Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
racekopplings problem / bild
1, 2   >>
4309 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
racekopplings problem / bild

Min nyinköpte racelamell från DALHEMS - har endast rullat ca 10 mil (100km)


- Jag slirar INTE på kopplingen i onödan.

På bilden har jag markerat hur pass mkt av varje av de 8 st lamellerna som lossnat.

Navet har jag själv nitat på plats - men det har EJ släppt i nitarna (vibrerar ej)

Nu har jag skickat lamellen till DALHEMS för reklamation.

vad tror det samlade kunskapen på REJSA ?




MVH/
.......kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



att du kör som en kärring ??






allvarligt så vetef*n.... är resten orginal ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re: racekopplings problem / bild

KristianAE86 skrev:
Min nyinköpte racelamell från DALHEMS - har endast rullat ca 10 mil (100km)


- Jag slirar INTE på kopplingen i onödan.

På bilden har jag markerat hur pass mkt av varje av de 8 st lamellerna som lossnat.

Navet har jag själv nitat på plats - men det har EJ släppt i nitarna (vibrerar ej)

Nu har jag skickat lamellen till DALHEMS för reklamation.

vad tror det samlade kunskapen på REJSA ?

MVH/
.......kristian


Vad sitter lamellerna på? har du fjädrarna kvar?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Acke skrev:
att du kör som en kärring ??






allvarligt så vetef*n.... är resten orginal ??


1: AP förstärkt tryckplatta

2: stålomspunnen kopplingsslang

3: TRD (race) urtramningslager

4: ORGINAL motor (antal NM t.o.m mindre än en HONDA )

5: Bilen lättad ca 300 kg = mindre slitage på kopplingen

6: inget oljeläckage från motor/v.låda

7: ?????

MYSKo

Ett tillägg till första posten: ser ut som att varje lamell har vittrat sönder.

jag måste ha en ny lamell inom envecka - men det lär jag ju inte få av
DALHEMS då de väl måste skicka iväg denna till sin leverantör för inspektion.


Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Mitt tips är att köpa en ny lamell och kör på den tills Dalhems har utrett saken klart.

Behövs verkligen sinterlamell på en bil som inte är så motorstark?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re: racekopplings problem / bild

Daniel6xQ skrev:
Vad sitter lamellerna på? har du fjädrarna kvar?


Tjena Daniel - allt oki med dig ?

lamellen ser exakt ut så här - bilden är dock tagen INNAN jag monterade den

Inga fjädrar alls - stelt centrum.



Som jämförelse så höll denna hemmagjorda konstruktion med orginal
lamellcentrumet som grund - i 600 mil


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Mitt tips är att köpa en ny lamell och kör på den
tills Dalhems har utrett saken klart.

Behövs verkligen sinterlamell på en bil som inte är så motorstark?



hej Mattias

det lär ju inte behövas egentligen - men jag tar det bästa som finns
helt enkelt - med tanke på hur jag framför bilen.

Min nya motor e snart klar & då lär det behövas en förstärkt
koppling iaf - & då har jag redan denna

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag har en uppsättning såna lameller. 3,2 mm tjocka är de. De har varit monterade men aldrig körda, så de borde ju funka. Har inga nitar, men det måste väl Dalhems kunna fixa snabbt.
PMa om du vill ha dem!

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Jag har en uppsättning såna lameller. 3,2 mm tjocka är de. De har varit monterade men aldrig körda, så de borde ju funka. Har inga nitar, men det måste väl Dalhems kunna fixa snabbt.
PMa om du vill ha dem!



tackar Anders - jag måste få ett svar iaf från DALHEMS först

annars så har du ett PM inom ett par dagar

vänligen /
...............kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Är det verkligen någon katastrof om det släpper lite matrial i kanterna..??

Jag tycker det verkar vara lite mycket belyggyta ändå.
Den som vi kört med i Novan....1600 kg bil...450-500 hk....har bara tre par som är hälften så stora.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Är det verkligen någon katastrof om det släpper lite matrial i kanterna..??

Jag tycker det verkar vara lite mycket belyggyta ändå.
Den som vi kört med i Novan....1600 kg bil...450-500 hk....har bara tre par som är hälften så stora.




- Ja den slirar ju direkt - så något fel måste det ju vara med lamellen ?

Jag hittar inget annat fel alls ....

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Jag är ABSOLUT novis vad det gäller kopplingar, men kan inte felet bero på för lite fjäderkraft mot lamellen? Är det inte annan fritionskofficient på sånna puckar jämfört med en vanlig standard som gör att du måste ha mer tryck????

Ursäkta om jag yrar, jag är mest nyfiken

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Yaskin skrev:
kan inte felet bero på för lite fjäderkraft mot lamellen? Är det inte annan fritionskofficient på sånna puckar jämfört med en vanlig standard som gör att du måste ha mer tryck????



Låter troligt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Puckarna är tunnare än orginal lamell?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Yaskin skrev:
Jag är ABSOLUT novis vad det gäller kopplingar, men kan inte felet bero på för lite fjäderkraft mot lamellen? Är det inte annan fritionskofficient på sånna puckar jämfört med en vanlig standard som gör att du måste ha mer tryck????

Ursäkta om jag yrar, jag är mest nyfiken



Inget att yra om !

.. jag har den vassaste tryckplattan som finns -
(samma används i japan av racing AE86:orna som har 260 hk)

de har även samma orginal hydrauliska koppling (ej tillåtet att ändra på detta där borta)

& ja, min koppling är luftad.

men det slirar ändå...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tror att Maz kan vara inne på ett vettigt spår...
Hur är trycket på lemellen när den är monterad?
Kan det vara så att lamellen är tunnare eller tjockare än original?
Är svänghjulet schysst iordninggjort eller kan det ha en yta med härdfläckar på eller är det rentav krokigt?

_________________
Jonas Edling
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re: racekopplings problem / bild

MaZ - kan inte vara det helt enkelt

Inge fel på vare sig tjocklek eller svänghjul.. m.m


racelamellen har 3,2mm puckar & det svarta centrumstålet är ca 4mm tjockt.





orginal ombyggda lamellen hade 3,2mm puckar o centrumet är ca 1mm tjockt.
Denna hemmagjorda konstruktion med orginal lamellcentrumet som grund - i 600 mil

[/quote]

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: racekopplings problem / bild

KristianAE86 skrev:
MaZ - kan inte vara det helt enkelt

Inge fel på vare sig tjocklek eller svänghjul.. m.m


racelamellen har 3,2mm puckar & det svarta centrumstålet är ca 4mm tjockt.

https://rejsa.nu/im/_garage/290-new_2005-05-19-ae39.jpg



orginal ombyggda lamellen hade 3,2mm puckar o centrumet är ca 1mm tjockt.
Denna hemmagjorda konstruktion med orginal lamellcentrumet som grund - i 600 mil

https://rejsa.nu/im/_annat/290-new_2005-05-19-gammallamell.jpg


Men, 3,2+3,2+1=7,4 Den du körde tidigare med som funkade är 7,4mm altså.

och, 3,2+3,2+4=10,4 3mm tjockare altså!

Det är inte säkert att det är så bra...

Vad du bör göra, är att försöka mäta tryckplattan, altså hur många mm tjock lamellen bör vara när tryckplattan har som högst inspänningstryck.

Tryckplattan blir mjukare om man spänner den för hårt med för tjock lamell...

Hur tjock är en helt orginal lamell?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Gustav Sundberg skrev:

Vad du bör göra, är att försöka mäta tryckplattan, altså hur många mm tjock lamellen bör vara när tryckplattan har som högst inspänningstryck.



Ja...detta är mycket viktigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Gör en distans mellan svänghjul och tryckplatta....på 3 mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



ButterflyRacing skrev:
Gör en distans mellan svänghjul och tryckplatta....på 3 mm.


Eller svarva ner lika mycket i svänghjulet på lamellens anliggningsyta. Dock inte där tryckplattan sitter bultad i svänghjulet.

_________________
Jonas Edling
Citera
Skruva banåkabil
racekopplings problem / bild
1, 2   >>
4309 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande