Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS - varför inte?
1, 2   >>
7294 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare

I klassen "hot hatches" så framstår ju Clio Sport och 206 RC som givna alternativ för den rejsa-inspirerade. Lägger man sedan till Civic Type-R så blir valet än svårare. Ytterligare "problem" uppstår om man beaktar att Focus RS med några få tusen mil på mätaren går att få för under 20000 Euro i Tyskland. Utbudet i Sverige är ju minimalt pga att de var så hiskligt dyra som nya, men nu uppstår ju helt plötsligt möjligheter!

Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter/åsikter av/om de olika modellerna? Eftersom Clio vs RC avhandlas i en annan tråd så är det väl främst Focus RS och ev Civic Type-R som bör avhandlas här. Båda modeller har ju fått lysande kritik i biltidningar, men Focusen känns ju som snäppet "värre" på alla punkter och om en bil med 2-4000 mil på mätaren kan köpas för ca 200' så blir ju frågan: Varför inte?

Sthlm
Här sen Maj 2005

Tror att Focus RS är i en annan liga, med tanke på att den har ett väldigt mycket högre utgångspris, de måste finnas flera dolda gosaker i Forden en de som finns i Type R'n.
Men rent hållbarhetsmässigt kan nog hondan vara bättre, Focus brukar faktiskt toppa bland mest rost på kortast tid, känns fel och prata rost på så nya bilar men den finns hos ford.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Gör det enkelt för mig och uttalar mig bara vad jag tror om "potensen" i bilarna

Type-R'n är en klar potent vagn inget att säga om detta. Efter att ha sett båda på bana vid olika tillfällen vill jag nog påstå att RS'n är klart potentare.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Så här långt kan vi alltså konstatera att om man är benägen att ta en eventuell rostrisk så får man bra med pulver för pengarna i Forden.

Det är ingen som har praktisk erfarenhet och kan förmedla körintryck etc? RS:en har ju diffspärr vilket är positivt. Civicen å andra sidan tycks inte behöva en...

Den enda riktiga nackdelen med Forden (förutsatt att man överhuvudtaget kan leva med en Ford alltså) är tydligen den astronomiska bensinförbrukningen när man gasar på lite. SportAuto fick en testförbrukning någonstans kring 2,2 l/mil.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Det är nog ingen tvekan om att Civic'en är snålare än vad Forden är. Den senare är turbomatat om jag inte minns fel. Nackdelen brukar vara att de blir törstiga. Tror dock att du får anstränga dig för att nå 2.2 liter milen. Det är ju en förhållandevis lätt bil. Fast skulle det nu vara så att ECU'n är lite för generöst satt så fixar nog dessa killar detta:

http://www.grahamgoode.com/focus/techpages.php

Karlstad
Här sen Apr 2003

Finns en kille på karlstadracing.nu som kör en del bana med sin Focus RS, den är rätt uppgraderad oxå. Blå med vita rallystänkskydd, ni har säkert sett den?

Gå in på www.karlstadracing.nu -> medlemmar, så finns den där om ni vill kika lite.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Tror det är den jag sett på Gelleråsen bland annat.

Karlstad
Här sen Maj 2004

Han finns här på rejsa också, han har lagt upp bilen här på också, så sök så hittar du han säkert

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Magnus H skrev:
Gör det enkelt för mig och uttalar mig bara vad jag tror om "potensen" i bilarna

Type-R'n är en klar potent vagn inget att säga om detta. Efter att ha sett båda på bana vid olika tillfällen vill jag nog påstå att RS'n är klart potentare.

Minns att Top Gear testade den och det skiljde typ 4sek mot CTR, var även snabbare än dåtidens Impreza.

Edit: Hittade några tider satta av The Stig....

BMW M3 - 1.31.8
Ford Focus RS - 1.32.2
Volkswagen Golf R32 - 1.33.2
Renault Clio v6 - 1.36.2
Honda Civic Type R - 1.36.5

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om jag tillåts att få "tro" lite - jag har inte fått chansen att köra varken Focus RS eller någon av de andra vagnarna som nämns - så tror jag att Focusen är minst lika "potent" som andra. Men den lider av det överdrivet kassa ryktet som Ford har i Sverige - delvis pga vissa tillkortakommanden men mest pga hetsjakt i pressen och på andra ställen.

Rosten är en garantifråga som bara är bökig att hantera, värre är kanske diverse småfel som verkar dyka upp ibland men å andra sidan ställer det sällan bilen. Skitfel som inte gör bilen helt okörbar kan i alla fall jag leva med, hellre än saker som kräver bärgning (inga märken nämnda).

Mitt råd i alla dessa frågor blir - försök få provköra bilarna du är sugen på. Bara DU kan avgöra vilken du trivs bäst i...

/Gustaf (som skulle köpa en RS om han inte redan hade för många bilar och speciellt för många hobbybilar)

Citera
Sladden
Västervik
Här sen Apr 2005

Citat:
Minns att Top Gear testade den och det skiljde typ 4sek mot CTR, var även snabbare än dåtidens Impreza.

Stämmer bra! Tack vare en ny typ av diff är den ruskigt snabb på att ta kurvor. Men densamma gör att bilen blir ryckig och instabil på sämre vägar enligt Top Gear testet.
Personligen tycker jag den ser riktigt tuff ut! Tuffast i den här kalibern bilar..
Till skillnand från Hondan ser den sportig ut.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det negativa jag hört om Focus RS är just att diffen får bilen att bete sig jäkligt jobbigt på ojämn väg. På slät bana funkar det tydligen hur bra som helst. Tyvärr är det inte alltid slätt.

Här sen Jan 2003

Jag har provkört denna och personligen tycker jag den är solidare som helhet än CTRn.
Däremot känns den tyngre, mer ovillig att svänga än CTRn, MEN diffen kompenserar detta till stor del.
Motorn känndes stark, nästan mer än 215hk känndes det som.
Man satt högt, det gillade inte jag. (men det gör man i CTRn också iofs)

Det är mer komfort i Forden än CTRn.. tystare, följdsammare dämpare.
Växellådan i CTRn slår dock RSn med hästlängder.

Som helhelt tycker jag att CTRn känns mer att den är utvecklad för bana från början.
Forden är mera en kompromiss, utvecklad för att köra barnfamiljer och sedan modifierad för att köra bana.

Men det KÄNNS som att Forden har större potensial när det gäller vidareutveckling.

Mina .

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Vad jag hört tål CTR hård körning, RS (som andra fords) krånglar mer.
Har hört om drivaxlar o elfel...
CTR alla gånger för mig!!!
Motor/vv-låda är rejsiga
turbo thumbs down

Sverige
Här sen Jun 2004

Christian Eick:

Har du några frågor angående RS:en så kan jag nog hjälpa dig...

Som du kanske förstår så är jag ganska så partisk i frågan, men jag kan bara säga att jag i alla fall är jäkligt nöjd med min bil...

Rost:
Angående rosten i Focusen så är detta en gammal barnsjukdom. Pga dåligt kitt i dörrar och baklucka så är det ganska så vanligt med rost i valsarna på årsmodell 1999 till 2001. En del Focusar drabbas även av rost i skärmkanten på bakskärmarna pga av dess innerskärm av filt samt snålt rostskydd.

Bensinförbrukning:
Blandad körning runt 0.95-0.98 l/mil. Bana runt 1.5-1.7 l/mil och då har min bil ~270hk.

Lennart Mäkinen:
Som sagt, det är nog mest rykten. Har själv inga som helst problem med diffen. Däremot så är bilen ganska så hård, vilket gör den en aning "stötig" på ojämn väg. Detta är något som har kritiserat av engelsmännen. De hade ju helst sett en bil som funkar bra på deras B-vägar istället för tyskarnas Autobahn...

Turbo²:
Citat:
Forden är mera en kompromiss, utvecklad för att köra barnfamiljer och sedan modifierad för att köra bana

Ehh... Jaha... Jag tänker inte uttala mig om några bilar som jag själv inte ägt/provkört, men jag kan ju säga så mycket som att RS:en defintivt inte är någon kompromiss. Över 70% av delarna i en RS är utbytt/modifierat i jämförelse med en vanlig Focus...

Sportbilsentusiasten:
Intressant! Jag har själv inte hört någan RS (av de 4501 tillverkade) som haft något elfel eller problem med drivaxlar (i alla fall inte som beror på normalt slitage).

/Per-Anders.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Focus RS skrev:
Lennart Mäkinen:
Som sagt, det är nog mest rykten. Har själv inga som helst problem med diffen. Däremot så är bilen ganska så hård, vilket gör den en aning "stötig" på ojämn väg. Detta är något som har kritiserat av engelsmännen. De hade ju helst sett en bil som funkar bra på deras B-vägar istället för tyskarnas Autobahn...
/Per-Anders.
Läser man tester i evo så tycker de det sliter för mycket i ratten när bilen letar grepp. Det är förstås svårt att komma ifrån med mycket effekt och drivning på styrhjulen.

Sverige
Här sen Jun 2004

Visst kan det dra lite i ratten då man accelererar på en spårig väg, men vilken framhjulsdriven bil med lite effekt och breda däck gör inte det. Det är i alla fall inget stort problem...

/Per-Anders.

Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Focus RS skrev:
Intressant! Jag har själv inte hört någan RS (av de 4501 tillverkade) som haft något elfel eller problem med drivaxlar (i alla fall inte som beror på normalt slitage).

Ja, det kan vara pga misshandling.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Blir man nedsablad om man försöker få in Mini i diskussionen eller var den redan ratad av ngn anledning?

Numera med diff original som extra plus. thumbs up
Snuskigt underhållande chassi sedan dag ett.

Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Saker att hålla koll på:
- De första bilarna som såldes saknade en skyddsfilm i innerskärmen fram vilket gjorde att slangens "gummidistans" skavde hål i lacken på innerskärmen.
- Slangklämmor: Det har förekommit att någon av slangklämmorna har monterats fel så att den ligger och skaver emot en annan kylslang, vilket tillslut resulterat i läckage.

Kända fel/problem:
- Läckande intercooler: Enstaka bilar har haft problem med detta. Det visade sig att den första IC:n var lite för klen. Ford åtgärdade detta genom att ta fram en kraftigare IC.
- ojämn tomgång: Vissa bilar har stundtals drabbats av ojämn tomgång. Oftast beror detta på att ägaren bytt till en öppen dump (vilket inte är att rekommendera). Ojämn tomgång åtgärdas ganska så enkelt genom att nollställa ECU:n och låta den "lära upp sig" igen. I vissa fall behövs en uppdatering av programvaran i ECU:n (AE map -> AF map).
- Skrammel/rassel: Skruvarna på värmeplåtarna på original katalysatorn har en förmåga att skruva upp sig, vilket gör att plåten kan föra lite oväsen.
- Kylvatten läckage: Ett antal av de första RS:arna drabbades av att Fords dåliga slangklämmor inte höll för trycket och fick slangar att hoppa av. Detta åtgärdades med bättre slangklämmor.
- "Tomt" batteri: Många ägare i England har drabbats av att bilen inte startar pga att batteriet är slut. Vet inte om detta kan tänkas vara en kombination med att deras larm (deras bilar är uttrustade med ett eftermarknads larm) drar mycket ström och att deras bilar står still väldigt länge. Visst märks det på bilen då den stått still 3-4 veckor, men det har aldrig varit "stendött".

Övrigt:
- Skrikande bromsar fram: Finns två olika belägg från Brembo. Sportbeläggen "skriker" en hel del, men det är grymt bra "bett" i dem. Dock är de EXTREMT dyra... thumbs down

/Per-Anders.

PS. Mini är alltid aktuell i sådana här sammanhang! thumbs up DS.

Här sen Jan 2003

Focus RS skrev:

Turbo²:
Citat:
Forden är mera en kompromiss, utvecklad för att köra barnfamiljer och sedan modifierad för att köra bana

Ehh... Jaha... Jag tänker inte uttala mig om några bilar som jag själv inte ägt/provkört, men jag kan ju säga så mycket som att RS:en defintivt inte är någon kompromiss. Över 70% av delarna i en RS är utbytt/modifierat i jämförelse med en vanlig Focus...

Så upplevde jag det är jag provkörde den. CTRn kändes mera hardcore.
och även fast 70% av delarna är utbytta så är det oftast inte en helt annan bil, inte i focusens fall. Då jag upplever jobbets flexifuel HGV och focus RS som väldigt lika i beteende osv.. (Fast RSn är vassare givetvis)

CTRn upplevs som mer race direkt. Även fast den inte kanske är lika snabb så uppfattar jag CTRn som den bil som utvecklades för att köra bana från början.

1, 2   >>
7294 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande