Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Små kylare?
1, 2   >>
8663 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Små kylare?

Jag söker liknande 996/986 kylare, (Boxster och vattenkylda 911).

Kan man riva ur värmepaketet och använda kylaren däri? från vilka bilar finns det STORA värmepaket, helst gamla och billiga.

Jag tänker ha 28mm VVS kopparrör från motorn till framspoilern och ha 2 eller ev. 3 kylare längst fram.

Funkar det på en 200-300 hk turbo bil?

Behövs det något mer än remdriven originalvattenpump för cirkulationen?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re: Små kylare?

Mattias Hellöre skrev:
Jag söker liknande 996/986 kylare, (Boxster och vattenkylda 911).

Kan man riva ur värmepaketet och använda kylaren däri? från vilka bilar finns det STORA värmepaket, helst gamla och billiga.

Jag tänker ha 28mm VVS kopparrör från motorn till framspoilern och ha 2 eller ev. 3 kylare längst fram.

Funkar det på en 200-300 hk turbo bil?

Behövs det något mer än remdriven originalvattenpump för cirkulationen?



Nissan Micra har den minsta orginalkylaren jag vet -
har en sådan liggandes & kan ge dig måtten på den

Men det är alltid bättre med en customkylare än att seriekoppla 3 st...

jag har testat det - resulterade i en blåst motor.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Humm, ge mig gärna måtten och ansnlutningsdiametrarna.

Nyare vattenkylda Porschar använder 2 st vattenkylare i varje hörn där framme och motorn sitter bak.

Så det borde funka?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Volvo 240 har jag för mig har stort värmepaket. Fast det väger tyvär därefter också, så det kanske inte är intressant?
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Alexi Törnqvist skrev:
Volvo 240 har jag för mig har stort värmepaket. Fast det väger tyvär därefter också, så det kanske inte är intressant?


Jag får kolla upp det, det viktigaste är att den kyler bra i förhållande till sin vikt och storlek.

Jag har inga max mått än, vill först bolla lite ideer och funderingar, köpa nya 911 kylare är inte ett alternativ av förklarliga skäl.

Kan jag modifiera befintliga kylare och vem kan göra det åt mig? kan löda men har inte utrustningen.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



MC kylare? Crossar brukar ju ha två relativt små kylare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
MaZ skrev:
MC kylare? Crossar brukar ju ha två relativt små kylare.


Bra förslag!

Hittade en R1 kylare i Falun, får kolla idag efter jobbet.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



att löda kylare är ju krångligt... men kan man knepen så går det säkert, jag lyckades efter mycket trix att få en kylare tät. Problemet är ju att värmen kan smälta andra lödningar runt om kring det man verkligen vill löda thumbs down Dock är ju mc-kylare ofta i aluminium. Tyvärr brukar de väl gavlarna vara "klämda" ihop med packning, så då finns ju risken att den går åt skogen För hoppningsvis kanske du hittar nån som du slipper att modda?!

Lycka till!

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Hoppas jag hittar nåt som jag slipper modda, det är väl det viktigaste, att man kan köpa standardprylar.
Ska ha 1 i varje hörn framför framhjulen, men först får jag inspektera maximala mått som ryms i dom, vattenkylda 911 är rymligare än min gamla 911.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Alexi Törnqvist skrev:
Volvo 240 har jag för mig har stort värmepaket. Fast det väger tyvär därefter också, så det kanske inte är intressant?


Som av en händelse sitter jag med ett cellpaket från en 240 i knät
(ok den kanske låg en liten bit bort, men jaja)

Måtten är 220x195x50 mm ... Slangnipplar 15 mm ...
Vikten däremot är ju som sagt c:a hälften av en 240:s tjänstevikt ...
Min ska sitta i eller utanför datorn så vikten spelar ingen roll!

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Folxam skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Volvo 240 har jag för mig har stort värmepaket. Fast det väger tyvär därefter också, så det kanske inte är intressant?


Som av en händelse sitter jag med ett cellpaket från en 240 i knät
(ok den kanske låg en liten bit bort, men jaja)

Måtten är 220x195x50 mm ... Slangnipplar 15 mm ...
Vikten däremot är ju som sagt c:a hälften av en 240:s tjänstevikt ...
Min ska sitta i eller utanför datorn så vikten spelar ingen roll!


Skitbra!, har du nån bild på en sån och vad väger den? 5 kg??

_________________
Kör cheva numer.
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5891



Re: Små kylare?

Mattias Hellöre skrev:

Behövs det något mer än remdriven originalvattenpump för cirkulationen?


Prova med den först.

Ett fel inom dragracingen är att man trimmar massor, och sen köper en herrejössespump som pumpar aldeles för fort, så att vattnet inte hinner kylas. I slutändan så visar det sig att orginalpumpen "orkade med" ändå.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Mattias Hellöre skrev:
Folxam skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Volvo 240 har jag för mig har stort värmepaket. Fast det väger tyvär därefter också, så det kanske inte är intressant?


Som av en händelse sitter jag med ett cellpaket från en 240 i knät
(ok den kanske låg en liten bit bort, men jaja)

Måtten är 220x195x50 mm ... Slangnipplar 15 mm ...
Vikten däremot är ju som sagt c:a hälften av en 240:s tjänstevikt ...
Min ska sitta i eller utanför datorn så vikten spelar ingen roll!


Skitbra!, har du nån bild på en sån och vad väger den? 5 kg??

Nu har jag bara känt lite snabbt på ett 240-värmepaket men det är nog närmare 10-15Kg skulle jag tro. Fast då satt det nog något plåthölje med lite rör runt den, om jag inte kommer ihåg helt fel. Bara radiotorn kanske blir lite lättare.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Här har du bilden, men vikten blir knepigare ...
Jag har inte ens en hushållsvåg
Jag uppskattar vikten till mellan 1 och 250 kg, men det hjälper ju inte dig


_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Folxam skrev:
Här har du bilden, men vikten blir knepigare ...
Jag har inte ens en hushållsvåg
Jag uppskattar vikten till mellan 1 och 250 kg, men det hjälper ju inte dig



Bilden var ju rätt bra, köpte du den som den var eller fick du riva massor för att få ut den?

Funderar på att åka till skroten imorrn och plocka på mig 2-3 st såna.

Vad gäller vattenpumpen så vet jag ingen som bytt "upp" sig från originalpumpen vid högre effekter typ 500+..

Bra tips annars Dstr.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det kanske låter överamitiöst men jag gör mina kylare själv, delvis. Jag silverlöder ihop cisternerna av koppar eller mässingsplåt. Löder dit exakt de anslutningar och fästöron som passar bäst. Skruvar dit cisternerna på en plywoodskiva i en possition som passar perfekt i bilen. Sedan åker jag till kylarmakaren och får ett element ditlött. Då blir det en kyl som tar tillvara på ALLT tillgängligt utrymme. Mac Cord är ett fabrikat på element som är bra för våra ändamål. Det fins med 9mm spacing på venerna och dom är "inline" för bra luftflöde. Jag föredrar stor frontyta och få rader.

Jag tycker man blir tokig på att åka runt stan och hitta kylare som ända aldrig har rätt vinkel på utgående rör eller fästöron så man får bygga om bilen. Det är inte så knepigt att löda ihop cisterner, det bara verkar knöligt för att det känns lite ovanligt.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Bra förslag detta Göran M, jag hittar då ingen som "kylarjonson" här i dalarna, jag är kanske helkass på att söka men jag hittar ingen som kan ge mig grejer för 2-3 tusenlappar som jag hoppas det kostar.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Göran Malmberg skrev:
Det kanske låter överamitiöst men jag gör mina kylare själv, delvis. Jag silverlöder ihop cisternerna av koppar eller mässingsplåt. Löder dit exakt de anslutningar och fästöron som passar bäst. Skruvar dit cisternerna på en plywoodskiva i en possition som passar perfekt i bilen. Sedan åker jag till kylarmakaren och får ett element ditlött. Då blir det en kyl som tar tillvara på ALLT tillgängligt utrymme. Mac Cord är ett fabrikat på element som är bra för våra ändamål. Det fins med 9mm spacing på venerna och dom är "inline" för bra luftflöde. Jag föredrar stor frontyta och få rader.

Jag tycker man blir tokig på att åka runt stan och hitta kylare som ända aldrig har rätt vinkel på utgående rör eller fästöron så man får bygga om bilen. Det är inte så knepigt att löda ihop cisterner, det bara verkar knöligt för att det känns lite ovanligt.
Göran Malmberg

Det här lät väldigt intressant. Är det en metod du även skulle rekomendera för en laddluftkylare, och hur ser priserna ut?
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Göran, har du ingen bild på hur det kan se ut när du fixar med detta ? Det låter ju väldigt intressant!

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Yaskin skrev:
Göran, har du ingen bild på hur det kan se ut när du fixar med detta ? Det låter ju väldigt intressant!


Det är någon bild på min hemsida av kylen men inte särskillt synligt. Det borde vara bilder på själva arbetet i det här fallet. Hur som helst så ser cisternerna ut som en öppen konservburk med raka kanter mot elementet. Kanterna är lite vingliga men blir stadiga när elementet löds fast. Eftersom jag kör med silverlod så smälter inte cisternlödningen för tennlödningen för elementet. Som snygga anslutningar för vattnet så kan man använda vvs "lödrör" i alla böjar och diametrar. 1mm koppar-mässingsplåt blir bra.

Jag har gjort laddluftkylare på samma sätt, men antalet rader och element blir annorlunda beroende på typ och funktion. De laddluftkylare jag gjorde var av vattenburen typ. Då kan placeringarna bli bra för en mittmotorbil, samt att man har lite "lagrad" kylning.

Men det är väl bara att fortsätta här i tråden med vidare problem.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Vad finns det för olika faktorer att tänka på vid konstruktionen av en laddluftkylare? Vart kan man hitta delar?
Citera
Skruva banåkabil
Små kylare?
1, 2   >>
8663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande