Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6496 besök totalt |
4WD vs RWD vr FWD vilken lämpar sig till vad?
Hej! Jag tänkte fråga proffsen här vad respektiva "bil" är bra/dålig på när det gäller att ta sig runt en slingrande bana. Har hört att typ FWD är bra upp till 250 hk i motorn, sedan kommer RWD upp till runt 400 och över det så gäller 4WD för att få ner effekten i backen å inte bara spinna. Stämmer detta? I vilka sittuationer lämpar det sig att ha den ena bilen över den andra? Kom gärna med Era egna erfarenheter av de olika drivingstyperna runt en bana. MVH en nyfiken FWD åkande Niklas _________________ Niklas Gidlund |
||
fyrhjulsdrift när fäste saknas, framhjulsdrift för att sänka produktionskostnaden.
|
||
Med framhjulsdrivna bilar får man ju oftast en mer understyrd tendens = mera lättkörd bil. Så jag tror att de flesta skulle kunna lära sig fortare och köra snabbare med en framhjulsdriven bil än med en bakhjulsdriven. Har kört både fram och bakhjulsdrivet på bana, mestadels framhjulsdrivet.
Jag baserar detta på att jag tror att de flesta uppfattar det som att det är mer säkert med en understyrd bil. Och att en bakhjulsdriven gärna kommer ut på lite sladd i kurvorna = går inte lika fort med bredsladd runt kurvan. Annars tror jag att bakhjulsdrivet är mycket bättre för den "vana" föraren. Man bromsar med framhjulen och accelererar med bakhjulen, vilket ger jämnare slitage på däcken. Istället för som med framhjulsdrivet slita ordentligt på framhjulen bara... 4-hjulsdrift har jag inte testat på bana så det kan jag inte uttala mig om. Men det är säkert mycket bättre. Fast jag tror ändå att bakhjulsdrivet är roligast. Sedan är väl allt efter personligt tycke och körstil. _________________ Rachid Rachid |
||
ja rash det där lät ju lågiskt
![]() Vad tror Ni att en evo 3:a RS lättad till ca 1000KG med förare å lite soppa och 450 glada HK under huven och R däck kan göra på en bana? Några tipps på bakhjulsdrivna bilar som kan matcha den vikten å kraften för runt 230 000:- _________________ Niklas Gidlund |
||
För 230000kr? Låna 70000kr till och köp denna: http://www.blocket.se/view/5654171.h
![]() Se även denna tråd ![]() om man ska börja köra bana så är det nog bäst att börja med en lite motorsvagare bil och med bra väghållning. Så lär du dig grunderna typ. Alla kan köra relativt fort med en snabb bil. Men lär du dig grunderna: bromsa, apex, gasa, så blir du snabbare med de hästkraftstinna bilarna sedan ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
mjo jag såg den, så jävla cool bil!!! nästan konstigt billig om man tittar på liknande exemplar.
Jag kör en motorsvag bil nu ( Honda Civic Typ-R) så jag har tänkt att jag ska bli lite mer rutinerad å lära känna ett par banor och mig själv som förare innan jag drar igång någon seriöst ban bil projekt. Men när jag gör det så har jag tänkt att taket på min budget får bli typ 300 000:-. _________________ Niklas Gidlund |
||
Själv gillar jag verklgien inte tendenser till understyrdhet i bilen! Har helrle en bil som överstyr... visst är det svårare att lära sig hantera.. men det finns ju inge värre känsla än då det bara vill gå rakt fram i kurvorna! Själv kommer jag nog aldrig att införskaffa mig en Zorkkrafs bil igen!
4wd är rally för mig och RWD är Rejs! Magnus L gav en klockren förklaring ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
4wd brukar ofta i sina org utförande också understyra väldigt mycket, Audi, eller hela VAG sortimentet.
Men jag tror mer på en personlig chassi-sättning, åka till ettföretag med kunnande och få sin bil justerad så blir den väldigt underhållande. Bytte krängsningshämnare på en rostig 89áns Civic igår, de vart väldigt rolig och är numera överstyrd ![]() _________________ Tommie Blomqvist |
||
Jo till en viss gränsa ja.... men då förutsätter vi ju att det inte går att påverka något med gasen.. Och det vill iaf jag kunna göra! tex asner jag det vara mycekt enklare att köra rwd istället för fwd på vintern! men det kan ju även ha att göra med tycek och smak.. vad vet jag eg. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
Alla mina bilar understyr initialt, oavsett var driften sitter, och jag skulle inte heller vilja ha det annolunda, oavsett om det är bakgjulsdrift eller framhjulsdrift.
