Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4656 besök totalt |
Bilrelaterad språkkurs
Folk gillar normalt inte när jag leker språkpolis, ![]() men då de här orden/meningarna är bilrelaterade, kanske det kan passera. Vad är det för språkligt fel på följande ord/meningar? Bromsolja Brytarspetsar Bult Bussfil Handskfack I morgon skall jag byta till sommardäck Jag byter olja regelbundet Kofångare Kurvhandtag Laddningsregulator Lägg grejerna i bakluckan Mikrometer Mikrometer (jo det finns minst två fel i det ordet) Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium oljetrycksgivare Stötdämpare Varvräknare Vassa kammar _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Bilrelaterad språkkurs
Lägg gärna till Fotpedal _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Hmm, det är inte lätt för en halvanalfabet.
Men jag gör ett försök Bromsolja =är ingen olja utan en vätska Brytarspetsar = hmm är väll typ ett namn Bult = Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Handskfack = sexuell minoritet? I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma ![]() Jag byter olja regelbundet = byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Kofångare = något att fånga kor med? Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Laddningsregulator = Lägg grejerna i bakluckan = hmm är bakluckan ihålig? Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Mikrometer (jo det finns minst två fel i det ordet) Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = oljetrycksgivare =???? Stötdämpare = skall kanke vara svängsdämpare? Varvräknare = Vassa kammar = _________________ Johan Sjölinder |
||||
Bult är väl annars det roligaste. Lär ha förekommit att en person av det täcka könet kommit in i affär och frågat efter en bult. Försäljaren visade på Skruv och muttersortimentet. NEJ NEJ en sån man bultar med!!
På Hammareavdelningen hittade man vad hon sökte ![]() ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag kompletterar:
Bromsolja =är ingen olja utan en vätska Brytarspetsar = hmm är väll typ ett namn Bult = maskinskruv Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Handskfack = sexuell minoritet? I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma Jag byter olja regelbundet = byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Kofångare = något att fånga kor med? Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Laddningsregulator = Lägg grejerna i bakluckan = hmm är bakluckan ihålig? Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Mikrometer (jo det finns minst två fel i det ordet) Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = Tillverkar differentialhuset bilar? oljetrycksgivare = Det är väl oljepumpen som skapar oljetrycket, oljetryckssensorn mäter det. Stötdämpare = skall kanke vara svängningsdämpare? Varvräknare = är det en laptimer eller motorhastighetsmätare? Vassa kammar = kan användas av tunnhåriga fakirer, i bilen har kamaxlarna möjligen relativt skarp nockvinkel Har du kontaktat Fredrik Lindström om detta? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Status är nu: Bromsolja =är ingen olja utan en vätska. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål. Brytarspetsar = hmm är väll typ ett namn. Helt fel. Bult = maskinskruv. Helt fel, damen i affären var närmare sanningen än vad ni är. Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Här kommer en livlina: Vilka fordon får köra i bussfilen? Handskfack = sexuell minoritet? Den här förstår jag inte, kan ni förklara? I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma. Helt rätt! Jag byter olja regelbundet = byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Det var inte den lösningen jag hade tänkt mig, men OK. Kofångare = något att fånga kor med? Helt rätt! Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål. Laddningsregulator = Lägg grejerna i bakluckan = hmm är bakluckan ihålig? Ja, lite kondensvatten kan man alltid spara där. Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Precis, men vad heter verktyget? Mikrometer (jo det finns minst två fel i det ordet) Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = Tillverkar differentialhuset bilar? Den var bra! Men jag hade tänkt mig en annan. oljetrycksgivare = Det är väl oljepumpen som skapar oljetrycket Rätt! oljetryckssensorn mäter det. Sensor är svengelska, det heter mätare. Stötdämpare = skall kanke vara svängningsdämpare? Helt rätt! Varvräknare = är det en laptimer eller motorhastighetsmätare? Helt rätt! En laptimer (svengelska igen) är en varvräknare, men vad heter instrumentet det står RPM, UPM eller giri/min på? Vassa kammar = kan användas av tunnhåriga fakirer, i bilen har kamaxlarna möjligen relativt skarp nockvinkel. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Egentligen är det väl inget fel på ordet "bult", jag har för mig att en bult används när man nitar ihop något. T.ex. Eiffeltorn.
M.a.o. så är det ganska intressant att en bult inte har några gängor. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
oljetrycksgivare Hmm här ska man nog skilja på komponenten som sitter på motorblocket och omvandlar oljetrycket till en elektrisk signal och komponenten som föraren tittar på som omvandlar den elektriska signalet till något föraren förstår. Gängse, dock oklart hur korrekt, benämningar är sändare eller givare för den första komponenten och instrument för den andra, möjligen också mätare. Varvräkande - varvtalsmätare Kam(profil) är väl en bra synonym till nock(profil)? Isf borde det inte var så galet att prata om "vassa kammar", eller möjligen skarp/vass kamprofil _________________ Pär Hylander |
||||
[quote="iceStatus är nu:
Bult = maskinskruv. Helt fel, damen i affären var närmare sanningen än vad ni är. [/quote] Vet jag nog jag refererade till vad expediten gjorde! Fotpedal= kan en pedal vara gjord för något annat än fötter? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Mikrometer. en miljondels meter ( 0.001 mm ) Det fåniga är att en
"vanlig" mikrometer (mätdon) har en upplösning på 0.01 mm. En mikrometer som har upplösningen 0.001 mm brukar kallas "tusendels mikrometer" Vad är en tumstock? _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Är det inte ett fysiskt begrepp från början? Något om en högerhandsregel eller något sånt skit som jag borde komma ihåg från mina fysiklektioner? |
||||
Not even close som engelsmännen säger fysiklektion? snarare juridik Rule of thumb kommer av att man inte fick uppfostra sin fru med en prygel som var tjockare än en tum. Då var det ju misshandel! Vet inte om detta ersatts med ett annat prejudikat i England de har så mycket stolligheter för sig. För övrigt anser jag att riktiga män slår inte kvinnor! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Vad svarar man påfråga?
-Har du slutat slå din fru??????? ![]() Bromsolja =är ingen olja utan en vätska. Olja man bromsar med då?? Brytarspetsar = hmm är väll typ ett namn eller något man bryter spetsar med ????? sen man man fråga sig vilken sorts spets, den på pennan eller den på lakan? Bult = maskinskruv. Helt fel, damen i affären var närmare sanningen än vad ni är. Bussfil = är det något man skall dricka eller gnida en buss med? Här kommer en livlina: Vilka fordon får köra i bussfilen? Taxi åker i bussfilen eller de som vill komma fram snabbare ![]() Handskfack = sexuell minoritet? Folk som tycker om att kn.... med en hanske. vart lite svinglich och dessutom felstavat ![]() I morgon skall jag byta till sommardäck = tror inte alla har en däckmaskin hemma. Helt rätt! Jag byter olja regelbundet = byter olja med vem????, tar du min så tar jag din? Det var inte den lösningen jag hade tänkt mig, men OK. Kofångare = något att fånga kor med? Helt rätt! Kurvhandtag = hur håller man i en kurva? Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål. Laddningsregulator = Lägg grejerna i bakluckan = hmm är bakluckan ihålig? Ja, lite kondensvatten kan man alltid spara där. Mikrometer = tolkar jag som ett namn på ett mätverktyg. Precis, men vad heter verktyget? Mikrometer (jo det finns minst två fel i det ordet) Min BMW har differentialhuset gjort i aluminium = Tillverkar differentialhuset bilar? Den var bra! Men jag hade tänkt mig en annan. oljetrycksgivare = Det är väl oljepumpen som skapar oljetrycket Rätt! oljetryckssensorn mäter det. Sensor är svengelska, det heter mätare. Stötdämpare = skall kanke vara svängningsdämpare? Helt rätt! Varvräknare = är det en laptimer eller motorhastighetsmätare? Helt rätt! En laptimer (svengelska igen) är en varvräknare, men vad heter instrumentet det står RPM, UPM eller giri/min på? Vassa kammar = kan användas av tunnhåriga fakirer, i bilen har kamaxlarna möjligen relativt skarp nockvinkel. Här är ni inne på rätt spår, men inte i mål. _________________ Johan Sjölinder |
||||
indeed _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4656 besök totalt |