Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bearbeta och svetsa svänghjul
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12489 totalt)
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Jo, det är så att jag måste borra ny bultcirkel till ett bmw svänghjul. Navhålet är korrekt men bultcirkeln stämmer inte överens.

Frågan är om det går att lägga igen befintliga hål med svets och isf vilket svetstyp.

Medför det här några risker? typ sprickbildning/spänningar osv. Någon som har erfarenhet av liknande manöver?

Svänghjulet är som sagt från en bmw så det är bra kvalitet. Fin gjutning i bra stål.

Hjälp! obs, söker också nån som kan låna ut/svarva ner svänghjulet lite granna på baksidan så det går fritt mot blocket.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det är alltså vid veven du menar? Känns ganska lurigt tycker jag, är det absolut tvunget att använda det svänghjulet?

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
näää

jag ska borra om bultcirkeln på svänghjulet så att det passar på veven.

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Det där låter nästan lite väl spännande att ge sig på. Finns det inte andra svänghjul att byt till som har rätt bultdelning? Vad är det för motor och svänghjul?
om du ska borra nya hål i svänghjulet blir det väldigt lite material kvar runt hålen om det ens går och att sitta i bilen när svänghjulet lossnar är inget jag skulle vilja vara med om...

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det är en bmw M60. dvs 4 liters V8an från 540:in som ska få ingå partnerskap med ett svänghjul från en bmw E28 528/535

Jag är också orolig för att det blir för lite material kvar om man borrar ut nya bultcirkeln ovanpå den gamla.

Det är därför jag undrar om det går att svetsa igen hålen och sen borra nya.

PS igen! någon som har tillgång till svarv / alternativt kan svarva åt mig för en peng?

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

_maniac_ skrev:
Det är en bmw M60. dvs 4 liters V8an från 540:in som ska få ingå partnerskap med ett svänghjul från en bmw E28 528/535

Jag är också orolig för att det blir för lite material kvar om man borrar ut nya bultcirkeln ovanpå den gamla.

Det är därför jag undrar om det går att svetsa igen hålen och sen borra nya.

PS igen! någon som har tillgång till svarv / alternativt kan svarva åt mig för en peng?

Personligen så skulle jag försöka få tag i ett annat svänghjul vars bultcirkel passar och modifiera resten.

Svetsa igen hål på gjutjärn och tro att dom skall hålla för sådana krafter, tjaa lite väl spännande milt sagt.

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
mm, grejjen är den att hålen och skruvarna inte tar upp några skjuvkrafter.

Skruvarna är bara till för att pressa svänghjulet mot anliggningsytan. I orig är hålen nämligen bra mycket större än diamterna på skruven.

Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
jo en annan sak.

DET FINNS INGET SVÄNGHJUL MED RÄTT BULTCIRKEL SOM PASSAR that's it.

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

_maniac_ skrev:
DET FINNS INGET SVÄNGHJUL MED RÄTT BULTCIRKEL SOM PASSAR

då skulle jag nog svarva ett helt nytt ..

(förutsatt att du testat ALLA svänghjul som finns ... )
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Även om skruvarna inte tar upp några skjuvkrafterså är det rätt bra om det finns tillräckligt mycket material runt hålen som kan förmedla kraften.
Dessutom så är det väl 9 bultat svänghjul på V8:orna medans det på M30 sexan är 8 bultat. Mao kommer du att hamna i de gamla hålen hur du än delar upp hålen

Nu är det inte meningen att vara spydig men varför kan du inte använda originalsvänghjul?

MVH Jonas

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Ja, det är det som är grejjen. Den nya bultcirkeln kommer överlappa den gamla. Och därför kommer hål att bli i varandra. Det är därför jag vill svetsa igen de gamla och sen borra upp nya.

Jag kan inte använda Fierons originalsvänghjul därför att det är gjort av gammal jord av en mexikanare som har tappar ner lite burritos i gjutformen För övrigt så uppstår samma problematik med det svänghjulet, ny bultcirkel måste göras.

Jag kan inte använda V8an orig svänghjul med dubbelmassa. Därför att det är på tok för stort i diameter samt i tjocklek.

bmws svänghjul från sexorna är rätt diameter. bra kvalitet. bra koppling. rätt navhål. det enda som är kruxet är bultcirkeln.

Övergripande planen är alltså att para en bmw M60 med en orig getrag låda till en pontiac fiero. Så. hoppasn i blev klokare på mitt problem. Tacksam för mer förslag och ideér.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kan du lägga ut en bild på det där?
Göran Malmberg

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Ja det kan gå att styra upp. Inte ikväll men tills imorrn.

Vad vill du se bild på ? Hela parningsleken eller bara svänghjulen å vevaxelanslutningen ?

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tillverka ett nytt istället.

material finns att handla från mölndals industriprodukter.

färdiga kugghjul med rätt kuggtyp för din startmotor och en massa olika diametrar.
bara att sätta igång och svarva

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

kontakta någon lämplig amerikansk svänghjulstillverkare som tillverkar hjul för din modell. Kolla om de antingen kan leverera med rätt bultcirkel eller ett som är oborrat... Det är nog det bästa.

EDIT: Eller gör som dude säger...
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
mm, ett av problemen är att jag är tveksam till min access till kths elevverkstad.

Tror itne jag kan utnyttja den längre iom att jag itne går någon kurs som ger en tillgång dit. Och det är den enda svarven jag har chans på.

Att köpa ett kugghjul lät ju elegant, men frågan är hur dyrt det är. Har du någon uppfattning bistling ?

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

jag skulle göra ett eget om jag fick tillgång till svarv.. men bjuder du kth på fikabröd och kaffe så får du säkert låna deras svarv, så tvära kan dom väll inte vara.. det egensvarvade håller nog mycket längre med thumbs up

//Niklas

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Bearbeta och svetsa svänghjul

_rolle_ skrev:

Ett måste om du funderar det minsta på något sådant är en spränggördel ala dragracing, förhoppningsvis räddar den dina ben om du varvar för mycket någon gång (eller bara vanligt).

i hans fall t.o.m hela överkroppen iom att motorn är mittmonterad.

Maniac:
jag har för mig att det kugghjul som jag köpte kostade runt 1800:- och jag kunde göra 2st svänghjul av det.

Örkelljunga
Här sen Okt 2004

Startkransen borde väl gå att knacka av från ett befintligt svänghjul?

Jag säger: svarva ett nytt svänghjul! Det är alldeles för farliga grejor att hålla på och experimentera med osäkra metoder med. Det kan vara så illa att det är liv och lem man riskerar.

stockholm
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tack för alla tipsen men jag tycker ändå ni är lite fega :P responsen "köp nytt" känns sådär , hehe.

Jag skulle också vilja svarva ett nytt men har som sagt inte tillgång till en svarv.

Men om vi skiter i svetsandet då. Och bara borrar upp nya hål över de gamla hålen. Skruvarna tar som sagt inte upp skjuvkrafter utan de skall endast trycka svänghjulet mot vevaxeln. Så då gör det ju inget att en del skruvhål ser ut som snögubbar eller dyl. (två hål i varandra).

Eller ? Borde va nån som gjort liknande ful-meck på nån vinterräjser bla. ?

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Kanske en dum fråga men eftersom jag är korkad så ställer jag den ändå..
om originalsvänghjulet har för stor diameter hur kommer det då att funka med startmotorn? Den sitter väl i blocket? Sätter du dit ett mindre svänghjul kommer väl startmotorn för långt ut? Kan iofs lösas med att man tar startkransen från en automatare.

1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (12489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande