Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3934 besök totalt |
(No) SAFETY CAR!!!
Idag, den 29/3 vid 17.30-tiden blev jag omkörd eller snarare förbipressad av en bil tillhörande Stockholms Sportvagnsklubb, en SAAB med regnr TDE963 på riksväg 45 mellan Göteborg och Trollhättan. Jag såg under en lång sträcka hur bilen framfördes, extremt kort avståndt till framförvarande, lite ute till vänster för att "pressa" sig förbi varje bil och omkörningar vid "nästanmöte" så mötande fick väja m.m. När bilen närmade sig bakifrån såg jag till min stora förvåning att det med stora bokstäver stod SAFETY CAR på den! Vad menas med det kan man ju undra, för den kördes allt annat än säkert?! När bilen kom bakom mig och lade sig nära trampade jag lätt på bromsen för att uppmärksamma det klena avståndet, det skulle jag tydligen inte gjort, för då började föraren vifta med händer, sträcka ut långfingrar och andra obscena gester. Jättemoget! Ni som sysslar med motorsport borde som jag ser det vara måna om att visa ett bättre omdöme än det jag såg, det vore väl synd att låta de som har fördomen att "alla som håller på med motorsport kör som dårar, även på ej avlysta vägar!", eller hur? Speciellt när det troligen förhåller sig så att de som aktivt sysslar med motorsport generellt är betydligt bättre förare än genomsnittet och det jag såg var ett undantag. Enligt uppgifter jag fått via PM när jag postade detta i SSK:s forum, var det SSK:s ordförande som körde bilen, detta är obekräftat men är det sant borde det vara ruskigt pinsamt för klubben och ett ämne för diskussion på nästa årsmöte. Den sista delen här försökte jag posta på SSK:s forum, men moderatorn raderar inlägget hela tiden. Det får mig att misstänka att uppgiften är sann, men det är som sagt inte bekräftat. Peter _________________ Peter Westberg _________________ Peter Westberg |
||
Jag har en PM-växling med moderatorn i fråga, han tycker det är angrepp att skriva att jag fått tipset att det är SSK:s ordförande som kör omkring i bilen, jag har bett att få uppgifter om vem det är om det inte är ordföranden, än har jag inte fått svar på det trots upprepade frågor.
Så det kan ligga något i dina antaganden, "någon" är skyldig alternativt försöker skydda någon annan. När det kommer till kritan så har ju NÅGON kört bilen, att SSK har en leasingbil som inte står på en person förändrar ju inte det. Peter _________________ Peter Westberg |
||
Det är helt klart helt fel sätt att framföra ett fordon i trafik.
Dock vet vi inte varför fordonet framfördes så och om det med säkerhet var ordföranden som körde bilen. Tycker därför det är fel att peka ut personen i fråga, vet inte heller om denne finns här på forumet så han/hon kan försvara sig. |
||
|
||
|
||
personligen tycker jag det är rätt.. gör man fel får man stå sitt kast...
jag kör själv konstant för fort (inom behålla körkortsgränsen såklart) men när jag kör med jobbets bil håller jag ALLTID hastigheten och kör som en "svärmorsdröm"... skulle jag "busköra" så finns risken alltid att någon blir upprörd å ringer arbetsgivaren vilket jag givetvis inte vill... ![]() edit: givetvis menade jag inte att det är OK att hänga ut någon person utan att det var rätt att posta och så sätt sprida informationen om körsättet... _________________ MackeMaehlum |
||
|
||
Jag ska kanske poängtera tydligt:
Det är INTE helt säkert att det är SSK:s ordförande som körde! En kille tipsade om att det kunde vara på det viset eftersom ordföranden tydligen varit i Göteborg på möte idag, men det är som sagt inte alls säkert! Dock är väl det ändå han som ordförande som har visst ansvar för föreningens egendom och hur den framförs och alltså får i uppgift att ta någon i örat. Viktigast är inte att "hänga" nån, utan att dels få stopp på den typen av bilkörning innan någon skadas och dels att inte dra dåligt rykte över motorklubbar som rent allmänt är fulla av medlemmar som är oerhört skickliga bilförare (, eller hur?) och inte alls behöver rötägg som skadar klubben. Peter _________________ Peter Westberg |
||
Den här tråden hänger VÄLDIGT löst, jag skulle helst plocka bort den.
För det första, Peter Westberg, jag hoppas du förstår den långa raden med saker som är olämpliga med dina inlägg. För en lång rad är det.... För det andra, och det gäller självklart alla, håll hög nivå på inlägg framöver annars ryker tråden. Tråden ligger kvar än så länge enbart för att de som har något vettigt och sansat att skriva ska få en chans att göra det. _________________ ![]() |
||
Det som jag tycker är okej i tråden, och det du nog antagligen var ute efter Peter, är att ställa den korta koncisa frågan ska verkligen racingorganisation XXXX vara ute på vägarna och köra som svin med sin officiella och "synliga" bil med tanke på den badwill motorsporten kan ges?
EDIT: Att det sen tyvärr är väldigt många olika människor som kör på det klart olämpliga sättet du beskriver är vi nog alla överens om men det är ju liksom inte en diskussion för detta forum. _________________ ![]() |
||
Re: (No) SAFETY CAR!!!
SSKs officiella forum ligger här på Rejsa och SSK-moderator-Leif är en i mina ögon kanonhyvens person som det är total ordning på. Så där är du nog ute och cyklar lite långt ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Instämmer! Synd om den/dom personer som blir utpekade. Sen behövs kanske inte personerna hängas ut på ett internet forum. Jag tycker det är bra att detta ha kommit fram. Ha man en officell bil så ska man sköta sig. Hur ser det ut om vi går ut och söker sponsoer på förmiddagen och på eftermiddagen blir den personen vi pratat med omkörd av en bil som bevisligen tillhör serien vi tiggde pengar till? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Jag håller med om att man inte skall ta och köra som en idi_t på vägarna.
Jag håller med om att man skall ta sitt ansvar om man blir "påkommen" med dumheter och kunna ta en diskussion mellanb fyra ögon med den/de som drabbas eller "kommer på en" Jag hållermed om att det är dålig reklam och faktiskt lite småkorkat att göra sådana dumheter i en bil med stor och lättindentifierbar text över hela bilen Vad jag däremot tycker illa om är att: - man registerar sig i ett forum där man inte är intresserad av vad som sysslas med på forumet bara för att klaga/hoppa på. - Att internet och detta forum i synnerhet inte lämpar sig för denna typ av diskussioner/äggkastning/etc. särskillt inte när man PEKAR ut folk på detta sätt. Det finns en laglig väg att gå för detta, använd den eller låt bli. Jag tror de flesta här håller med mig. Så min fråga till Asterix är: - Har du tänkt att hänga kvar här och snacka spårval, banpreppning och Nürburgring med oss eller inte? ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Det finns ett försvar för att köra snabbare än lagligt, exempelvis om du har någon som måste in till sjukhus väldigt fort. Du som ser detta vet inte anledningen, men det har hänt att 'civila' personbilar med vanliga chaufförer har fått 'fri lejd' av polisen i vissa brådskande sjukdomsfall. Sedan om så var fallet är en annan fråga. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3934 besök totalt |