Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4774 besök totalt |
Ariel Atom till Sverige!
Det verkar som om man med lite tur kommer kunna se denna underbara skapelse på svenska vägar snart. ![]() ![]() ![]() Läs allt om'et: http://www.drivingevent.com/ och för dom som av nån anledning inte kan hitta länken i hörnet: http://www.drivingevent.com/de/export/sites/default/drivingevent/newsdetail.html_1550338868.html och för dom stackare som inte vet vad en Ariel Atom är: http://www.arielmotor.co.uk |
||
vi håller på att forska lite om hur denna bil skulle eventuellt kunna att reggas i sverige... motorn som sitter i är ju avgascertad om den är orginal, och det går det ju att bygga om till...
![]() sedan är frågan hur man ska gå tillväga om man inte vill regga den som ammatörbyggt fordon... hmmm the real pinto kanske har lite ideer? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Även om Ariel Atom blir godkänd för svenskt gatubruk, så ser ramen inte sådär krockvänlig ut?
Finns det några bilder på krasher med den?, eller krocktester? Finns det deformationszoner i bilen tex, som gör att man kan krocka med den i lite vanliga hastigheter, och överleva, eller böjer sig de där rören runt ens kropp och man hamnar med lite tur som ett kolli med hjärt o lungmaskin? Den bilen ser för rolig ut iaf =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Jag har alltid idéer ;-)
Ariel Atom är väl färdigbyggd från fabrik, och då går den ju inte att regga som amatörbyggt fordon. Det man får hoppas på är att den är nationellt typgodkänd i England, utan stöd av lågserieundantag eller liknande, men det är inte troligt. Nästan alla roliga engelska småseriebyggen utnyttjar undantagsregler för reggning/typning och kan därför inte importeras med stöd av "EU-importreglerna". Det som då återstår är att låta testa bilen enligt svenska krav (eller få Ariel att intyga gentemot dem), alternativt ta in bilen som flyttsak. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kul med en atom!
Mötte upp en Ariel Atom på färjan från england till norge/sverige, visade sig i efterhand att de höll på spela in ett repotage om bilen för "5th gear", har sett avsnittet i efterhand och visst var det den/honom som körde som jag träffade vid färjan, har bildbevis på det också. _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Atomen är ju inte så snabb i jämförelse med andra banleksaker i samma kategori, dock häftig design, synd att sådana inte går att plocka hem här...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Vad jämför du då med? Den hamnade efter Ferrari Enzo och före Porsche Carrera GT som tvåa runt TopGears testslinga. /john _________________ John Westerlund |
||
En tidning jag prenumererar på som heter Track and race cars har en bana där dom köra massa bilar dom testar. Där ligger atomen inte så superbra till..
edit: är 11 bilar i listan som är snabbare än atom2 300, sen är det en atom 220 race car som är snäppet vassare. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Rättelse: 300hk ![]() Angående krocksäkerhet så vill jag minnas att Ariel har gjort en del simulationer där den tydligen klarat sig riktigt bra. Dock har inga riktiga krocktest gjorts. Men jag skulle vilja veta vad som händer med det man krockar med. Bilen är ju som gjord för att tränga in i kupen på intet ont anande mitt/svansmotorbilar :P |
||
Helt säker på det ? , Den överladdade k20 motorn är ju 300 varianten, visste inte att de finns än värre. Men folk verkar tro att atomen är det värsta som finns, visst den är brutalt jävla snabb, men den är ändå lite mer "gatinriktad" jämfört med andra extrema trackdaybilar _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag håller inte med. I septembertidningen av Track and Racecars listades den såhär Juno SSV6 Radical SR3 Turbo Radical SR4 Speads RM04 Global GT Light Radical 1100 Clubsport Dax Rush Hayabusa Turbo Van Diemen RF00 F/Ford Shelsey TT Ariel Atom 2 220 Racer (220 hästar) Freestyle Caterham Ariel Atom 2 300 (300 hästar) Westfield XTR4 Lotus 340R Van Diemen RF90 F/Ford Porsche GT3RS Rouse RS500 Swift SC93 Formula Ford AmD Stage3 VX220T Westfield Sprint T-car Ariel Atom 2 160 Courtenay Stage2 VX220T Ginetta G20 AmD Stage3 VX220 N/A Vauxhall VX220 Turbo plus 21 andra trackcars som jag inte orkar lista, bland annat Tiger Avon, MG ZT-T V8, Westfield Megablade Turbo etc etc Jag tror ändå att det är bland de snabbaste bilarna du kan handla "nyckelfärdiga" i förhållande pris/prestanda. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Har fått svar från importören nu.
De ska ta in den, som vänsterstyrd och klar för svenska vägar. Grundmodellen landar strax under 400.000 kronor. Inte billigt för en sån bil. Men att köpa en färdigbyggd Caterham R300-R400 med motsvarande prestanda antar jag att den skulle landa ungefär i samma prisområde. Jag vet inte om Gunnar byggt några ur R serien? Det är nu det närmaste man kan komma en nyckelfärdig Caterham i Sverige. "Kitcar/amatörbyggda" är ju ointressanta som prisjämförelse. Det finns väl nyare Catherham modeller nu men har inte riktigt koll på dem. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||
Dessutom kommer den ligga i samma prisklass som en ny golf R32 med extrautrustning och det lär ju säljas ett par såna så man kan ju alltid hoppas att man får se en del Ariel på vägarna också.
Inte riktigt samma kundkrets iofs men vem vill ha en tung tysk när man kan ha en hybrid mellan engelskt racing-kunnande och japansk galenskap? ![]() _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4774 besök totalt |