Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3642 besök totalt |
Passagerare vid gatbilskörning på bana - varför inte?
Vid banträffar, även kondito, är det ju ofta förbjudet att ha med passagerare. Det verkar vara ännu vanligare vid sbf sanktionerade träffar. Vad är anledningen till det? Det är ju inte farligare att åka med i en bil än att köra (förutsatt att samma krav ställs på passagerare som förare i säkerhetsutrustningsväg). Det är är ju roligt att åka med, och nyttigt om man åker med någon som kör bättre, eller nyttigt för den som kör om den som åker med är bättre. Det lär ju inte vara förbjudet för att jävlas med oss, men jag kan inte komma på någon vettig anledning heller... _________________ Markus Ålind |
||||
Re: Passagerare vid gatbilskörning på bana - varför inte?
Kanske kan det vara så att det trots allt förknippas med en viss risk att köra bana...!? Då är det ju bättre med bara en förare, än förare + passagerare, vid en ev. krasch.... Dock fruktansvärt nyttigt och lärorikt med en duktig bredvidare....eller förare om du åker med....!! På banträffar brukar man ju kunna få med en instruktör !! ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Huvudanledningen är väl att minimera skaderiskerna. Att köra på bana kommer alltid att innebära en viss risk och skulle olyckan vara framme vill man ha så få skadade som möjligt.
Att vara passagerare är att utsätta sig för en onödig risk, att åka med som instruktör och utföra en uppgift är en annan sak. Instruktörer brukar finnas på de flesta arrangemangen. Observera att det är arrangören som utser instruktörerna! _________________ /Kristian Elisson |
||||
Vi kör ju för att det är roligt, inte för att vi måste på något sätt. Dvs av samma anledning som vi åker med (om vi inte gör det för att hjälpa till som instruktör). Är ju onödigt att köra på bana över huvud taget, men vi gör ju det endå och är medvetna om risken. Den som sätter sig i passagerarstolen är ju också lika medveten om vad denne utsätter sig för för risker. Man kan ju kräva samma licenskrav på passagerare som förare för försäkringens skull.
Så skaderisken per person som har roligt är ju den samma. _________________ Markus Ålind |
||||
Som jag har fått förklarat det för mig när jag protesterat högljutt mot detta påfund är ingen av de anledningar ni hittat på ovan. Det är helt enkelt så att passagerare förbjuds för att man inte vill öka antalet olyckor p g a att föraren tar i extra för att impa på passageraren eller att passageraren skall utöva grupptryck t ex som att hetsa föraren. Att det är för passagerarens säkerhet har jag aldrig ens hört talas om. Detta är när jag frågat minst tre klubbars ansvariga för dessa regler, så jag drar slutsatsen att det är "sanning". Iofs låter det logiskt, men att förhindra fortbildningen av motorsverige och hindra instruktörarbete tycker jag är obra.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Så uppfattar jag det osså. Dvs polare åker med = Nepp. Instruktör åker med = Japp. Problemet är om polaren kan hjälpa till på ett bra sätt och inte alls vara en gasa-på-faktor så får han ändå inte det pga det blir en väldigt svår gränsdragning. Klubbarna kanske ska börja dela ut "legitmerad medåkare" till de som bevisat sig ha huvet på skaft? _________________ ![]() |
||||
Gurustatus vete tusan... Men eftersom arrangören har ansvaret för vad som händer och sker på banan så vill dom nog ha koll på vilka dom skickar ut som instruktörer. Kännedom om den aktuella banan tycker jag är viktigare än en racinglicens. Förklaringen att föraren skulle överköra med kompisar i bilen har jag viss förståelse för även om jag inte köper den rakt av. Folk som överkör plockar man av, oavsett passagerarantalet! _________________ /Kristian Elisson |
||||
Finns lösing på detta jag sätt vid 2 tillfällen, "kallade lungna timmen"
Lungt tempo och inga omköringar Utmärkt tillfälla att ta en en polare och juga bromspunkter och spårval mm. Men instruktör är bäst, inget snack. _________________ Johan Sjölinder |
||||
En lite avig bieffekt blir ju att om någon annan ska få känna på bilen så är det gatan som gäller (såvida man inte lånar ut den för ett pass på en bana, men det vill man ju sällan göra med älsklingen. Vill man visa någon vad banåka är så går det inte utan att denne tar sin egen bil runt banan.
Det blir väl kanske lite mindre "lekstuga" med förbudet kanske dock. Tycker "grupptrycksanledningen" är lite vag. Det står väl polare vid bankanten man kan impa i vilket fall på om man är lagd åt det hållet. Att förpassa passageraråkat till de lugnaste passen kan ju vara en ide också som fuling säger. _________________ Markus Ålind |
||||
Det är väl så att det finns många "bra" anledningar som tillsammans blir en stor.
- Antalet skadade personer vid en olycka minskar - Överkörning för att imponera på passagerare undviks - svårare att koncentrera sig med ytterliggare en person i bilen - Krångligare med försäkringar etc. (trafikförsäkringen gäller inte) om passagerare sulle bli skadad. - Sämre kontroll för arrangörerna, var föraren med på genomgången eller var det hans polare, kör polaren i rätt grupp nu när de byt. - Det finns ingen kvalitetsgaranti på att spårval etc som man lär sig är riktiga, man kan t.ex. lära sig fel vilket inte ökar säkerheten eller den egna åkskickligheten. Min erfarenhet är att de som gnäller mest är de som inte hållit på med bankörning/racing så länge. Jag har också erfarenhet att det är i dessa fall som ovanstående saker har störst risk att inträffa. TYvärr tror många att de är Schumacher efter 3 banträffar..... Att åka med någon som verkligen kan kör, kan spårval är både lärorikt och kul. Oftast vet/känner arrangörerna till vilka dessa personer är och ett sätt att få undan kritik mot begränsningar i medåkande är att arrangörerna är flitigare att utse "instruktörer" som man kan åka med. Finns det möjlighet till medåkning hos erfarna så faller alla andra argument (såvida man inte just VILL imponera på polana). Samma sak gäller för att kunna ta med en instruktör som passagerare. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
I BMWSC utser vi (enväldigt, godtyckligt och subjektivt) de vi anser kör med huvudet på skaft. Det innebär också att det inte nödvändigtvis är den som kör snabbast som utses till "spårvalstipsare". I övrigt är dubbel skaderisk anledingen tillBMWSCs förbud mot passagerare. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jojo på SVKGs bankalas var det en bil som voltade under lugna passet. IMHo så kördes det alldeles uppåt väggarna fel då . Omkörningar var begränsade till start och målrakan men efterföljdes inte. Tror att det var många som valde lugna passet men körde "för fort". vilket innebär stora hastighetsskillnader= ![]() MEN rätt utfört blir det bra. Har själv kört runt sonen på kullen med 40% marginal. En höjdarupplevelse för oss båda. PS för övrigt anser jag att 7-11 bör ställa upp på Gelleråsen RHK std gt nyDS _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Hur kan man "känna på" en bil från passagerarplatsen? ![]() ![]()
Det är ju det bästa sättet att bli introducerad till banåka. Att köra själv, med egen bil. ![]() Gärna i kombination med en duktig instruktör, eller varför inte en förarkurs. ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Faktum är att det är något man håller på och diskuterar lite smått. Vi gjorde iaf det i fjol i 200sx OGS, får se hur det blir med den saken i år. Dock är det lite tråkigt att man inte får ta med en polare som hängt med över dagen ut på banan. När jag skjutsade runt på min kusin förra året så gav jag honom en upplevelse jag aldrig tror han glömmer. ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Det är väl lite det som blir ett dilemma hos arrangörerna. De står som ansvariga (lagligt och försäkringsmässigt) även för de som åker med i bilarna. Passagerarna har ingen aning om kompetensen hos föraren, arrangörern har ingen anig om kompetensen hos föraren, men de har ansvaret. Lite grann som att driva flygbolag med trafikflygplan men inte kolla om piloten har licens för mer än en cessna.... Jag tycker absolut att det skall finnas möjlighet att få åka med och att man skall försöka arrangera så det är möjligt på banträffar under reglerade former. Men det måste ske på arrangörens villkor. Jag tycker t.ex. att man som arrangör kan ta betalt för detta!!! kanske en 50-100 kr eller dylikt, se till att det finns föräkringsskydd etc. Annars blir det bara ren taxiåka för vissa. Det är trots allt för de som kör vi gör detta även om provåkingar kan vara ett bra sätt att få med flera i leken. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag saknar också chansen att få visa nära och kära vad man håller på med! Därför har jag de senaste åren varit med i Skaraborgs sportvagnsklubb som tillåter att man har passagerare med sig i bilen. De har dock bara ett banmöte per år.
![]() Jag har även läst att Alfaklubben har tillåtit passagerare vid något tillfälle. Vid en körning med SSiJ på Anderstorp förra året frågade jag om min svärfar fick lov att åka med några varv. Resultatet blev att banmötet avslutades 10 min. för tidigt och jag (+svärfar) fick hela banan för oss själva ![]() ![]() Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||
Vad tror du att övriga deltagare tyckte om tilltaget? ![]() Att ha separata "familjepass" är klokt. Problemet är bara att det tar dyrbar tid. "Att äta kakan och ändå ha den kvar..." _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3642 besök totalt |