Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3653 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Vad göra åt lyft i bakvagn?

Som rubriken lyder, vad kan man göra för att förhindra sådant här
monster lyft i bakvagnen vid inbromsning???
(normalt är det från backen till bakre kjolens kant 27cm, och på bilden bör det var ca 50cm ->....)

Skall väll oxå tilläggas att bilen inte är ostabil rakt fram eller i kurvor för fem öre

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ändra vinkel på främre bärarm(ar) för minskad dive.

hårdare fjädrar för mindre pitch

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
där kommer ett fenomen, framvagnen "dyker" inte nämnvärt
och om hårdare fjädrar skall finnas blir till att köpa coilovers....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Mer bilder för att förtydliga

Inbroms sida:

Normalhöjd:

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jovani skrev:
där kommer ett fenomen, framvagnen "dyker" inte nämnvärt
och om hårdare fjädrar skall finnas blir till att köpa coilovers....


dropstops bak för att begränsa utfjädringen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



På första bilden fanns det väl en bra lösning på problemet... Skaffa en Speedster

_________________
Jonas Edling
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Dude skrev:
Jovani skrev:
där kommer ett fenomen, framvagnen "dyker" inte nämnvärt
och om hårdare fjädrar skall finnas blir till att köpa coilovers....


dropstops bak för att begränsa utfjädringen.


tips om hur sådana ser ut när man har bladfjädrar bak? (har samma problem...)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Vad händer när dropstopen "går i"? Tappar man greppet eller kan man räkna
med att minskningen av viktförskjutning framåt kommer till räddning?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



att minska fjädringvägen bak känns inte rätt på RWD bil

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Jovani skrev:
Mer bilder för att förtydliga

Inbroms sida:

Normalhöjd:


Att döma av dessa bilder ser bilen ut att vara väldigt hög i baken redan i normalläget..

Ja, jag sitter och pimplar rödvin, men ändå..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



jag håller med föregående talare.

Skippa tysk-looken och sänk den i bak först och främst.

Men bilen maxar ju inte utfjädringen. Så den bibehåller stabilitet.

Så problemet är egentligen bara ett kosmetiskt problem.

Du får ju lastförflyttningen bra på framvagnen och allting. Hur styr den in ? nervös i baken ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

LuddeR skrev:
att minska fjädringvägen bak känns inte rätt på RWD bil


varför skulle inte en minskning av fjädringsvägen bak vara bra på en rwd??

du minskar ju bara en alldeles för stor utfjädring

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:
Jovani skrev:
där kommer ett fenomen, framvagnen "dyker" inte nämnvärt
och om hårdare fjädrar skall finnas blir till att köpa coilovers....


dropstops bak för att begränsa utfjädringen.


tips om hur sådana ser ut när man har bladfjädrar bak? (har samma problem...)


sätt en wire från chassiet till bladpaketet på varje sida thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jet skrev:
Vad händer när dropstopen "går i"? Tappar man greppet eller kan man räkna
med att minskningen av viktförskjutning framåt kommer till räddning?


förmodligen kommer trycket på bakdäcken vara exakt samma om du begränsar utfjädringen.
du slipper bara dom extrema vinkelförändringarna i geometrin bak.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kliver man på häjdrana med vilken bil som hälst lyfter baken om man inte har massa antilyft.
Anit beror på hur bakvagnen är skapt, typ jacking i längsled.
Har man ingen anti så är fjäderhårdheten som styr hur mycket bilen lättar.

Är bilen std eller uppstyvad något?


Utfjädringsstopp är en nödlösing enligt min mening, bättre att åtgära felet.
men då kanske man skall ta en översyn av hela chassit samtidigt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



hur grov vajer behöver man på en höft?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
henningo
Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004
Inlägg: 238



Är väl bara att räkna, vajern lyfter inte mer än däck+fälg+hälften av hjulupphängningens massa+broms. Kan de väga ähum 40-50 kg? Sen håller den emot fjädern, lämplig fjäderkonstant lite sånt... Pontus du går väl på högskolan

_________________
Henning Olsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20319



Kan inte nödlösningar som vajer eller kätting (det ordet passar Jeppsons biltyp bättre) gör viktförskjutningen väldigt "ryckig"? om man sätter dropstop så att de bara håller fjädrarna på plats så lär det inte märkas men om man sätter stoppet i ett läge där fjädrarna fortfarande är belastade så blir det ett enormt plötslig föränding i "fjäderkonstant" och viktförskjutningen framåt ändras med ett ryck.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



henningo skrev:
Är väl bara att räkna, vajern lyfter inte mer än däck+fälg+hälften av hjulupphängningens massa+broms. Kan de väga ähum 40-50 kg? Sen håller den emot fjädern, lämplig fjäderkonstant lite sånt... Pontus du går väl på högskolan


Hallå vadå jag hade tenta idag, tror du jag orkar tänka eller?

får la kladda lite på ett papper imorn

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



köp en citroen..

de tar olja från bakstötarna å använder till bromsoken så de niger inte alls.. thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Förbättrat rubriken.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Skruva banåkabil
Vad göra åt lyft i bakvagn?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3653 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande