Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bra kylmedel till min nya kylare
1, 2   >>
4593 besök totalt
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
Bra kylmedel till min nya kylare

har införskaffat en ny kylare som jag inte vill hälla vilken glykol som helst i.

Dessutom vill jag ha bra kylegenskaper eftersom jag mest kör på bana.

Någon som har något bra tips? Vet ingenting om det här, har läst lite om att skall finnas något annat än glykol, är det att rekommendera?

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns olika typer av glykol. De har oliak egenskaper och reagerar olika på olika material.

Tillverkaren av kylaren bör veta vad du ska ha?

Något annat än glykol tror jag inte finns? Men man kan ha ett tillägg i form av "water-wetter". Det är om jag förstått rätt en medel som minska ytspänningen i vattnet och får det att ta upp mer värme på kortare tid?
om det funkar vet jag ej, men jag vet att det brukar vara populärt att använda i vattenkylda datorer.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Den enda fördelen som glykol har är att den inte fryser, skyddet mot korrosion och rost beror på tillsatser i glykolen.
Rent vatten kyler bättre än en glykolblandning, så använder man inte bilen då det är minusgrader är det bäst med rent vatten och tillsats för vattenpumps smörjning, korrosionsskydd mm. typ nämda Red Line Waterwetter.

Typen av glykol styrs väl av motortillverkarens rekomendationer.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Daniel Gustafsson
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 77



Niklas Sandström skrev:
Den enda fördelen som glykol har är att den inte fryser, skyddet mot korrosion och rost beror på tillsatser i glykolen.
Rent vatten kyler bättre än en glykolblandning, så använder man inte bilen då det är minusgrader är det bäst med rent vatten och tillsats för vattenpumps smörjning, korrosionsskydd mm. typ nämda Red Line Waterwetter.

Typen av glykol styrs väl av motortillverkarens rekomendationer.


Glöm inte att rent vatten kokar vid 100 grader, kan bli trist när det är varm dag på banan. thumbs down

Glykolen sänker inte bara fryspunkten utan höjer också kokpunkten

// Daniel

_________________
Daniel Gustafsson
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 302



Daniel Gustafsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
Den enda fördelen som glykol har är att den inte fryser, skyddet mot korrosion och rost beror på tillsatser i glykolen.
Rent vatten kyler bättre än en glykolblandning, så använder man inte bilen då det är minusgrader är det bäst med rent vatten och tillsats för vattenpumps smörjning, korrosionsskydd mm. typ nämda Red Line Waterwetter.

Typen av glykol styrs väl av motortillverkarens rekomendationer.


Glöm inte att rent vatten kokar vid 100 grader, kan bli trist när det är varm dag på banan. thumbs down

Glykolen sänker inte bara fryspunkten utan höjer också kokpunkten

// Daniel


ca 30% skall vara optimalt.

/Roger

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Är det glykolens förtjänst då? Tryckökningen är väl kompisen som grejar det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



MaZ skrev:
Är det glykolens förtjänst då? Tryckökningen är väl kompisen som grejar det?


+ Alkoholen , eller är jag ute och cyklar

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Har inte den lägre kokpunkt än vatten? Etanol har ju det iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
Är det glykolens förtjänst då? Tryckökningen är väl kompisen som grejar det?


Jooo, ev ökning av kokpunkt vid atmosfärstryck är väl på sin höjd av akademiskt intresse

_________________
Pär Hylander
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



tänk på att enbart vatten kan göra så det ärjar, talar av egen erfarenhet >, de "dumma" italienarna hade bara vatten i mitt kylsystem
glykol jämnar oxå ut hot-spotsen i t.ex toppen

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Inte för att jag vet om analogin är vettig, men bromsvätska är ju glykolbaserad och har kokpunkt på ett par hundra grader även med lite vatten i. Om detsamma gäller för en vattenlösning av kylarglykol med mestadels vatten kan jag inte säga, men det låter ju inte orimligt.

Nu kommer jag tillbaka från garaget där jag bytt ut glykollösningen till rent vatten och Water Wetter, men har undrat, och undrar fortfarande om det är rätt tänkt. Motorn blev lite väl het förra helgen, kanske en styrplåt jag satt dit försämrat födet genom kylaren, eller också var jag inte så vaksam förra året. Så nånting bör jag göra. Men som sagt, undrar jag lite över om WW är rätt metod.

-Det har inget egenvärde, vad jag vet, att sänka kylvattentemperaturen eftersom motorns verkningsgrad borde minska (?).
-Det är marginal mot kokning jag vill ha och om man sänker tempen samtidigt som man sänker kokpunkten är det ju inte alls säkert att man får mer marginal.

Hoppas jag inte ställt till med en något klenare motor som kokar och slår sig?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Vatten kokar inte vid 100 grader i ett normalt kylsystem som är trycksatt. Runt 120 grader
skulle jag gissa på.

Edit: felstavning...

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Jet skrev:
Vatten kokar inte vid 100 grader i ett normalt kylsystem som är trycksatt. Runt 120 grader
skulle jag gissa på.

Edit: felstavning...
Relativt sett borde ändå skillnaden i kokpunkt finnas kvar mellan olika vätskor även vid övertryck.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217


Trådstartare
Jag tycker diskussionerna är intressanta men skulle uppskatta om nån hade ett bra medel jag kan använda eller om det går bra med vilket glykol som helst?

_________________
Tobias Pettersson

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5883



Red Line Waterwetter thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hansson skrev:
Jet skrev:
Vatten kokar inte vid 100 grader i ett normalt kylsystem som är trycksatt. Runt 120 grader
skulle jag gissa på.

Edit: felstavning...
Relativt sett borde ändå skillnaden i kokpunkt finnas kvar mellan olika vätskor även vid övertryck.


om jag tolkar min tabell rätt så är kokpunkten 120 °C vid 2 bars absoluttryck och 1,4 bar vid 110°. Sen sträcker sig inte min tabell längre (fast jag har ett minne av ca 14 bar vid 185°C)

Hur högt tryck har man i sitt kylsystem? När släpper kylarlocket ut övertryck? Frågan är om det blir lokal kokning lite här och där vid lokalt varma punkter? Värmeöverförningsmässigt är väl inte det så farligt antar jag (?)(förångningsenergin är ju mkt hög) men det kanske kan bli kavitionsskador med tiden?

En skvätt glykol som inibitor är väl inte fel, kanske 10-15% eller så. Kanske får man lite nytta med en anings förhöjd kokpunkt oxo. Ngn som föresesten har data på hur mkt kokpunkten påverkas av glykolindning. Fryspunkten påverkas ju hyggligt linjärt till ca 55% och då är det ca -47°C.

_________________
Pär Hylander
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Gröngölingshandboken (Bosch Automotive Handbook) ger:

Kylvätska Vol-% Fryspunkt °C Kokpunkt °C
23 -12 101
38 -25 103
54 -46 105

Jäklar! Funkar tydligen inte med en massa mellanslag efter varandra. Det ska alltså föreställa en tabell med tre staplar.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Franska biltillverkare (Renault?) lär använda sig av ett annat frostskydd än glykol.

Någon tippsade och menade att detta Franska kylmedie / frostskydd / antikorrotionsskydd skylle vara otroligt mycket bättre än glykolen då det gäller att hålla rent i vattenkanalerna.
Han menade: " -du kan plocka isär en motor som gått 10000mil och vattenkanalerna är lika rena och fina som när de var nya.
Vad heter produkten???
Någon som testat??

Fredrik
Citera
Zaphod
Skåne
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Motul har bra produkter

Varför inte köpa lite Motul Inugel Expert eller någon av deras andra varianter?

Färdigblandad produkt som funkar ypperligt. Du kan köpa den här [url]http://www.quattro.se [/url]eller hos andra motul säljare antar jag....

_________________
"Mappe" Cansund - www.irry.com
Audi S2 Coupé -95 "lätt moddad"
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Pär Hylander skrev:
Vatten kokar inte vid 100 grader i ett normalt kylsystem som är trycksatt. Runt 120 grader
skulle jag gissa på.

om jag tolkar min tabell rätt så är kokpunkten 120 °C vid 2 bars absoluttryck och 1,4 bar vid 110°. Sen sträcker sig inte min tabell längre (fast jag har ett minne av ca 14 bar vid 185°C)



[OT mode on]

Vilken mesig tabell du har. Min tabell sträcker sig till 220 bar(a), det ger en temp på 373 grader C Men det är nog inte standardtryck i våra bilar

14 bar(a) ger 195,1 grader C

[OT mode off]
/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:
Pär Hylander skrev:
Vatten kokar inte vid 100 grader i ett normalt kylsystem som är trycksatt. Runt 120 grader
skulle jag gissa på.

om jag tolkar min tabell rätt så är kokpunkten 120 °C vid 2 bars absoluttryck och 1,4 bar vid 110°. Sen sträcker sig inte min tabell längre (fast jag har ett minne av ca 14 bar vid 185°C)



[OT mode on]

Vilken mesig tabell du har. Min tabell sträcker sig till 220 bar(a), det ger en temp på 373 grader C Men det är nog inte standardtryck i våra bilar

14 bar(a) ger 195,1 grader C

[OT mode off]
/Björn



haha, jag ger mig, din tabell är mycket fräckare än min

"MaFyKe, tabeller och formler N T Te" alla som gått tekniskt eller natur på gymnasiet känner igen den....

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
Bra kylmedel till min nya kylare
1, 2   >>
4593 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande