Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tändstift ?
1, 2   >>
8836 besök totalt
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Tändstift ?

Har ju inte precis brytt mig mycket om motorn på mitt projekt denna vinter....ska ju vara renoverad och i bra skick, men lite service blir det föstås, olja, filter och stift...

Ska man ha satsa på några speciella stift till racern, med tanke på extra påfrestningar vid bankörning etc, alltså fullvarv hela tiden... ??

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Polaren hade en 323i -86 för några år sen, lite trimmad, portad, 325 ventiler, vassare kam, extraktorör, gick ruskigt bra, stiften var NGK i standard utförande. Men nån säljare tyckte att han skulle ha "Brisk" stift, han köpte en uppsättning dyrt. Men dom funkade inte, den gick som tidigare när den väl gick, men var omöjlig att få i gång under +5 grader. Enkelspårig som man är trode vi att det var nått annat fel och allt byttes innan vi kom på att det var stiften, tillbaka med NGKna och bilen gick bra igen !!

Brisk vs BMW = NEJ.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Har liknande erfarenheter med diverse bilar/motorer... NGK funkar alltid!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu var ju dock inte frågan vilka fabrikat som funkar var... NGK eller Bosch är skitsamma egentligen.

Vad Martin vill veta är lite tips på vad man kan tjäna på att gå upp ner lite i värmetal.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Innan allt går åt h-e så kanske vi kan komma överrens om att prata om mjukare eller hårdare stift? Värmetal kommer bli frustrerande då de inte går åt samma håll på de olika tillverkarna väl? NGK kör med högre siffra är kallare men Bosch är väl tvärt om?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MaZ skrev:
Innan allt går åt h-e så kanske vi kan komma överrens om att prata om mjukare eller hårdare stift? Värmetal kommer bli frustrerande då de inte går åt samma håll på de olika tillverkarna väl? NGK kör med högre siffra är kallare men Bosch är väl tvärt om?


Bra synpunkt. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Jag har mycket dålig erfarnehet att köra med Bosch i M3'an medans NGK funkat perfekt. Vet inte varför men flera uppsättningar Bosch har gått dåligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Jag har mycket dålig erfarnehet att köra med Bosch i M3'an medans NGK funkat perfekt. Vet inte varför men flera uppsättningar Bosch har gått dåligt.


Hmmm... Underligt men tydligen ett fenomen.

Väntar med spänning not på att Saab-folket ska komma och säga att NGK är det enda som funkar...

Finns det ngn som har konkreta tips på detta med stifthårdheten på en friskt gasad banleksak?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Re: Tändstift ?

Bistec skrev:
Har ju inte precis brytt mig mycket om motorn på mitt projekt denna vinter....ska ju vara renoverad och i bra skick, men lite service blir det föstås, olja, filter och stift...

Ska man ha satsa på några speciella stift till racern, med tanke på extra påfrestningar vid bankörning etc, alltså fullvarv hela tiden... ??


ND stift , har jag god erfarenhet av , Min trimmade M-10 gick endast på dom , pga ett lite större omfång på varm och kall känsligheten , Boch och NGK behövdes det 2 olika stift för att funka , starta på ett och byta till det andra när den var varm

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19118



Jag får väl också prisa NGK då, har alltid varit det säkra kortet för mina Alfor, orginalstiften (Golden Lodge) har varit väldigt ojämna och Bosch har varit direkt dåliga. Förvånande nog så har Beru funkat grymt bra i turbomotorn.
NGK är otroligt billiga också, 130:- för en uppsättning är löjligt billigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ursäkta men detnna tråden har tagit exakt den väg den inte skulle...eller ska och ska...

Hur vässat åkte ni?
Hur mkt bana/gata/
Hur hårda var dessa stift mot original?

Det sista är nog det viktigaste att få veta.
Jag är oxå nyfiken på vad som VERKLIGEN hänmder med hårdare/mjukare stift och varför man på racemaskiner ofta behöver byta.

Varmkörningsstift osv tror jag inte Herr S är sugen på, men det är lite rejsigt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



På min 900 turbo som hade ett laddtryck mellan 1 och 1,5 bar provade jag massor med olika stift.

NGK BCP7ES var originalstiften och det funkade fint.

Provade med boschstift också. Dom funkade också bra. Det där tramset saabfolket håller på med att bara NGK funkar ger jag inte mycket för thumbs down 900:an hade ju boschsystem i övrigt
Körde med Värmetal 7,6 och 5. 7 var det som rekomenderades. Dom funkade lika bra som NGK. 6 märkte jag ingen skillnad på. 5:orna var griniga när motorn var kall. Den hackade och hade sig. När motorn var varm så gick den kanon.


edit:
Kanske ska förtydliga att det handlar om äldre saabar där hela tändsystemet är från bosch.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Rätt sällan det har med stiftfabrikatet direkt att göra.
Vanligare att man väljer fel hårdhet. mht trimningsgrad och användingsområde.
Just dtift och oljor brukar vara föremål där varumärket tillskrivs högre betydelse än produktegenskaperna, märkligt!

På tvårykaren kör jag 2-3 steg kallare/hårdare stift än på gatan.
med trimmad bil på gatan räcker det ofta med 1-2 steg kallare beroende trimningsgrad.
Jag har kört Saabar 2-T och 4-T med både Bosch och NGK, Alfor lika så.
Snacket om att bosch-stift inte funkar i Saabar grundar sig faktiskt på ett så simpelt misstag som feltryck i rekommendationstabell för ca 10-15 år sedan. Åtgärdat sedan länge!
De enda skillanden jag tyckt mig märka är att NGK stfiten lite lättare vill slå igen.
(men det är en högst personlig, ovetenskaplagi reflektion)

Ett bra tips på banåkarbilen är att installera avgastempmätare, så får man lite koll hur nära härdsmältam an är

På en i stort sett originalmotor hade jag valt 1 steg kallare stift än rekommenderat om den ska gå på lite klubbträffar. handlar det om en mer seriöst trimmad motor får man nog vara beredd att pröva med några olika omgångar för att hitta rätt för just den motorindividen.
(jag har t.ex. två olika hårdheter för racemotor och reservmotor till gammel-saaben)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tack Bosse!

Eftersom du är min "tändstiftsundervisare" så försökte jag minnas hur du sagt tidigare om hur du brukar göra...nu gör jag det. thumbs up

Ett steg kallare, så som jag misstänkte...

OT
Du har mail!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Daniel Ekström skrev:

Det där tramset saabfolket håller på med att bara NGK funkar ger jag inte mycket för thumbs down 900:an hade ju boschsystem i övrigt


Tramset beror på att Trionic känner av spikningar genom stiften och att stiften således är en del av spikdetekteringsystemet. Dessutom behöver Trionic inbyggt förkopplingsmotstånd.

Äldre bilar med Bosch LH är mer tolleranta men även dessa gick altid bra på NGK och bosch, dock sällan på något annat. Jag kan personligen intyga att SAAB 9000 Turbo och lite mer laddtryck började misstända på sprillans nya "Biltemastift" trotts jämförelsvis likadant värmetal.

NGK fungerar i dom flesa lägen och ja, jag kan rekomendera NGK stiften. Bytte ut Bosch stiften mot NGK i min gamla 911 Turbo också och dom funkade klanderfritt (men kostade 129:-/styck :-/ )

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
1. Hur vässat åkte ni?
2. Hur mkt bana/gata/
3. Hur hårda var dessa stift mot original?

1. ca +230% effekt ökning
2. Hmm svår fråga. gatbil som plågas på bana och körs mottligt på gatan.
3. std NGK BP6ES, nu NGK BP7ES

Hmm nu är jag alldeles snurrig
Men om jag förstått rätt så åker jag ett steg hårdare/kallare stift än std.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



beepbeep skrev:
Tramset beror på att Trionic känner av spikningar genom stiften och att stiften således är en del av spikdetekteringsystemet. Dessutom behöver Trionic inbyggt förkopplingsmotstånd.


Rätt boschstift fungerar också prima.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Vad för egenskap har ett stift som är ett steg kallare egentligen?
Vad innebär det för NGK stift att ha ett steg kallare? Är det en högre eller lägre siffra?
EDIT:
NGK rekomenderar
BKR 6EK
BKR 6EQUP
VL 20

För en M42'a är det helt tokigt för en bil som går en del bana?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Andreas Lidström skrev:
Hur vässat åkte ni?
Hur mkt bana/gata/
Hur hårda var dessa stift mot original?

Det sista är nog det viktigaste att få veta.
Jag är oxå nyfiken på vad som VERKLIGEN hänmder med hårdare/mjukare stift och varför man på racemaskiner ofta behöver byta.


1: från 95 hk/l till ca 130 hk/l
2: 100% bana
3: original NGK DCPR7EVX eller Bosch Y5DCC till NGK DCPR9EVX

Det har varit lite olika bud från motortrimmarna, han som byggde ursprungsmotorn använde stiften vi har nu men en annan ville att vi skulle köra på mjukare. Det har dock inte varit några problem med att stiften slår igen även fast man startar den när det är -15°C. Ett hårdare stift kräver högre förbränningstemperatur för att självrensa och slår lätt igen innan motorn är driftsvarm, mjukare stift överhettas och kan smälta om temperaturen är för hög.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:
Hur vässat åkte ni?
Hur mkt bana/gata/
Hur hårda var dessa stift mot original?

Det sista är nog det viktigaste att få veta.
Jag är oxå nyfiken på vad som VERKLIGEN hänmder med hårdare/mjukare stift och varför man på racemaskiner ofta behöver byta.


1: från 95 hk/l till ca 130 hk/l
2: 100% bana
3: original NGK DCPR7EVX eller Bosch Y5DCC till NGK DCPR9EVX

Det har varit lite olika bud från motortrimmarna, han som byggde ursprungsmotorn använde stiften vi har nu men en annan ville att vi skulle köra på mjukare. Det har dock inte varit några problem med att stiften slår igen även fast man startar den när det är -15°C. Ett hårdare stift kräver högre förbränningstemperatur för att självrensa och slår lätt igen innan motorn är driftsvarm, mjukare stift överhettas och kan smälta om temperaturen är för hög.


Inte nog med att ett för mjukt stift smälter, det är dessutom hög risk för andra små följdskador, som tex smälta kolvtoppar och liknande
Har jag märkt....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



FAQ på:

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/index.asp



The insulator nose length is the distance from the firing tip of the insulator to the point where insulator meets the metal shell. Since the insulator tip is the hottest part of the spark plug, the tip temperature is a primary factor in pre-ignition and fouling. Whether the spark plugs are fitted in a lawnmower, boat, or a race car, the spark plug tip temperature must remain between 500C-850°C. If the tip temperature is lower than 500°C, the insulator area surrounding the center electrode will not be hot enough to burn off carbon and combustion chamber deposits. These accumulated deposits can result in spark plug fouling leading to misfire. If the tip temperature is higher than 850°C the spark plug will overheat which may cause the ceramic around the center electrode to blister and the electrodes to melt. This may lead to pre-ignition/detonation and expensive engine damage. In identical spark plug types, the difference from one heat range to the next is the ability to remove approximately 70°C to 100°C from the combustion chamber. A projected style spark plug firing tip temperature is increased by 10°C to 20°C.


Så här läser du NGK-stift:


och Boschstift:


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Tändstift ?
1, 2   >>
8836 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande