| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Höja kompet i snurran.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3632 totalt) |
|
Höja kompet i snurran.
Hej, Jag komemr att gå över till att köra på E85 i min Touring framöver. Så för att utnyttja E85:s AKi på ca 98-103 så tänker jag höja kompet i motorn till ca 13,5-14. Frågan är nu hur jag höjer kompet enklast? Planta toppen är väl ett sätt? Men vilka andra kan jag använda? Motorn är en M50B25 med 10,5 i orginal komp. Antar att jag itne kan plana mig ner ända till 14 och tro att det skall fungera med ventilerna osv.. Någon som samtidigt vet var gränsen går för AKI kontra Kompressionstal? Finns det ännu mera utrymme att höja kompet med ett AKi på 98? många frågor och många svar hoppas jag med! Tack på förhand! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Re: Höja kompet i snurran.
Tja, jag har väl bara allmänna råd att komma med här eftersom jag inte vet hur motorn ser ut. Men att plana toppen låter inte sådär jättekul. Om inte förbränningsrummen har en form som det passar att hyvla på. Jag skulle ta hänsyn till hur kolvarna ser ut för tillfället om de nu går att behålla. Det kanske är mest lämpligt att svetsa igen vissa delar av förbänningrummen, plana och forma upp lämplig form igen. Korta av flamfronten från stiftet sett om det går, så får du bättre knacktålighet. Det gäller ju att öka kompet så att du även får BÄTTRE förbränningsrum än förut. Även formen på förbränningsrummen bestämmer hur högt komp du kan ha, så det är ingen exakt siffra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re: Höja kompet i snurran.
okaj, kort och gott är det nästan bäst att ta kontakt med en seriös motortrimmare då detta verkar vara mycket svårare än jag tänkt mig...
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Re: Höja kompet i snurran.
Mailat med en kille på Sekab o han nämnde att teorierna kring förbränningsrum o kompression inte applicerar exakt lika för bensin o etanol. Hur visste han inte exakt hur men tänkte nämna det
/Bo _________________ Bo Danerius |
||||||
|
Re: Höja kompet i snurran.
Hmm okaj.. får försöka hitta rätt person att fråga i sånna fall då! Nuvarande så har den 2494cc eller så. Det borde alltså röra sig om va 39,5cc vid kompression 10,5:1 i öd. så för 14:1 behöver jag minska ned till 29,6 cc alltså med 10cc. Hmm då gäller det att hitta någon som kan BMW.s motorer och fråga då. Fast jag hoppades ju att det fanns någon som kunde detta här!
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Svetsa i förbränningsrummen på din topp blir nog j-igt svårt, är ju inte så mkt gods mellan ventilerna o tändstiftet. Dina kolvar e helt plana på toppen så i princip behöver du bara nya kolvar med en dome på 10 cc då
Plana toppen räcker inte på långa vägar och tar du för mkt på den så behöver du ändå nya kolvar.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Ja då återstår jakten på sådana kolvar då.. men är det inte risk för att ventilerna tar i en sådan dome, fast det kanske går att lösa med att gör urgröpningar för ventielrna då.. hmm får ta och leta reda på någon kolvexpert och som kan anskaffa sådana kolvar då. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Det klev kasnke inte lite väl mycekt fackspråk nu! hehe. hur deckar man en topp? och vad för anordning talar vi om då jag höjer kommpressionsförhållandet dynamiskt? Kikat på kompressionshöjande kolvar nu, hittar dock ingen svensk återförsäljare av sådana kolvar utan bara amerikanska. Någon som vet vart man ska vända sig för att speciall beställa kolvar i sverige?
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Med den dollarkurs vi nu har ska du vara glad att du hittar firmor där som har, köp direkt. Även med tull och moms så blir det snudd på halva priset mot om du handlar här hemma. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Beroende på lite hur mycket squish du har, så borde du få 4-5 cc mindre förbränningsutrymme per millimeter du planar.
EDIT: Det kanske är ett omöjligt projekt, men en vevaxel från en m52b28 (från tex en 328) i en m50b25-motor höjer nog kompet en hel del. _________________ William Ekström |
||||||
|
Ventilurtag får du ju såklart göra i dom nya kolvarna.
Tror inte att det går att ta kolv från nån annan BMW modell iaf, vanos kolvarna har ca 38mm i kompressionshöjd har jag för mig och jag vet ingen annan som har högre Går ju iofs att labba med andra stakar också...
Tror att det ska funka med en M52B28 vev i M50 blocket men har inte provat själv. Har för mig att en del turboåkarnissar kör så
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
dessa mojänger låter jag rallyfolket leka med
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
|
Med bibehållen kompressions volym som nu dvs 43,68cc (som det är vi närme exact beräkning) så måste den nya volymen vid 14:1 vara 3407cc.... Så då måste jag ha en vev ifårn någon motor som BMW tyvärr inte har.. eller jo kasnke en Alpina B3,3 vev i sånna fall då men det blir nog mycekt dyrare än kolvar antar jag... Samtidigt kräver det kompet kanske bättre kolvar?
Ja med dagens dolalr kurs kunde jag hitta kolvar för ca $899-999. Dessa gick att vå speciallbeställda till alla bmw motorer och komp . Så det är väl egentligen bara till att pröva och se glad ut =D
Men nsäta fråga är om jag itne måste skaffa värre stakar också? eller törrs man chansa på att orginal håller? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Vad är Squish för något? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Klämspalt är kanske det rätta ordet. Kolla här: http://www.rbracing-rsr.com/squishca _________________ William Ekström |
||||||
aha antog att det hade något med det att göra! Får ta och sätta mig och översätta all data jag kan hitta sen och se om det finns någe mera squisch att nyttja, fast att höja det enda till 14:1 dvs 10cc är lite väl kanske!? ska räkna och se hur många millimetter det behövs. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag skulle nog säga att redan 1 mm på en alu-topp är rätt mycket planat.. Vad får du för komp med en m50b25-topp på en m52b28-botten (om det går att göra så)? _________________ William Ekström |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Höja kompet i snurran.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3632 totalt) |

