| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka dämpare är bästa kompromisen
|
1, 2 >> 3705 besök totalt |
|
Har en BMW e36 Coupe med Mchassi och funderar på att skaffa nya dämpare under sommaren. Bilen är en kompromiss mellan hårdbankörning med Rdäck och lugn och fin körning till jobbet för tjejen eller på semestern. Har tittat runt lite på marknaden och valet ligger på SensaTrack dämpare eller Gula ställbara koni. Sänkning av bilen utöver M-chassi är inte aktuellt. Framtida uppgraderingar av bilen kommer nog att bli hårdare bussnignar och eventuellt möjligheten att själv justera cambern på bilen. Någon som har erfarenheter? tipps? _________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||
|
Kom hem till mig ikväll så kan jag visa hur mycket man kan justera gula Koni... Och vilken skillnad det gör på Miatan. (det kanske kan bli lite Xbox också... jag är gräsänkling tom söndag..)
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Det kanske passar ganska bra.. själv gräsänka till tisdag
_________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
||
|
Re: Vilka dämpare är bästa kompromisen
Du har ju själv gett svaret... Du vill kunna köra bana och skjutsa farmor. Ställbart _________________ Roland Johansson |
||
|
Att jämföra SensaTrack med Gul Koni är nog lite som att jämföra... *letar bra jämförelse men hittar ingen*
Konentan är iaf att du med största sannolikhet kommer bli grymt besviken på de förstnämnda när du åker bana. En bra och prisvärd bruksdämpare, men absolut ingen Gul Koni. |
||
|
Kör själv med Mchassi + Gula koni , funkar utmärkt , skillnaden mellan det mjukaste och det hårdaste är stort , så även mormor kan åka med på söndags tripp
dock är det besvärligt att behöva ta ner dämparen bak för att ställa om den
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Jag har lekt med tanken på att montera små elmotorer med styrning på mina för att enkelt kunna ställa om till hårdare fjädring. Kanske lite överkurs, men förmodligen fullständigt genomförbart..
Men nu behöver jag bara öppna motorhuven och bakluckan för att komma åt, och det klarar jag ju.. men med elmotorer kan man ju ställa om under körning och då blir det betydligt roligare Hmm.. kanske ska slakta pappas gamla modellbåtar på lite servon...
||
... tysk och amerikansk byggkvalitet?
|
||
Annars kanske det kan fungera med armar med utväxling plus vajer. Utväxlingen behövs för att få 720° rörelse på justeraxeln med ca 45° armrörelse. |
||
|
Jag funderade på segelservomotorer med kugghjul... det finns servon som snurrar så länge de får ström. Tror att de bara behöver styrspänning för att gå igång. Skulle vara intressant att testa, de drivs på 7,2 volt om jag inte har fel för mig. http://www.futaba-rc.com/servos/serv
Bara att koppla dem till 7,2 volt och en treställig vippströmbrytare - Upp-stopp-Ner - (en för de främre och en för de bakre) sedan kan man justera stötdämparna inifrån bilen under gång... Får kolla lite närmare på det där tror jag allt :-) _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Det där låter kul
Jag själv kör med KW variant 3 ställer både retur å hårdhet, funkar kanon en så länge _________________ Jan Ekehage |
||
|
||
|
Att ställa från mjukast till hårdas borde ju inte vara så svårt men hur ska du veta att du kan komma tillbax till ditt "gamla favoritläge" på dämparna om du inte vet exakt hur långt motorn har snurrat?
Tänkte du styra varje motor separat, eller båda bak och båda fram med brytare? / Anthe _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Det ultimata vore ju om man kunde bygga med en optisk? vinkelgivare, typ den som sitter i en gammal mekanisk datamus. Man skulle montera detta på axeln från servot och använda signalen via nån krets
till en display med en rad med lysdioder...
DET VORE FRÄNT!! Problemen är ju att allt detta är så jäkla känsliga prylar så det måste ju sitta grymt väl inbyggt. oj oj oj ... nu svävade jag nog iväg lite...
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Varför inte då, anser du? |
||
|
På grund av detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
||
Jo jag såg det sen!
Mkt underligt och ovanligt dock.
|
||
|
om du byter från originaldämpare till något bättre anpassat för bankörning kommer allt att vara en uppgradering. Möjligtvis även att byta till nya fräsha originalgrejer. Så länge du inte är ute efter att jaga varvtider har det mindre betydelse och justerbara gula Koni funkar säkert hur bra som helst. Jag är dock ganska säker på att du aldrig kommer att ändra inställningar när du väl hittat ett läge som funkar bra.
_________________ Anders Hansson |
||
Det händer ju att spiralfjädrar går av emellanåt så definitivt inga spiralfjädrar heller!!! _________________
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 3705 besök totalt |