Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
F1-live
1, 2, 3   >>
5831 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
F1-live

Här kan man kolla live-tider ifrån F1-träningar, kval och lopp, inkl. sektortider: www.f1.com
om någon nu skulle vara dragen åt det hållet. Schumi är snabbast just nu med 1:27.666.

#24, #64, #88
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

och nu har dom kört första "Super pool" omgången, det är tydligen två(!?)
Notabelt är väl att BAR visar framfötterna (framdäcken?), kan det hålla?

JohanR

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Barrichello startar sist i kvalet inatt efter att ha varit snabbast den gångna natten. Envarvskvalificering skulle jag vilja se...

1 BARRICHELLo Ferrari 1m26.372s
2 RAIKKONEN McLaren Mercedes 1m26.551s
3 VILLENEUVE BAR Honda 1m26.832s
4 M.SCHUMACHER Ferrari 1m27.103s
5 BUTTON BAR Honda 1m27.159s
6 COULTHARD McLaren Mercedes 1m27.242s
7 ALONSo Renault 1m27.255s
8 PANIS Toyota 1m27.352s
9 TRULLI Renault 1m27.411s
10 MONTOYA Williams BMW 1m27.450s
11 DA MATTA Toyota 1m27.478s
12 HEIDFELD Sauber Petronas 1m27.510s
13 FRENTZEN Sauber Petronas 1m27.563s
14 FISICHELLA Jordan Ford 1m27.633s
15 WEBBER Jaguar 1m27.675s
16 R.SCHUMACHER Williams BMW 1m28.266s
17 FIRMAN Jordan Ford 1m29.977s
18 VERSTAPPEN Minardi Cosworth 1m30.053s
19 PIZZONIA Jaguar 1m30.092s
20 WILSON Minardi Cosworth 1m30.479s

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kval

Jag vill också se!

Det verkar dock inte vara någon som visar kvalet eftersom TV4+ inte startar sina sändningar förrän natten till söndag.

Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Jag kommer då titta på kvalet live om jag inte är allt för risig.

Tvkanaler det går på, rtl, viasatsport dk, premiere och säkert lite andra kanaler. Kolla i en topic på www.f1bb.com som heter nått med f1 på tv4+ eller så där har folk listat en massa tvkanaler allt sänds på.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har tyvärr inte tillgång till dom där kanalerna, men jag såg nu att TV4+ ska visa ett sammandrag av kvalet direkt före loppet:

03.00 Sport: Tidsträning inför Formel 1 i Australien

03.55 Sport: Formel 1 Direktsändning från Australien

Bara jag kan hålla mej tills dess utan att kolla upp kvalresultatet...

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BAR-bilarna ligger förvånansvärt högt upp!

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag såg förkvalet på Viasatsport DK och det var klart kul.
om man t.ex. tar Villeneuves varv som exempel. Han körde nåt installationsvarv på träningen innan och när han skulle börja köra gick motorn upp i rök, så i stort sett ingen träning alls. Button i den andra BARen fick också stopp efter några varv, men hann iallafall börja träningen. Ville fick då köra kvalet i reservbilen. Så när han åker iväg på sitt enda kvalvarv åker han i en bil som inte varit ute på banan ett enda varv och med kvalinställningar som han inte kört med alls, och inte Button heller för den delen eftersom de knappast kom så långt, och har dessutom bara kört nåt installationsvarv med den nya bilen på den här banan. Så när han brakar iväg mot första kurvan kan han rimligtvis inte vara helt säker på hur bilen uppför sig, men lyckas ändå sätta ett ytterst snabbt varv och in på tredjeplats med till synes perfekta kurvtagningar som fyrhjulsdriftar lite lätt mot kurbsen i utgången av kurvan och perfekta apex-träffar. Minst sagt imponerande. Bara att inse, toppförarna i F1 är i en annan klass... Det är även imponerande att de kan ställa in bilen så bra i stort sett i blindo, eller i varjefall i stort sett utan testning.

Nåt att tänka på när man själv kör varv efter varv för att få till apex hyfsat på en ny bana...

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Villeneuve

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Man får ju hoppas att Honda fått till livslängden på motorerna nu. Hållbarheten var lite väl begränsad förra året.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Allt verkar vara som vanligt i kvalet, men man undrar om Minardis taktik kommer att löna sig...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
De skulle väl ändå ha fått starta sist, så de har kanske inte så mycket att förlora.
Tjohej vilken avåkning Kimi gjorde. Lite tur där att han ö.h.t. kom i mål, med punktering och allt. Såg lite vanskligt ut när han studsade ut på banan igen på tvären.
Coulthard var långsam och Frentzen snabb - olika bränslestrategier troligen, även om Frentzen gjorde ett bra jobb.

