| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (7166 totalt) |
|
Kapasitet på vattenpump?
Funderar på att flytta vattenkylen till skuffen men har inte tänkt ut det teoretiska än. Hur stor kapasitet bör en vattenpump ha fär att klara ett kylsystem för 8-10l som körs i serie med orinal pump? Jag har kikat på denna varianten: http://www.watski.se/www/produkter_m Hur placerar man kylaren bäst om man bortser från ev utrymmes problem. Ska man ha den liggandes och ta in luft uppifrån och släppa ut den neråt genom golvet eller vad har ni för erfarenheter eller teorier? _________________ Kristoffer Olsson |
||||
|
En kamrat med en Audi s4 har kylaren i skuffen. Han har ingen extra pump, jag ska även ha det på mitt bygge och ska inte ha nån extra pump. Å det verkar fungera hemskt bra för honom då han kört den som bruks bil i snart 2 sommrar..
Annars så är det ju nästan std på en rallycross bil, så kanske nån rallycrossare har några andra tips. En sak som är viktig, är att man får ut all luft ur systemet, då rören till kylaren i bak kan bli lite berg å dal bana.. iom att få bilar är helt plana under.. luftfickor är inte bra..
Men finns säkert fler som har ideer och erfarenheter om detta... |
||||
|
http://www.tsmotor.com/ kolla deras sida under vattenpumpar där finns det en riktig pump så att du kan ta bort original pumpen och bara köra med elpump jag åker med en sådan i min rallycrossbil som har bakmonterad kylare och den håller konstant kylningen på 70 grader oavsett belastning...
_________________ Niklas Mörtsell |
||||
|
Man kan inte säga något om vilken kapacitet (liter /min) en pump skall ha med mindre än att man vet kylarens totala flödesarea eftersom det är arean som som bestämmer vilken hastighet vattnet får genom kylaren vid an specifik pumpkapacitet. Vi bör ligga något över Reynolds 2000 genom kylarens vener.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Kylarens area får man fram om man vet luftflödet och temperaturen på luften. Svårt att räkna ut helt från början. Man ser det på att motorn går varm när kylaren är för liten eller luftflödet för dåligt eller pumpen för liten eller....
Luftintaget till kylaren borde ligga i ett högtrycksområde och luftutsläppet i ett lågtrycksområde. Jag tror inte att det blir bra med luftintag under skuffen eller genom bakluckan. Jag skulle vilja ha luftintagen på sida av bilen. Luftutsläppet borde väl passa bra mellan bakljusen? Jag vet inte om det behövs nån extra vattenpump. En del verkar klara sig utan. Man ska i alla fall försöka undvika onödiga krökar och diameterändringar på rören. Det är säkert bra med några avluftningsskruvar också. I en del originalvattenpumpar är pumphjulet gjort av pressad plåt och det måste vara dåligt ur verkningsgradssynpunkt. Det vore kanske en ide att försöka hitta ett så bra pumphjul och pumphus som möjligt och sen köra pumpen under det maxvarvtal som den motorn har. Sen verkar ju elpumpen från Davies Craig också intressant: http://www.daviescraig.com.au/main/d _________________ Sten Isaksson |
||||
Jovisst, länken var tänkt som "mer info finns på". Jag borde inte skriva inlägg på rejsa när jag är på jobbet, det blir lite kort då. När jag kollade snabbt på TS motors hemsida så hittade jag inte särskilt mycket info om pumpen. Den info som finns på tillverkarens sida ska kanske tas med lite salt.
Elvattenpumpar har diskuterats tidigare på rejsa. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Funderar lite...
Kan någon av dessa funka som luftintag? Är lite RC inspirerad och tänkte sätta en i var bakskärm.
270x225mm
300x300mm Vet någon vart det finns fler liknande luftintag att köpa? _________________ Kristoffer Olsson |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Jag tycker inte det känns riktigt relavant med en volymangivelse, som jag ser det handlar det om vilken effekt som transporteras i vattnet och vilket delta T som är aktuellt, dvs skillnad i temp före och efter kylaren. Nu har jag ingen aning om vilken effekt du har i din maskin, men brukar man inte säga att ungefär 1/3 hamnar i kylaren? Låt oss anta 50 kW i kylaren. Jag vet inte vad man brukar ha i delta, men låt oss anta 5 °C. Låt oss oxo anta rent vatten i kylaren, det har ca 4160 J / (kg * °C). Flödet ska isåfall vara 50000 / 4160 / 5 = 2,4 kg /s (samma som l/s). Det är alltså ca 143 l/min. Pumparna du länkar till verkar ju med detta för ögonen rejält för små isfall, denna lilla pump skulle antagligen bromsa orginalpumpens flöde.... Men, du skriver ju att du vill seriekoppla, jag undrar om det behövs. Org vattenpump har antagligen en del del överkapacietet på höga varv, förekommer det inte t o m att man svarvar ned impellern i standardpumpar vid banbruk. Så jag gissar att orginalpumpen räcker även för det lite högre tryckfallet du får, men du kan ju göra livet lite enklaren för den genom att dra lite rejäla dimensoner på rör och slang samt undvika skarpa böjar. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Jo, det lutar åt att jag provar att köra endast med orginalpumpen men om det finns tendens till överhettning så får det bli en sådan 20-80l/min pump. _________________ Kristoffer Olsson |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Ska du göra detta för viktfördelens skul? Hur mycket mer kommer bilen att väga om man gör detta? Får man besikta med dragna vatten rör i bilen? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
BMW 525i och 530i årsmodell 2005 och framåt. Inte så tätt av dem på skroten... http://www.germancarfans.com/news.cf This is the first engine in this family to feature an electric coolant pump conveying water within the coolant system. Working autonomously, the pump is controlled independently of current engine speed according to the engine's actual cooling requirements. Hence, the electric water pump makes a significant contribution to the greater fuel economy offered by BMW's new six-cylinder. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Jag tror att det blev ett missförstånd om area här! Det handlar om VATTENKANALERNAS area i kylare. Det är dessa som ihop med flödet bestämmer vattnets hastighet genom kylaren, och det är den hastigheten som bestämmer "turbulensen" i vattenflödet som i sin tur bestämmer laminärt flöde eller ej. Vi behöver en viss "omvispning" i vattnet för att värmen skall nå metallen i kylpaketet. Men självfallet skall inte vattnet gå för fort eftersom det stjäl effekt. Är kylen tillräckligt stor behöver man emellertid inte bry sig om flödeshastigheten i kylaren, då räcker det att vattnet går så pass fort att värmen blir jämt fördelad i motorn och inte punktkokar i topplocken.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Är lite förvirad
men är det inte så att ett ökat flöde bara är en fördel till en viss %. Vattnet måste ju hinna "ta med sig " värmen inte bara snurra på som F-N i systemet
Med denna teori tror jag mer på en större kylare bak i stället för ett ökat flöde (tror originalpumpen räcker gott) i pumpen samt grova ledningar så man kan circulera mer vatten. I och för sig om man ökar arean på slangarna och pumpen räcker så ökas ju flödet
Skit samma, vad jag menar är ju att vattnet inte ska circulera för fort i för tunna ledningar utan hinna kyla på vägen
Edit skrev samtidigt som Göran _________________ Per Wahlqvist |
||||
Jag håller inte med dig fullt ut Göran, det handlar inte bara om Tau-värdet (som jag har för mig det heter som du skriver om). Om man bara skulle dimensionera efter det så är det stor risk att delta T blir för stort, med lokal kokning som risk. Jag menar att man måste även se till att dimesionera vätskeflödet efter vilket delta T, då får man ut vilket minsta flöde som behövs för en given effekt. Ska man optimera så ska man dock inte överdriva flödeshastigheten, för ju större delta T vatten in/ut man har desto mindre kylare kan använda eftersom delta T mot luften ökar. Jag tycker dock det känns vådligt och rätt onödigt att ge sig på ngt sådan optimering (lite nytta och stor risk). Vill man se till att man har tillräcklig flödeshastighet i kylaren så kan man nog med fördel använda sig av en flerstråkare, dvs att istället för att ha inlopp på ena sidan och utlopp på andra så skickar man vattnet genom halva kylare, tex ovandelen, och tillbaka genom nedre delen genom att sätta inlopp och utlopp på samma sida och ha en brytplatta i mitten av gaveln. Då blir antalet parallellkopplade kanaler hälften så många och längden dubbelt så lång. Flödeshastigheten fördubblas i kylaren ( om totala flödet är detssamm). Tex. är kylaren till hyggligt moderna VW Passat på det viset tror jag. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Skit i allt
Ni gör det svårare än det är.
- Montera kylaren i skuffen - Dra rör från motorn till kylaren - Lufta, det är inte så viktigt att göra det jättenoga, funka finfint på min bil iaf. slutsats, origpumpen räcker till för att cirkulera vattent genom rören + kylaren. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Har pratat med en kille som kört med bakmonterad kylare och endast orginalpump, på en gammal SAAB. Ja Qrille, våra SAABar är gamla......
Fungerade alldeles utmärkt så länge man ser till att pumpen inte suger luft. Kanske man kan ha ett kärl med fall innan pumpen, tex org. expansionskärl, som säkerställer att det alltid finns vatten på pumpens sugsida? Jag har också funderingar på att montera kylaren i skuffen. Har för tillfället stora problem med att motorn går varm vid bankörning. Får inte plats med större kylare än den jag har (lite dåligt med plats i de gamla 99orna). Däremot får jag plats med en som är något tjockare. Därför har jag även funderingar på att kanske ta ett cellpaket från en annan bil som har samma yttermått, men som är något tjockare. Som jag sedan tillverkar egna gavlar till. Kör med en gammal kylare från en SAAB 900a, det borde väl finnas lite mordernare cellpaket som är mer effektiva, eller? Skulle man få detta att fungera så slipper man ju montera kylaren i skuffen. Detta kanske skulle vara något för dig också Qrille, du kör ju med samma kylare som jag gör. Någon som har några synpunkter, eller tips på lämpliga, effektiva, cellpaket i måtten: 600x350x45?? Höjden 350mm, spelar ingen större roll så länge den inte är för låg. Eftersom jag skall tillverka nya gavlar kan jag ju alltid kapa den på höjden, ifall det skulle behövas. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Vad tror ni om plaseringen då? Har nämligen samma funderingar själv. Lämpliga rör? Är det koppar som gäller eller vad
Har en fundering att använd en sådan där svart plastslang som man lägger ute i backen. Den är ju skitbillig (ibland gratis) och finns i dom flesta dimensioner och borde tåla värmen samt att det finns en del vinklar och kopplingar att tillgå _________________ Per Wahlqvist |
||||
|
Re: Kapasitet på vattenpump?
Jag tror detta är ett bra exempel på hur _maniacs_ "skit i allt"-metod kan skapa väldigt onödiga risker, i detta fallet skållningsrisker om man dra dom inne i bilen.... Drar man dom utanför bilen så riskerar man ju avvåkningar och krascher för bakomvarande bilar ifall ledningen går sönder och skickar ut glykolvatten på banan
Den slang jag tror du avser brukar kallas PE eller PEM, det är polyeten och jag är inte alls säker att borde tåla värmen, glastempen för de många plaster ligger nog under driftstempen för ett kylsystem till en bilmotor. Det gör att den blir attans mjuk och antagligen lätt går sönder. Fast du har helt rätt i att den är billig Koppar kan nog vara ett alternativ, men undrar om det inte är risk för sprickbildning pga vibrationer, man ska nog tänka till lite ivf. T.ex så kanske skärringskopplingar är olämpligt just pga vibrationer, då kanske lödskarvar är bättre. Det finns olika sorters slang som kan lämpa sig, dock föreställer jag mig att både SBP och SBF kan ha åsikter om man drar sådan inne i bilen. Drar man det utanför bilen bör man ju beakta risken att den skadas om man ger ut på exkursion över dom vit/röda kantstenarna och ut i det gröna utanför det svarta på banan. om det är tillåtet att dra kylledningar inne i bilen så skulle jag nog lagt ngn form att skydd utanpå, t.ex trä en värmetålig slang utanpå rör/slangarna. Detta för att dels för att isolera bort en del värme från kupen och dels som skydd så att hett vatten leds bort och inte sprutar på föraren ifall en ledning brister _________________ Pär Hylander |
||||
|
PolyEten är annars det man brukar använda om man inte vill att det skall spricka...
Jag säger inte att den slangen är lämplig ur motorsportssynpunkt men skall man ha ett kemikalieresistent plastmaterial som inte spricker så är PolyEten ett aldeles fantastiskt val. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kapasitet på vattenpump?
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (7166 totalt) |

