| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bra kylmedel till min nya kylare
|
1, 2 >> 4593 besök totalt |
|
har införskaffat en ny kylare som jag inte vill hälla vilken glykol som helst i. Dessutom vill jag ha bra kylegenskaper eftersom jag mest kör på bana. Någon som har något bra tips? Vet ingenting om det här, har läst lite om att skall finnas något annat än glykol, är det att rekommendera? _________________ Tobias Pettersson Kör Mazda RX-7 -84 BMW 325i M-Sport -06 |
||||
|
Det finns olika typer av glykol. De har oliak egenskaper och reagerar olika på olika material.
Tillverkaren av kylaren bör veta vad du ska ha? Något annat än glykol tror jag inte finns? Men man kan ha ett tillägg i form av "water-wetter". Det är om jag förstått rätt en medel som minska ytspänningen i vattnet och får det att ta upp mer värme på kortare tid? om det funkar vet jag ej, men jag vet att det brukar vara populärt att använda i vattenkylda datorer. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Den enda fördelen som glykol har är att den inte fryser, skyddet mot korrosion och rost beror på tillsatser i glykolen.
Rent vatten kyler bättre än en glykolblandning, så använder man inte bilen då det är minusgrader är det bäst med rent vatten och tillsats för vattenpumps smörjning, korrosionsskydd mm. typ nämda Red Line Waterwetter. Typen av glykol styrs väl av motortillverkarens rekomendationer. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Glöm inte att rent vatten kokar vid 100 grader, kan bli trist när det är varm dag på banan. Glykolen sänker inte bara fryspunkten utan höjer också kokpunkten
// Daniel _________________ Daniel Gustafsson
|
||||
ca 30% skall vara optimalt. /Roger _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||
|
Inte för att jag vet om analogin är vettig, men bromsvätska är ju glykolbaserad och har kokpunkt på ett par hundra grader även med lite vatten i. Om detsamma gäller för en vattenlösning av kylarglykol med mestadels vatten kan jag inte säga, men det låter ju inte orimligt.
Nu kommer jag tillbaka från garaget där jag bytt ut glykollösningen till rent vatten och Water Wetter, men har undrat, och undrar fortfarande om det är rätt tänkt. Motorn blev lite väl het förra helgen, kanske en styrplåt jag satt dit försämrat födet genom kylaren, eller också var jag inte så vaksam förra året. Så nånting bör jag göra. Men som sagt, undrar jag lite över om WW är rätt metod. -Det har inget egenvärde, vad jag vet, att sänka kylvattentemperaturen eftersom motorns verkningsgrad borde minska (?). -Det är marginal mot kokning jag vill ha och om man sänker tempen samtidigt som man sänker kokpunkten är det ju inte alls säkert att man får mer marginal. Hoppas jag inte ställt till med en något klenare motor som kokar och slår sig? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Jag tycker diskussionerna är intressanta men skulle uppskatta om nån hade ett bra medel jag kan använda eller om det går bra med vilket glykol som helst?
_________________ Tobias Pettersson Kör Mazda RX-7 -84 BMW 325i M-Sport -06 |
||||
om jag tolkar min tabell rätt så är kokpunkten 120 °C vid 2 bars absoluttryck och 1,4 bar vid 110°. Sen sträcker sig inte min tabell längre (fast jag har ett minne av ca 14 bar vid 185°C) Hur högt tryck har man i sitt kylsystem? När släpper kylarlocket ut övertryck? Frågan är om det blir lokal kokning lite här och där vid lokalt varma punkter? Värmeöverförningsmässigt är väl inte det så farligt antar jag (?)(förångningsenergin är ju mkt hög) men det kanske kan bli kavitionsskador med tiden? En skvätt glykol som inibitor är väl inte fel, kanske 10-15% eller så. Kanske får man lite nytta med en anings förhöjd kokpunkt oxo. Ngn som föresesten har data på hur mkt kokpunkten påverkas av glykolindning. Fryspunkten påverkas ju hyggligt linjärt till ca 55% och då är det ca -47°C. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Gröngölingshandboken (Bosch Automotive Handbook) ger:
Kylvätska Vol-% Fryspunkt °C Kokpunkt °C 23 -12 101 38 -25 103 54 -46 105 Jäklar! Funkar tydligen inte med en massa mellanslag efter varandra. Det ska alltså föreställa en tabell med tre staplar.
_________________ Sten Isaksson |
||||
|
Franska biltillverkare (Renault?) lär använda sig av ett annat frostskydd än glykol.
Någon tippsade och menade att detta Franska kylmedie / frostskydd / antikorrotionsskydd skylle vara otroligt mycket bättre än glykolen då det gäller att hålla rent i vattenkanalerna. Han menade: " -du kan plocka isär en motor som gått 10000mil och vattenkanalerna är lika rena och fina som när de var nya. Vad heter produkten??? Någon som testat?? Fredrik |
||||
|
Motul har bra produkter
Varför inte köpa lite Motul Inugel Expert eller någon av deras andra varianter? Färdigblandad produkt som funkar ypperligt. Du kan köpa den här [url]http://www.quattro.se [/url]eller hos andra motul säljare antar jag.... |
||||
[OT mode on] Vilken mesig tabell du har. Min tabell sträcker sig till 220 bar(a), det ger en temp på 373 grader C Men det är nog inte standardtryck i våra bilar
14 bar(a) ger 195,1 grader C [OT mode off] /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
haha, jag ger mig, din tabell är mycket fräckare än min
"MaFyKe, tabeller och formler N T Te" alla som gått tekniskt eller natur på gymnasiet känner igen den....
_________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4593 besök totalt |