Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2774 besök totalt |
Enligt de tester jag läst i lite olika biltidningar så verkar det vara en ganska rolig bil. Lite mer åt gammaldags GTI-håll, dvs kul men inte så bekvämt eller tyst.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Nej, tyvärr. Det var vanliga papperstidningar och jag vet att en av dem var Teknikens Värld iaf. Den andre kanske var AMS...
Kanske inte de bästa källorna med ord ![]() Den gamla Colten fanns ju i en version med 1,6-litersmotor och 175 hk. Man kan ju hoppas att de gör något ännu värrre sen till den här nya modellen. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Verkar ha någon form av CVT låda också. Verkar helt klart som en potensiellt kul bil om den nu är så lätt som den verkar vara. (Skiljer sig en hel del mellan olika sätt att mäta vikten)
Model Mitsubishi Colt Plus Turbo Engine 1,468cc, 16V in-line 4 Max Power 147bhp at 6,000rpm Max Torque 180 Nm at 2,500rpm Gearbox 6-step CVT Top Speed 180 km/h 0-100 km/h 8.4 seconds _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Kollar man på Mitsubishis europeiska site så verkar 1,5 Mivec Turbo väga 140 kg mer än modellen med den minsta motorn. De anger en kerb weight (tomvikt?) på 1070 kg.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Ett alternativ som jag personligen hellre skulle välja är Ford Fiesta ST.
2 liters sugmotor på 150 hk för samma pengar. Då slipper man den där responsförstörande stressfläkten... ![]() ![]() Dessutom är ju bilen betydligt snyggare! Har dock ej kört en Colt så jag kan inte uttala mig om köregenskaperna. Fiesta däremot är skitkul. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Blev helt klart nyfiken när jag såg annonsen i morgontidningen fast frågan är om inte Fiesta ST drar det längsta strået. Å andra sidan är jag torsk på turbo fast Fiestan har ju en halvliter extra och borde kunna sparka ur sig många fler hästar med ett trevligt trimkit.
|
||||
Sedan så ska ju nästa generation Cooper få en 1,6 liter Turbo snurra i sig! Då med en nyutveklad motor av BMW, som även kommer att kunna sitta i Peugeot och Citra. Så nästa Cooper tror jag kommer bli ett rigktigt tuning monster! Ska bli intresant och se om Turbon verkligen kommer... _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Jag formulerade meningen lite tokigt, jag menade att Fiesta ST borde kunna sparka ur sig många fler hästar än vad som finns i stallet från början. Var inte min avsikt att jämföra med Colt även om formluleringen blev så. ![]() Cosworth säljer ett trevligt trimkit till Focus som beroende på steg ökar effekten från 136hk till 172hk, 200hk eller 240hk, vore inte fel med ett liknande kit i Fiesta. ![]() |
||||
trevligt, har du pris på dessa? _________________ Jan Å |
||||
Ursäkta att det blir lite offtopic... Det är tyvärr till en motor som bara finns på amerikamarknaden men med lite tur så börjar de även producera uppgraderingar till europabilar. Priset tycker jag verkar vara mycket överkomligt, 10kkr per steg. Steg 1 -172hk ![]() insug, filter, uppdaterad programvara. Steg 2 - 200+hk (kräver Steg1) ![]() grenrör, kammar, större gasspjäll, uppdaterad programvara. |
||||
Svårt, de har inte ens knappt bilder på WEBen, men kolla under modeller...
http://www.mitsubishi.nu/ _________________ Jan Å |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2774 besök totalt |