa regler

_________________
Pär Hylander
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Re: tack för din bra input swahn

w-racing.com skrev:
swahngbg skrev:

Ska du kunna veva ner rutorna så bör du forma dom efter orginal rutans form. Det är bårde svårt, och blir ofta inte så bra. Om du inte har riktigt tunn då, ca 2mm. Men då är den så "fladdrig" att den nog gjärna går ur spåren.

Men man kan limmbehandla kortsidorna efter man putsat dom, då blir det fint som snus.
!


Några ytterligare klargöranden bara.. jag har ju kvar orgrutan. hur formar jag plasten efter den? med värme?

limbehandla? med vilket lim? bara stryka på?


Limmet man stryker på den putsade kanten ska vara lösningsmedels slimm för jusst PC, Accrefix 108, finns det något som heter som vi hade på esså plast.

Ja, det är värme man använder för att forma. Om du vill så kan du ju göra ett prov. med en liten bit du lägger över rutan.

Du måsste spänna ner plasten emot galset. hällst lite mer än vad glaset är böjt, sen sjussar du in kalaset i ungnen på 180 grader, håll stenkoll på grejjerna, för om det burjar koka i plasten blir det fult som stryk och bubblor överallt, är det för kallt när du tar ut det, så blir skivan bara platt igen, när du tar av den.
Sen vet jag inte om glaset tål de spänningar under den temperaturen som behövs.

Vi byggde en mall. En 15mm plyfa med två ribbor på, där imellan spändes rutorna in, å sen in i ungnen. Men alla blev lite olika....

Så skeriffen kommer få det trögt att veva ner, fasst det blev det även på dom som vart bra...

Hoppas detta hjälper dej lite till..

Mvh
//

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
1, 2, 3   >>
24161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande