| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lexanrutor, köpa eller göra själv?
|
1, 2, 3 >> 24161 besök totalt |
|
Jag ska byta ut glasen i dörr och sidorrutor mot "plast" i min 242 Volvo original. Är osäker på materialval.
- Förardörrens fönster måste gå att veva ner. Vilket material repas minst? - Finns det att köpa färdiga satser eller ska man såga själv med nån fin liten sticksåg? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||||
|
Re: Lexanrutor, köpa eller göra själv?
Lexan är ett varumärke för polykarbonat. Makrolon är ett annat varumärke. Polykarbonat finns med en del olika ytbehandlingar som möjlgen gör den något mindre repskänsligt. Det där att vev rutan upp och ned låter ju inte som en bra ide tycker jag. Är det ett klasskrav? Ta isf bort den där listen som i underkant av rutan som släpar mot glaset och accepterar att regnvatten rinner ned i dörren (eller sätt en tejp där istället) Sticksåg går nog bra. _________________ Pär Hylander |
||||||
|
jo det är klasskrav
såklart.. vet inte om jag kommer att veva så mycket men det ska tydligen vara möjligt. Vem säljer polykarbonat? Vilka dimensioner är lämpligt för de olika rutorna? 2-3 mm för ej öppningsbara och något tjockare för den öppningsbara? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||||
Emil Hur gör du när du skär i plexi? tejpar du ytan först eller? vilken tjocklek rekommenderar du? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||||
Det är olika typer av plast. plexi = PMMA, polymetylmetakrylat PC är mer slagtåligt än PMMA. PMMA spricker lättare i vassa läskiga skärvor. _________________ David Ålind |
||||||
Största skillnaden är att polykarbonat är tillåtet till rutorna (förutom vindruta) vilket akrylplast (plexi) inte är . Primära (och kanske enda) anledningen till det är att polykarbonat är segt och splittras inte vilket ju plexi gör med vassa skärvor som resultat.
_________________ Pär Hylander |
||||||
|
Försök att använda Margard, dvs en polycarbonat plast med beläggning på bägge sidor som gör skivan mycket mindre reptålig. Denna funkar dock inte om du skall ha mycket välvning på rutorna.
Margard kan du beställa hos tex Glasfiber & Plast i Mölndal. www.glasfiber.se Vad gäller sågning så är det bra att tejpa så att sticksågen inte repar. Efteåt kan du bara ta bort "skägget" som blivit. om det skall bli riktigt bra så använd en gaslåga som du snabbt för över kanten. Då försvinner märkena efter sågbladet och ytan blir slät igen. _________________ Stefan Lundin |
||||||
Du menar mindre repkänslig va?
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Är det inte tillåtet i vindrutan om man har såndär beläggning mot repor? Jag har för mig att jag läst det påståendet någonstans iaf. |
||||||
Läs i GT på SBFs hemsida och upplys oss sedan
||||||
|
Som tidigare nämns så är lexan Margard det bässta alternativet, det är en PC skiva belagd med ett ruggit tunt glasskikt, tål dock inga "skrap" repor.
Det finns billigare alternativ till margard, med likvärdig kvalite. (#¤**##.. minns inte varu namnet nu bara) Ska du kunna veva ner rutorna så bör du forma dom efter orginal rutans form. Det är bårde svårt, och blir ofta inte så bra. Om du inte har riktigt tunn då, ca 2mm. Men då är den så "fladdrig" att den nog gjärna går ur spåren. Akryl är mindre repkänsligt än PC, kan tänka mej att margarden är likvärdig med Akrylen. Det är inte lätt att få rutorna nervevbara, jag vet! Polisen vill ha PC rutor i alla sina VW bussar och kunna veva ner dom, tydligen en ide efter GBG kravallerna. Och det är/var ett jävla meck för att fåtill det. Tro mej, det är jag som gjort dom. Hade jag varit du så hade jag byggt ett undandrag bart "hål" ja.. du vet.. sådär som alla coola dragsters har..
Å sen ska du inte "flamma" en lexan/PC ruta, det funkar bara på akryl. Men man kan limmbehandla kortsidorna efter man putsat dom, då blir det fint som snus. Ett tipps till. Skär ut rutorna "för stora" med sticksågen, å putsa ner dom till rätt mått sedan. Helt kart lättaste sättet att få det snyggt. Ser för @*#¤%¤$ ut efter man sticksågat. om du vill åka till GBG å handla plast, så kan jag lägga in ett gott ord för dej på Essåplast (www.essaplast.com) Slutade där i julas efter 6års arbete
Lycka till!
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
|
Vad skall man använda för att fästa makrolon rutor mot karossen ?
Jag har en reva på ca 15mm ner till och ca 10mm uppe och på sidorna alltså mellan ruta och kaross Det är en orginalruta från BMW Motorsport med en alulist runt om som gör att den inte ligger mot karossen Hur enklast bygga upp en bädd? _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||||
Jag håller på att bygga en VOC banracing och ska oxå byta ut sidorutorna till lexan. Fram och bakruta ska vara original enligt reglementet och sk. "dragsterhål" är ej tillåtet i klassen tyvärr... Men nu jag funderar på att även behålla originalsidorutan vid förarplats om du säger att det ska vara svårt att få det bra...
Jag har en annan fråga; vad kostar lexanmaterialet? Tack för tipsen!
_________________ Imre Jenei |
||||||
|
tack för din bra input swahn
Några ytterligare klargöranden bara.. jag har ju kvar orgrutan. hur formar jag plasten efter den? med värme? limbehandla? med vilket lim? bara stryka på? _________________ I like cats too. Let's exchange recipes! Jörgen Welter |
||||||
om stycket saknas får man hitta på egna regler då?
|
||||||
om stycket saknas får man hitta på egna regler då? [/quote]
ooops, ber om ursäkt för att jag vilselett dig . Det var i sportvagnsreglementet det står och alltså inte i GT som jag hävdade. Det gäller alltså inte för din BMW. Tittar man i GT så verkar det bara vara 5.11 som handlar om rutor, och där står att dom ska vara "certifierade för allmän väg och märkta för detta". Sen kan väl då klassregler kommar utanpå dessa regler
||||||
|
Re: tack för din bra input swahn
Limmet man stryker på den putsade kanten ska vara lösningsmedels slimm för jusst PC, Accrefix 108, finns det något som heter som vi hade på esså plast. Ja, det är värme man använder för att forma. Om du vill så kan du ju göra ett prov. med en liten bit du lägger över rutan. Du måsste spänna ner plasten emot galset. hällst lite mer än vad glaset är böjt, sen sjussar du in kalaset i ungnen på 180 grader, håll stenkoll på grejjerna, för om det burjar koka i plasten blir det fult som stryk och bubblor överallt, är det för kallt när du tar ut det, så blir skivan bara platt igen, när du tar av den. Sen vet jag inte om glaset tål de spänningar under den temperaturen som behövs. Vi byggde en mall. En 15mm plyfa med två ribbor på, där imellan spändes rutorna in, å sen in i ungnen. Men alla blev lite olika....
Så skeriffen kommer få det trögt att veva ner, fasst det blev det även på dom som vart bra... Hoppas detta hjälper dej lite till..
Mvh // _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 24161 besök totalt |