Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
problem med att lufta bromsarna!
1, 2   >>
6375 besök totalt
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Tjo, skulle så lufta bromsarna på 02an idag..har följande uppbyggnad på systemet!

servo: bendix från volvo 740
huvudcylinder: volvo 240 (ny)
från cylindern går ju 2 rör ner till volvos fördelarblock, sen går det 2 rör ut till vardera framok (240 girling) och jag har originaltrummor bak...oken är renoverade, nya hjulcylindrar bak, nya slangar och rör överallt!

hällde i vätska och trycksatte systemet med en sån grunka köpt på mekonomen...hade 2 ställen där det läckte, drog åt anslutningarna och det slutade läcka...försökte igen och luftade höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram...

på båda bakhjulen kom det ytterst lite vätska, inget större tryck dock utan luft!

på höger fram var det torrt, kom inte en droppe ur oket oavsett vilken av luftnipplarna jag lossade...på vänster var det bättre, kom vätska utan luft från alla 3 nipplarna, dock svagt flöde.

Testade att trampa på pedalen lätt när jag luftat 3 varv men det enda som hände var att det pös luft ngnstans ifrån motorrummet...var ensam i garaget så jag kunde inte kolla var, men tittade sen och det såg ut att ha läckt i det fördelningsblocket, där sitter en hydraulisk givare av ngt slag och det såg ut att ha runnit därifrån...drog åt allt men det pyser fortfarande...behöver jag ett nytt sådant block? skall tillägga att jag grillade det rätt hårt med gasolen för att få ut dom gamla nipplarna vilket jag förstått inte är så bra...

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

enkel fråga (som eg. inte har med tråden att göra); har du någon form av reducering till bakbromsarna?
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
inte mer än fördelningsblocket...kollar man på schemat så sitter där en reduceringsventil, men jag har fått förklarat för mig att den inte är nödvändig?

Citera
topchop

Här sen Okt 2004

Du får så klart inget resultat så länge det pyser och om du ska köpa nytt fördelningsblock eller borra och gänga är väl en smaksak. Reduceringen vet du inte om du behöver förrän du provar bilen. Fram ska ju låsa först så det är bara att prova.
PS. Jag har luftningsproblem på mc n och har slitit mitt hår nu i några dagar. Lyckligtvis får man fint skinn på händerna av bromsvätska och gott är det åxå

Laholm
Här sen Nov 2002

Kampfffff skrev:
inte mer än fördelningsblocket...kollar man på schemat så sitter där en reduceringsventil, men jag har fått förklarat för mig att den inte är nödvändig?

Är du säker på att vänt ingång och dom två utgångarna rätt? Kan kanske bli det beteendet i en reducerventil om man sätter vätska in på ett utgång och vice versa.

Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
tack för tipsen men nu är problemet troligen löst

satt hela dagen idag och försökte...kom fram till att själva vätskebehållaren på huvudcylindern läckte, så jag lagade det hålet och kollade samtidigt trycket i däcket som jag använde för att trycksätta systemet...ingen luft troligtvis det som gjorde att jag fick klent flöde vid nipplarna tänkte jag..pumpade däcket till 2 bar och satte tillbaka vätskebehållaren och tänkte att jag testar med enbart luft för att se om det hjälpte, sen hade jag ingen mer bromsvätska nu läckte det nästan hela vägen runt behållaren i skarven..suck!

lagade det också (värme behållaren med gasol väldigt lätt och smälte smältlim i skarven) och testade igen...nu höll det tätt överallt så jag testade att öppna nipplarna vid varje hjul...jodå friskt med flöde! dock fortfarande inget alls i ngn nippel på högeroket...tog av det och tryckte ut kolvarna med tryckluft..det funka ju så oket i sig var nog ok...rören är ju fina och jag undrade om det då inte kunde vara så enkelt som gamla slangar...jag trodde att jag bytte dom också när jag skrev denna topic men jag gjorde aldrig det då dom såg rätt nya ut! tog iaf av anslutningen på fjäderbenet i den skarven där och det var snustorrt..tog av anslutningen på "väggen" mot motorrummet och där var blött av vätska...stopp i slangen då helt enkelt nya skall införskaffas och då bör det ju funka!

tur att det var ett sånt här enkelt fel, dock lite klantigt av mig att inte kolla en sådan sak som slangarna...färskvara ju!

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

eftersom trumbromsar är självlåsande så bör de låsa före framhjulen, utan reducering alltså ...

eftersom Volvo's fördelningsblock (med reducering?) är gjort för en bil med skivbromsar bak så tror jag inte den hjälper tillräckligt ...
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re: problem med att lufta bromsarna!

Kampfffff skrev:
...behöver jag ett nytt sådant block? skall tillägga att jag grillade det rätt hårt med gasolen för att få ut dom gamla nipplarna vilket jag förstått inte är så bra...

Jag plockade isär ett sådant fördelningsblock en gång. Det sitter en liten plastkolv i mitten, som trycker på varningskontakten om en krets pajar. Den kan säkert få lite stryk av gasoleldning.

Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
hmm, har också tänkt på det där med att systemet är byggt till en bil med skivor bak vs. mina trummor...vet inte riktigt hur det blir, men det visar ju sig om det blir knas, isf får jag skaffa en reducerventil till bakhjulen!

Anders: du menar att man skruvar ut dom stora muttrarna som sitter i änden? jag misstänker som sagt att blocket kan vara paj på grund av min eldning, men det väntar jag med att säkert säga förrän jag provat!

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Ta bort blocket.
Vad jag minns....så är det bara till för att stänga en trasig krets och tända varningslampan, om en krets faller bort.

Ang trummor....så är det huvudcylindern det skiljer på.
Du kan få anliggande bromsar bak.....med h-cyl från skivbromsad bil.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Kampfffff skrev:
Anders: du menar att man skruvar ut dom stora muttrarna som sitter i änden? jag misstänker som sagt att blocket kan vara paj på grund av min eldning, men det väntar jag med att säkert säga förrän jag provat!

NEJ...!!!
Du skruvar ur pluggen ned elanslutningen.....och skruvar tillbaka den.

Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
då måste jag fråga!

om jag tar bort blocket så har jag ju bara 2 utgående rör från huvudcylindern, hur kopplar jag då det ?

som ngn tidigare sa här i tråden, ett rör till vardera ok och sen utgående rör från varje ok bak till trummorna?

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

jag tror du ska koppla såhär;

ena utgången på huvudcylinder -> t-rör-> bromsok fram
andra utgången på huvudcylinder -> t-rör-> bromsok bak

är jag ute å cyklar?
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
blir ju ett satans t-rör från 1 ingång till 4 utgångar...får se hur det funkar med originalgrejorna först innan jag börjar rota i det...

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Kampfffff skrev:
blir ju ett satans t-rör från 1 ingång till 4 utgångar.....

Jag....men du blir automatisk av med triangelsystemet.....som inte gör någon glad......och slipper att ha två reduseringar till bakbromsarna, för att justera balansen.

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Kampfffff skrev:
blir ju ett satans t-rör från 1 ingång till 4 utgångar...får se hur det funkar med originalgrejorna först innan jag börjar rota i det...

du kan jue köra med ett t-rör till varje ok?
(förutom bak då ...)
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
ok, om man slipper reducera det så kan jag ju köra så! var hittar jag nu sådana här t-rör? har mekonomen,adcenter eller meca kanske? är dom butiker jag har i min stad

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Kampfffff skrev:
ok, om man slipper reducera det så kan jag ju köra så!

Det är ingen redusering i blocket.

Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
ok där ser man men om jag citerar dig:

"Jag....men du blir automatisk av med triangelsystemet.....som inte gör någon glad......och slipper att ha två reduseringar till bakbromsarna, för att justera balansen."

så innebär det att om jag kopplar som så att jag kör ena utgången på huvudcylindern till ett t-kors och sen till trummorna bak och dito med framoken, så fixar det sig, inget kladd med reduceringen?

och om jag nu skall koppla så, var hittar jag lämpligt t-kors till framoken, skall jag ha vanliga t-kors går det ju åt 3 st, ett jävla rördragande

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

nä. du måste ha en reducering ...
(som du sätter mellan huvudcylindern och t-korset till bakkretsen ....)

det blir jue inte så mkt rör, du drar ju ett kort rör till första t-korset, och sedan två rör ut till varje framok, för att precis innan slangarna ha ett till t-kors, och sen ut till oken.

bak drar du jue ett rör från huvudcylindern ända bak, för att mitt på bakaxeln dela upp med ett t-kors ..

thumbs up
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

Trådstartare
hmm...förstår inte riktigt hur du menar med oken fram ....

från huvudcylinderns utgång drar jag ett kort rör till ett t-kors, från detta t-kors drar jag sedan ett rör ut till vardera hjul, och från resp. t-kors vid resp. hjul drar jag sedan 2 korta rör till slangarna ute i hjulhuset...tror att det är såhär som du menar men jag är inte säker...

då får man ut och leta reducerventil då...är det lönt att köpa en från en skrot eller skall man köpa ny? kostar ju ändå en tusenlapp

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
6375 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande