| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Apropå undre bärarmen(McPersson)
|
1, 2 >> 4030 besök totalt |
|
Apropå undre bärarmen(McPersson)
Fick ett par funderingar efter jag läst Alfa Danne's tråd... Som fuling skriver blir det ju lite problem om undre bärarmarna är vinklade uppåt, och det jag undrar då är: * Vad händer om man gör bärarmen längre eller kortare? Anledningen till att jag undrar det är att jag sett ställbara bärarmar till min bil, så det vore intressant att veta vilken effekt dom skulle ge. * Något som verkar som en ganska enkel lösning, om jag nu skulle få problem med det här, är att höja det inre bärarmsfästet. Frågan är om man skall ta andra effekter i beaktande(jag antar att bakvagnens rc är en sån sak)? okej, klockan är fyra på morognen så om jag verkar dummare än vanligt vet ni varför.
|
||
|
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php citat: okej, klockan är fyra på morognen så om jag verkar dummare än vanligt Är det möligt
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
[quote="fuling"Japp en sån är inte fel thumbs up Men nu är jag inte säker på hur mycket bättre det blir.
och tänk på att rc kommer åka upp för ytterhjuelt, hmm om jag inte tänker krokigt. Det är ytterhjulsts jacking som är viktig pga att där ligger 70-80% lasten/greppet/sidobestaningen.[/quote] om min bil är i varje fall någorlunda lik ThomasT's Golf borde jag väl få mindre jacking och en gynnsammare camberutveckling? Vad händer om rc åker upp för ytterhjulet?
ouch!
Bara för det envisas jag med att fråga vad som händer om man förlänger/förkortar bärarmen(jag såg det inte nämnas i den andra tråden)?
|
||
|
citat:
Vad händer om rc åker upp för ytterhjulet? beror väll på var vi startar, om vi startar i markplanet. rc=0 1. rc uppåt kommer jackingen öka och krängningen minska. 2. rc neråt kommer jackingen öka och krängningen öka. Vad som skilger mellan 1 och 2 är riktningen på jackingkraften. Bäst är det om rc ligger någulunda still i höjdled vid fjädring och krängning pga annars kan man få olika fenomen typ överstyring en böj och understyringen i en annan pga tex ett gupp som ser till att rc åker som ger en annan viktförflytting mellan axlarna. Edit: Spårvidden ökas ju också med längre bärarmar, är ingen nackdel. citat: Bara för det envisas jag med att fråga vad som händer om man förlänger/förkortar bärarmen(jag såg det inte nämnas i den andra tråden)? Är det möligt att jag missade det? Näääääää
Man ändrar i stösta delen cambern, nackdelen måste väll vara att man måste då även justera toein/out rätt mycket. Rc komme åka lite men det är nog försumbart. Vild gissing att justerinen på bärarmslängden ligger på typ +-10 till 20mm, fel? Istället för som normalfall justera cambern i topplagreing. Allt detta pga att styrstagen sitter nära spindeleden på underbärarmen. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
En liten fråga medans jag försöker smälta och komma på någon jättesmart fråga
Jag har försökt klura lite, men fattar inte hur rc kan röra sig uppåt när hjulet fjädrar inåt. Bärarmen kommer ju röra sig mot att peka mer och mer nedåt, gör inte det att rc sjunker? |
||
|
Bildena ligger i par, mellan varge par skiljer det 25mm i höjd.
1. bilen rak 2. blen kränger 5grd H=100
H=125
H=150mm
H=175mm
H=200
[list=] h alfa rc e/d 100 0 -179 -0,252 125 0 -99 -0,139 150 0 -25 -0,036 175 0 44 0,062 200 0 112 0,157 h alfa rc e/d inner e/d ytter 100 5 -193 -0,098 -0,454 125 5 -113 -0,001 -0,317 150 5 -37 0,094 -0,193 175 5 36 0,187 -0,084 200 5 106 0,281 0,019 [/list] Edit: Känns bra jä..... roddigt och jag har inte fått med allt i alla fall
Så fråga på bara _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Nu är jag tillbaks här igen.
Tackar för bilderna! Jag tror min tidigare fråga berodde på att jag inte riktigt förstår mig på hur man får fram RC. I ThomasT's tråd fanns det en bild där man dragit en linje från däckets lodlinje till "instant centre", och man kan se att RC hamnar där denna linje skär bilens lodlinje. Hmm... hoppas du förstår vad jag yrar om... Hursomhelst verkar inte det gälla på alla bilder som du visat, så jag förstår inte alls varför RC hamnar som den gör. |
||
|
Det är så att rc bara existerar i statiskt rakt läge. Börjar bilen fjädra olika på ytter och innerhjul stämmer det inte längre. Så du är helt rätt ute vad gäller rc geometriska deffenition i rakt läge.
Men vi får 2st intresanta punkter ic. Mäter vi nu ett vertikalt och ett horrisontelt mått till ic på varje sida så har vi vad jag skulle kalla jackingfaktornen. I min tabell så kallar jag den e/d. Tittar vi nu på ytterhjulet kommer ett ic över markplan och på insidan ge lyft av karrosen. Åker ic under markplanet kommer vi få en förstärkning av krängningen. Samma sak blir det om ic åker på utsidan om däcket. Men var ligger rc? Bra fråga
Vad skall vi med rc till? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vad skall vi med RC til? Tja... nu när vi har koll på jackingen kanske RC inte är så intressant längre?
okej, känns som det saknas en pusselbit nu, nämligen åt vilket håll IC hamnar. Om jag inte ser helt tokigt på dina bilder så hamnar IC på insidan av hjulet om vinkeln mellan bärarm och fjäderben är mindre än 90 grader, och är den mer så tycks IC hamna på utsidan. Är det rätt uppfattat? Sen är frågan hur vi bör utnyttja det här praktiskt? Alltså, vad behöver man åstadkomma för att göra det bästa möjliga med geometrin? Jacking är ju inte speciellt bra, men hur är det med den ökade krängningen(borde väl gå att fixa med en progressiv krängare )?
|
||
|
citat:
Vad skall vi med RC til? Tja... nu när vi har koll på jackingen kanske RC inte är så intressant längre? Huvet på spiken citat: om jag inte ser helt tokigt på dina bilder så hamnar IC på insidan av hjulet om vinkeln mellan bärarm och fjäderben är mindre än 90 grader, och är den mer så tycks IC hamna på utsidan. Är det rätt uppfattat? Helt korrekt. citat: Sen är frågan hur vi bör utnyttja det här praktiskt? Alltså, vad behöver man åstadkomma för att göra det bästa möjliga med geometrin? Nu har jag väll överdrivet med 5grader krängning. Jag skulle försöka hålla e/d lågt för ytterhjulet och åvanför markplanet, och innanför förståss. Känns som ett lite flummig svar men man måste titta på fall till fall och se vad som är bäst/lättast som ger bästa resulat i de spesefika fallet. Allså se helheten, hela framvagnen, kränging fjäderin på en gång. Är du någulunda med på tänket??? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag börjar nog få grepp om saken nu.
Det enda jag kan komma på som jag inte riktigt hänger med på är hur du räknat ut siffrorna för e/d. Annars känns det som jag skulle behöva mäta och greja på min bil. Tyvär kan jag inte komma på något bra sätt när den står på pallbockar. Lär ju bli svårt att klura ut rätta längden på fjäderbenen när bilen inte står på backen... jag får nu höra mig för på klubben om någon vill mäta åt mig.
|
||
|
Re: Apropå undre bärarmen(McPersson)
En längre arm ger mindre vinkelavvikelse vid samma hjulrörelse. Det håller den jackingkraft som råder på en jämnare nivå vid fjädring. Det är inte så lätt att åka ut och avgöra om det blir bättre om Du ändrar vinkeln på A-armen och åker ut och känner om det blev bättre eller sämre. Troligtvis kommer du att få svårt att känna någon skillnad. Du måste veta vad Du skall testa och sedan upprepa samma situation med olika inställningar, då finns det en changs att du kan få slag på var poängen ligger. Du kan altså åka väl så fort med olika vinklar om banförhållandena tillåter. Men är vinkeln mindre lyckad så kan bilen om den ligger på greppsgänsen bete sig olika då den utsätts för variationer i banan. Balansen är en fråga om hela bilen, vilket vi måste ta hänsyn till och inte bara fristående ändra i framvagnen. I en situation där Du inte vet vad som är rätt eller fel, så är det bästa att enbart försöka få en så balanserad geometri som möjligt, som inte ändrar förhållandena mellan fram o bakvagn, samt även ändrar sig så lite som möjligt även per hjulaxel. Har vi bilens krängning vilandes i fjädersystemet så kan vi även ställa in balansen på banan. Det är värre att bygga om infästningspunkterna å svetsa i depån. Göran Malmberg Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Jag håller på att bygga en Opel Kadett C med Volvo b234 motor. Jag har en framvagn ifrån en dragrace bil som blev byggd för gatkörning. Men jag kan inte speciellt mycke om vad det ska vara för vinklar och dylikt i en framvagn. Så jag skulle behöva lite hjälp med om min framvagn är nått att ha eller om jag ska bygga om den. Fjäderbenet lutar 15grader innåt och 12 grader bakåt. vad tycker ni om bärarmens utformning?
http://gezim.se/Opel/Kadett.html /Fredrik _________________ Fredrik Wedin |
||
Det där är en typisk Dr framvagn. Den är inte lämplig för bankörning och faktiskt även sämre än en vanlig (ny) bil för ändamålet. Dess fördel i Dr är kursstabilitet, vilket där har prioritet. Därav mycket caster 12 gdr. Sedan bromsar man med framhjulen och vill inte ha så stora vridande krafter i ratten i onödan. Den har mycket dålig support i övre infästningarna, sett som chassie-vridstyvhet, men det har heller ingen prioritet för Dr. (Vi bortser här från den bakre fyrlinks installationen där viss stabilitet behövs). Sedan är oftast stötdämparna av helt fel karaktär för bana. Tja, Dr är ju lite motsattsen mot att svänga med bilen så.... Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
wedin:
Hmm varför samma fråga i 2st trådar???? se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skall du förvirra oss totalt???
Göran har klockrent rätt, 12grd caster är mycket. Jag var ock åkte sparkstötting i badkaret en stund
Jag har gjort en korrigering i den andra tråden(se åvan) lite att läsa om caster, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag ska bygga om den så jag kan justera tillbaka castern lite. Eftersom bilen kommer att bli låg så kommer jag inte att kunna ha så mycke fjädringsväg. Jag ska även staga upp framvagnen så den blir mer vridstyv. Stötdämparna tror jag han tog ifrån nån vanlig personbil men jag är inte säker. Ska höra med han. Jag ska bygga fyrlink bak. Ska jag använda uniball eller plastbussningar?
/Fredrik _________________ Fredrik Wedin |
||
Fyrlink bak fungerar bara i vissa vinklingar av linkaget. Eftersom en projektion av linkarmarna som kortar av instant centre gör att axeln vill vrida sig så kan inte bilen kränga, eller fjädra ut på ena sida och in på den andra eftersom axeln inte kan vrida sig åt två håll utan att gå av. Det gör att du måste kolla vilka vinklar du kan köra med, och sedan får du växla mellan DR och bana om det är så du tänker. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Apropå undre bärarmen(McPersson)
|
1, 2 >> 4030 besök totalt |