Jag tycker att F1 är nästan den enda motorsport som det verkligen ser snabbt ut även på TV. När de kör igenom kurvkombinationer ser det nästan ut som man har snabbspolning på. Kombinationen 600 kg inkl. förare, nästen det fyrdubbla i 'downforce' och 900 hk ger onekligen snabba responser.

När jag var på A1-Ring för ett par år sedan så stod jag på nedersta delen av läktaren vid första kurvan och kollade på kvalet. Då är man mindre än 10 m ifrån banan och det ser verkligen sjukt ut när de kommer i närmare 300 km/h och börjar bromsa strax innan 50 meters-skylten, för att i ca 100 km/h slänga bilen igenom den skarpa 90-graderskurvan och med näst intill outhärdligt högt skrikande motor försvinna iväg. En 900 hk:s V10:a utan ljuddämpare låter kanske inte vackert vid 19 000 rpm, men potent. Ytterst imponerande 'show'.

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Supportracen till F1-racet i Frankrike i somras tyckte jag kändes som sömnmedel efter att ha sett F1-träningen.
Jag satt mitt för chikanen före målgången på Magny Cours och inbromsningen där såg snudd på overklig ut. Nu vill jag se F1 på plats igen, men väntar till de fått bort antispinnsystemen. Ljudupplevelsen lär öka!

Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, Porsche Super Cup såg ut som om man nästan kunde cykla om. De tillbringade ju en evighet igenom kurvorna, plus inte särskilt mycket fart ut, för att inte tala om de låånga inbromsningarna.

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Racet inatt var verkligen omväxlande. Om jag hörde rätt så var det första gången på 20 race som M.S. inte stod på pallen. Lite tråkigt att arrangören inte har kranbilar överallt så de blev tvungna att köra ut en pacecar vid två tillfällen. Det enda som är bra med den är ljudet!
Synd att Kimi klantade till det med hastigheten i depån för han visade ju återigen att han inte backar ur hur som helst.

Det nya kvalsystemet verkar kunna ge racen nytt liv.

Solna
Här sen Jan 2003

Mina små synpunkter på racet

Tycker verkligen synd om montoya som är liten av en personlig favorit, först säkerhetsbilen som förstörde en del och sen ska han klanta till och snurra oxo. Ralf hade inget vidare flyt i det här loppet men han kommer nog igen det gick ju bra förra året på sepang. Och williams verkade ju ha en rätt bra race pace.

Bra gjort av mclaren med tanke på att coulthard starta på elfte plats och bytte däck efter två varv och kimi som starta i depån men klanta sig och bromsa inte tillräckligt in i depån.

Sen gjorde frentzen en stark insats, ävem renoult bilarna gick rätt så bra men den stora besvikelsen var bar som inte hade nå vidare fart i racet och klanta till det rejält för button som fick stå bakom och titta på villneuve i depån.

Undra om schumi vill att ferrari designar en bil utan bardge borads nu eftersom risken för en punktering är relativt stor om han skulle kört över delarna han tappa.

Mycket bra premiär race och man kan hoppas att säsongen fortsätter lika bra.

Sen gäller det väll bara att skaffa tv 4+ oxo så man slipper reklamen de hade på rtl.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

HOOPoo skrev:
Sen gjorde frentzen en stark insats, ävem renoult bilarna gick rätt så bra men den stora besvikelsen var bar som inte hade nå vidare fart i racet och klanta till det rejält för button som fick stå bakom och titta på villneuve i depån.
Enligt obekräftade uppgifter så var det Villenueve som inte skulle ha varit i depå just då utan på varvet innan.

I mina ögon ser Montoya mest ut som en säkerhetsrisk på banan...

Slåtte
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
HOOPoo skrev:
Enligt obekräftade uppgifter så var det Villenueve som inte skulle ha varit i depå just då utan på varvet innan.

Med tanke på vad Villenueve har sagt om Button så gjorde han det väl bara för att djäklas...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
Lie kul bilder ifrån Parc Ferme(hög upplösning):
http://www.fia.com/IMAGE/parcferme1.jpg
http://www.fia.com/IMAGE/parcferme2.jpg
http://www.fia.com/IMAGE/parcferme3.jpg
http://www.fia.com/IMAGE/parcferme4.jpg

En och annan krona som står där.

ojojoj vilket skitigt golv! Undrar vad Ron Dennis tycker? Har för mig att McLaren alltid målar om och t o m kaklar golvet i sina depåboxar?

Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003

Lennart Mäkinen skrev:
HOOPoo skrev:

Hur som helst var det jävligt klantigt gjort av bar stallet. Det enda som kunde vara en förlåtande faktor är om radio komunikationen inte fungera som den skulle och personerna som höll på med pitboards satt och sov.

Montoya säkerhetsrisk skulle inte tro det va, då var det värre med de stackars minardi gossarna man fick se under kvalet de behövde ju parera i varenda kurva ingen vidare balans där inte.

F1-live
1, 2, 3   >>
5831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande