Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köra med låsta hjul!
1, 2, 3   >>
3945 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Köra med låsta hjul!

Råkade ut för en överraskande händelse i dag. Jag höll på och åkter runt på Kärsön å ställde in lambdavärden för E85. Det borde ju gå bra att göra genom att bromsa å gasa samtidigt eftersom bredbandslambdan med sitt specialinstrument ska vara sååå snabb, alltså ingen överhettning av bromsarna.

Men si det gick inte, framhjulen stannade och bilen fortsatte med låsta hjul.... Troligen för att det är kallt ute nu och lite grepp, men en viss överaskning var det när kupen rökfylldes.
Göran Malmberg

Täby
Här sen Nov 2002

Se där, inte bara fördelar med att har mycket vikt på de drivande bakhjulen... Detta skulle aldrig ha drabbat mig!

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Hur pass mycket skiljer det i bredd på däcken fram och bak? Stämmer det med viktfördelningen med stillastående bil?

Noterade när du passerade bakom ryggen på mig tidigare idag.

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När jag körde Alfa 33 brukade jag roa mig med att dra åt handbromsen och sedan glatt köra vidare. Bilen får helt klart ett nytt och intressant beteende. Men så en dag låste sig ena bakhjulet mitt på motorvägen. Det nya och intressanta beteendet som uppstod då kunde jag ha klarat mig utan. Bilen fick som straff ett nytt och intressant liv på Bromma Bilskrot.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Hur pass mycket skiljer det i bredd på däcken fram och bak? Stämmer det med viktfördelningen med stillastående bil?

Noterade när du passerade bakom ryggen på mig tidigare idag.

10 tum bredd slitbana fram och 13 bak och 40-60% viktfördelning. Jag vet ifs att jag har för lite bakbroms.
Samt, iom att bilen inte saktar farten så får jag ingen viktförflyttning frammåt som hjälper greppet. Poängen är ju att behålla farten-varvtalt och bara öka tortteln-effekten.

Nej, jag såg inte dig, jag hade väl för mycket datorer o mätare i bilen. Var ? Men jag såg dig i fredags i alla fall.
Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Feb 2003

Kul att du vill prova E85. Hur funkar den nu? Det är lite meckigt med kallstart om man kör på E85 men du lär ändå inte köra när det är minusgrader, eller?

Uppsala
Här sen Jan 2003

Kraniel skrev:
När jag körde Alfa 33 brukade jag roa mig med att dra åt handbromsen och sedan glatt köra vidare. Bilen får helt klart ett nytt och intressant beteende. Men så en dag låste sig ena bakhjulet mitt på motorvägen. Det nya och intressanta beteendet som uppstod då kunde jag ha klarat mig utan. Bilen fick som straff ett nytt och intressant liv på Bromma Bilskrot.

Nu förstår jag bättre varför helt oförklarliga haverier drabbar dig

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Göran Malmberg skrev:
Nej, jag såg inte dig, jag hade väl för mycket datorer o mätare i bilen. Var ? Men jag såg dig i fredags i alla fall.
Göran Malmberg
Jag var på arbetsplatsen så jag förstår att du inte såg mig.

Misstänker att du har ganska kraftig soppapump om du tänkt få den att räcka för E85 till din maskin.

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Kul att du vill prova E85. Hur funkar den nu? Det är lite meckigt med kallstart om man kör på E85 men du lär ändå inte köra när det är minusgrader, eller?

Jag gillar sådana där utmaningar som att pröva allt "nytt". Särskillt om det är bra för miljön och även motorn, jag tänker på sot och även effekt. Ventilslitage mm bryr jag mig inte om för motorn åker isär varenda år i alla fall. Nej, inte så att jag kör på vintern, självklart. MEN, jag är inte främmande för att åka ut en kall torr dag för att se hur saker och ting fungerar.

Just nu åkte jag på 75%, och det är räknat på rent sprit-bensinförhållande. Alltså, E75. Och det startar ochgår aldeles utmärkt. Det som är kvar är lite lag vid större gaspådrag vid 2-3 tusen varv från cruise. Men det är bara att anrika acc tillskottet i den regionen på ecu:n. Annars Ligger jag på L 95 som snitt vilket verkar OK. Nu räcker inte spridarna till toppeffekt men jag får 8 st 1000 cm2 snart.

Jag måste dock åka mer för att få en bra bild av E 85, men till nu så är jag mycket nöjd rent körmässigt.

Göran Malmberg

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Göran Malmberg skrev:
Göran Malmberg
Jag var på arbetsplatsen så jag förstår att du inte såg mig.

Misstänker att du har ganska kraftig soppapump om du tänkt få den att räcka för E85 till din maskin.

Soppapumpen är en Aeromotive med slang An 10. Storleken är som en vanlig startmotor.
Göran Malmberg

Färingsö
Här sen Dec 2002

Förrförra gången jag tankade min bil så körde jag med 30% E85 men när jag skulle tanka i helgen så var E85:an slut på OK/Q8 i brommaplan så då fick det bli ren 98:a. Fick ta fram datorn och byta mapp.
Jobbigt att det ska vara så knepigt att få tag på bränslet

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
M3Jonas skrev:
Förrförra gången jag tankade min bil så körde jag med 30% E85 men när jag skulle tanka i helgen så var E85:an slut på OK/Q8 i brommaplan så då fick det bli ren 98:a. Fick ta fram datorn och byta mapp.
Jobbigt att det ska vara så knepigt att få tag på bränslet

Samma sak hände mig å inte kom det som på skylten heller.
MEN, nu har dom fått E-85 på Statoil Alvik , fast det är en J==?#¤% trist mack att köra in på, man kommer knapt ut igen.
Göran Malmberg

Växjö
Här sen Maj 2005

Göran Malmberg skrev:
beepbeep skrev:

Jag gillar sådana där utmaningar som att pröva allt "nytt". Särskillt om det är bra för miljön och även motorn, jag tänker på sot och även effekt. Ventilslitage mm bryr jag mig inte om för motorn åker isär varenda år i alla fall. Nej, inte så att jag kör på vintern, självklart. MEN, jag är inte främmande för att åka ut en kall torr dag för att se hur saker och ting fungerar.

Just nu åkte jag på 75%, och det är räknat på rent sprit-bensinförhållande. Alltså, E75. Och det startar ochgår aldeles utmärkt. Det som är kvar är lite lag vid större gaspådrag vid 2-3 tusen varv från cruise. Men det är bara att anrika acc tillskottet i den regionen på ecu:n. Annars Ligger jag på L 95 som snitt vilket verkar OK. Nu räcker inte spridarna till toppeffekt men jag får 8 st 1000 cm2 snart.

Jag måste dock åka mer för att få en bra bild av E 85, men till nu så är jag mycket nöjd rent körmässigt.

Göran Malmberg

På vad för A/F ligger du runt "2-3 tusen varv"? Hur mycket lastar du motorn när problemen uppstår?

Vad har du för mätinstrument, d.v.s. vad mäter/loggar du under en körning?

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Samma sak hände mig å inte kom det som på skylten heller.
MEN, nu har dom fått E-85 på Statoil Alvik , fast det är en J==?#¤% trist mack att köra in på, man kommer knapt ut igen.
Göran Malmberg

Ja den macken är riktigt korkad. Tror att de tänkt att man ska köra in och backa ut där
SEn tankar man oftast där man har kort, iaf en fattig rackare som jag som aldrig har pengar på mig...

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hexxon skrev:

På vad för A/F ligger du runt "2-3 tusen varv"? Hur mycket lastar du motorn när problemen uppstår?

Vad har du för mätinstrument, d.v.s. vad mäter/loggar du under en körning?

Jag vill inte säga att jag har problem i den bemärkelsen att jag sitter och kliar mig i huvudet. Det är mer att jag inte hunnit med att testa justeringar mot fenomenet. Det är bara att den inte svarar helt direkt vid tvärt gaspådrag från 2000 rpm, ett vanlig acctillskotts problem, säkert lättfixat i morgon.

Jag vill dock uttala mig försiktigt än så länge om etanoldrift eftersom jag har för lite erfarenheter. Jag har en skaplig lambdamätare som visar även AF, men eftersom den är ställd för bensin så visar den fel värden och jag har inte läst manualen. Dock är ju lambdavärdet korrekt och där ligger det runt 0,95 alltså lite rikt, men som jag förstår så är det ok att ligga rikt med sprit, och definitivt rikt för bästa effekt (hkr). Det ska ju inte sota så man har inte samma leanbehov för att få motorn att gå rent närman ställer på. (Inbillar jag mig ). Men snålställning för landväg kan ju vara bra av ekonomiska och resursskäl.

Jag kör inte closed loop, utan har lambdamätaren i siktfältet och ligger med Ecu:n online så jag med piltangenterna kan justera tiden upp-ned för det lambda jag önskar. Då kan jag lägga anrikningen för den körning jag för tillfället utövar och den effekt jag vill ha just där.

Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

Äntligen en topic där jag kan bidra.

För det första: det där att kalibrera om lambdamätare för etanoldrift är bara att glömma. Lambdamätare mäter syreöverskott och skiter i vad man eldar som bränsle. Dvs. lambda 1.0 är lambda 1.0 oberoende om man kör på sprit eller bensin.

Enda som händer när man "kalibrerar om" är att mätaren multiplicerar lambdan med ~9.nånting istället för 14.7 och spotta ur sig siffror som man inte känner igen lika bra. Med andra ord är det inget som kalibreras alls...internt räknar den alltid med lambda. Den multiplicerar bara värdet med fast index för att man ska se något man känner igen.

Själv brukar jag skita i det och antigen stirra bara på rålambda eller låta den stå i bensinläge så jag vet vad 14.7 betyder, det sitter lixom i ryggen.

Vidare, det där med odistinkt respons vid pådrag i mellanregistret känner jag igen alltför väl. Det drabbar mig när insuget är kallt och etanolen inte förgasas utan åker delvis in i vätskeform.

Så fort insuget eller toppen (vad det nu är som spridare sputar på) har blivit någorlunda varm brukar responsen komma tillbaka (så länge man inte kör för magert).

Även SAAB 9-5 Biopower lider av samma problem första minuten i kallt väder.

Nu vet jag inte hur ditt insug ser ut, men det är stor skillnad på min nuvarande bil som har delat insug där nedre delen (där spridarna sitter) blir varm betydligt fortare än plenumet. Den går fint redan efter 30 sekunder jämfört med min gamla som spottade och fräste länge tills hela motorn blev genomvarm. Ibland kan det paradoxalt nog vara bättre med varm insugsluft.

Sprit är fint.

Lycka till!

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!
1
Äntligen en topic där jag kan bidra.
2
Enda som händer när man "kalibrerar om" är att mätaren multiplicerar lambdan med ~9.nånting vad 14.7 betyder, det sitter lixom i ryggen.
3
Vidare, det där med odistinkt respons vid pådrag i mellanregistret känner jag igen alltför väl. Det drabbar mig när insuget är kallt och etanolen inte förgasas utan åker delvis in i vätskeform.
4
Nu vet jag inte hur ditt insug ser ut,
5
Sprit är fint.

Lycka till!

1
Vad bra, jag har inte hittat någon etanolgubbe som har bra tipps.
2
Det var det jag misstänkte, så därför struntade jag i att kolla upp, det räcker med lambdavärdet för mig.
3
odistinkt var ordet, och körjag hårdare så är jag inte i dom varvtalen, så egenterligenspelar det bara en akademisk roll.
4
Insuget är ett sk tunnelram, som består av 8 raka rörbitar till ett plenum försett med spjällhus, du kan titta på http://hem.passagen.se/hemipanter/ Jag var inne på att ett kolfiberinsug i samma design skulle bli lätt och fint, detta väger 8 kg, men då sprids ju inte värmen som i aluminium för spritkörning, synpunkter?
5
Jag tycker det verkar kanon med ett bränsle som sotar lite, ger bra effekt och dessutom är bra för miljön.

Göran Malmberg

Växjö
Här sen Maj 2005

Det stämmer som beep-beep säger. Nominellt A/F för E85 ligger runt 9.765 men precis som andra alkoholer så trivs den bättre med att förbrännas fett än magert för höga förbränningseffekter.

Passa dig för cylindertrycken vid elak tändning, men jag antar du har väl tilltagna delar i motorn?

Angående insug; Man får kortfattat tänka på att man inte använder sig av lika mycket luft för samma effekter som i en bensinmotor. Om du väljer att helt anpassa motorn för E85 så finns det mycket man kan göra från en bensingrund. Beroende på var du skjuter in bränsle så skulle jag nog välja att använda ett insug i aluminium om jag vore som dig.

Kort och gott kan man säga att E85 är ett utmärkt bränsle för en förbränningsmotor, om motorn är inställd på rätt vis.

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag tror att det där att E85 motor inte använder lika mycket luft är lite av en skröna.

En motor som snurrar i 6000 varv med öppet spjäll är inget annat än luftpump som sväljer en viss mängd luft. Då luftens densitet per volymenhet är mycket liten jämfört med bränslets densitet kommer mängd luft som inte får plats tack vare extra 40% soppa som sprutas in i motorn att vara obefintlig.

Med andra ord, alla vanliga trimmetoder stämmer fortfarande för E85. Det är inte så att man kan på något magiskt sätt optimera för E85 genom att ha trängre insugskanaler. Det är möjligt att den kommer att tolerera sämre flöde i toppen bättre än bensinmotor men den kommer att gå precis lika mycket bättre med fria luftvägar som vilken bensinmotor som helst.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag reagerar på samma sak här, inta använder lika mkt luft för samma effekter..

ska man inte se det som använder mer bränsle vid samma effekter. !?

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
hexxon skrev:

1
Passa dig för cylindertrycken vid elak tändning, men jag antar du har väl tilltagna delar i motorn?
2
Angående insug; Man får kortfattat tänka på att man inte använder sig av lika mycket luft för samma effekter som i en bensinmotor.
3
om du väljer att helt anpassa motorn för E85 så finns det mycket man kan göra från en bensingrund.
4
Beroende på var du skjuter in bränsle så skulle jag nog välja att använda ett insug i aluminium om jag vore som dig.
5
Kort och gott kan man säga att E85 är ett utmärkt bränsle för en förbränningsmotor, om motorn är inställd på rätt vis.

1
Det är alustakar och kolvar och vev för nitromentan, altså vanliga top fuel delar för hemi. Men bränna hål i en kolv går ju säkert bra ändå. Stakarna dämpar ju nedåt och dom byter jag på en bestämd intervall, med tanke på driften.
2
Beepbeep tog ju upp detsamma, jag får en känsla av lite fram och tillbaka här och har inte ägnat detta mer uppmärksamhet än att hålla lambda rätt i alla lägen, då borde väl förbränningen bil ok i alla fall. Men teorin skulle kunna vara att om man vid samma effektuttag åker med mindre öppet spjäll så förflyttas registret i motorn. Det talas om mer syre i E-85, vilket kanske är orsaken.
3
Kan du utveckla lite grovt?
4
Spridarna sitter "normalt" placerade ca 130 mm från ventiltallriken och 20 mm upp på runnersen från toppen. Skiljer teorin här från bensin?
5
Spruttider har vi väl rett ut lite men tändningen är jag mer osäker på. Det skulle vara att skadlig förbränning uppstår på ett annat sätt än bensin, vilket jag inte fått klart för mig. Men det verkar generellt sett gå bra med samma förtändning som för bensin. Kan det skilja så att det behövs mer förtändning vid låglast mot bensin vise versa.

Göran Malmberg

Köra med låsta hjul!
1, 2, 3   >>
3945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande