Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar
1, 2   >>
4755 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Hjulvinklar

Vad heter vinkeln mellan vertikalplanet och den linje längs vilket hjulet fjädrar?
Frågan har varit uppe förr, men alltför många svarade "caster", vilket är vinkeln mellan vertikalplanet och den linje hjulet svänger runt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Frågan är fel stäld......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Hur skulle frågan varit ställd då???

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



ButterflyRacing försöker att leva upp till sin "underline" .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42369

Forumägare
Forumägare

Re: Hjulvinklar

ice skrev:
Vad heter vinkeln mellan vertikalplanet och den linje längs vilket hjulet fjädrar?
Frågan har varit uppe förr, men alltför många svarade "caster", vilket är vinkeln mellan vertikalplanet och den linje hjulet svänger runt.

Har jag förstått det här med geometrin rätt om jag tror att det _kan_ vara samma vinkel som caster men inte alltid är det (beroende på typ av framvagn)? Vore skönt om någon polett trillat ner iaf

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Hjulvinklar

Magnus Thomé skrev:

ice skrev:

Vad heter vinkeln mellan vertikalplanet och den linje längs vilket hjulet fjädrar?
Frågan har varit uppe förr, men alltför många svarade "caster", vilket är vinkeln mellan vertikalplanet och den linje hjulet svänger runt.

Har jag förstått det här med geometrin rätt om jag tror att det _kan_ vara samma vinkel som caster men inte alltid är det (beroende på typ av framvagn)? Vore skönt om någon polett trillat ner iaf


På en Farbror Persson framvagn rör sig hjulet längs "casteraxeln", så här har du en polett. eller två, för att vara exakt.
Har man dubbla triangellänkar däremot, är "casteraxeln" och "detordjagsökeraxeln" inte nödvändigtvis parallella.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Hjulvinklar

ice skrev:
Magnus Thomé skrev:

ice skrev:

Vad heter vinkeln mellan vertikalplanet och den linje längs vilket hjulet fjädrar?
Frågan har varit uppe förr, men alltför många svarade "caster", vilket är vinkeln mellan vertikalplanet och den linje hjulet svänger runt.

Har jag förstått det här med geometrin rätt om jag tror att det _kan_ vara samma vinkel som caster men inte alltid är det (beroende på typ av framvagn)? Vore skönt om någon polett trillat ner iaf


På en Farbror Persson framvagn rör sig hjulet längs "casteraxeln", så här har du en polett. eller två, för att vara exakt.
Har man dubbla triangellänkar däremot, är "casteraxeln" och "detordjagsökeraxeln" inte nödvändigtvis parallella.


"Detorddusöker" för dubbla triangellänkar är totalt oväsentligt avseende geometrin för fjädringsrörelsen. Infästningspunkterna och vinkeln på fjäderbenet alternativt staget till fjäderbenet ger bara någon form av ändrad utväxling för fjäderbenet när du laborerar med detta, + att du kan laborera med progressivitet/degressivitet.

Detta visste du säkert redan.

Anledningen till att jag blajar är att vinkeln inte har något namn eftersom den inte har någon generell betydelse för hjulupphängningen. Om vinklarna för caster och fjäderben initialt är lika kommer de alltid att förändras under fjädringsrörelsen eftersom fjäderbenet är fast lagrat i sidled i övre ändan vilket caster linjens punkter genom länkarmsändarna inte är.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Hjulvinklar

Daniel Bengtsson skrev:

"Detorddusöker" för dubbla triangellänkar är totalt oväsentligt avseende geometrin för fjädringsrörelsen...


Jag försöker beräkna antidive/antisquat för min lille bil, och då trodde jag att jag behövde veta "detordjagsökervinkeln".
om nu så inte är fallet, hur beräknar man då AD/AS?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar

Ice
Jag misstänkte att det var det du menade. Antidive eller antisquat vinklarna.
Jag skickade ett PM till dig för att slippa för många turer i forumet.
Med dubbla a-armar kan man ha vilken caster man vill samtidigt som vilken antidive vs dive man vill. För att förklara det hela bör jag rita upp en skiss för att göra det tydligt. Men det är samma fenomen som "rise" i ett fyrlink för dragracing.
Antidive kan förefalla intressant för att klara dive under inbromsning.
om det var det du tänkt dig. Men, det hämmar fjädringsrörelsen i färdriktningen.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Hjulvinklar

Göran Malmberg skrev:
. Men, det hämmar fjädringsrörelsen i färdriktningen.


Tack för det............Varför vill man ha antidive, överhuvudtaget.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Re: Hjulvinklar

Göran Malmberg skrev:

Jag misstänkte att det var det du menade. Antidive eller antisquat vinklarna.
Jag skickade ett PM till dig för att slippa för många turer i forumet.


