Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
50/50 E85 och V-POWER
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (20007 totalt)
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
50/50 E85 och V-POWER

Finns det någon kemist här på rejsa som kan svara på följande;

Bygger just nu en motor V8 5,7 L som kommer att ha kompressionen 12:1
Bör köras på ca 104 oktan, vilket inte är något problem att handla, men fick nyligen
höra att om man blandar E85 och V-Power fifty-fifty så gör effekten av alkoholen att
oktantalet högs över 104 oktan!?

Kan någon bekräfta eller dementera detta?

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: 50/50 E85 och V-POWER

torque skrev:

Bör köras på ca 104 oktan, vilket inte är något problem att handla, men fick nyligen
höra att om man blandar E85 och V-Power fifty-fifty så gör effekten av alkoholen att

Varför måste du ha så högt oktantal med såpass "normal" kompression?

BMW 330i -05
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Enligt boken så bör oktantalet ligga där! OBS, det blir en förgasarmotor!

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: 50/50 E85 och V-POWER

torque skrev:

Naturligtvis så sjunker oktantalet om man blandar in bensin med lägre oktantal. Etanol reagerar rätt dåligt på bly också ifall man tänkt blanda med flygbensin. Vill man få högre oktantal så får man köra med ren etanol eller blanda in ett högoktanigt kolväte som toluen, xylen osv.
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Önskemålet är att använda standard packningar o.s.v. Har inte för avsikt att bygga en alkoholmotor!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jaha en förgasarmotor. Frågan kvarstår.

Är det urkassa förbränningsrum eller en kam helt utan överlapp eller vad?

BMW 330i -05
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Jaha en förgasarmotor. Frågan kvarstår.

Är det urkassa förbränningsrum eller en kam helt utan överlapp eller vad?

12:1 är väl en väldigt hög kompression? Speciellt om man beaktar den inte lika fina och bestämbara blandningen som man kan få med ett sprut. Är det två ventiler per cyl (gissar bara) så blir det ännu svårare att ha högt komp.

torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Härligt! Äntligen någon som tycker att 12:1 är högt komp. Topparna heter Trick Flow och har 64cc förbränningsrum och 195cc insugskanalsvolym (Alutoppar). Kammen, 244 grader insug 254 grader utblås duration vid 0,50. Lyftet är 510in och 533ut.

Grejen är trots allt vad E85 gör för V-power och högre komp än 10:1!

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Enligt "alla som kan ngt" av de jag talat med anses det att upp till 12:1, eller iaf i den direkta närheten, i komp är helt normalt. Och då på vanlig macksoppa. Så lite blir jag nog allt oxå...

Är gammla jänkejärn generellt så pass mkt sämre på att "klara" högre komp än modernare 4-ventilade maskiner? Att de är sämre kan jag förstå, men så pass mkt?

I F3 där man åker med restriktorer på insuget har man smått sjuka komp. 17:1 har jag läst om, men det kan nog förklaras med bristande fyllnadsgrad pga just astmainsuget. Det är förklaringen jag fått iaf...

/AL - Med 18,5:1 i komp och 1,7 bars överladd i racemotorn.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

0,5 hundradelar antar jag, dvs 5 thou? Det var rätt snälla siffror det där, nockvinkel?

Tunn is, djupt vatten och punka på cykeln...
Jag kan inget om jänkemotorer så du kanske kan filtrera bort mig som "brus".

AL: pyttsan, jag har 22:1 och överladdat i bruksbilen.

BMW 330i -05
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Självklart kan man köra på vanlig macksoppa, men man måste då ha mindre förtändning och inte mycket blir optimalt! Jag vill varva +7000 och ha massa action i prylarna. Har man en frisk maskin med 12:1 så skall man helst ha 103-104 oktan. V-power + lite tillsatser borde göra susen, men frågan är om inte E85 borde vara bättre. Blandningsförhållandena har jag inte en susning om!? och ingen annan heller tydligen....

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:

Jag kan inget om jänkemotorer så du kanske kan filtrera bort mig som "brus".

DITo!

MaZ skrev:

AL: pyttsan, jag har 22:1 och överladdat i bruksbilen.

Tror inte du laddar 1,7 bar i den heller...

krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

om jag inte har blivit senil , så fixade vi det med ca 15% inblandning av Metanol, då kunde vi ha tändning högt, och ett varvtal som sniffade på 7000 . ( 340 monster motor )

Nackdelarna med metanol är val av bränsleslang och div bränsle saker , ska tåla det , etanolen ska visst vara snällare .

Så jag ser inga problem med det hela ,Hur mycke du får öka i storlek på munstycken vid en sån blandning , får nog en provkörning visa ( men det blir svårläst på stiftena ).

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

V-power har ett oktantal på 99.
E85 har ett oktantal på 98-103 beroende på vem man frågar... (vad jag har hittat iaf)
Ren etanol har ett oktantal på 109

När man blandar dem får man ett bland oktantal. Är inte så enkelt som att ta medelvärdet mellan dem. I praktiken förstör den 15% iga bensininblandningen i E85 en stor del av bränslets teoretiskt höga oktantal.
Var tydligen rätt svårt att veta exakt vilket oktantal man får om man blandar två bränslen med olika oktantal.

Dessutom är det inte möjligt att mäta ett högre oktantal än 100 på standardsättet.

Skulle säga att det är ganska otroligt att oktantalet höjs över det som det bästa bränslet har om man blandar två bränslen med olika. Betvivlar att det sker någon slags reaktion som skapar ett nytt superbränsle.

Skulle säga att det kan gå att köra motorn på E85. Om nu det många säger stämmer. Själv är jag lite skeptisk då jag tycker att det saknas riktiga erfarenheter hittils.

Tycker att det är mest snack av folk som säger sig ha fått jättemycket mera effekt med E85 men som inte kan visa upp någon form av bromspapper före och efter med samma hårdvara.
Eller de som visar att Saab minsann har lyckats klämma ut 30 hästar mer ur sin 2.0l turbomotor som har enorma 150hk ifrån början.
Andra påstår att man kan ha hur högt komp, högt laddtryck och hur hög tändning som helst om man kör E85.

Tror att sanningen är ett mellanting. Det går sannorlikt att plocka ut lite mera effekt ur en motor om man optimerar den för E85 än om man kör den på 98 oktans bensin.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Enligt ASTM D5798 så uppges att E85 ska uppfylla RON 105, likaså finns krav på andra egenskaper. E85 brukar annars vanligen uppges att ha RON 109 och MON 91 i oktantal. Notera att RON värdet är högt medans MON värdet är relativt lågt.

oktantal över 100 mäts precis som alla andra, skillnaden är bara att man byter referensbränsle, man kan inte längre använda oktan och n-heptan så istället får man använda ex. Oktan med tillsats av TEL som referens, detta gör oktantal upp till ca 120 möjligt.

Uppgifterna om etanols oktantal varierar något. Man måste dock skilja på blandoktantal och oktantal för det rena bränslet. Blandoktantal mäts i blandning med ett annat kolväte med lägre oktantal varefter man räknar fram oktantalet för den andel testbränsle som blandningen innehåller. Etanols blandoktan är enligt RON 112-120 och MON 95-106.

Blandningsförhållandet för de olika bränslena skiljer också, bensin brukar ge max effekt vid (stökiometriskt) 12,5 (14,7), etanol vid 7 (9) och metanol vid 4 (6,45).

12:1 och 104 oktan låter väl inte helknasigt med tanke på vad det är för motor, i NASCAR har man ett maximalt kompressionsförhållande på ca 12, och då går de på 110 oktan. Där har man sannolikt en viss marginal mot spikning.
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Det är inte så enkelt som att om man blandar 98 med ett teoretiskt okatantal på etanol som är ca 100+ så blir blandnigen ett medelvärde av de två oktantalen.

Så är inte fallet. det är FEL! .

Bränslet med lägst oktantal kommer fortfarande att vara knackbegränsande. Det kommer att detonera först och däför skapa en jkedjereaktion som gör att hela blandingen antänds.

Visserligen blir E85 som är 85% etanol och 15% 95 oktaningt cirka 99 oktan så det 95 oktaninga antänds inte lika lätt i den blandingen men då snackar vi enbart 15% bensin.

Blandar man 50/50 E85 och 95 vågar jag lova att den totala bärnsleblandingen kommer få ett oktantal på 95 oktan.

Samma resonemang gäller om man återcirkulerar för mycket olja in i förbränningsrummet. Olja har lågt otkantal och sänker därför totala blandingens oktantal rätt rejält.

yuräkta stavingen. jag komnyss hem från ölmässan är lite radiostyrd.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

_maniac_ skrev:
Det är inte så enkelt som att om man blandar 98 med ett teoretiskt okatantal på etanol som är ca 100+ så blir blandnigen ett medelvärde av de två oktantalen.

Så är inte fallet. det är FEL! .

Bränslet med lägst oktantal kommer fortfarande att vara knackbegränsande. Det kommer att detonera först och däför skapa en jkedjereaktion som gör att hela blandingen antänds.

Visserligen blir E85 som är 85% etanol och 15% 95 oktaningt cirka 99 oktan så det 95 oktaninga antänds inte lika lätt i den blandingen men då snackar vi enbart 15% bensin.

Blandar man 50/50 E85 och 95 vågar jag lova att den totala bärnsleblandingen kommer få ett oktantal på 95 oktan.

Samma resonemang gäller om man återcirkulerar för mycket olja in i förbränningsrummet. Olja har lågt otkantal och sänker därför totala blandingens oktantal rätt rejält.

yuräkta stavingen. jag komnyss hem från ölmässan är lite radiostyrd.

om man blandar flera kolväten så blir dess oktantal i princip medelvärdet av deras respektive blandoktantal. Men detta är ingen exakt vetenskap. Blandar man exempelvis 84% toluen med 16% n-heptan så ska resultatet bli 101,8 RON och 90 MON. Blandoktantalet för n-heptan är 0 (både RON och MON) medans toluen har uppgetts mellan 111 RON, 94 MON och 124 RON, 112 MON. Detta indikerar att man bör förvänta sig något i stil med 93-104 RON och 79-94 MON.
I regel så brukar blandoktantalet bli lägre med ökat basoktantal. Detta innebär i princip att ett högoktanigt kolväte kan göra stor skillnad för ett lågoktanigt basbränsle medans ett högoktanigt basbränsle inte påverkas lika mycket.

I de fall man får problem med de kolväten med låga oktantal är om dessa utgörs av lättare kolväten, då kan man få problem med knack vid transienter.

olja har inte lågt oktantal utan vill egentligen inte förbrännas alls vilket leder till sotuppbyggnad. Sotuppbyggnad kan sedan resultera i yttändning.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tycker det är konstigt att folk ens funderar över att blanda sin soppa själv. Det är ju inte bara oktantalet som avgör om soppan är rätt. Olika bränslen har väldigt olika egenskaper och på en motor där man ligger på gränsen kan minsta miss bli väldigt dyr.

12:1, trick-flow toppar och den kammen borde funka med macksoppa även om det är nära gränsen. Hur ser ovansidan av kolvarna ut egentligen?

Gävle
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

12:1, trick-flow toppar och den kammen borde funka med macksoppa även om det är nära gränsen. Hur ser ovansidan av kolvarna ut egentligen?

Det är Mahle kolvar med ventil uttag på ena halvan!

Citera
Enare-lelle
Märsta
Här sen Jul 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Konstigt att rekommendera någon att köra med 98 oktan när motorn har 12:1 komp. Vi pratar ju faktiskt om racemotorer och dem vill man ju optimera för högsta effekt. Det är ju allmänt känt att förlågt ocktantal i förhållande till kompet i motorn ger spikningar som är döden för motorn. För att kringgå det problemet låter man tändningen tända tidigare, vilket medför att kolven får jobba i uppförsbacke då förbränningen har startat innan kolven har nått övre vändläge. Detta är verkligen inte att optimera motorn. bättre är då att köra på 104 oktanig bensin. Då kan man optimera tändningen för högsta effekt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Enare-lelle skrev:
Konstigt att rekommendera någon att köra med 98 oktan när motorn har 12:1 komp. Vi pratar ju faktiskt om racemotorer och dem vill man ju optimera för högsta effekt. Det är ju allmänt känt att förlågt ocktantal i förhållande till kompet i motorn ger spikningar som är döden för motorn. För att kringgå det problemet låter man tändningen tända tidigare, vilket medför att kolven får jobba i uppförsbacke då förbränningen har startat innan kolven har nått övre vändläge. Detta är verkligen inte att optimera motorn. bättre är då att köra på 104 oktanig bensin. Då kan man optimera tändningen för högsta effekt.

Vem har motsagt sig att det inte kan vara klara fördelar med högre oktan av de orsaker du just nämner?

Största frågetecknen kommer väl från oss "icke jänkelärda" som reagerar över att 12:1 ska vara "extremt högt komp".

Sen handlar ju mkt om vad motorn ska användas till. Är det gatåka med en del "normalkörning" inblandat så känns 104oktan lite overkill...iaf prismässigt...men snart är det väl ingen större skillnad mot vanlig 95 i pris...

Racetech
50/50 E85 och V-POWER
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (20007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande