| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varma bromsar
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6203 totalt) |
|
Varma bromsar
Jag kör en 944 turbo -86. Allt gick ju bra tills jag monterade R-däck. Nu vill ju bromsvätskan koka, vad göra. PFC belägg fram, gröna bak. OK i bra skick och OMP bromsvätska. Bör jag ha de här problemen eller kör jag som en kärring och bromsar för mycket & fel? Hur stor skillnad är det efter montering av kylslangar, är det troligt att om jag monterar sånna så blir det bra mycket bättre. Vad finns det för uppgraderingar som inte kostar 20.000:- Bör ju säga att bilen är gatregad och har fullständig inredning. Hjälp, vill ju köra MERA. _________________ Lars Östman |
||
|
Kylslangar kostar absolut inte 20 000:-...lägger du 10% av det och ett par timmars jobb så har du en riktigt bra bromskylning som mycket väl kan vara skillnaden mellan himmel och helvete...
Har ärligt talat ingen aning om hur "bra" OMP's bromsvätska är, men oavsett literpris så finns det väl ingen anledning att använda ngt annat än det "bästa", går ju liksom inte åt 20 l på en säsong... _________________ Karl Brag |
||
|
En bra start är väl att byta till en av de två bästa bromsvätskorna på marknaden castrol eller den billigare Motul rbf 600. Bromskylning är ju aldrig fel men på en porsche känns det inte som om det är det primära felet.
/Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Re: Varma bromsar
Byt vätska om den börjar bli gammal (max 1 år) Jag har bytt till Motul, och däck med bättre grepp, och har mindre problem i år än tidigare. Sen går det ju alltid att förbättra ventilationen, det behöver ju inte kosta många kronor. När du bromsar så är det ju allt på en gång, inte lägga an lite försiktigt innan. Du skall inte röra pedalen förens det är dags. Just my
_________________
Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
|
Får du en successivt mjukare pedal eller blir du direkt utan bromsfunktion? Tror på 1. bättre vätska (visste inte att OMP har bromsvätska, också...) 2. kylkanaler till skivorna (3. ev andra bakbelägg för att avlasta frambromsarna).
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Jag har åkt med Motul RBF600, samt provat både Pagid och PFC-belägg runt om på min bil och det är fortfarande inte några bromsar som jag är jättenöjd med. Åker jag mer än 25-minuterspass på banan en varm dag, så blir det till att vara försiktig... Jag tror därför att du ska satsa på utökad bromskylning i första hand. _________________ -- |
||
|
Vätskan var från kvällen innan mötet så den var inte ens 24h gammal. Hur bra/dålig den är gämfört med motulen vet jag inte. Jaga den hör uppe i Borlänge trakten men fann den inte så då fick det bli OMP.
Jag funderar på att bygga dubbla kanaler på varje sida en till skivcentrum & en med utsläpp på oket på nått sätt, har inte löst det än. Men förstår jag er rätt då jag säger att kylkanaler kan vara det som gjorde att det fungerade eller inte gjorde det. Pedalen blir successivt mjukare för att sedan bli Väldigt slekig. Bör jag sätta PFC belägg bak också? Vad jag menade med 20.000:- var en uppsättning GT3 bromsar som borde lösa problemet. Kan jag sätta på större ok men behålla samma skivor? Skulle det bli bättre eller bara annorlunda? Det är ju inte så kul att åka och veta att man måste hålla igen för annars har man inga bromsar kvar. Försöker att tänka på bromsteknik men fan vet om jag verkligen lyckas, tror inte det. _________________ Lars Östman |
||
|
Jag tror inte att det är dina ok som är problemet utan kombination vätska/kylning. Fördelen med ett större bromskit är inte främst oken utan skivans större massa (bättre termisk kapacitet). Därför tror jag inte du förbättrar systemet så mkt genom att byta ok och behålla skivorna. Kylning + byte till Castrol SRF/Motul + andra bakbelägg är steg som är värda att testa innan du spenderar mer.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
Kanske samma som jag hade en gång. Packningarna i oken (20 år gamla...) tappat spänsten och drar inte tillbaka kolvarna dom där hundradelarna dom ska göra när man släpper bromsen. Följden blir att belägget ligger på lite hela tiden och värme letar sig från skivan genom belägget och in i oket
_________________ Pär Hylander |
||
|
Jag tror att kylning skulle ge mest bang for buck. Hårdare belägg och dyrare vätska är mest lindring för problemet som bör inte vara där från första början: för höga temperaturer. Några spiralslangar och en kväll med svets skulle lösa problemet som dyra ok och belägg bara skulle lindra.
Gröna belägg bak? Som Greenstuff?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Köp Motul RBF600 på www.quattro.se ! 77kr/halvliter och snabb leverans!
Många säger att det är den mest prisvärda bromsvätskan! Andra som kostar flerdubbelt tål bara några få grader högre.. _________________ Rachid Rachid |
||
OM det är som jag skrev så är alla andra förslag i princip verkninglösa...... _________________ Pär Hylander |
||
|
"OM det är som jag skrev så är alla andra förslag i princip verkninglösa......"
Kan det vara så fastän kolvarna löper så lätt och fint. Trycker in alla 16 med fingrarna när det är dags för klossbyte och uppsmörjning. Anders jag försökte skicka ett PM till dig men jag vet inte hur bra det gick egentligen, men frågan var: vad vill du ha för en uppsättning? samt skick. _________________ Lars Östman |
||
Skickade dig ett PM precis.
_________________ Anders Hansson |
||
Japp. Det är fjädringsegenskapen man vill åt i packningen om jag begripigt rätt. Den har så att säga inget att göra med hur lätt eller trögt kolven går. Tror egenskapen kallas kick-back på fikonspråket. Sen kan det iofs vara beläggen som kärvar i oken, pga att korrosion under glidplattorna. _________________ Pär Hylander |
||
|
Det där med "Kick-Back" verkar mkt spännande. Jag har de senaste åren tyckt att mina klosssar inte "släpper" skivorna riktigt. (använder bilen året runt så salt etc kanske åldrar packningarna snabbare än vad jag förstått.
Är det hemma-fix eller verkstad för att byta packningar på en ganska ny bil? / Kristoffer _________________ Kristoffer Böök |
||
|
Jag fick också problem med min Peugeot 406 kombi med fyrkolvsok från Brembo (ungefär likadana bromsar som på 944) då jag körde med standard bromsvätska och r-däck + PFC97 första gången. Pedalen åkte i botten på en gång och jag hade tillfälle att på plats byta till ny bromsvätska av standardsnitt. Detta hjälpte inte.
Men sedan jag bytte till RBF600 har det inte varit några problem med kokning. Jag klippte iofs bort lite av innerskärmarna också, men det tror jag inte hade ngn nämnvärd effekt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
om jag tar S4:ans ok, RBF 600 & skaffar lite slang och gör kylkanaler, tror ni på det då?
Vad stöter jag på för problem när jag tar skivor & ok från en bil med "ny" offset på en bil med den gamla? Adater på på oken? Någon pratade om jag behöver svarva naven för att kunna få på skivorna, begrep faktiskt inte varför. Pratade något om att bultarna som håller skivan motsatt håll från idag???!! Någon som gjort denna operation? Hur stor skillnad är det på Blå Pagid & PFC 97, kan man blanda dessa ett fabrikat bak resp. fram? Blir det helt skruvat eller? Blå fram PFC bak. _________________ Lars Östman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Varma bromsar
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6203 totalt) |