Tack för det, jag skall genast kolla i PM-lådan.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar

Håkan,
Egenterligen heter dit "dive". Anti, står för att man minskar "dykningen"
(försvenskat), när man bromsar. Iom att vikten flyttas fram under inbromsning så sjunker bilen ner fram. Genom att ändra geometrin kan detta förhindras. Man kan tom åstadkomma att bile lyfter i fram, under inbromsning.
Allt beror på var man lägger den längsgående projektionen av A-armarnas infästningar. Om detta ligger över CGH, (viktcentrum) kommer bilen at röra sig uppåt under inbromsning.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Göran kan du vidare utveckla det lite eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Hjulvinklar

Göran Malmberg skrev:
Håkan,
Egenterligen heter dit "dive". .


Jag vet det........jag har ritat mina egna hjulhäng i 15 år.

Det jag menar är, varför håller man sig inte till grunderna till att börja med.
När man lärt sig att rita en franvagn/bakvagn som inte har bumpsteer, behåller spårvidden konstant i alla lägen, har en vettig camber geometri och därtill balanserade fjädrar och kränghämmare........då har man en framvagn/bakvagn som är MYCKET bra.

För att sedan komma vidare måste man testa och se var bristerna finns.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Re: Hjulvinklar

ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Håkan,
Egenterligen heter dit "dive". .


Jag vet det........jag har ritat mina egna hjulhäng i 15 år.

Det jag menar är, varför håller man sig inte till grunderna till att börja med.
När man lärt sig att rita en franvagn/bakvagn som inte har bumpsteer, behåller spårvidden konstant i alla lägen, har en vettig camber geometri och därtill balanserade fjädrar och kränghämmare........då har man en framvagn/bakvagn som är MYCKET bra.

För att sedan komma vidare måste man testa och se var bristerna finns.


Hur stor inverkan har caster vinkeln då?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar

Nisse,
Castervinkeln påverkar inte dive när det är dubbla a-armar.
om det var så du menade.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Hjulvinklar

Göran Malmberg skrev:
Nisse,
Castervinkeln påverkar inte dive när det är dubbla a-armar.
om det var så du menade.

Göran Malmberg.


Men antidiven påverkar castern.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Re: Hjulvinklar

ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Nisse,
Castervinkeln påverkar inte dive när det är dubbla a-armar.
om det var så du menade.

Göran Malmberg.


Men antidiven påverkar castern.........


Berätta mer.....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Måste först säga att jag hade ett mindre hjärnsläpp i mitt förra inlägg och satt och tittade framifrån bilen. Vi snackar caster och antidive här eller hur! Inte camber och cambergain.

Titta bara på den översta länkarmen:

De inre infästningspunkterna mot karossen bildar en linje ungefär i färdriktningen. Om denna i färdriktningen lutar lite uppåt fås generellt antidive. Luta den mer och ännu mer antidive erhålls. Castern kan ju fås i princip vilken vinkel som helst trots att båda länkarmarnas infästningar mot karossen ligger i en linje som är parallell med markplanet.

Ingen antidive

     x__x__x   Övre länkarm från sidan x= lagringspunkt
       /
      /          Streckad linje är caster
     /
x___x___x      Nedre länkarm från sidan


Antidive

     x
        x   
       /   x   Övre länkarm från sidan x= lagringspunkt
      /
     /          Streckad linje är caster
x___x___x      Nedre länkarm från sidan


Samma caster men olika antidive.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Kul tråd detta här
Har tänkt mig att bygga en seven av min alfa 90 så småningom.
Bävar inför konstruktion och uträkning av framvagn! och bakvagn eftersom jag tänkt mig behålla transaxeln

Utifrån ritningen så förändars väl castern i fjädringsrörelsen övre bärarmen kommer ju att röra sig uppåt framåt medans nedre rör sig endast uppåt. eller är jag dum? I så fall upplys mig!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Daniel Bengtsson skrev:
Måste först säga att jag hade ett mindre hjärnsläpp i mitt förra inlägg och satt och tittade framifrån bilen. Vi snackar caster och antidive här eller hur! Inte camber och cambergain.

Titta bara på den översta länkarmen:

De inre infästningspunkterna mot karossen bildar en linje ungefär i färdriktningen. Om denna i färdriktningen lutar lite uppåt fås generellt antidive. Luta den mer och ännu mer antidive erhålls. Castern kan ju fås i princip vilken vinkel som helst trots att båda länkarmarnas infästningar mot karossen ligger i en linje som är parallell med markplanet.

Ingen antidive

     x__x__x   Övre länkarm från sidan x= lagringspunkt
       /
      /          Streckad linje är caster
     /
x___x___x      Nedre länkarm från sidan


Antidive

     x
        x   
       /   x   Övre länkarm från sidan x= lagringspunkt
      /
     /          Streckad linje är caster
x___x___x      Nedre länkarm från sidan


Samma caster men olika antidive.

mvh
Daniel

Läste igenom engång till och fattar ännu mindre när jag skal översätta detta i huvudet till 3 dimensioner och under fjädringsrörelse med tanke på att övre aarmarna : skall var kortare etc. förändras castern mer eller motverkas det av länkarmarnas utväxlingsföhållande etc Tror nog att herr butterfly/ Malmberg/ngn annan får alternativt förklara eller ge mig bokuppslag!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar
1, 2   >>
4755 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande