Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9098 totalt) |
Kaross i Glasfiber/kevlar/kolfiber/plast osv...
Håller på och projekterar en sevenliknande bil. Problemet jag har är att de karossdetaljer som finns att tillgå inte kommer att passa då jag vill ändra för mycket i chassiets uppbyggnad och alltså kommer att bli tvungen att bygga egna, kul som fan, men jag försöker bilda mig en uppfattning ang hur ledsen plånboken skulle bli. Ni som gjort egna karosser, vad pratar vi om för arbetstid och materialkostnad? Ni som lagt ut jobbet på någon annan, vad bör det stå längst nere på fakturan? Glasfiber är helt klart vad jag tror att jag vill ha, men självklart vill jag i alla fall veta vad det skulle kosta att få tillverkat i kolfiber, kevlar eller något annat "lättare" material. Hur stora viktbesparingar? vad är realistiskt? Naturligtvis har jag hittat en hel del trådar i ämnet här och på andra forum, men er erfarenhet i ämnet kan ändå absolut göra bättre uppskattningar än min. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Re: Kaross i Glasfiber/kevlar/kolfiber/plast osv...
Viktbesparing för dessa delar i kol istället för glas? Försumbar! Produktionsmetoden påverkar mycket mer än valet av fiber eftersom det inte är några bärande delar. I princip tillverkar man så tunnt man kan. Fördelen av kol i såna delar kan nästan bara skrivas upp på blingblingkontot. _________________ Pär Hylander |
||||
Glasfiber är helt klart vad jag tror att jag vill ha,
Tja... Det är svårt att säga ett pris! Kommer du att göra "pluggarna" själv? Ang kolfiber... Pratade med en kille som är ansvarig för kolfibergjutning och han sa att om man inte gjuter med hjälp av vakuumpumpar så blir det oftast tyngre än med vanlig glasfiber! och DYRT ![]() _________________ ![]() Tommy Borg |
||||
Jag har glasfiberdetaljer på min Porsche 911 av flera skäl:
Ett av dom är priset, det är billigare att ha sönder 1 glasfiberkarossdetalj än motsvarande i kolfiber. Viktskillnaden motiverar inte 2-3x av priset. Bygga egna karossdelar av kolfiber, rakt igenom alltså?, har du någonsin byggt glasfiberdetaljer själv?, om inte så råder jag dig att börja med det innan du ens ger dig på kolfiber då kolfiber är väldigt dyrt, speciellt om man får göra om. Men fränt är det ja. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Nu har ju jag provat just det du beskriver- bygga en egen kaross.
![]() Jag har försökt att hålla ALLA kostnader nere genom att använda billiga byggmaterial (som frigolit, naturgips mm) När jag byggde upp pluggen. Gissar att pluggen har kostat mig "endast i material" ca 5000-6000kr + 6månaders jobb. Skulle man leja vem som helst svart med rimlig betalning (100kr/tim) så landar kostnaden endast för pluggen på ca 60-70.000kr. Sen måste man ju även gjuta av denna plugg med riktiga stabila formar i glasfiber. Matreal kostnaden bara för formarna landade på ca 6000kr (med massvis med rabatt!!). Jag frågade Kjell på svensk industri Composit vad han skulle vilja ha (svart) om han skulle ha gjort formarna helt själv.... ca 30-40.000kr med delnigs flensar mm. Nu gjorde jag massvis med arbete själv på plats och hjälpte till hela tiden. SEN!! Måste man även gjuta upp en kaross i formarna.. Vilket skulle kosta ca 15.000kr om jag läjde bort det.. Hoppas du fick en uppfattning om vad det rör sig om för slantar.. Din kaross kanske blir lite mindre men arbets kostnaden landar på nästan det samma iaf. gissar jag. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Skall man bygga en sevenliknande bil, så är det lämpligt att göra de flesta delarna i Aluplåt, enkelt att jobba med, så länge man undviker dubbelkrökta ytor. Inte särskilt tungt, inte så dyrt.
Luktar inte pest i hela garaget när man håller på. Skall man ägna sig åt mer avancerade former så är det nog lite väl avancerat med aluplåt. I vikthänseende vet jag inte vad det blir för skilnad mellan alu och glas, men jag tror att tunn alu inte blir tyngre än (handupplagt) glasfiber. sprutad glasfiberplast blir tyngre. JAg tycker många ofta överdriver vikthänseendet på lätta komponenter i sitt bilbyggande, och bortser från vikthänseende på tunga. Och jag anser att man kan spara ganska lite i vikt på karossdelarna i en seven. Exempelvis kan sägas att mitt golv i stålplåt väger 700 gram mer än brukligt i aluminium. Medans min motor väger 50-60 kg mer än nödvändigt, växellådan kring 10kg mer än nödvändigt, och bakvagnen 40-50 kg mer än nödvändigt. och det är vanligt i sevenbyggen med samma drivlina som jag kör med. |
||||
Tommy - jag vet faktiskt inte ännu, vill i alla fall börja med att undersöka möjligheterna, viktigt för mig är att få samma form på bägge sidor av bilen - det kanske man kan lösa med att först tillverka "mallar" men just symmetrin är jag lite fundersam kring. Om jag bygger pluggarna själv så tänkte jag köpa byggfrigolit på pall (har jävligt bra priser på byggmaterial) limma ihop och sen skära/fräsa/slipa fram detaljen, spackla, slipa, lägga på ett ytskikt som klarar plastning och fixa till ytan.
Mattias - när det gäller kolfibern så tänkte jag inte alls peta i något sådant själv, utan som jag skrev så undrar jag vad det skulle kosta att få det tillverkat. Genom att läsa alla trådar i ämnet så har jag fått en uppfattning om att kolfiber ska vara sju resor värre än glasfiber. Jag har aldrig gjort stora saker i glasfiber tidigare utan det har mest varit smågrejjor som baslådor, radiostyrda båtar osv. Micke - låter snordyrt det där! men har man bara fått fram pluggen, så verkar ju formarna vara rätt "lätta" att göra även för en lekman (om man bortser från allt jävla JOBB m slipande osv...) att sen betala något proffs X kronor för att plasta fram själva karossdetaljen kan jag nog leva med. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Magnus - jag kommer att vara överviktig rakt igenom, så jag vill få allt så lätt som möjligt, sen är det just det problemet med formerna - behöver en massa scoop, gälar, fasningar och annat junk som ställer till det.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
Tanke...
om en form är så überjävligt dyr, varför laminerar man då inte bara direkt på pluggen och sen kladdar på lite extra plast när man fått det antal lager man vill ha och sen SLIPAR..? Borde ju gå att få en färdig kaross inom bara något/några kilo i vikt jämfört med att bygga form? Känns som att det skulle bli en hel del slipjobb, men massa mer tusenlappar kvar att spendera på annat som kanske är lite roligare? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
om man använder epoxi, går det då att först bygga hållfastheten och sen det estetiska?
Dvs kan man laminera sina lager, köra vaccumbag, värmehärda och sen EFTER det lägga på ytterligare epoxyskikt avsett endast för att fylla porer och vara slipbart så att ytan blir bra? Jagar alltså möjligheten att göra lamineringen direkt på pluggen, få det snyggt, hyfsat lätt OCH hållbart. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Tjenare!! Jag förstår vad du menar, och är helt klart ett alternativ att beakta. Du kommer att få en kaross som är ungeför 40-60% tyngre än om du skulle gjuta en färdig kaross i en form med samma ytfinish. Men slår man allt extra jobb med att bygga en form så kan det klar vara värt det. Fråga: Varför vill du promt använda epoxy med dess långa härdtid mm? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
ok, lite tyngre hade jag räknat med, men 40-60% (!!!!)
Efter vad jag har förstått så kryper epoxin minst och blir även hållbarast samt kan fås att härda rätt snabbt om man värmer upp den. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Kan ju vara problem att få ur pluggen sen också, troligen får man förstöra den för att få ur den ut detaljen och det kan ju vara väldigt jobbigt om man behöver göra en detalj till senare...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Varför blir det svårare att få ur pluggen om man gjuter karossdel direkt på istället för form?
Hmh, iofs, vissa delar av gjutningen skulle nog faktiskt kräva att man förstör pluggen.. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
materialkostnaden för formarna (inkl material för att färdiställa karossen för avgjutning) till speedsterkarossen blev ca 25000:- (och ca 100tim effektivt jobb)
en komplett frontdel kostar ca 2000:- i material att gjuta. prisskillnaden på att gjuta en riktig form eller att snika är ju enbart själva materialet till formen och till en sevenkaross kan jag tänka mig att det är ca 3000:-. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ett annat sätt är att försöka bygga i aluminium... Ta hjälp av någon som är duktig med det Engelska hjulet, krymp och sträckmaskin och handknacka en kaross.... ![]() _________________ ![]() Tommy Borg |
||||
Jag skulle behöva ett riktigt plåtproffs isåfall, för jag kan inte ett jota om det själv, dvs det låter rejält dyrt i mina öron!!! Vad skulle en sevenkaross i alu kosta då av ett riktigt proffs om vi utgår från att det finns detaljer i karossen med en komplexitet som gör att bygget är minst dubbelt så krävande som en kaross till en vanlig standardseven/locost. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
En form kan man konstruera delbar, det vill man oftast inte när det gäller färdiga detaljer. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9098 totalt) |