Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
1, 2   >>
3202 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Hur polera aluminiumvippor?

Har aluvippor i min motor (BMW M10) som blir den svaga länken när man använder vassare kam. Det är ganska populärt att polera undersidan på vipporna för att ta bort brottsanvisningar, se bilden.

Hur gör man detta enklast/bäst? Vill förstås avverka så lite material som möjligt..
Finns det kanske tom någon i sydvästskåne som gör sådant till vettiga pengar?


_________________
Rikard Ahlin
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Skulle det inte vara bättre att kulbomba dom för ökad hållfasthet .

Vet inte om det finns nån som gör det, numera .

och var det inte en kille på autopower som tillverkade vippor i rostfritt till M-30 och funderade på att göra till M-10-20

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Dremel?

Att det ska bli blankt är väl bara bling? Det viktiga är väl att få bort skarpa kanter?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eric Josefsson skrev:
Dremel?

Att det ska bli blankt är väl bara bling? Det viktiga är väl att få bort skarpa kanter?


Blankpolera undersidorna på vipporna för blingeffekten.
Man får innerligt hoppas att ingen sysslar med det på fullast allvar....

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm har man probelm att de går sönder så är de underdimensionerade.

Kanske inte riktigt sant vad man får med att polrea/fin yta är att man förlänger livslängden om maxspänningran i vippan ligger på en vättig nivå.
Mao man höjer EJ hållfastheten med finyta(polering)

EDIT:
Vad händer om en vippa går av?
Generalras? eller bara byta vippa och åka vidare?

om det blir generalras skulle jag allvaligt fundera på en annan lösing.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
Hmm har man probelm att de går sönder så är de underdimensionerade.

Kanske inte riktigt sant vad man får med att polrea/fin yta är att man förlänger livslängden om maxspänningran i vippan ligger på en vättig nivå.
Mao man höjer EJ hållfastheten med finyta(polering)


Jo, om man får bort käler, brottsanvisningar.

Men är dessa anvisningar jämnt fördelade så är det knappast värt jobbet, för skillnaden blir nog bara akademisk. Däremot om det finns få anvisningar så blir det (större) spänningskoncentrationer där. Jmf spänningsflödet med vattenflödet i en rörledning.

En annan jämförelse är att man inte räknar med kälverkan på ett skruvförband (afaik), trots att det är några ordentliga anvisningar kan man tycka i gängorna, anledningen som jag uppfattat det är att det trots allt blir en snällt och jämnt spänningsflödet eftersom anvisningarna är regelbundet återkommande och därmed styr spänningsfältet utan anvisningar

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm har man probelm att de går sönder så är de underdimensionerade.

Kanske inte riktigt sant vad man får med att polrea/fin yta är att man förlänger livslängden om maxspänningran i vippan ligger på en vättig nivå.
Mao man höjer EJ hållfastheten med finyta(polering)

EDIT:
Vad händer om en vippa går av?
Generalras? eller bara byta vippa och åka vidare?

om det blir generalras skulle jag allvaligt fundera på en annan lösing.


Njae, underdimensionerade är väl att ta i, men med vassare kam än original så frestar det förstås lite mer. Vi har åkt långlopp med samma kam och original opolerade vippor och det funkade alldeles utmärkt, men kan man göra det ännu lite bättre så varför inte?

Att de inte blir starkare av att poleras köper jag förstås, men får för mig att risken för brott kan minskas om man tar bort anvisningarna, de är trots allt inte supersnyggt gjutna..

Nästa steg är billetvippor, men de går på 600 dollar för 8 st och jag vet ingen som faktiskt använder dem..

om jag skall spekulera litegrann så tror jag inte att det skall bli ett generalras. Det som händer är ju att ventilen inte längre öppnar, men kan tänka mig att kammen kan få en del stryk om den delen av vippan som går av skramlar runt under ventilkåpan..

Skall forska lite mer i vad det innebär!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Glömde fråga, var går de sönder?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare


Här är det vanligaste stället vad jag fått förklarat för mig.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Vet att folk som haft problem med att M30 vipporna gått av löst detta genom att kulpeena de,m efter det har bekymret varit borta.

_________________
Jonas Edling
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Jonas, Tack för tipset! M30 och M10 har exakt samma vippor..

Vet du var de har lämnat dem och vad de fått betala?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Jag körde av en vippa på min fd. 325:a.... gick av där du ritat Rikard och den la sig snällt till sidan i toppen utan att skada kamaxeln...

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
krister Andersson skrev:
Skulle det inte vara bättre att kulbomba dom för ökad hållfasthet .

Vet inte om det finns nån som gör det, numera .

och var det inte en kille på autopower som tillverkade vippor i rostfritt till M-30 och funderade på att göra till M-10-20


Sökte på autopower, och det var tydligen några killar i norra Sverige som fräst ut vippor i rostfritt! Tydligen skulle de sen härda vipporna och ordna med bronsbussningen. Dock är det tyst sedan en månad i tråden, men vi får väl vad som händer! De räknade med att de skulle hamna på ca 200 kr/st!

Tackar för tipset!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Fredrik Larsson skrev:
Jag körde av en vippa på min fd. 325:a.... gick av där du ritat Rikard och den la sig snällt till sidan i toppen utan att skada kamaxeln...


Skönt att höra! Verkar som det värsta som kan hända är att den delen som går av trillar in mellan kam och topp med en hel del huvudvärk som följd.. Dock är detta tydligen väldigt ovanligt. De flesta verkar klara sig på samma sätt som du.

Har du sålt 02an förresten? om så, till vem?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

1. Skulle jag ta vippor från std motor som gått lite.
2. Ta bort brottanvisingar, runda till, på kanter i det kritiska snittet.
3. Och sen kulbomba
4. Sist men inte minst be en stilla bön att Mörfy(fiiiiiiiiin engelsk staving ) flyttat till någon annan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Det är det här med kulbombningen (=shootpeening?) Vem tusan sysslar med sånt??

(Helst i centrala Malmö )

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Staffo
Motala
Här sen Nov 2004
Inlägg: 84



Rikard Ahlin skrev:
Det är det här med kulbombningen (=shootpeening?) Vem tusan sysslar med sånt??

(Helst i centrala Malmö )


De som tillverkar tryckfjädrar brukar "kulbomba" efter lindning av fjädern. Vem som gör sådant på Malmö C har jag ingen aning om...

_________________
Kristoffer Böök
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hör med någon motortrimmare, de BORE ha koll.
TG Motor ligger väll i Malmötrakten, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Skall höra med Limhamns Industriservice imorgon. De klarar det mesta och vet nog någon som kan göra det om de inte har grejor till det själv.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Rikard Ahlin skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Jag körde av en vippa på min fd. 325:a.... gick av där du ritat Rikard och den la sig snällt till sidan i toppen utan att skada kamaxeln...


Skönt att höra! Verkar som det värsta som kan hända är att den delen som går av trillar in mellan kam och topp med en hel del huvudvärk som följd.. Dock är detta tydligen väldigt ovanligt. De flesta verkar klara sig på samma sätt som du.

Har du sålt 02an förresten? om så, till vem?



Nä den har inte blivit såld.... var på G ett tag men jag väntade en dag för länge så den spekulanten hann hitta annat.
Har inget garage att mecka i nu så jag vet inte vad som kommer att hända med den.

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



går det inte att lägga på ett lager svets jag kanske e ute o cyklar men men

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
1, 2   >>
3202 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande