| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på Ascona B
|
12518 besök totalt |
|
Hmm resept, finns inget pga allt är en kompromiss.
Men en bra början är att läsa lite hur det funkar, här är ett tips. https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag har bara sett en lösning på ascona..ombyggd framvagn andra spindlar coilover fjäderben och bygga om i motorutrymmet där fjäderben brukar sitta..(Kommer inte på hur jag ska beskriva!)
Sellholm har prylar om du är intreserad.. _________________ Sven Sandström |
||
STOP! Det man ser behöver inte alltid vara bäst bara för att det ser bra ut...om du hänger med. Låt mig gissa att bilen är orange och sjukt potent...men det fanns tydligen anledningar till att man valde McPeston (Fjäderben med justerbara säten = ofta kallade coiloverben) på den. Man KAN bygga bra väghållning med sådan framvagn, men har man en med dubbla triangelarmar att utgå ifrån är man i en bra mkt bättre sits. Som Johan redan sagt, allt är en kompromiss och en bra grund är att köpa Görans bok. Den är skriven så alla kan förstå HUR det hänger ihopa. Lycka till. |
||
|
Vilken klass ??
I vilken klass skall du köra Asconan ?? Låt dig inte luras att bygga med fjäderben o dyligt det överkurs Asconan har i grunden hyglig väghållning, hårda fjädrar, gulakoni mm gör susen Det går en Ascona B i SSK han brukar vara på Gelleråsen o testa ta kontakt med honom ! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||
|
Re: Vilken klass ??
Kanske jag bara märker ord nu, men hur kan ngt som är sämre vara överkurs?
Som sagt, grunden för en fin banvagn finns absolut i originalframvagnen i Asconan. Sen om Hillmersons bil är Ascona, Manta eller Kadett...det spelar fiskpinne då alla har vettig framvagn från början. |
||
|
Homba:
Är Görans bok värt pengarna, verkar intressant? Japp, den är KLART läsvärd och framförallt är den på svenska och man behöver inte vara högutbildad för att fatta vad det står i den. Man kanske inte förstår allt som står i den direkt men får man läsa den ett par gånger så. Och framförallt man lär sig en massa ord och dess betydelse för väghållingen. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Hej igen
Tanken när jag ställde frågan var att om... nån hade byggt om en B-Ascona el. liknande & fått förbättrad väghållning, kanske kunde tipsa om mått på egna länkarmar, flyttade infästningspunkter, ev. byte till coilovers. Bygga om till fjäderben är ej aktuellt, däremot 4-link i bakvagn & ovan nämda modifieringar även där. Bilen kommer troligtvis inte att tävlas med, det blir körning på banträffar inledningsvis. Tacksam för svar _________________ Joakim Enderlein |
||
|
Re: Väghållning på Ascona B
Kolla in våra banåkarbilar Ascona B 2.0 16v _________________ Roger Andersson |
||
Manta och ascona är identiska i chassiet. Men B är lite bredare och har lite bättre väghållning. Att bygga om framvagnen på en Ascona/Manta till fjäderben är IDIOTISKT, då den är extremt bra i geometrin original. Jag vet av en tävlingsåkare som kör AsconaA frammvagn i en Porche
Man kommer som tidigare sagt långt med bättre fjädrar och dämpare, Asconorna brukar må bra av att vara något mjukare/lägre bak. |
||
|
citat:
Jag fundaerade lite om det där med fyrlänk i bakvagn... Är det helt värdelöst?om man monterar watt länk? Tänkte hur/vad som är brukligt att andvända på asfalt...grusåkare verkar ju vilja ha det. citat:(svar) 4-link är inte optimalt för bana utan finns mäst på raktframbilar. Hmm det går att använda på banabilar men då skall stagen vara lika långa och parallela. Sök även på watt länk, stelaxel, panhardstag mm så finns det en heldel att läsa. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
nackdelen med fyrlänk är att det i viss mån motverkar att ena hjulet fjädrar ut och det andra in.
Men Asconans axel sitter ju väldigt fint fast som den sitter original. De som kör fyrlänk på ascona brukar oftast göra det för att de monterat en Volvo-axel eller någon annan som inte har centrumstruten som orginalaxeln har. Ett alternativ om man vill ha kraftigare axel, kan vara att göra som jag hade när jag körde med ChevaMonza-axel på min ascona. Den var monteraqd i orginalinfestningarna med en stege i mitten. |
||
Det optimala borde ju vara individuell fjädring med dubbla A-armar, men bortsett från det (orkar nog inte bygga om så mycket) vad är den "optimala" lösningen vid stel bakaxel??? Jag kommer troligtvis att använda en Volvo 740 axel. _________________ Joakim Enderlein |
||
om nu en fyrlänksaxel motverkar fjädringsrörelse, så borde det ju inte spela så stor roll på bana eller?? med tanke på banbilars korta fjädringsväg i jämförelse med rallybilar, och inom rally är det väldigt "poppis" med fyrlänk. Tänker jag fel nu?? _________________ Joakim Enderlein |
||
|
JEnderlein:
Ta och rita upp en 4-lenk eller bygg en modell och kolla vad som händer vid kränging. Man får vriding i hela axeln då pluss att kör man länklager på alla stag så får man brytningar pga att stagen aldrig blir exakt lika långa. Men vist det funkar, otimalt NÄÄÄÄÄ. Ta och gör en sökning på stel axel i forumet så finns det redan en hel del rdan skrivet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag måste få fråga: Varför en Volvo axel ??
Det finns Volvo axlar som är hållbarare men det var väl inte dragracing du skulle åka, till Opelaxeln finns det diffar, utväxlingar och bättre bromsar mm att köpa, det finns det till Volvoaxeln oxå, men framför allt den är betydligt tyngre !! Det är väl lite ofjädrad vikt man vill ha vid banåka. Struten medför oxå kortare kardan och mindre antal knutkors = mindre effektförlust. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
Jag har en manta a, dvs med den vanliga Opelupphägningen. Jag gillar inte riktigt hur den beter sig.
När man acellererar bryter ju axeln i i bilen via momentstaget/struten och lyfter hela bilen i bak. Det gör ju att den blir väldigt hård bak. Det känns som att jag tappar massor i fäste på det. Till saken hör dock att jag på den nuvarande axeln har lite lite i utfjädring (vilket inte har åtgärdas då det är tänkt att den ska sänkas lite ibak endå). Det kan hända att den reser sig så mycket att den ställer sig hårt mot utfjädringsstoppen i dämparna. Det skulle ju kunna förvärra saken ganska mycket. (Förra axeln hade ingen lsd och kassa däck, så det spann bara på innerhjulet).. En annan grej jag stör mig lite på (måhända rätt fjantigt, men endå) är det känns "fel" när man accellererar. Den borde sätta sig lite i bak och lyfta lite i nosen. Nu lyfter den lite i nosen och lite mer i bak... Kan man göra något geometriskt trick med den för att den inte ska göra så, eller får jag nöja mig med att se till att den har utfjädring nog? Skulle man förlänga momentstaget ända fram till lådans slut borde ju fenomenet minska propotionellt? Upphägningen ska ju vara bra? och det finns ju många jänk som kör med liknande lösning med stege/momentstag också. _________________ Markus Ålind |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning på Ascona B
|
12518 besök totalt |