Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7335 besök totalt |
tävlings gokänd bil??!!
HEJ! Jo jag har en fråga! Jag skulle vilja köra mer en bara klubbträffar med min bil! Men jag har ju ej byggt den efter ngon regelbok! Men undrar om det finns någon chans att kanske få den godkänd!? Vart ska nman vända sej?! Bilen är en Astra GSi 16V'-92:A MVH JOHAN! |
||||||
Som reglerna är i dagsläget går din bil ej att köra i Roadsport/Modsport. De kräver att det är en godkänd "sportvagn", i praktiken en bil som ej är baserad på karossen från en sedan/kombicoupé/kombi. På SPVMs hemsida finns en lista över godkända bilmodeller.
Däremot kanske du kan köra den i någon av SSK eller SLC klasserna...? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
om du inte har en bil av "rätt" märke förståss... som tex en Maserati Quattro porte.. eller en alfa 1750 gtv.. Alltås får vissa fyrdörrars sedaner och tvådörrars sedaner vara med men inte andra.. Alfan får vara med av några mystiska historiska skäl, som tydligen inte räcker för vissa andra märken. Vad en fyrdörrars sedan har där å göra kan jag inte begripa. Hörde jag någon viska godtycke? ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Jag håller med! Alfa 1750 GTV är visserligen en coupé i mina ögon så inget fel med den... maseratin förstår jag dock inte riktigt... _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Måste vara ett misstag att Maseratin har kommit med. Jag tror inte du ska dra allt för stora växlar av det. Fast i praktiken har det knappast någon betydelse för ingen som är vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på idén att race:a en sån...
Enligt min personliga mening är Alfa Bertone/GTV bilarna ett gränsfall som "sportbil" (däremot är de utan tvekan ruskigt sportiga bilar) men de är ju inte baserade på någon annan kaross så då är det väl ok. Fast de påminner lite om en tvådörrars sedan. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Bedömningen av vad som är en sportvagn är helt klart ganska godtycklig. Vad jag hört körde de SM för standardvagnar med ovan nämnda bil, men ett par år senare var den helt plöttsligt en sportbil. Jag tror att det italienska arvet hade en del med det att göra. _________________ Erik Lundkvist |
||||||
Lite synd att 2+2 begreppet används.. för det är ju ingen tydlig gräns mellan 2+2 och fyrsitsig. En rensportvagnsklass med rent 2 sitsiga och en annan klass som är för bilar med baksäte hade varit fint. Roadsport har ju ett väldigt trevligt reglemente.
Kanske inte är någon större idé att diskutera vilka bilar som är sportbilar eller inte. Får leka sportbil ![]() Lånar bild på Kraniels pärla Får inte leka sportbil... ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
Som jag trodde jag gjort klart håller jag med er om detta! Fast för att ställa till det ännu mer finns ju vissa bilar både med (nöd)baksäte och helt utan, t ex RX-7 gen 1, så även det sättet att skilja dem åt skulle kunna ge orättvisor. Att det sen är fysiskt omöjligt att sitta i sätet i en RX-7 (om det nu finns där) skulle man tvingas bortse från. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Diskussionen om vad som är en sportbil är gammal och kommer nog alltid fortsätta.
Av någon anledning har ofta ofta Englelska bilar varit sportigare än Tyska och Italienska. För att inte nämna Japanska. Nyare modeller har haft svårare än gamla. Men nog hade en MGB GT på sin tid samma funktion som en AudiTT, Celica osv. idag. om man bara går på frånvaro av baksäte, förlitar sig på kul vägegenskaper och annorlunda utseende, kan man ju köra: ![]() Bilar som kört i Standardvagnsklasser kanske egentligen inte skulle få vara med. Bertonealfans efterträdare körde tex med Volvo 240 i grupp A. GTVn var dock en bil som kanske inte främst var en bruksbil som ny och dessutom ser sportig ut. BMW 02 var ju lite mer bruks och vardagsbil , om än för entusiaster. _________________ Anders Hofverberg |
||||||
Då kan jag tycka att det är konstigt att inte Fiat 850 Sport Coupé är med på SPVM's lista. Den är italiensk, har ett pyttelitet baksäte och är (iallafall min) bara registrerad för en passagerare. Karossen är väl dessutom helt egen. Faktiskt lite skålade stolar också original ![]() Nån som har svaret eller någon idé kring varför den inte får vara med? /joakim _________________ - Joakim Lundberg - ![]() |
||||||
Jag gissar på att ingen frågat, och därför är den inte med på listan. Borde klassa in i Roadsport G ungefär om den klassen funnits, om man använder orginalmotorn med sina vilda 57 hk (?) ![]() Håller för övrigt med om att den borde klassa in. Makalöst mycket körglädje per km/h, dvs man behöver inte åka alls fort för att det ska vara skoj. _________________ Pär Hylander |
||||||
52 stycken är det nog, vilket ger 16kg/hk...vilket måste anses som bättre eftersom "ju mer desto bättre" ![]() Är det ett lösryckt rykte om en D-klass eller är det något som diskuteras där man diskuterar sånt? /joakim _________________ - Joakim Lundberg - ![]() |
||||||
Hade varit klockrent för min del. Gränsen kan sättas vid 9,5 kilo/hk så passar RX-7:an som handen i handsken i den klassen! Spekulerar vi om MGCC KM eller "riktiga" Roadsport i SPVM nu? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
![]() |
||||||
Det var nog i KM-sammanhang jag hört spekulationen/hypotesen, och det sammanhanget är väl det mest intressanta ur en "gladracing"-synvinkel av ekonomiska skäl om jag förstått saken rätt. Fast 9,5 kg/hk är fortfarande för lite ![]() en ny klass varje säsong. Då skulle Roadsport G kunna finnas redan 2009 ![]() /joakim _________________ - Joakim Lundberg - ![]() |
||||||
Jag förstår din sitution att det hade varit välkommet med långsammare klasser. Jag vet dock av erfarenheter från andra sporter att för varje ny klass man gör så tar hela sporten ett kliv närmare graven ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Det ligger säkert något i det du säger, men det verkar som om en roadsport D skulle vara intressant för många (baserat helt på känsla utan fakta). Hypotetiskt skulle det alltid finnas ett gäng längst bak med de långsammaste bilarna som inofficiellt skulle kunna bli en subgrupp till D...helt organiskt. Om man tror på "det finns alltid någon att rejsa med"-devisen d.v.s. Som du märker är jag inte så påläst, men att spekulera är ju alltid kul ![]() desto större flexibilitet ![]() /joakim _________________ - Joakim Lundberg - ![]() |
||||||
Vad är möjligheterna med en Opel calibra i en sån här klass? Den har ju ett baksäte..., dock råkar den vara 4wd... 2 liters 4:a med överladdning är det.
Rent spontant känns den nästan motsvarande en 944 fast med 4wd.. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Jag gissar att en bilmodell som har liknande karaktär som dom på denna listan har chans att komma med. http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.p _________________ Pär Hylander |
||||||
En gissning är att Calibran anses ha för användbart baksäte för att vara "sportbil" men man kan ju alltid lämna en ansökan. Det kan inte blir mer än avslag!
Att den är 4wd och/eller har turbo är inget problem, det är tillåtet! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
om det är en sportvagn eller inte bygger ju på anseende och image, inte på teknik. Så bara det faktum att den är tvåsitsig borde inte räcka. Då kan man ju köra med en VW caddy eller liknande ju. Som alla andra image/anseendefrågor så måste man konsultera "proffstyckare" som får avgöra om man får åka med bilen eller inte. I detta fallet är det väl arrangörerna som står för det avgörande tyckandet.
Jag tycker det är segt att man inte får åka med BMW E30 på MGCC's arrangemang, men jag förstår att det inte är en sportvagn. Den har ju inte samma exklusivitet/status/image och är inte en lika renodlad sportbil som tex en Lotus Elise. Man kanske kan vända på det och säga att det finns sportiga och osportiga E30, men det finns inga osportiga Lotus Elise? Det finns en väldigt otacksam postering på Sportvagnsmeeting som innebär att man ska avgöra vem som har sportbil (och får fri parkering inne på området) och vem som inte har sportbil och ska betala. Enligt gällande standard ska ju inte en SAAB 9-3 Aero eller en BMW M3 få fri parkering, men försök att tala om det för förarna .. ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7335 besök totalt |