Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höja kompet i snurran.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3632 totalt)
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Höja kompet i snurran.

Hej,

Jag komemr att gå över till att köra på E85 i min Touring framöver.

Så för att utnyttja E85:s AKi på ca 98-103 så tänker jag höja kompet i motorn till ca 13,5-14.

Frågan är nu hur jag höjer kompet enklast? Planta toppen är väl ett sätt? Men vilka andra kan jag använda? Motorn är en M50B25 med 10,5 i orginal komp. Antar att jag itne kan plana mig ner ända till 14 och tro att det skall fungera med ventilerna osv.. Någon som samtidigt vet var gränsen går för AKI kontra Kompressionstal? Finns det ännu mera utrymme att höja kompet med ett AKi på 98? många frågor och många svar hoppas jag med!

Tack på förhand!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Höja kompet i snurran.

Tja, jag har väl bara allmänna råd att komma med här eftersom jag inte vet hur motorn ser ut. Men att plana toppen låter inte sådär jättekul. Om inte förbränningsrummen har en form som det passar att hyvla på. Jag skulle ta hänsyn till hur kolvarna ser ut för tillfället om de nu går att behålla. Det kanske är mest lämpligt att svetsa igen vissa delar av förbänningrummen, plana och forma upp lämplig form igen. Korta av flamfronten från stiftet sett om det går, så får du bättre knacktålighet. Det gäller ju att öka kompet så att du även får BÄTTRE förbränningsrum än förut. Även formen på förbränningsrummen bestämmer hur högt komp du kan ha, så det är ingen exakt siffra.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Re: Höja kompet i snurran.

Göran Malmberg skrev:
Tja, jag har väl bara allmänna råd att komma med här eftersom jag inte vet hur motorn ser ut. Men att plana toppen låter inte sådär jättekul. Om inte förbränningsrummen har en form som det passar att hyvla på. Jag skulle ta hänsyn till hur kolvarna ser ut för tillfället om de nu går att behålla. Det kanske är mest lämpligt att svetsa igen vissa delar av förbänningrummen, plana och forma upp lämplig form igen. Korta av flamfronten från stiftet sett om det går, så får du bättre knacktålighet. Det gäller ju att öka kompet så att du även får BÄTTRE förbränningsrum än förut. Även formen på förbränningsrummen bestämmer hur högt komp du kan ha, så det är ingen exakt siffra.
Göran Malmberg


okaj, kort och gott är det nästan bäst att ta kontakt med en seriös motortrimmare då detta verkar vara mycket svårare än jag tänkt mig...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Höja kompet i snurran.

Säg att du behöver minska F-rummet med 15cc. Hur stora är rummen nu? och cylinder volymen.
Visa toppen för någon kunnig till att börja med.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Re: Höja kompet i snurran.

Göran Malmberg skrev:
Tja, jag har väl bara allmänna råd att komma med här eftersom jag inte vet hur motorn ser ut. Men att plana toppen låter inte sådär jättekul. Om inte förbränningsrummen har en form som det passar att hyvla på. Jag skulle ta hänsyn till hur kolvarna ser ut för tillfället om de nu går att behålla. Det kanske är mest lämpligt att svetsa igen vissa delar av förbänningrummen, plana och forma upp lämplig form igen. Korta av flamfronten från stiftet sett om det går, så får du bättre knacktålighet. Det gäller ju att öka kompet så att du även får BÄTTRE förbränningsrum än förut. Även formen på förbränningsrummen bestämmer hur högt komp du kan ha, så det är ingen exakt siffra.
Göran Malmberg


Mailat med en kille på Sekab o han nämnde att teorierna kring förbränningsrum o kompression inte applicerar exakt lika för bensin o etanol. Hur visste han inte exakt hur men tänkte nämna det

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Re: Höja kompet i snurran.

Göran Malmberg skrev:
Säg att du behöver minska F-rummet med 15cc. Hur stora är rummen nu? och cylinder volymen.
Visa toppen för någon kunnig till att börja med.
MVH
Göran Malmberg


Hmm okaj.. får försöka hitta rätt person att fråga i sånna fall då! Nuvarande så har den 2494cc eller så. Det borde alltså röra sig om va 39,5cc vid kompression 10,5:1 i öd. så för 14:1 behöver jag minska ned till 29,6 cc alltså med 10cc. Hmm då gäller det att hitta någon som kan BMW.s motorer och fråga då. Fast jag hoppades ju att det fanns någon som kunde detta här!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Svetsa i förbränningsrummen på din topp blir nog j-igt svårt, är ju inte så mkt gods mellan ventilerna o tändstiftet. Dina kolvar e helt plana på toppen så i princip behöver du bara nya kolvar med en dome på 10 cc då Plana toppen räcker inte på långa vägar och tar du för mkt på den så behöver du ändå nya kolvar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Svetsa i förbränningsrummen på din topp blir nog j-igt svårt, är ju inte så mkt gods mellan ventilerna o tändstiftet. Dina kolvar e helt plana på toppen så i princip behöver du bara nya kolvar med en dome på 10 cc då Plana toppen räcker inte på långa vägar och tar du för mkt på den så behöver du ändå nya kolvar.


Ja då återstår jakten på sådana kolvar då.. men är det inte risk för att ventilerna tar i en sådan dome, fast det kanske går att lösa med att gör urgröpningar för ventielrna då.. hmm får ta och leta reda på någon kolvexpert och som kan anskaffa sådana kolvar då.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Kolla hur förbränningsrummet i toppen ser ut. Den går kanske att decka toppen utan större problem? Eller skaffa en anordning för höjning av dynamiska kompressionsförhållandet

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
beepbeep skrev:
Kolla hur förbränningsrummet i toppen ser ut. Den går kanske att decka toppen utan större problem? Eller skaffa en anordning för höjning av dynamiska kompressionsförhållandet


Det klev kasnke inte lite väl mycekt fackspråk nu! hehe. hur deckar man en topp? och vad för anordning talar vi om då jag höjer kommpressionsförhållandet dynamiskt?

Kikat på kompressionshöjande kolvar nu, hittar dock ingen svensk återförsäljare av sådana kolvar utan bara amerikanska. Någon som vet vart man ska vända sig för att speciall beställa kolvar i sverige?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

TheProphet skrev:

vad för anordning talar vi om då jag höjer kommpressionsförhållandet dynamiskt?



_________________
/Kristian Elisson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5282



TheProphet skrev:
beepbeep skrev:
Kolla hur förbränningsrummet i toppen ser ut. Den går kanske att decka toppen utan större problem? Eller skaffa en anordning för höjning av dynamiska kompressionsförhållandet


Det klev kasnke inte lite väl mycekt fackspråk nu! hehe. hur deckar man en topp? och vad för anordning talar vi om då jag höjer kommpressionsförhållandet dynamiskt?

Kikat på kompressionshöjande kolvar nu, hittar dock ingen svensk återförsäljare av sådana kolvar utan bara amerikanska. Någon som vet vart man ska vända sig för att speciall beställa kolvar i sverige?


Med den dollarkurs vi nu har ska du vara glad att du hittar firmor där som har, köp direkt. Även med tull och moms så blir det snudd på halva priset mot om du handlar här hemma.

_________________
Roland Johansson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



kolla lite på olika bmw kolvar. De har olika höjder. Ex så skiljer de mellan m50 med och utan vanos.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Beroende på lite hur mycket squish du har, så borde du få 4-5 cc mindre förbränningsutrymme per millimeter du planar.


EDIT: Det kanske är ett omöjligt projekt, men en vevaxel från en m52b28 (från tex en 328) i en m50b25-motor höjer nog kompet en hel del.

_________________
William Ekström
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Ventilurtag får du ju såklart göra i dom nya kolvarna.

Tror inte att det går att ta kolv från nån annan BMW modell iaf, vanos kolvarna har ca 38mm i kompressionshöjd har jag för mig och jag vet ingen annan som har högre Går ju iofs att labba med andra stakar också...

Tror att det ska funka med en M52B28 vev i M50 blocket men har inte provat själv. Har för mig att en del turboåkarnissar kör så

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
TheProphet skrev:

vad för anordning talar vi om då jag höjer kommpressionsförhållandet dynamiskt?




dessa mojänger låter jag rallyfolket leka med

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
Med bibehållen kompressions volym som nu dvs 43,68cc (som det är vi närme exact beräkning) så måste den nya volymen vid 14:1 vara 3407cc.... Så då måste jag ha en vev ifårn någon motor som BMW tyvärr inte har.. eller jo kasnke en Alpina B3,3 vev i sånna fall då men det blir nog mycekt dyrare än kolvar antar jag... Samtidigt kräver det kompet kanske bättre kolvar?

Ja med dagens dolalr kurs kunde jag hitta kolvar för ca $899-999. Dessa gick att vå speciallbeställda till alla bmw motorer och komp . Så det är väl egentligen bara till att pröva och se glad ut =D

Men nsäta fråga är om jag itne måste skaffa värre stakar också? eller törrs man chansa på att orginal håller?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
William Ekström skrev:
Beroende på lite hur mycket squish du har, så borde du få 4-5 cc mindre förbränningsutrymme per millimeter du planar.


EDIT: Det kanske är ett omöjligt projekt, men en vevaxel från en m52b28 (från tex en 328) i en m50b25-motor höjer nog kompet en hel del.


Vad är Squish för något?

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



TheProphet skrev:
William Ekström skrev:
Beroende på lite hur mycket squish du har, så borde du få 4-5 cc mindre förbränningsutrymme per millimeter du planar.


EDIT: Det kanske är ett omöjligt projekt, men en vevaxel från en m52b28 (från tex en 328) i en m50b25-motor höjer nog kompet en hel del.


Vad är Squish för något?


Klämspalt är kanske det rätta ordet. Kolla här: http://www.rbracing-rsr.com/squishcalc1.html

_________________
William Ekström
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806


Trådstartare
William Ekström skrev:
TheProphet skrev:
William Ekström skrev:
Beroende på lite hur mycket squish du har, så borde du få 4-5 cc mindre förbränningsutrymme per millimeter du planar.


EDIT: Det kanske är ett omöjligt projekt, men en vevaxel från en m52b28 (från tex en 328) i en m50b25-motor höjer nog kompet en hel del.


Vad är Squish för något?


Klämspalt är kanske det rätta ordet. Kolla här: http://www.rbracing-rsr.com/squishcalc1.html


aha antog att det hade något med det att göra! Får ta och sätta mig och översätta all data jag kan hitta sen och se om det finns någe mera squisch att nyttja, fast att höja det enda till 14:1 dvs 10cc är lite väl kanske!? ska räkna och se hur många millimetter det behövs.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



TheProphet skrev:
aha antog att det hade något med det att göra! Får ta och sätta mig och översätta all data jag kan hitta sen och se om det finns någe mera squisch att nyttja, fast att höja det enda till 14:1 dvs 10cc är lite väl kanske!? ska räkna och se hur många millimetter det behövs.


Jag skulle nog säga att redan 1 mm på en alu-topp är rätt mycket planat..

Vad får du för komp med en m50b25-topp på en m52b28-botten (om det går att göra så)?

_________________
William Ekström
Citera
Skruva banåkabil
Höja kompet i snurran.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande