| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
racekopplings problem / bild
|
1, 2 >> 4309 besök totalt |
|
Min nyinköpte racelamell från DALHEMS - har endast rullat ca 10 mil (100km) - Jag slirar INTE på kopplingen i onödan. På bilden har jag markerat hur pass mkt av varje av de 8 st lamellerna som lossnat. Navet har jag själv nitat på plats - men det har EJ släppt i nitarna (vibrerar ej) Nu har jag skickat lamellen till DALHEMS för reklamation. vad tror det samlade kunskapen på REJSA ?
MVH/ .......kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Re: racekopplings problem / bild
Vad sitter lamellerna på? har du fjädrarna kvar? _________________ Daniel Steiner |
||
1: AP förstärkt tryckplatta 2: stålomspunnen kopplingsslang 3: TRD (race) urtramningslager 4: ORGINAL motor (antal NM t.o.m mindre än en HONDA )
5: Bilen lättad ca 300 kg = mindre slitage på kopplingen 6: inget oljeläckage från motor/v.låda 7: ????? MYSKo Ett tillägg till första posten: ser ut som att varje lamell har vittrat sönder. jag måste ha en ny lamell inom envecka - men det lär jag ju inte få av DALHEMS då de väl måste skicka iväg denna till sin leverantör för inspektion. Kristian
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Tjena Daniel - allt oki med dig ? lamellen ser exakt ut så här - bilden är dock tagen INNAN jag monterade den Inga fjädrar alls - stelt centrum.
Som jämförelse så höll denna hemmagjorda konstruktion med orginal lamellcentrumet som grund - i 600 mil
||
hej Mattias det lär ju inte behövas egentligen - men jag tar det bästa som finns helt enkelt - med tanke på hur jag framför bilen. Min nya motor e snart klar & då lär det behövas en förstärkt koppling iaf - & då har jag redan denna _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Jag har en uppsättning såna lameller. 3,2 mm tjocka är de. De har varit monterade men aldrig körda, så de borde ju funka. Har inga nitar, men det måste väl Dalhems kunna fixa snabbt.
PMa om du vill ha dem! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
tackar Anders - jag måste få ett svar iaf från DALHEMS först annars så har du ett PM inom ett par dagar vänligen / ...............kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Är det verkligen någon katastrof om det släpper lite matrial i kanterna..??
Jag tycker det verkar vara lite mycket belyggyta ändå. Den som vi kört med i Novan....1600 kg bil...450-500 hk....har bara tre par som är hälften så stora. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
- Ja den slirar ju direkt - så något fel måste det ju vara med lamellen ? Jag hittar inget annat fel alls ....
||
|
Jag är ABSOLUT novis vad det gäller kopplingar, men kan inte felet bero på för lite fjäderkraft mot lamellen? Är det inte annan fritionskofficient på sånna puckar jämfört med en vanlig standard som gör att du måste ha mer tryck????
Ursäkta om jag yrar, jag är mest nyfiken
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
Låter troligt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Inget att yra om !
.. jag har den vassaste tryckplattan som finns - (samma används i japan av racing AE86:orna som har 260 hk) de har även samma orginal hydrauliska koppling (ej tillåtet att ändra på detta där borta) & ja, min koppling är luftad. men det slirar ändå... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
|
Tror att Maz kan vara inne på ett vettigt spår...
Hur är trycket på lemellen när den är monterad? Kan det vara så att lamellen är tunnare eller tjockare än original? Är svänghjulet schysst iordninggjort eller kan det ha en yta med härdfläckar på eller är det rentav krokigt? _________________ Jonas Edling |
||
|
MaZ - kan inte vara det helt enkelt Inge fel på vare sig tjocklek eller svänghjul.. m.m racelamellen har 3,2mm puckar & det svarta centrumstålet är ca 4mm tjockt.
orginal ombyggda lamellen hade 3,2mm puckar o centrumet är ca 1mm tjockt. Denna hemmagjorda konstruktion med orginal lamellcentrumet som grund - i 600 mil [/quote]
||
|
Men, 3,2+3,2+1=7,4 Den du körde tidigare med som funkade är 7,4mm altså. och, 3,2+3,2+4=10,4 3mm tjockare altså! Det är inte säkert att det är så bra... Vad du bör göra, är att försöka mäta tryckplattan, altså hur många mm tjock lamellen bör vara när tryckplattan har som högst inspänningstryck. Tryckplattan blir mjukare om man spänner den för hårt med för tjock lamell... Hur tjock är en helt orginal lamell? |
||
Ja...detta är mycket viktigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Eller svarva ner lika mycket i svänghjulet på lamellens anliggningsyta. Dock inte där tryckplattan sitter bultad i svänghjulet. _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 4309 besök totalt |