Sedan vill jag kunna balansera bort understyrdheten med npgot medel, och det jag finner enklast att dosera är gaspedalen. Men det kan delvis bero på att de framhjulsdrivna bilar jag har har nödbromsen på styrhjulen. Iallafall jag tycker det är enklare (och därmed säkrare) att hantera en bakhjulsdriven bil när man börjar överskrida gränsen för festet. Min erfarenhet av fyrhjulsdrivet är inte alltför stor, men jag anser att man får dela in fyrhjulingarna i tre undergrupper, om man håller sig till på vägen: 1 framhjulsdrivna bilar med stöddrift bak. 2 bakhjulsdrivna bilar med stöddrifr fram. 3 sanna fyrhjulsdrivna bilar. att hantera sanna fyrhjulingar på gränsen tror jag att de flästa upplever som något obehagligt. jag gör det iallafall. många fyrhjulsdrivna bilar har viskodrift till stödhjulen, och den brukar snabbt sluta fungera då temperaturen stiger, och då blir de tvåhjulsdrivna. Bilar med tvärstäld motor mellan drivhjulen blir något billigare i tillverkning, och något lättare. Och något rymmligare. |
||
Faktum är att ingen av dem behöver ett skvatt mer än friska däck för att vara alldeles vansinnigt mycket snabbare än vad 99.32% av alla nybörjare är i närheten av att kunna utnyttja... ![]() Eller rättare sagt, utan elakhet, 450 hästar kommer snarare skrämma skiten ur dig än att lära dig köra runt en bana... _________________ Karl Brag |
||
Opel speedster ger mycket sportbil för pengarna. Dessutom är den ganska lätt vilket ger lite slitage på bromsar och däck mm. Den hade varit mitt val om jag skulle köpt en bil för att bara köra på bana med. Elisen är finare men dyrare...
_________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 ![]() |
||
jag vet att jag är nybörjare på banan, det är därför jag har planerat att snurra runt i min Typ-R typ två år å lära mig innan jag sätter igång med banbilsprojektet.
Någon som kört mazda Rx7a runt bana? De har ju 50/50 vikt fördeling å är gryma banbilar i grunden när det svänger. Sedan så suger deras vrid, men vid lite trim så... Tänkte också på att wankeln är kännslig för att bli varm etc, någon wankel expert här? Finns det någon "billig" bil i grunden som är en potent å trimvänlig ban bil? _________________ Niklas Gidlund |
||
Det beror väl på vad du menar med "billig"...
Seven-varianter finns väl från under 100 000 kr likaså Mazda Miator. har noll koll på BMW, men det finns väl en hel del bilar med potential för mindre pengar än så... En Speedster får du från 175 000 kr och uppåt i sverige. Sugmotorn (knappt 150 hk från början) kostar en hel del att trimma, men det går. Väljer du Speedstern ska du dock räkna med att du kan lägga ut riktigt mycket på förarträning innan du börjar närma dig att utnyttja bilens kapacitet på bana till fullo. Så egentligen har man inget större behov att trimma motorn till en början. Lägg pengarna på däck och bandagar istället... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||
Satt precis och kollade på lite film från DTM 1991
![]() Där blev resultaten följande: Torrt väder: BMW ![]() Regn: AUDI Quattro placer 1, 2 ,3 (4e bilen kom långt ner tror jag för huven flög upp ![]() Jag skulle nog välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift... Fyrhjulsdrivna audi räcers finns det ju gott om att börja på ![]() _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
speedstern är en riktigt cool bil, miatan gillar jag inte alls. Kanske borde ha nämnt att min "banbil" även ska vara mycket snabb rakt fram oxå då jag även gillar att åka fort korta sträckor så som 201 å 401 m. Där skulle tex miatan inte duga för fem öre.
Tex den trimmade evon skulle nog med rätt däck å en rejäl misshandel av kopplingen (dumpa kopplingen på vid 6000rpm) kunna pressa 0-100 på 4 sec blankt. Inte så många andra bilar som klarar det vad jag känner till, typ inga.... ingen här som kört evo på bana? _________________ Niklas Gidlund |
||
Är det ren bankörning man är ute efter så väljer man en lätt, bakhjulsdriven sak, det hävdar jag å det bestämdaste (duckar för attacker från fwd-ligan), men är det lite allehanda aktiviteter som står på schemat är en fyrhjulsdriven japansk rally-lookalike inte fel.
Min Impreza är lika kul rakt fram, i Superstage och på bana som den är på sjöisen med fulldubb. 0-100 på 4,3, 402 meter 12,2/180, Superstage (med mig bakom ratten, ingen Gullabo här inte) 1,31.60. Den förmedlar en så tokigt glad känsla när man får ut den på en krokig landsväg, inget (kanske s-e-x) är i närheten. /J -saknar Silverpilen något oerhört, men projekt 2,5l (a.k.a. projekt 400+) är snart klart.. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6496 besök totalt |