Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4843 besök totalt |
Åka racingstol till jobbet?
Är det någon här som under sommarhalvåret har en bil med racingstolar som förstabil och åker med den till jobbet och till affären och så? Var lite sugen på att köra med riktig stol i min Z nästa sommar men jag vet inte om man står ut. Någon som har en synpunkt? ![]() Å det är helt ok om någon säger åt mig att jag borde skaffa mig en separat banbil istället men jag har haft banbil och kommer inte skaffa en under det närmsta året i alla fall. ![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
denna: https://rejsa.nu/im/_garage/951-new_
för mig är det inga problem förutom att det lätt blir varmt i stolen på sommaren... men du har väl antagligen AC, vilket nog skulle hjälpa... ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jag kör med en Sparco REV året runt, enda nackdelen är att det är lite besvärligare att ta sig in och ur. Annars tycker jag det är skönare att sitta i en sån stol istället för original, speciellt om man kör längre stinter.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
4000 mil i en Momo Start som vardagsstol, 30mil utan stopp är inga problem.
Men jag sitter som formgjuten i den och det kan förklara varför det går bra (stolen sitter kvar på häcken när jag reser mig). Enda nackdelen är att hälen på gasfoten somnar vid långkörning eftersom det inte går att byta sittställning. |
||||
Word! Nu har jag inte kört med just sparco rev, men obeservationerna från min rejsastol är likadana. Dock vande man sig ganska snabbt vid i och ur-stigningen. En sak som dock är värd att tänka på är att det inte är skönt att ha nycklar i fickorna du har byxor med djupa fickor eller med extra fickor på sidan av låren ![]() |
||||
Tack för de blixtsnabba svaren. Verkar ju inte omöjligt alltså, funderar på Sparco Evo eller Corsa, tycker det vore bra i konbanan och på riktig bana och så tycker jag det skulle vara trevligt att skala av 60kg motordrivna lädersäten.
Fler som har tankar? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
|
||||
Det verkar vara många som har bra erfarenheter. Lägger till en fråga: Apropå kommentaren om somnande häl
![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Kör oxå racestol året om...även för passagerarna. Den hamnade "på rätt plats" (Läs: Rally-co-driver-lågt) till allas stora förtjusning...
![]() ![]() ![]() Själv trivs jag som bara den i dom. ![]() |
||||
Tycker att det blir lite väl varmt på sommaren. Framförallt om ryggen vilket gör det lite obekvämt.
Sålänge du slipper sitta i köer och köra mer än max en halvtimma så fungerar det nog ganska bra. Fast du har väl AC vilket jag saknar _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Ju lägre sidostöd du har på den ju lättare kommer du i men framför allt ur. Fundera på hur mycket du hoppar ur och sedan är det bara att leta stol och prova att hoppa i och ur i affären. Och det är åt sidan du ska prova... _________________ Roland Johansson |
||||
Fyra timmars stinter tycker jag fungerar utan problem, fast då har jag AC. Men jag tycker inte det blir mycket varamare än med svart läderklädsel. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jo, man har ju AC så värmen borde funka. Jag har hört att en skinnstol med motorer kan väga upp till 40kg. Är det en rimlig siffra för en bil som min? I så fall kan man alltså kasta ut 80 kilo och ersätta med 12,5 det vore ju ball!
![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Tänk på att välja en lite rymligare stol till passagerarsidan, iaf en som det är lite enklare att komma i och ur.
Att behöva ta mått på ev. passagerare innan de ska få försöka klämma sig ner är inte alltid det "smidigaste". ![]() |
||||
Absolut, framför allt damer tenderar ju att vara lite bättre tilltagna i just sittregionen. Faktum är att jag redan funderat lite runt det här och tänker mig kanske en Evo 2 som är lite bredare på passagerarsidan. ![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
En klassiker är att glömma telefonen i fickan...
Jag har min stol ganska upprätt så det kan vara lite jobbigt för ryggen vid långåka. Annars är det mest fint. Jag har ju dessutom kört med bilen halvrensad ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Är väl ett mycket bra sätt att inte få hem fel damer ![]() Sorry gumman du verkar inte få plats, det finns taxi. Någon blåklocka kan det säkert bli men det kostar att ligga på topp _________________ Roland Johansson |
||||
Min Momo-stol var som formgjuten. Man satt oerhört fast.
Jag hade också problem med att vänsterfoten somnade pga brist på rörelse när det var långkörning. Jag satt egentligen för nära pedalerna för att det skulle vara riktigt bekvämt men i övrigt så var det inga problem. Det gick utmärkt att åka nonstop till Knutstorp tex. Cirka 55 mil enkel resa. I och ursteg såg nog kul ut i början innan man fick in snitsen. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Tack för alla bra svar, det här är ju guld värt. Finns det skenor att sätta rejsstolarna på så att man i alla fall kan dra dem framåt och bakåt eller är man tvungen att välja en enda position?
_________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4843 besök totalt |