Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
tävlings gokänd bil??!!
1, 2   >>
7335 besök totalt
Johan B-L
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 112


Trådstartare
tävlings gokänd bil??!!

HEJ!
Jo jag har en fråga! Jag skulle vilja köra mer en bara klubbträffar med min bil! Men jag har ju ej byggt den efter ngon regelbok! Men undrar om det finns någon chans att kanske få den godkänd!? Vart ska nman vända sej?! Bilen är en Astra GSi 16V'-92:A
MVH JOHAN!

_________________
Johan Bovin Löndahl
www.custommania.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Som reglerna är i dagsläget går din bil ej att köra i Roadsport/Modsport. De kräver att det är en godkänd "sportvagn", i praktiken en bil som ej är baserad på karossen från en sedan/kombicoupé/kombi. På SPVMs hemsida finns en lista över godkända bilmodeller.

Däremot kanske du kan köra den i någon av SSK eller SLC klasserna...?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Wankelsport skrev:
Som reglerna är i dagsläget går din bil ej att köra i Roadsport/Modsport. De kräver att det är en godkänd "sportvagn", i praktiken en bil som ej är baserad på karossen från en sedan/kombicoupé/kombi. På SPVMs hemsida finns en lista över godkända bilmodeller.

Däremot kanske du kan köra den i någon av SSK eller SLC klasserna...?


om du inte har en bil av "rätt" märke förståss... som tex en Maserati Quattro porte.. eller en alfa 1750 gtv..
Alltås får vissa fyrdörrars sedaner och tvådörrars sedaner vara med men inte andra..


Alfan får vara med av några mystiska historiska skäl, som tydligen inte räcker för vissa andra märken. Vad en fyrdörrars sedan har där å göra kan jag inte begripa. Hörde jag någon viska godtycke?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5295



Daniel Ekström skrev:

om du inte har en bil av "rätt" märke förståss... som tex en Maserati Quattro porte.. eller en alfa 1750 gtv..
Alltås får vissa fyrdörrars sedaner och tvådörrars sedaner vara med men inte andra..


Alfan får vara med av några mystiska historiska skäl, som tydligen inte räcker för vissa andra märken. Vad en fyrdörrars sedan har där å göra kan jag inte begripa. Hörde jag någon viska godtycke?


Jag håller med! Alfa 1750 GTV är visserligen en coupé i mina ögon så inget fel med den... maseratin förstår jag dock inte riktigt...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Måste vara ett misstag att Maseratin har kommit med. Jag tror inte du ska dra allt för stora växlar av det. Fast i praktiken har det knappast någon betydelse för ingen som är vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på idén att race:a en sån...

Enligt min personliga mening är Alfa Bertone/GTV bilarna ett gränsfall som "sportbil" (däremot är de utan tvekan ruskigt sportiga bilar) men de är ju inte baserade på någon annan kaross så då är det väl ok. Fast de påminner lite om en tvådörrars sedan.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



Wankelsport skrev:
Måste vara ett misstag att Maseratin har kommit med. Jag tror inte du ska dra allt för stora växlar av det. Fast i praktiken har det knappast någon betydelse för ingen som är vid sina sinnens fulla bruk skulle komma på idén att race:a en sån...

Enligt min personliga mening är Alfa Bertone/GTV bilarna ett gränsfall som "sportbil" (däremot är de utan tvekan ruskigt sportiga bilar) men de är ju inte baserade på någon annan kaross så då är det väl ok. Fast de påminner lite om en tvådörrars sedan.


Bedömningen av vad som är en sportvagn är helt klart ganska godtycklig. Vad jag hört körde de SM för standardvagnar med ovan nämnda bil, men ett par år senare var den helt plöttsligt en sportbil. Jag tror att det italienska arvet hade en del med det att göra.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Lite synd att 2+2 begreppet används.. för det är ju ingen tydlig gräns mellan 2+2 och fyrsitsig. En rensportvagnsklass med rent 2 sitsiga och en annan klass som är för bilar med baksäte hade varit fint. Roadsport har ju ett väldigt trevligt reglemente.

Kanske inte är någon större idé att diskutera vilka bilar som är sportbilar eller inte.

Får leka sportbil

Lånar bild på Kraniels pärla


Får inte leka sportbil...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Erik Selim Lundkvist skrev:
Bedömningen av vad som är en sportvagn är helt klart ganska godtycklig. Vad jag hört körde de SM för standardvagnar med ovan nämnda bil, men ett par år senare var den helt plöttsligt en sportbil. Jag tror att det italienska arvet hade en del med det att göra.

Daniel Ekström skrev:
Lite synd att 2+2 begreppet används.. för det är ju ingen tydlig gräns mellan 2+2 och fyrsitsig. En rensportvagnsklass med rent 2 sitsiga och en annan klass som är för bilar med baksäte hade varit fint. Roadsport har ju ett väldigt trevligt reglemente.

Kanske inte är någon större idé att diskutera vilka bilar som är sportbilar eller inte.

Som jag trodde jag gjort klart håller jag med er om detta!

Fast för att ställa till det ännu mer finns ju vissa bilar både med (nöd)baksäte och helt utan, t ex RX-7 gen 1, så även det sättet att skilja dem åt skulle kunna ge orättvisor. Att det sen är fysiskt omöjligt att sitta i sätet i en RX-7 (om det nu finns där) skulle man tvingas bortse från.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



Diskussionen om vad som är en sportbil är gammal och kommer nog alltid fortsätta.
Av någon anledning har ofta ofta Englelska bilar varit sportigare än Tyska och Italienska. För att inte nämna Japanska. Nyare modeller har haft svårare än gamla.
Men nog hade en MGB GT på sin tid samma funktion som en AudiTT, Celica osv. idag.
om man bara går på frånvaro av baksäte, förlitar sig på kul vägegenskaper och annorlunda utseende, kan man ju köra:


Bilar som kört i Standardvagnsklasser kanske egentligen inte skulle få vara med. Bertonealfans efterträdare körde tex med Volvo 240 i grupp A. GTVn var dock en bil som kanske inte främst var en bruksbil som ny och dessutom ser sportig ut.
BMW 02 var ju lite mer bruks och vardagsbil , om än för entusiaster.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Wankelsport skrev:
Erik Selim Lundkvist skrev:
Bedömningen av vad som är en sportvagn är helt klart ganska godtycklig. Vad jag hört körde de SM för standardvagnar med ovan nämnda bil, men ett par år senare var den helt plöttsligt en sportbil. Jag tror att det italienska arvet hade en del med det att göra.

Daniel Ekström skrev:
Lite synd att 2+2 begreppet används.. för det är ju ingen tydlig gräns mellan 2+2 och fyrsitsig. En rensportvagnsklass med rent 2 sitsiga och en annan klass som är för bilar med baksäte hade varit fint. Roadsport har ju ett väldigt trevligt reglemente.

Kanske inte är någon större idé att diskutera vilka bilar som är sportbilar eller inte.

Som jag trodde jag gjort klart håller jag med er om detta!

Fast för att ställa till det ännu mer finns ju vissa bilar både med (nöd)baksäte och helt utan, t ex RX-7 gen 1, så även det sättet att skilja dem åt skulle kunna ge orättvisor. Att det sen är fysiskt omöjligt att sitta i sätet i en RX-7 (om det nu finns där) skulle man tvingas bortse från.


Då kan jag tycka att det är konstigt att inte Fiat 850 Sport Coupé är med på SPVM's lista.
Den är italiensk, har ett pyttelitet baksäte och är (iallafall min) bara registrerad för en passagerare.
Karossen är väl dessutom helt egen. Faktiskt lite skålade stolar också original

Nån som har svaret eller någon idé kring varför den inte får vara med?

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Joa... skrev:


Då kan jag tycka att det är konstigt att inte Fiat 850 Sport Coupé är med på SPVM's lista.
Den är italiensk, har ett pyttelitet baksäte och är (iallafall min) bara registrerad för en passagerare.
Karossen är väl dessutom helt egen. Faktiskt lite skålade stolar också original

Nån som har svaret eller någon idé kring varför den inte får vara med?

/joakim


Jag gissar på att ingen frågat, och därför är den inte med på listan. Borde klassa in i Roadsport G ungefär om den klassen funnits, om man använder orginalmotorn med sina vilda 57 hk (?) 15 kg/hk eller så ?

Håller för övrigt med om att den borde klassa in. Makalöst mycket körglädje per km/h, dvs man behöver inte åka alls fort för att det ska vara skoj.

_________________
Pär Hylander
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Pär Hylander skrev:
Joa... skrev:


Då kan jag tycka att det är konstigt att inte Fiat 850 Sport Coupé är med på SPVM's lista.
Den är italiensk, har ett pyttelitet baksäte och är (iallafall min) bara registrerad för en passagerare.
Karossen är väl dessutom helt egen. Faktiskt lite skålade stolar också original

Nån som har svaret eller någon idé kring varför den inte får vara med?

/joakim


Jag gissar på att ingen frågat, och därför är den inte med på listan. Borde klassa in i Roadsport G ungefär om den klassen funnits, om man använder orginalmotorn med sina vilda 57 hk (?) 15 kg/hk eller så ?

Håller för övrigt med om att den borde klassa in. Makalöst mycket körglädje per km/h, dvs man behöver inte åka alls fort för att det ska vara skoj.


52 stycken är det nog, vilket ger 16kg/hk...vilket måste anses som bättre eftersom "ju mer desto bättre" Fina bilar syns bättre om man inte kör så fort.

Är det ett lösryckt rykte om en D-klass eller är det något som diskuteras där man diskuterar sånt?

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Joa... skrev:
Är det ett lösryckt rykte om en D-klass eller är det något som diskuteras där man diskuterar sånt?
/joakim

Hade varit klockrent för min del. Gränsen kan sättas vid 9,5 kilo/hk så passar RX-7:an som handen i handsken i den klassen!
Spekulerar vi om MGCC KM eller "riktiga" Roadsport i SPVM nu?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Wankelsport skrev:
Joa... skrev:
Är det ett lösryckt rykte om en D-klass eller är det något som diskuteras där man diskuterar sånt?
/joakim

Hade varit klockrent för min del. Gränsen kan sättas vid 9,5 kilo/hk så passar RX-7:an som handen i handsken i den klassen!
Spekulerar vi om MGCC KM eller "riktiga" Roadsport i SPVM nu?
En tidig olättad Miata skulle också passa utmärkt med 9,5kg/hk (116hk och 1102kg) . Lite bly kanske behövs beroende på vilken förare...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Wankelsport skrev:
Joa... skrev:
Är det ett lösryckt rykte om en D-klass eller är det något som diskuteras där man diskuterar sånt?
/joakim

Hade varit klockrent för min del. Gränsen kan sättas vid 9,5 kilo/hk så passar RX-7:an som handen i handsken i den klassen!
Spekulerar vi om MGCC KM eller "riktiga" Roadsport i SPVM nu?


Det var nog i KM-sammanhang jag hört spekulationen/hypotesen, och det sammanhanget är väl
det mest intressanta ur en "gladracing"-synvinkel av ekonomiska skäl om jag förstått saken rätt.

Fast 9,5 kg/hk är fortfarande för lite . Så jag får nog hoppas på att utvecklingen ger åtminstone
en ny klass varje säsong. Då skulle Roadsport G kunna finnas redan 2009

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Joa... skrev:

Fast 9,5 kg/hk är fortfarande för lite . Så jag får nog hoppas på att utvecklingen ger åtminstone
en ny klass varje säsong. Då skulle Roadsport G kunna finnas redan 2009

/joakim


Jag förstår din sitution att det hade varit välkommet med långsammare klasser. Jag vet dock av erfarenheter från andra sporter att för varje ny klass man gör så tar hela sporten ett kliv närmare graven Till slut har man nästan fler klasser än tävlande, och då är det liksom inte tävling längre.

_________________
Pär Hylander
Citera
Joa...
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 84



Pär Hylander skrev:
Joa... skrev:

Fast 9,5 kg/hk är fortfarande för lite . Så jag får nog hoppas på att utvecklingen ger åtminstone
en ny klass varje säsong. Då skulle Roadsport G kunna finnas redan 2009

/joakim


Jag förstår din sitution att det hade varit välkommet med långsammare klasser. Jag vet dock av erfarenheter från andra sporter att för varje ny klass man gör så tar hela sporten ett kliv närmare graven Till slut har man nästan fler klasser än tävlande, och då är det liksom inte tävling längre.


Det ligger säkert något i det du säger, men det verkar som om en roadsport D skulle vara
intressant för många (baserat helt på känsla utan fakta). Hypotetiskt skulle det alltid finnas
ett gäng längst bak med de långsammaste bilarna som inofficiellt skulle kunna bli en subgrupp
till D...helt organiskt. Om man tror på "det finns alltid någon att rejsa med"-devisen d.v.s.

Som du märker är jag inte så påläst, men att spekulera är ju alltid kul Ju mindre man vet,
desto större flexibilitet

/joakim

_________________
- Joakim Lundberg -
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14072



Vad är möjligheterna med en Opel calibra i en sån här klass? Den har ju ett baksäte..., dock råkar den vara 4wd... 2 liters 4:a med överladdning är det.

Rent spontant känns den nästan motsvarande en 944 fast med 4wd..

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tord skrev:
Vad är möjligheterna med en Opel calibra i en sån här klass? Den har ju ett baksäte..., dock råkar den vara 4wd... 2 liters 4:a med överladdning är det.

Rent spontant känns den nästan motsvarande en 944 fast med 4wd..


Jag gissar att en bilmodell som har liknande karaktär som dom på denna listan har chans att komma med. http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En gissning är att Calibran anses ha för användbart baksäte för att vara "sportbil" men man kan ju alltid lämna en ansökan. Det kan inte blir mer än avslag!
Att den är 4wd och/eller har turbo är inget problem, det är tillåtet!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



om det är en sportvagn eller inte bygger ju på anseende och image, inte på teknik. Så bara det faktum att den är tvåsitsig borde inte räcka. Då kan man ju köra med en VW caddy eller liknande ju. Som alla andra image/anseendefrågor så måste man konsultera "proffstyckare" som får avgöra om man får åka med bilen eller inte. I detta fallet är det väl arrangörerna som står för det avgörande tyckandet.

Jag tycker det är segt att man inte får åka med BMW E30 på MGCC's arrangemang, men jag förstår att det inte är en sportvagn. Den har ju inte samma exklusivitet/status/image och är inte en lika renodlad sportbil som tex en Lotus Elise. Man kanske kan vända på det och säga att det finns sportiga och osportiga E30, men det finns inga osportiga Lotus Elise?

Det finns en väldigt otacksam postering på Sportvagnsmeeting som innebär att man ska avgöra vem som har sportbil (och får fri parkering inne på området) och vem som inte har sportbil och ska betala. Enligt gällande standard ska ju inte en SAAB 9-3 Aero eller en BMW M3 få fri parkering, men försök att tala om det för förarna ..
Citera
Allmänt banåkaforum
tävlings gokänd bil??!!
1, 2   >>
7335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande