| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |
|
Styrsystem
MÅSTE kanske köpa ett nytt styrsystem på MBn för att få ordning på "hickan" som jag har skrivit om ett par gånger. Nu till frågan VILKET system / Märke kan någon rekomendera för att sköta tändning / sprut på MBn? Vill ha kvalité men inget system med massa "extra" saker som jag ändå inte kommer att använda _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Är det ingen som vill svara, eller är det ingen som vet
Några måste väll ha eftermonterade styrsystem till sin bil här inne
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Det är nog flera som vet; men jag tycker personligen det är lite oklart vad du egentligen är ute efter. Du har alltså en bil med ett original styrsystem nu? Som har ett fel nånstanns? Men eftersom du inte hittar felet så vill du byta till ett eftermarknadssprut? Rätt? Jag kör med MBE 970 på min bil, men besiktigtar med original Bosch Motronic. _________________ Johan H |
||||
|
Felet är oklart även för Bosch.... så vad göra när inte ens bosch skälva kan ta sig in i motorns
KE-jetronik ELLER tändmodulen
och för att inte hela bansäsongen skall försvinna på verkstäder och "vet sig påare" som inte har den blekaste aning om hur ett KE system funkar. Så min tanke är helt enkelt att skrota skiten å få ett system som man kan "se" vad som inte är rätt om något i framtiden börjar strula. Nej jag skall bara montera systemet och sedan får någon kunnig ställa in det. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Har sneglat lite på Motec M4 och omex, sistnämda styrenhet är väll bara rodster i sthlm som kan riktigt bra, tyvärr...
Motec kan ju minst två ställen i gbg trakten riktigt bra, SQR och importörn High racing? på "slätta" Bilen måste tyvärr köras på kärra till "mapparen" pga att den måste mappas från grunden.... så där av varför jag inte vill åka mer än 10-15mil från gbg för att mappa. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Leta upp en firma/person som kan ställa in det åt dig, ju närmare ju bättre om någon liten sak strular i framtiden. Fråga den personen vad denna brukar jobba med och känner att han kan göra ett bra jobb med. Ofta brukar de kunna få fram vettiga priser på 'sitt' sprut också. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Hör med Trendab i Södertälje. Dom har en kille som är duktig på Svenska Nira sprut. Kul med Svenskt!
Sen får man tillhörande Pc program och kan gå in och ställa allt som man vill själv. Då kan du få en just grundmappning gjord och seda leka en hel del själv. Då är det närma till "konstruktören" för framtida hjälp och service också. Dom har ett mycket fint system för grundmappning som använder sig av motorns specifikationer samt spridarstorlekar och bränsle som input. Det får igång på det hela. Vi har ett på min sons dragster P 1800:a. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Det är den bilen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Göran, hur skall jag kunna vara "konstruktören" om jag inte kan något om att ställa in styrsystem?
Visst kan man gissa vad som är rätt eller fel, men aj vad bittert det kommer bli om jag ställer något fel så att motorn havererar... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Vad jag menade med "konstruktören" var att NIRA finns i Sverige. Det går alltså att få support och reparationer på ett bättre sätt än att kommunicera med t,ex Australien, där många boxar görs. Trendab har en duktig man dessutom som hjälper till att ställa in. Bortset från priser, så måste väl det vara rätt bra alternativ? Du får säkert hjälp att så du kan börja justera sprutet själv också. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Just ja, det borde jag säga. Göteborg ligger en bit bort. Jag vet inte vad NIRA har för gubbar där. Men slå på nätet och ring till dom så får du besked. Men folk som kan ställa in sprut kan klara NIRA också. Tja, det är ju vissa bekymmer med sådant här, men jag tycker man ska ha en box som är öppen att programmera
själv, man kommer till det läget förr eller senare. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Håller med Göran här.
Har som jag säkert sagt nån gång tidigare en kompis som har rullande landsväg, så man har ju sett ett och annat eftermaknads sprut mappas.Han har inte mappat nån bil med Nira än, men vad jag sett...har Niras program vara så ser det riktigt bra ut Sen att det är svensktillverkat _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Styrsystem
|
1, 2, 3, 4 >> 10218 besök totalt |