Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 8762 besök totalt |
Ford Escort Mk2 1975
Eftersom jag helt enkelt är totalt såld på tävlingsvagnar ifrån 70-talet kunde jag inte låta bli att införskaffa en mk2'a när jag ändå behövde en vinterbil. Det blev förvisso en sur 1300, röd dessutom, men vilken bil! Ahh, aldrig har det tidigare varit så skoj att tyna loss på de lokala grusvägarna... Men då mitt hjärta likt de flestas på detta forum klappar starkast för att smiska "tarmac" kommer bilen att sakta men säkert uppdateras över vintern för att bättre passa detta ändamål. Då jag har ett annat långtidsprojekt som står och suger pengar (Trendamazonen) är budgeten ganska begränsad, milt sagt. Hade tänkt att spendera runt 15.000:- maximalt och samtidigt behålla den som en daily driver. Som tur är har jag båge, justerbara fjäderben bak samt en volvo-axel med 4-länk som tidigare suttit på en mk2'a liggandes. Ett par gamla rallystolar ligger också i ett hörn och borde passa in rätt bra. Det jag har funderat på i ett par veckors tid nu är vad som ger mest effekt för pengarna samt är ekonomiskt försvarbart att åka några mil med till jobbet varje dag. I dagsläget lutar det åt en 2.0 Zetec 16v med 5 växlad låda ifrån en Sierra eller Scorpio. Ok, det är inte väldens bästa motorer, men de går hyffsat och är mer eller mindre gratis om man köper en hel bil och skrotar. Det som jag skulle behöva är justerbara fjäderben fram och en bromsvåg. Vågen blir nog hemma-mek, kopierar kompisens tilton tänkte jag. Skulle gärna vilja klämma på ett par ventilerade volvoskivor fram också, återstår att upptäcka hur pass omöjligt det är. Eftersom jag jobbar med polyesterlaminering hade jag tänkt göra två omgångar skärmar till bilen, en till vinterbruk och en till sommarbruk. Vinterskärmarna blir nog de vanliga "rallybreddarna" för att inte däcken ska se allt för spinkiga ut men sommarskärmarna hade jag planerat att göra lite vildare... Då jag drömmer våta drömmar om Emanuelssons 3.0 csl, Brastas Capri och Zakspeeds Escorter tänkte jag göra något liknande. Brutalbreddat för att få in 8 - 10" breda 15". Gärna lite CanAm-stuk. Men som sagt, formarna är inte påbörjade och allt kan ändra sig innan dess. Först och främst ska jag få bilen klar i alla fall. ![]() Bilder kommer inom sin tid. Någon som har ett par fjäderben fram liggandes eller erfarenheter ang. volvobromsar fram får gärna höra av sig. Mvh/ Emanuel Nilsson _________________ Emanuel Nilsson |
||
vill du ha en motor som är något mera besiktningsvänlig så kan jag rekommendera den jag kör med.
Corolla GTi'n - 88 med växellåda från en Daihatsu Charmant då får du samma motor/låda kombination som jag har i min vita rejsbil. MVH/ ........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Upptäckte nu i helgen att Zetec-motorerna inte var 16v, utan 8v DOCH. Så blir det när man inte är så insatt på ford...
Du Kristian, hur mycket jobb är det att få det sprutet att lira med corolla-motorn? Effekt? Blev desstom uppsagd ifrån garaget i helgen, så nu måste jag hitta något nytt. ![]() Inte så lätt när man har tre bilar ståendes samt 1 ton delar som eventuellt kan vara bra att ha i framtiden, men men, det löser sig alltid på något sätt. Bilder kommer inom sin tid. Ska låna en digitalkamera bara. _________________ Emanuel Nilsson |
||
Nu är jag not inte riktigt, med var det så att zetecmaskinera du var och tittade på i själva verket inte var zetec-maskiner utan vanliga 8v doch? 2 liters zetec maskiner är ju ganska billiga annars och svara ganska bra på trimning,. Är själv lite sugen på en Escort MK2 75:a, med 2.0 zetec motor på ca 200 kusar och en massa väghållning. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Roligt projekt, kommer defenitivt följas
![]() Du har inte funderat på en pintomotor då, dom brukar ju vara ganska vanliga att folk stoppar i sina gammel-escorter och sen slänger på en turbo på. Lycka till. _________________ /David Johansson |
||
Jo, ifrån allra första börja när jag köpt bilen var tanken en 2l pinto, men när jag kollat runt lite vad det kostar att få ut en 150 hk så verkar det billigare med en Zetec. Blev lite småsåld på 16v sen jag var och kikade på rallycross i tyskland och såg Div 1A, Små 1600cc som bara ylade. ![]() För att reda ut motordjungeln, vad fanns det för motorer i Sierran och Scorpion och i vilka modeller satt det 16v? För det är nog mycket möjligt att jag kikade på en vanlig DOCH och ingen Zetec... Rätt kass på Ford, men det är samtidigt skoj att ha en motor ifrån samma tillverkare som karossen. _________________ Emanuel Nilsson |
||
Det satt Pinto och senare DOHC motorn i Sierran och Scorpion. Fanns även vissa Scorpio med en 2.3 liters DOHC som var 16v. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
16v Zetec satt kom 92 och satt i Escort, Fiesta, Mondeo. Fanns i 1.6 90, 1.8 105, 115 och 130, 2.0 fanns i 130 och 136 hästar versioner. Scorpio eller Sierra har aldrig haft Zetec.
Köp ett nummer av tidningen Classic Ford, finns mycket godis till MK1 och MK2. För att slänga Zetec motorn i dessa finns det mesta färdigt att köpa, grenrör, motorfästen mm. Du kan kika lite i min tråd om zetec motorn:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8355 Är det något du behöver hjälp med så skicka ett pm, vart ganska insnöad på dessa ett tag. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Perfekt. ![]() Bilder är inte så skoj att kika på så länge allt ser orginal ut, tyvärr. Men så fort något intressant händer kommer det bilder här. _________________ Emanuel Nilsson |
||
![]() ![]() Lite trista orginalbilder att kika på så länge... Har stått totalt still i det sista, blev uppsagd ifrån garaget och arbetslös i samma veva så jag har varken haft någonstans att stå och greja eller haft råd att köpa någonting trevligt till bilen. Hoppas att jobbsäsongen kommer igång fort igen... ![]() Det som ska göras nu närmast är att besiktiga pärlan så man kan börja kapa lite milt i den. Polisen börjar bli lite väl griniga på mig också. ![]() Funderar dock allvarligt på att skippa zetec-planerna och hiva i en volvo-snurra i den så man kan åka ut och roa sig lite på isen i alla fall. Hade varit trevligare att göra allt som man tänkt sig från början men utan ekonomi och en B23`a ståendes kliar det rätt ordentligt i fingrarna. Får se hur det går... ![]() _________________ Emanuel Nilsson |
||
Skippa Zetec och satsa på en Duratec.
Zetecmotorn är gjort för att vara så kompakt som möjligt med en rad skumma kompromisser. Duratec är helt i aluminium, stora ventiler och rackarns vänlig att trimma. Går få lös för samma pris som en Zetec med. 2 litersvarianten är att föredra framför 2,3L. Det ska vara FORD i FORD och inget annat ![]() _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
|
||
Stod parkerad på heden i göteborg en dag för nån vecka sedan och hade precis varit och löst en parkeringsbiljett. När jag kom tillbaka stod det en halv busslast med finniga tonåringar och skrattade åt reg-nummret. Alltid skoj att kunna glädja någon.
![]() Läste om Duratec'en i ett nummer av Classic Ford men jag fattade aldrig i vilka bilar den motorn sitter. Dock så spränger den min budget för tillfället rätt garanterat... Fördelen med Volvo-drivlina är att man får runt en 160-170 hk med saker som redan ligger här hemma. _________________ Emanuel Nilsson |
||
Duratech sitter i nya Mondeo (från -01) bland annat. Urtrevlig motor men gratis är den ju inte.
Bygg med Volvomotor 1om det känns rätt du - bättre det, och få ihop bilen och kööööra (det är det som det går ut på...) än att drömma på pallbockar i evighet :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 8762 besök totalt |