| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
|
1, 2 >> 3202 besök totalt |
|
Hur polera aluminiumvippor?
Har aluvippor i min motor (BMW M10) som blir den svaga länken när man använder vassare kam. Det är ganska populärt att polera undersidan på vipporna för att ta bort brottsanvisningar, se bilden. Hur gör man detta enklast/bäst? Vill förstås avverka så lite material som möjligt..
Finns det kanske tom någon i sydvästskåne som gör sådant till vettiga pengar?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Skulle det inte vara bättre att kulbomba dom
för ökad hållfasthet .
Vet inte om det finns nån som gör det, numera . och var det inte en kille på autopower som tillverkade vippor i rostfritt till M-30 och funderade på att göra till M-10-20 _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Blankpolera undersidorna på vipporna för blingeffekten. Man får innerligt hoppas att ingen sysslar med det på fullast allvar....
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
Hmm har man probelm att de går sönder så är de underdimensionerade.
Kanske inte riktigt sant vad man får med att polrea/fin yta är att man förlänger livslängden om maxspänningran i vippan ligger på en vättig nivå. Mao man höjer EJ hållfastheten med finyta(polering) EDIT: Vad händer om en vippa går av? Generalras? eller bara byta vippa och åka vidare? om det blir generalras skulle jag allvaligt fundera på en annan lösing. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jo, om man får bort käler, brottsanvisningar. Men är dessa anvisningar jämnt fördelade så är det knappast värt jobbet, för skillnaden blir nog bara akademisk. Däremot om det finns få anvisningar så blir det (större) spänningskoncentrationer där. Jmf spänningsflödet med vattenflödet i en rörledning. En annan jämförelse är att man inte räknar med kälverkan på ett skruvförband (afaik), trots att det är några ordentliga anvisningar kan man tycka i gängorna, anledningen som jag uppfattat det är att det trots allt blir en snällt och jämnt spänningsflödet eftersom anvisningarna är regelbundet återkommande och därmed styr spänningsfältet utan anvisningar _________________ Pär Hylander |
||||
Njae, underdimensionerade är väl att ta i, men med vassare kam än original så frestar det förstås lite mer. Vi har åkt långlopp med samma kam och original opolerade vippor och det funkade alldeles utmärkt, men kan man göra det ännu lite bättre så varför inte? Att de inte blir starkare av att poleras köper jag förstås, men får för mig att risken för brott kan minskas om man tar bort anvisningarna, de är trots allt inte supersnyggt gjutna.. Nästa steg är billetvippor, men de går på 600 dollar för 8 st och jag vet ingen som faktiskt använder dem..
om jag skall spekulera litegrann så tror jag inte att det skall bli ett generalras. Det som händer är ju att ventilen inte längre öppnar, men kan tänka mig att kammen kan få en del stryk om den delen av vippan som går av skramlar runt under ventilkåpan.. Skall forska lite mer i vad det innebär!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Sökte på autopower, och det var tydligen några killar i norra Sverige som fräst ut vippor i rostfritt! Tydligen skulle de sen härda vipporna och ordna med bronsbussningen. Dock är det tyst sedan en månad i tråden, men vi får väl vad som händer! De räknade med att de skulle hamna på ca 200 kr/st!
Tackar för tipset!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Skönt att höra! Verkar som det värsta som kan hända är att den delen som går av trillar in mellan kam och topp med en hel del huvudvärk som följd.. Dock är detta tydligen väldigt ovanligt. De flesta verkar klara sig på samma sätt som du.
Har du sålt 02an förresten? om så, till vem?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
1. Skulle jag ta vippor från std motor som gått lite.
2. Ta bort brottanvisingar, runda till, på kanter i det kritiska snittet. 3. Och sen kulbomba 4. Sist men inte minst be en stilla bön att Mörfy(fiiiiiiiiin engelsk staving ) flyttat till någon annan.
_________________ Johan Sjölinder |
||||
De som tillverkar tryckfjädrar brukar "kulbomba" efter lindning av fjädern. Vem som gör sådant på Malmö C har jag ingen aning om...
_________________ Kristoffer Böök |
||||
Nä den har inte blivit såld.... var på G ett tag men jag väntade en dag för länge så den spekulanten hann hitta annat. Har inget garage att mecka i nu så jag vet inte vad som kommer att hända med den. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur polera aluminiumvippor?
|
1, 2 >> 3202 besök totalt |
